onko 300e kuussa elatusmaksua

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
300? kuukaudessa yhdestä lapsesta on PALJON. Meillä elatusmaksu 120?.
Jos ajatellaan että sinulla menee tuo maksu kokonaan jo tarhamaksuun (kun se voi mennä), niin loputhan jää kokonaan sinulle. Vuokra, sähkö, ruoka, vaatteet, harrastus ym. Toki jos etällä ei tuloja, on se oikein.

Anteeksi tosi paljon, mutta minusta noin pieni elari on käsittämätön, jos etä saa hiukankin kohtuullista palkkaa. Jos osallistuu muuten, niin ok sekin. Tosiaan en tahdo olla ilkeä kenellekään. Joskus vain ihmettelen sitä, miksi niin moni ajattelee sen riittävän etän puolelta.

Kun päätit erota, hyväksyit sen, että elintaso laskee samalla. Niin muista se nyt.
Entäs jos se olikin se etävanhempi kun päätti erota? Ja tässähän on nyt kyse lapsista, ei vanhempien elintasosta.
 
hohhoijaatätäkeskustelua
Naurettavaa tasapäistää näitä asioita. Jos tulette sillä 129? tai pienemmällä toimeen, niin hyvä niin, kaikilla se ei onnistu. Esim asumiskulut, vakuutusmaksut yms. ovat pääkaupunkiseudulla huomattavasti korkeammat, kuin muualla Suomessa.
Itse en exää yritä riistää, mutta en kyllä myöskään ymmärrä, miksi minun pitäisi kohtuuttomasti karsia kaikista menoistani, kun hänen ei samaan aikaan tarvitse tinkiä mistään. Itse olen luopunut autosta, en osta valmisruokia, käytän lapsella kestovaippoja, vaatteita ostan pääasiassa kirppikseltä, mitään maksullisia harrastuksia ei ole. Ex ajaa urheiluautoa (kalliine vakuutuksineen), asuu omistusasunnossa, syö päivittäin ulkona, sekä käyttää huiman osan rahoistaan tupakkaan ja päihteisiin. Mitään, ei yhtään mitään muuta ex ole ikinä sijoittanut lapseensa, kuin elatussumman tilille. Reissailee ulkomaille muutaman kerran vuodessa, lapsi ei ole ainoatakaan tuliaista edes saanut.
Vaikkei joka kuukausi olisi säännöllistä isompaa menoa, tulee aika ajoin suurempia hankintoja, joihin rahat pitäisi löytyä. Minulla ei ainakaan sellaisen hetken tullen löydy mitään ylimääräistä rahakätköä, josta sitten ne rahat ottaa. Ja mitä biletykseen tulee, viimeisen kahden vuoden aikana olen käynyt ulkona neljä kertaa, läheskään kaikille ystävieni syntymäpäiväkutsuille yms ei ole ollut varaa osallistua. Ja todellakin ilman lasta asuisin pienemmässä asunnossa. Ex ei myöskään lasta pidä luonaan, eli lapsi ei siellä "kuluta".
Vähän perspektiiviä näihin asioihin. Jotkut ovat saaneet lapsensa ihmisen kanssa, joka oikeasti ajattelee lapsen parasta eron jälkeenkin. Kaikki eivät, mutta lapsen siitä ei varmaan tarvitse kärsiä enää lisää, vai kuinka??
 
en lukenut koko ketjua mutta mun mielestä 129e elareita on todella vähän varsinkin jos isä/äiti ei muuten osalistu lapsen kuluihin.
300e on jo ihan hyvä summa,mulla on teini poika joka kinuaa merkkivaatteita,kuukaudessa menee satanen jo ihan puhelinlaskuihin,viikkorahaan,harrastuksiin.
kulut on ihan erilaiset pienellä lapsella kun teinillä sekin pitäisi huomioda kun ero tulee lapset kasvaa kulut suurenee.
ja viälä elareita pitäisi mun mielestä maksaa viälä jos lapsi alkaa opiskeleen kirjatkin maksaa ja yleensä ne ostaa vanhemmat,maksetaahan lapsi eläkettäkin muistaakseni 21v asti jos lapsi opiskelee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
300? kuukaudessa yhdestä lapsesta on PALJON. Meillä elatusmaksu 120?.
Jos ajatellaan että sinulla menee tuo maksu kokonaan jo tarhamaksuun (kun se voi mennä), niin loputhan jää kokonaan sinulle. Vuokra, sähkö, ruoka, vaatteet, harrastus ym. Toki jos etällä ei tuloja, on se oikein.

Anteeksi tosi paljon, mutta minusta noin pieni elari on käsittämätön, jos etä saa hiukankin kohtuullista palkkaa. Jos osallistuu muuten, niin ok sekin. Tosiaan en tahdo olla ilkeä kenellekään. Joskus vain ihmettelen sitä, miksi niin moni ajattelee sen riittävän etän puolelta.
Jos lapsi asuu sun kanssa, niin totta kai sä maksat hoitomaksun. Saat lisäksi myös lapsilisän yh-korotuksen kanssa. Aika hyvää palkkaa täytyy saada jos täysi hoitomaksu vaikka yhdet tulot vain otetaan huomioon. Ja pitäähän sen lähivanhemmankin siihen lapsen elatukseen osallistua eikä vain etän.

Mun mielestä tuo 300? on paljon. Ymmärtäisin jos olisi kahdesta lapsesta tuon verran.
Pitää osallistua, se on selvä, mutta jos etä osallistuu vain sillä satasella, niin ohhoh. Ja yh-korotushan on vain sen 46e. Eikä tarvi olla suuret tulot et menee se 100e.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
Isälläkö ei ole sähkölaskua, vesilaskua, vakuutusmaksuja kodista, autosta, tv-lupaa, päivälehteä, työmatkakuluja, puhelinlaskuja?

Jos etän tulot ovat 1800 euroa kuussa nettona, ja sinä olet siitä summasta viemässä 300 euroa, olet todellakin niistämässä hänet.

Ja varaudu todellakin siihen, että viimeistään siinä vaiheessa, kun hänellä on perhe ja uusi puoliso, ja uudet lapset elari romahtaa.

Exäsi tulot eivät ole edes suomalaisen keskiansion suuruiset!
 
Mä saan ex.ltäni 130e kuussa ja ollaan tuo summa itse sovittu. Olen työssäkäyvä ihminen ja nykyinen mieheni myös, joten enempää en tarvi, vaikka tulojen mukaan saisin tuon summan vähintäänkin kaksinkertaisena.

Toki tuokin asia on meidän tuloissa plus miinus nolla, sillä mieheni puolestaan maksaa huomattavasti suurempaa summaa omasta lapsestaa ex.lleen vaikka tulot ovatkin pienentyneet siitä minkä mukaan summa aikoinaan sovittu. Välit sen verran tulehtuneet, ettei mies jaksa enää taistella lapsensa äidin kanssa, vaan maksaa suosiolla mitä on sovittu.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
En tiedä mistä keksit tuon 5000e mutta ne ovat n. 2300e/kk. Velkaa asuntoon menee hiukan enemmän kuin vuokra-asuntoon. Ei ne mitään tähtitieteellisiä summia ole. Lainan, vakuutuksien, sähkölaskun ym. jälkeen jää niukasti elämiseen mutta ihminen pärjää kun tarkkaan katsoo rahansa.

Kyllä työtönkin voi elää omassa asunnossa, jos pystyy maksamaan vuokran, pystyy maksamaan lainankin. Ja ositusta ei voi tehdä, koska emme olleet naimisissa. Tai en tiedä, mutta kumpikaan ei ole sitä vaatinut. On meillä muitakin rahoituksia, mutta valitettavasti rahoittaja ei suostu velan siirtoon. Näin on vain pakko toimia. Toisaalta olen tavallaan "takaajana" miehen muihinkin lainoihin. Niistäkään en pääse irti, vaikka kuinka haluaisin.

Ihan oikeasti 2200e tuloista, jos muita menoja ei ole kuin vuokra max. 500e, 300e ei ole paljon.
Onko sinusta oikein, että jos lapsen elatuksen tarve on 500-600e/kk, niin mies maksaa siitä vain esim. 130e?
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Öh. Onko tuo 2200e netto vai brutto. Jos on brutto, niin verottajan osuuden jälkeen alkaa kolmesataa olemaan aika paljon.

Ja toinen öh. 130 euroa voi olla kohtuullinen etävanhemman maksama elatusapu, jos lähivanhemman elatuskyky on paaaljon parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
OIshan se hyvä jäädä jotain säästöönkin eikä kaikkea vaan heti kulutukseen.
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Täällä tuntuu olevan se politiikka, että vaikka etällä olisi varaa maksa mitä ja lähillä ei, niin on silti parempi, että etälle jää rahaa riittävästi vaikka sitten sinne säästöön.
Miksi se on oikeutettua etälle, jos se ei ole sitä lähille? Ja silloin kun etän maksukyky on suurempi?

Tuntuu, että lähit saa pitää kiinni oikeudestaan kynsin hampain ja sitten sanotaan etän riistäjäksi.

En voi sanoa tätä ainakaan oikeudenmukaiseksi. Olen minäkin sitten kostonhaluinen ex, kun noudatan ohjeistusta elatusmaksuista. Joka ikinen penni jonka saan, otan. Mutta laitan sen lapselle. Tiedän, että kaikki eivät näin tee. Mutta ainakin itselläni on hyvä omatunto.

Toivonkin tällä vain, että kukaan ei tyytyisi mihinkään minimiin, jos oikeasti tuntuu, että se ei ole oikein. Muussa tapauksessa fine.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
300? kuukaudessa yhdestä lapsesta on PALJON. Meillä elatusmaksu 120?.
Jos ajatellaan että sinulla menee tuo maksu kokonaan jo tarhamaksuun (kun se voi mennä), niin loputhan jää kokonaan sinulle. Vuokra, sähkö, ruoka, vaatteet, harrastus ym. Toki jos etällä ei tuloja, on se oikein.

Anteeksi tosi paljon, mutta minusta noin pieni elari on käsittämätön, jos etä saa hiukankin kohtuullista palkkaa. Jos osallistuu muuten, niin ok sekin. Tosiaan en tahdo olla ilkeä kenellekään. Joskus vain ihmettelen sitä, miksi niin moni ajattelee sen riittävän etän puolelta.
Jos lapsi asuu sun kanssa, niin totta kai sä maksat hoitomaksun. Saat lisäksi myös lapsilisän yh-korotuksen kanssa. Aika hyvää palkkaa täytyy saada jos täysi hoitomaksu vaikka yhdet tulot vain otetaan huomioon. Ja pitäähän sen lähivanhemmankin siihen lapsen elatukseen osallistua eikä vain etän.

Mun mielestä tuo 300? on paljon. Ymmärtäisin jos olisi kahdesta lapsesta tuon verran.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
300? kuukaudessa yhdestä lapsesta on PALJON. Meillä elatusmaksu 120?.
Jos ajatellaan että sinulla menee tuo maksu kokonaan jo tarhamaksuun (kun se voi mennä), niin loputhan jää kokonaan sinulle. Vuokra, sähkö, ruoka, vaatteet, harrastus ym. Toki jos etällä ei tuloja, on se oikein.

Anteeksi tosi paljon, mutta minusta noin pieni elari on käsittämätön, jos etä saa hiukankin kohtuullista palkkaa. Jos osallistuu muuten, niin ok sekin. Tosiaan en tahdo olla ilkeä kenellekään. Joskus vain ihmettelen sitä, miksi niin moni ajattelee sen riittävän etän puolelta.

Kun päätit erota, hyväksyit sen, että elintaso laskee samalla. Niin muista se nyt.
Entäs jos se olikin se etävanhempi kun päätti erota? Ja tässähän on nyt kyse lapsista, ei vanhempien elintasosta.

Vastailen vähän näihin kaikkiin. Mahdollisena tulevana etänä... Kyllä ottaen huomioon mikä tilanteeni on niin minusta tuntuisi tosi katkeralta jos joutuisin etänä maksamaan suuren osan nykyisen vaimoni mahdollisen tulevan lähivanhemman elintasosta. Koska sitähän se tarkoittaisi. Puhutaan paljon lapsesta ja lapsen edusta. Mutta kyllä meidän tapauksessamme lapsen etu toteutuisi jos minä olisin läivanhempi. En tarvitsisi etävanhemmalta mitään ja siitä huolimatta elintasoni (ja lasten) parhaimmassa tapauksessa jopa nousisi. Mutta koska tämä ysteemi toimii niin että äitä on aina ÄITI ja ÄITI oletusarvoisesti ajattelee vain ja ainoastaan lapsen parasta eikä omaa hyvinvointiaan suinkaan niin taitaapa käydä niin että minusta tulee se etä ja joudun elarit maksamaan. Vaikka toisin päin tosiaan en vaatisi vaimolta mitään.

Mutta tuo 2.200 euron tulot. Jos suhteutan niin verottaja vie siitä 500. Sitten tuo vuokra 500. Auto + matkakulut helposti 400 euroa, ruoka 300. Eli 2.200 - 600 - 500 - 400 -300 eli jää jäljelle 500 euroa. Ja kyllä siitä sitten 300 lapsen elatukseen on paljon. Ei siinä etävanhemmalle jää esimerkiksi uuden liiton solmimiseen ja lapsien hankkimiseen yhtään mitään?

Eli kyse on mielestäni paljolti siitä millainen elintasosiirto etävanhemmmalta lähivanhemmalle tehdään. Valitettavasti suurin asia on asuminen. Perhe asuu yhdessä edullisemmin kuin kaksi erillistä talousyksikköä omissa asunnoissaan. Valitettavasti se johtaa kummankin elintason laskuun melkein väistämättä. Jos ajatellaan että lapsen elintaso ei saa yhtään hiukkaakaan kärsiä erossa niin se johtaa väistämättä tulonsiirtoon ja elintasosiirtoon etävanhemmalta lähivanhemmalle. Näin kävisi meidänkin tapauksessamme jos ajatellaan että talon pitäisi olla samanlainen kuin nyt ja kaikki suhteellisen kalliit harrastukset mitä lapsillamme on ja merkkivaatteet jne. Niin käytännössä minä joutuisin maksamaan kaiken mitä nykyisinkin ja sen lisäksi minun pitäisi jostakin repiä rahat omaankin asumiseeni ja ruokaan jne. Ja jos vaimoni saisi jatkaa tuota että käytännössä käy töissä mutta raha kuluu ylisuuriin töissäkäynnin kustannuksiin niin eipä olisi reilua ei. Meidän tapuksessamme minä olisin todennäköisesti se joka eroa haluaisi niin että minunhan tietysti kuuluisikin tämän palstan lukijoiden mielestä kärsiä ja maksaa niin oikeus toteutuisi.

Miten se tuo "työtönkin omassa asunnossa"? Kun käsittääkseni asumistukea ei omaan saa eikä muitakaan. Vain jos päivärahalla saat maksettua lainan korot ja lyhennykset ja pystyt sen jälkeen vielä elämään niin onnistuu? Vai miten se nykyisin on? No, se ei liityä tähän ketjuun eikä kiinnostakaan mutta kävi vain mielessä kun Arcadean tilannetta yritin hahmottaa. Ositusta ei mutta jos teillä on asunto ja laina molemmat molempien nimissä niin sehän on selvä peli? Puolet sekä lainasta että asunnosta. Jos maksamasi laina on tuo asunto ja asut siinä itse ja mies on potkaistu pihalle vuokralle niin ethän sinä maksa miehen lainaa. Vaan olet ottanut samansuuruisen tai pienemmän lisän asumiskuluihisi kuin miehen vuoka kun maksat koko lainan? Näin noin niinkuin talousmatematiikalla?


 
Amatöörilakimies
Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:
en lukenut koko ketjua mutta mun mielestä 129e elareita on todella vähän varsinkin jos isä/äiti ei muuten osalistu lapsen kuluihin.
300e on jo ihan hyvä summa,mulla on teini poika joka kinuaa merkkivaatteita,kuukaudessa menee satanen jo ihan puhelinlaskuihin,viikkorahaan,harrastuksiin.
kulut on ihan erilaiset pienellä lapsella kun teinillä sekin pitäisi huomioda kun ero tulee lapset kasvaa kulut suurenee.
ja viälä elareita pitäisi mun mielestä maksaa viälä jos lapsi alkaa opiskeleen kirjatkin maksaa ja yleensä ne ostaa vanhemmat,maksetaahan lapsi eläkettäkin muistaakseni 21v asti jos lapsi opiskelee.
Joo, olen samaa mieltä, että 129e elareita on todella vähän. Ja varmasti sitä rahaa saa menemään kaikennäköisiin juttuihin helpostikkin. Satasen puhelinlaksu juu... mikäs siinä jos siihen on varaa.

"Suu säkkiä" myöten tiesi vanha kansa. Eli ei voi tehdä niin, että lähivanhemman+lapsen/lapsien elintaso on esim. yllämainittu sen etävanhemman kustannuksella, vaikka tällä etällä ei olisi siihen varaa.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
Isälläkö ei ole sähkölaskua, vesilaskua, vakuutusmaksuja kodista, autosta, tv-lupaa, päivälehteä, työmatkakuluja, puhelinlaskuja?

Jos etän tulot ovat 1800 euroa kuussa nettona, ja sinä olet siitä summasta viemässä 300 euroa, olet todellakin niistämässä hänet.

Ja varaudu todellakin siihen, että viimeistään siinä vaiheessa, kun hänellä on perhe ja uusi puoliso, ja uudet lapset elari romahtaa.

Exäsi tulot eivät ole edes suomalaisen keskiansion suuruiset!
Enpä huomannut tätä viestiä. Mutta tässähän joku oli tätä samaa ajamassa takaa. Että on sillä etälläkin jotakin menoja jotka on pakko hoitaa. Tuo kenellä on oikeus "humputteluun" ja kuka sen maksaa niin se on se mielenkiintoinen juttu. Onko lähillä oikeus humputella etän kustannuksella tavallaan? Ja etällä ei ole oikeutta mihinkään mutta ehdoton velvollisuus maksaa lapsestaan kaikki ja vähän ylikin? Joskus tuntuu että näin on, sana on varmaan riistäminen eikä niistäminen kuten tässä kuvattiin.

Ja ongelma syntyy ihan siitä että kahden erillistalouden kulut ovat suuremmat kuin yhden yhteisen talouden (tuplana asuminen, vakuutukset, tv, tv-lupa, puhelin, lehdet jne jne). Saattaa olla että minä suhtaudun asiaan vähän ikävän kriittisesti koska meillä mahdollinen tuleva lähi ei ole osallistunut lasten kustannuksiin edes yhdessä ollessa. Ja tiedän että etänä kustantaisin lähinnä hänen elämäänsä.

Kaikilla ei ole tämä tilanne, ihan oikeasti on isiä jotka eivät yhtään välitä eivätkä ole halukkaita mitään maksamaan. Kaikkein paras olisi jos ei erottaisi. Sitä minäkin olen yrittänyt mutta alkavat voimat pikku hiljaa loppua. Mutta jotenkin kun maailman menoa seurannut niin tuntuu että nykyisin luovutetaan liian helposti aika pienestäkin tai sitten etsitään sitä naistenlehtien onnea tai sielunkumppania. Pitäisi muistaa että on niitä hyviäkin hetkiä. Itsekin tilanteestani huolimatta pyrin aina mahdollisuuksien ja jaksamisen mukaan ilahduttamaan vaimoani. Valitettavasti vain esimerkiksi halaamalla tms tylsällä tavalla, en pysty häntä viemään Pariisiin viikonlopuksi. Mutta parhaani yritän. Ja jos en nyt tällä kertaa saa muuta kuin "Taasko sää oot vonkaamassa seksiä" siihen halaukseen niin ehkä ensi kerralla sitten.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Joo, olen samaa mieltä, että 129e elareita on todella vähän. Ja varmasti sitä rahaa saa menemään kaikennäköisiin juttuihin helpostikkin. Satasen puhelinlaksu juu... mikäs siinä jos siihen on varaa.

"Suu säkkiä" myöten tiesi vanha kansa. Eli ei voi tehdä niin, että lähivanhemman+lapsen/lapsien elintaso on esim. yllämainittu sen etävanhemman kustannuksella, vaikka tällä etällä ei olisi siihen varaa.
Niin. Tästä on kyse että mikä on se oikeudenmukainen jako? On varmasti molempia ääripäitä.
 
No osa etävanhemmista ei maksa sentin jeesusta vaan kaupunki maksaa. Ne todella isot elarit ovat harvinaisia. Enemmän löytyy niitä jotka kitkuttelevat pienellä elatusmaksulla, ilman että isä pitää lasta edes yhtään luonaan. Pahassa lykyssä saattaa joutua vielä maksamaan matkakuluja siitä että etä suostuu tapaamaan lasta.
 
Isä
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No osa etävanhemmista ei maksa sentin jeesusta vaan kaupunki maksaa. Ne todella isot elarit ovat harvinaisia. Enemmän löytyy niitä jotka kitkuttelevat pienellä elatusmaksulla, ilman että isä pitää lasta edes yhtään luonaan. Pahassa lykyssä saattaa joutua vielä maksamaan matkakuluja siitä että etä suostuu tapaamaan lasta.
En usko siihen, että suurin osa isistä ei maksa elatusmaksuja eikä halua tavata lastaan. Veikkaan, että tuollaiset isät on vähemmistö - valitettava mutta sitäkin näkyvämpi vähemmistö.
 
Kysymys
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Arcadea:
Jos käteen jää 1800e, kuten meillä ainakin etällä jää. Siitä pois 500 vuokraan ja ainakin 400 ruokaan/vaatteisiin. Vuokrakaan ei ole 500. Isällä jää hiukan yli 500e kuussa humputteluun sen 300e elatusmaksun jälkeen. Eikö se riitä, jos lähilläkään ei jää sellaisia summia humputteluun?
Isälläkö ei ole sähkölaskua, vesilaskua, vakuutusmaksuja kodista, autosta, tv-lupaa, päivälehteä, työmatkakuluja, puhelinlaskuja?

Jos etän tulot ovat 1800 euroa kuussa nettona, ja sinä olet siitä summasta viemässä 300 euroa, olet todellakin niistämässä hänet.

Ja varaudu todellakin siihen, että viimeistään siinä vaiheessa, kun hänellä on perhe ja uusi puoliso, ja uudet lapset elari romahtaa.

Exäsi tulot eivät ole edes suomalaisen keskiansion suuruiset!
Enpä huomannut tätä viestiä. Mutta tässähän joku oli tätä samaa ajamassa takaa. Että on sillä etälläkin jotakin menoja jotka on pakko hoitaa. Tuo kenellä on oikeus "humputteluun" ja kuka sen maksaa niin se on se mielenkiintoinen juttu. Onko lähillä oikeus humputella etän kustannuksella tavallaan? Ja etällä ei ole oikeutta mihinkään mutta ehdoton velvollisuus maksaa lapsestaan kaikki ja vähän ylikin? Joskus tuntuu että näin on, sana on varmaan riistäminen eikä niistäminen kuten tässä kuvattiin.

Ja ongelma syntyy ihan siitä että kahden erillistalouden kulut ovat suuremmat kuin yhden yhteisen talouden (tuplana asuminen, vakuutukset, tv, tv-lupa, puhelin, lehdet jne jne). Saattaa olla että minä suhtaudun asiaan vähän ikävän kriittisesti koska meillä mahdollinen tuleva lähi ei ole osallistunut lasten kustannuksiin edes yhdessä ollessa. Ja tiedän että etänä kustantaisin lähinnä hänen elämäänsä.

Kaikilla ei ole tämä tilanne, ihan oikeasti on isiä jotka eivät yhtään välitä eivätkä ole halukkaita mitään maksamaan. Kaikkein paras olisi jos ei erottaisi. Sitä minäkin olen yrittänyt mutta alkavat voimat pikku hiljaa loppua. Mutta jotenkin kun maailman menoa seurannut niin tuntuu että nykyisin luovutetaan liian helposti aika pienestäkin tai sitten etsitään sitä naistenlehtien onnea tai sielunkumppania. Pitäisi muistaa että on niitä hyviäkin hetkiä. Itsekin tilanteestani huolimatta pyrin aina mahdollisuuksien ja jaksamisen mukaan ilahduttamaan vaimoani. Valitettavasti vain esimerkiksi halaamalla tms tylsällä tavalla, en pysty häntä viemään Pariisiin viikonlopuksi. Mutta parhaani yritän. Ja jos en nyt tällä kertaa saa muuta kuin "Taasko sää oot vonkaamassa seksiä" siihen halaukseen niin ehkä ensi kerralla sitten.
Tämä nyt menee täysin aiheen vierestä, mutta oletteko Herra100 käyneet missään vaiheessa parisuhdeterapiassa etc.? Voi olla että olet tästä jossain puhunut, mutta ei ole osunut silmään. Mulle on vaan alkanut tulla sellainen tunne, sun kirjoitusten perusteella, että sun vaimolla ei taida olla harmainta aavistustakaan kuinka väsynyt sinä olet kaikkeen ja kuinka lähellä loppua teidän perhe-elämä on. Olette varmaan puhuneet asioista, mutta joskus toinen osapuoli ei vain yksinkertaisesti tajua kuinka syvällä mennään. On tullut jonkinlainen "arjen vauhtisokeus" päälle ja eikä enää edes kuunnella saatika sitten ymmärretä toista toisen ajatuksia ja tunteita. Vaikuta kiltiltä mieheltä, mutta vaimosi saattaisi tarvita kunnon herätystä tajutakseen asiat kunnolla. Kannattaisi kokeilla järeitä aseita ennen lopullista romahdusta, mikäli ne eivät vielä ole olleet käytössä. Usein kolmas, ulkopuolinen taho voi saada ihmisen näkemään asoita hieman laajemmin jo uraantuneen ajatelu- / käytöstapojen ulkopuolelta.
 
Voimia sulle, herra100.

Ja kaikkien lastensuojelun- ja sosiaalipuolen tätien tekemien tutkimusten mukaan erotilanteissa iso osa isistä häippäsee lasten elämästä omasta halustaan, eli kyllä se on usein miesten oma valinta. Syyt siihen voi tietysti olla monenlaisia, mutta lapselle paras olisi läsnäolo eikä raha. Elareiden määrä tulisi laskea tulojen perusteella, ja se on lapsen rahaa, ei äidin.
 
aivan
Eron myötä sekä lähi- että etävanhemman elintaso vääjäämättä laskee. Näin ollen myös lasten elintasoa ei pystytä ylläpitämään. Suhteessa pitää elarit siis jakaa.
 
kyssäri
1800 euron nettotulosita todellakin riistoa vaatia 300 euron elareita yhdestä lapsesta!!

järkyttävää. lähihän saa lapsilisän 146 e, ja jos saa vaiks ns. normiminimin 129e elaria ja "oma elatusosuus" olis sama 129 e, niin sehän on jo n. 400 eukkoa/kk!! kyllä sillä yhden lapsen elättää! ehkä mahdollinen asumistuki päälle.

lähivanhemmilla tuntuu olevan se käsitys, että voivat sysätä koko elatusvastuun etävanhemmalle ja riistää häneltä rahaa oman elintason ylläpitämiseen.

minä saan kahdesta lapsesta yhteensä 248 exältä, enkä todellakaan ole vaatimassa senttiäkään enempää, enkä tarvii. eri asia jos tienais tuhansia euroja enemmän kuin nyt.
 
hohhoijaatätä..
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
1800 euron nettotulosita todellakin riistoa vaatia 300 euron elareita yhdestä lapsesta!!

järkyttävää. lähihän saa lapsilisän 146 e, ja jos saa vaiks ns. normiminimin 129e elaria ja "oma elatusosuus" olis sama 129 e, niin sehän on jo n. 400 eukkoa/kk!! kyllä sillä yhden lapsen elättää! ehkä mahdollinen asumistuki päälle.

Huomioi, että ähivanhemman elatuskyky saattaa (vaikka hetkellisesti) olla myös 0?. Eli jos elatuksentarve lapsella on vaikka 400?, niin etä maksaa 300? siitä, jos hänellä katsotaan maksukyvyn riittävän.

Ihmetyttää tällainen riistoajattele, kun kuitenkin ihan samalla kaavalla lasketaan sekä lähin, että etän elatuskyky, eli kummaltakin huomioidaan samat asiat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:
en lukenut koko ketjua mutta mun mielestä 129e elareita on todella vähän varsinkin jos isä/äiti ei muuten osalistu lapsen kuluihin.
300e on jo ihan hyvä summa,mulla on teini poika joka kinuaa merkkivaatteita,kuukaudessa menee satanen jo ihan puhelinlaskuihin,viikkorahaan,harrastuksiin.
kulut on ihan erilaiset pienellä lapsella kun teinillä sekin pitäisi huomioda kun ero tulee lapset kasvaa kulut suurenee.
ja viälä elareita pitäisi mun mielestä maksaa viälä jos lapsi alkaa opiskeleen kirjatkin maksaa ja yleensä ne ostaa vanhemmat,maksetaahan lapsi eläkettäkin muistaakseni 21v asti jos lapsi opiskelee.
Joo, olen samaa mieltä, että 129e elareita on todella vähän. Ja varmasti sitä rahaa saa menemään kaikennäköisiin juttuihin helpostikkin. Satasen puhelinlaksu juu... mikäs siinä jos siihen on varaa.

"Suu säkkiä" myöten tiesi vanha kansa. Eli ei voi tehdä niin, että lähivanhemman+lapsen/lapsien elintaso on esim. yllämainittu sen etävanhemman kustannuksella, vaikka tällä etällä ei olisi siihen varaa.
kirjoitinko satasen puhelinlasku? en vaan satanen menee kuussa esim puhelinlasku 30e viikkoraha 40-50e.
siis en tiä ymmärsinkin oikein mutta kun ero tulee niin vanhemman vastuu loppuu siihen kun muuttokuorma on pakattu.
yhdessä se lapsi on tehty ,yhdessä ne lapsen kulut on myös maksettava jos etävanhempi ei muuten suostu niin sitten vaihtoehto on isompi elari.
mä sain 118e isä ei mihinkään vaate tai harrastuskuluihin osallistunut vedoten saathan sä elaireita ja lapsilisän.
poikakin oli vain kerran kuussa viikonlopun isänsä luona vaikka asu melkein naapurissa.
mulla oli pieni palkka 1100e jäi käteen ja yksin kaiken maksoin,
exä tienasi puolet enemmän.
 
Herra100
Tämä nyt menee täysin aiheen vierestä, mutta oletteko Herra100 käyneet missään vaiheessa parisuhdeterapiassa etc.? Voi olla että olet tästä jossain puhunut, mutta ei ole osunut silmään. Mulle on vaan alkanut tulla sellainen tunne, sun kirjoitusten perusteella, että sun vaimolla ei taida olla harmainta aavistustakaan kuinka väsynyt sinä olet kaikkeen ja kuinka lähellä loppua teidän perhe-elämä on. Olette varmaan puhuneet asioista, mutta joskus toinen osapuoli ei vain yksinkertaisesti tajua kuinka syvällä mennään. On tullut jonkinlainen "arjen vauhtisokeus" päälle ja eikä enää edes kuunnella saatika sitten ymmärretä toista toisen ajatuksia ja tunteita. Vaikuta kiltiltä mieheltä, mutta vaimosi saattaisi tarvita kunnon herätystä tajutakseen asiat kunnolla. Kannattaisi kokeilla järeitä aseita ennen lopullista romahdusta, mikäli ne eivät vielä ole olleet käytössä. Usein kolmas, ulkopuolinen taho voi saada ihmisen näkemään asoita hieman laajemmin jo uraantuneen ajatelu- / käytöstapojen ulkopuolelta. [/quote]

Ei olla käyty parisuhdeterapiassa. Ei ole harmainta aavistusta. Tai siis jos joskus erehdyn sanomaan että väsyttää niin vastaus on että "Älä siinä valita, minä teen sitä ja tätä ja tuota enkä valita ja kaikkeen riittää aikaa. Olet vain laiska etkä saa mitään aikaiseksi sen takia.". Ensivaikutelma voi pettää, tuosta kiltteydestä meinaan. Osaan olla valitettavasti hycvinkin ilkeä kun sille päälle sattuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No osa etävanhemmista ei maksa sentin jeesusta vaan kaupunki maksaa. Ne todella isot elarit ovat harvinaisia. Enemmän löytyy niitä jotka kitkuttelevat pienellä elatusmaksulla, ilman että isä pitää lasta edes yhtään luonaan. Pahassa lykyssä saattaa joutua vielä maksamaan matkakuluja siitä että etä suostuu tapaamaan lasta.
En usko siihen, että suurin osa isistä ei maksa elatusmaksuja eikä halua tavata lastaan. Veikkaan, että tuollaiset isät on vähemmistö - valitettava mutta sitäkin näkyvämpi vähemmistö.
juu mä tunnen montakin isää jotka ei maksa elareita vaan valtio maksaa.
tunnen myös isiä jotka eron jälkeen ei kerkiä tapaan lapsia säännölisesti tyyliin jouluna ja synttäripäivinä.
 
Isä
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Ei olla käyty parisuhdeterapiassa. Ei ole harmainta aavistusta. Tai siis jos joskus erehdyn sanomaan että väsyttää niin vastaus on että "Älä siinä valita, minä teen sitä ja tätä ja tuota enkä valita ja kaikkeen riittää aikaa. Olet vain laiska etkä saa mitään aikaiseksi sen takia.". Ensivaikutelma voi pettää, tuosta kiltteydestä meinaan. Osaan olla valitettavasti hycvinkin ilkeä kun sille päälle sattuu.
Kuulostaa tutulta. Eikä taida asetelma muuttua ilman radikaaleja toimenpiteitä. Pistäppä rouvan nenän eteen eropaperit allekirjoitettavaksi. Ja jos ei allekirjoita, niin haet eroa yksin. Luulis herättävän.

Nimittäin eroa voi hakea niin yksin kuin yhdessäkin. Mikä ei tarkoita sitä, että sitten loppujenlopuksi hakisi myös sitä 2-vaihetta eli lopullista eroa.
 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä..:
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
1800 euron nettotulosita todellakin riistoa vaatia 300 euron elareita yhdestä lapsesta!!

järkyttävää. lähihän saa lapsilisän 146 e, ja jos saa vaiks ns. normiminimin 129e elaria ja "oma elatusosuus" olis sama 129 e, niin sehän on jo n. 400 eukkoa/kk!! kyllä sillä yhden lapsen elättää! ehkä mahdollinen asumistuki päälle.

Huomioi, että ähivanhemman elatuskyky saattaa (vaikka hetkellisesti) olla myös 0?. Eli jos elatuksentarve lapsella on vaikka 400?, niin etä maksaa 300? siitä, jos hänellä katsotaan maksukyvyn riittävän.

Ihmetyttää tällainen riistoajattele, kun kuitenkin ihan samalla kaavalla lasketaan sekä lähin, että etän elatuskyky, eli kummaltakin huomioidaan samat asiat.
Samat asiat? Ehkäpä? Mutta jos ajattelisit minun tilannettani? Jos saisin lapset niin en vaatisi vaimolta mitään. Riittäisi että saisi kerrankin tulla toimeen omillaan (kunnes löytäisi seuraavan aasin eikun siis miehen joka maksaa kaiken). Jos sen sijaan en saa lapsia niin olen melko lailla maksuhaluton koska kokemukseni perusteella tiedän että rahoitan vain mahdollisen tulevan exän elämää, lapset ovat siinä sivuseikka. Onko oikein että minä kustannan lapsille saman elintason vaikka lapset eivät olekaan minulla? Mielelläni jos lapset olisivat kanssani niin sen tekisn. Sen sijaan jos ovat mahdollisen tulevan exän kanssa niin en olisi oikein halukas kustantamaan lapsille samaa elintasoa kun siinä sivussa joudun rahoittamaan exän elintasoa. Meni vähän vaikeaksi, ymmärtääköhän tuota enää kukaan?

 
Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:
kirjoitinko satasen puhelinlasku? en vaan satanen menee kuussa esim puhelinlasku 30e viikkoraha 40-50e.
siis en tiä ymmärsinkin oikein mutta kun ero tulee niin vanhemman vastuu loppuu siihen kun muuttokuorma on pakattu.
yhdessä se lapsi on tehty ,yhdessä ne lapsen kulut on myös maksettava jos etävanhempi ei muuten suostu niin sitten vaihtoehto on isompi elari.
mä sain 118e isä ei mihinkään vaate tai harrastuskuluihin osallistunut vedoten saathan sä elaireita ja lapsilisän.
poikakin oli vain kerran kuussa viikonlopun isänsä luona vaikka asu melkein naapurissa.
mulla oli pieni palkka 1100e jäi käteen ja yksin kaiken maksoin,
exä tienasi puolet enemmän.
Lapsiin menee valitettavan paljon rahaa. Ei tietysti etävanhemman vastuu siihen lopu kun muuttokuorma on tilattu. Kyse on vain siitä mikä on oikeudenmukainen kustannusten jako. Tuolla ohjeellisella laskukaavalla taidetaan päästä aika hyvää lopputulokseen kuitenkin monessa tilanteessa.
 
kyssäri
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä..:
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
1800 euron nettotulosita todellakin riistoa vaatia 300 euron elareita yhdestä lapsesta!!

järkyttävää. lähihän saa lapsilisän 146 e, ja jos saa vaiks ns. normiminimin 129e elaria ja "oma elatusosuus" olis sama 129 e, niin sehän on jo n. 400 eukkoa/kk!! kyllä sillä yhden lapsen elättää! ehkä mahdollinen asumistuki päälle.

Huomioi, että ähivanhemman elatuskyky saattaa (vaikka hetkellisesti) olla myös 0?. Eli jos elatuksentarve lapsella on vaikka 400?, niin etä maksaa 300? siitä, jos hänellä katsotaan maksukyvyn riittävän.

Ihmetyttää tällainen riistoajattele, kun kuitenkin ihan samalla kaavalla lasketaan sekä lähin, että etän elatuskyky, eli kummaltakin huomioidaan samat asiat.
lapsilisä 146 euroa tulee aina lähivanhemmalle, ota se huomioon.

mä en käsitä kyllä tätä elatuskyvyn alentumista?! siis mikä voi alentaa tulot nollaan euroon?? vai pitäskö olla niin että jos tulot tippuu, niin eka karsitaan niistä omista menoista, niin kyllä varmaan jää lapsen elatukseen se 129 e!!
 

Yhteistyössä