On se vaan hyvä kun kohta loppuu tarhailut meidän perheessä.

Endless Sacrifice

Aktiivinen jäsen
08.06.2006
7 728
1
36
Mä en meinaan enää jaksais taistella päiväkodin kanssa meidän uskonnottomuudesta. Siellä kun tuntuu olevan lähes mahdotonta järjestää mitään "palvontamenojen" tilalle.

Eskarissa (koululla) ja koulussa kaikki sujuu loistavasti.

Kerrotko mulle lisää tosta? Kun mä oon miettinyt että mites siellä ne jotka ei kuulu kirkkoon? Perhepäivähoidossa luettiin ruokarukous ja käytiin kaikki mahdolliset kirkolliset juhlat bilettämässä |O Pakko oli pojan osallistua kun ei sitä yksin voinut niistä poiskaan jättää..

no eikö se ole aivan sama? kai teidän lapset saa sit päättää itse miten ja mihin uskoo jos uskoo? onhan se hyvä että on tietoinen asioista. ei niitä kuule liikaa tuputeta.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no eikö se ole aivan sama? kai teidän lapset saa sit päättää itse miten ja mihin uskoo jos uskoo? onhan se hyvä että on tietoinen asioista. ei niitä kuule liikaa tuputeta.

Miten saa tietää mihin haluaa uskoa jos ei saa tietoa kuin siitä yhdestä ainoasta uskonnosta?

Ei ole jos lapsen käsketään rukoilla koska muutkin rukoilee! Se on nimenomaan tuputtamista.. Mulla ei ole mitään sitä vastaan että poika tutustuu kaikkiin mahdollisiin uskontoihin mutta niiden uskontojen menoihin hänen ei tarvitse osallistua jos ei halua..

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Miten saa tietää mihin haluaa uskoa jos ei saa tietoa kuin siitä yhdestä ainoasta uskonnosta?

Entä jos ei saa tietoa siitäkään?? Huh, minä en oikein ymmärrä miksi JOKA asiasta tehdään ihan älytön ongelma...

Onko se niin kamalaa, jos osallistuu johonkin uskonnollissävytteisiin juttuun? Nätisti kysyn, en arvostele enkä haasta riitaa. Enkä kaipaa niitä "eihän muslimitkaan"-perusteluja.

Mitä tarkotat palvontamenoilla? Siis jotain hartaustako? Mä en ole koskaan henk.koht. ymmärtänyt sitä että jos on uskonnoton tai jotain muuta uskontoa kuin valtaväestö että sitten pitäs kuitenkin jäädä pois kokonaan hartaushetkistä, kirkossa käynneistä tms. eikö se kuulu ihan yleissivistykseen sekin puoli, eihän se sitä meinaa että jos kerran kaks vuodes käy esim. kerhosta kirkossa, pääsiäisenä ja jouluna, että het olis kääntämäs kelkkaansa sinne. Käyhän "tavisuskonnollisetkin" koulusta (on ainakin käyny) tutustumassa muihin uskontoihin ja jopa ehkä heidän kirkkoihinsa tai miksi niitä ikinä kutsutaankaan.

Mielestäni ja lapsen pitää itse saada päättää ellei kuulu suomalaiseen valtauskontoon, joka pyörii joka paikassa. Jos ei halua niin sitten lapsi itse vapaaehtoisesti jää pois kirkoista ja juhlista ja rippikoulu on aikanaan myös tämä yksi kysymys. Siihen saakka kun lapsi on tarpeeksi vanha, ei mielestäni ole tarve tehdä sen kummempaa hysterisointia.

Meillä kanssa edessä tuo miten suhtaudutaan kun olemme ateisteja.. mutta ei luulis sinänsä ainakaan isoissa kaupungeissa olevan ongelma, koska nykyään on todella paljon lapsia jotka ei ole kirkollisia.

Mä oon maalta ja ilmoitin vaan etten tule ripariin, kyllä ne vähän katto kun siihen aikaan kukaan ei ollut siellä ateisti..

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:

Ei ole jos lapsen käsketään rukoilla koska muutkin rukoilee! Se on nimenomaan tuputtamista.. Mulla ei ole mitään sitä vastaan että poika tutustuu kaikkiin mahdollisiin uskontoihin mutta niiden uskontojen menoihin hänen ei tarvitse osallistua jos ei halua..

siis mä en tajua tällästä suoranaista paskaa joittenkin vanhempien osalta. mikä helkutti siinä pipossa noin vitusti kiristää? mitä sä pelkäät? ja ihan kirkkain silmin siellä selität, että oikein tuputtavat? joo-o. huvää päivää. onneks saat joo lapsesi pois sieltä. kamala paikka!

Kun hieman löysää pipoa, niin elämä on aika tavalla helpompaa. Ei meilläkään kuuluta kirkkoon eikä uskota jumalaan, mutta kyllä poika saa ihan muiden lailla osallistua päiväkodin juttuihin.

Mua pisti silmään tuo "jos ei halua". No tuskin kaikki siellä taviskirkossakaan nyt niin mielellään istuu, lapsia meinaan siis, mutta eikö tähänkin nyt käy sanonta maassa maan tavalla. Että siis kirkossa kirkon tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja en itsekään ole uskovainen:

siis mä en tajua tällästä suoranaista paskaa joittenkin vanhempien osalta. mikä helkutti siinä pipossa noin vitusti kiristää? mitä sä pelkäät? ja ihan kirkkain silmin siellä selität, että oikein tuputtavat? joo-o. huvää päivää. onneks saat joo lapsesi pois sieltä. kamala paikka!

:laugh: :laugh: Ota ihan rennosti vaan =)

Kerrotko mulle lisää tosta?

Tuolla käy kerran kuussa seurakuntakummi pitämässä pyhäkoulua, siihen osallistuu myös pienten ryhmä joten ei mitään mahdollisuuksia että yksi lapsi ei osallistuisi eli tekisi jotain muuta muissa tiloissa.

Silloin tällöin (yleensä kirkollisten juhlapyhien lähellä ) tekevät retkiä jotka ovat seurakunnan järjestämiä. Mahdollisuus on kieltäytyä koska pienet eivät näihin lähde.

Mä toivon suuresti että käyttävät jotain ruokalorua rukouksen sijaan, mutta en oo uskaltanu kysyä etten hiiltyisi liikaa.

Yleensä ottaen olen sit antanut lasten osallistua, koska ymmärrän että se muu vaihtoehto tuottaa hankaluuksia päiväkodilla, olen siis liian kiltti. Ja toisaalta kun lapset ei välttämättä ymmärrä miks heidät eristetään muusta porukasta. Koululla homma toimii paremmin koska siellä uskonnottomia on enemmän.

Nyt sitten Peto ei halunnutkaan osallistua pyhiinvaellukseen, mutta saattaa joutuakkin sinne väkisin koska pienten ryhmä (joka siis jää tarhalle) on ylitäynnä.

Mä olen maailman tiukin ateisti, mutten silti ymmärrä tota niuhotusta (anteeksi vain). Tässä vinoutuneessa yhteiskunnassa kristinuskon oppien jonkinlainen tuntemus kuuluu ihan yleissivistykseen, joten ei se nyt niin vaarallista aivopesua ole. Luottaisit ap siihen, että lapsesi oppii jossain vaiheessa ajattelemaan itse.

Minä en tunge mitään propagandaa pieniin päihin, mutta keskustelen lasten kanssa kyllä sitten, kun kasvavat... En mainosta heille että satuolentoja ei ole (uskovat ne rölleihinkin) tms. Ja saavat käydä päiväkodin/koulun mukana kirkoissa yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Mitä tarkotat palvontamenoilla? Siis jotain hartaustako? Mä en ole koskaan henk.koht. ymmärtänyt sitä että jos on uskonnoton tai jotain muuta uskontoa kuin valtaväestö että sitten pitäs kuitenkin jäädä pois kokonaan hartaushetkistä, kirkossa käynneistä tms. eikö se kuulu ihan yleissivistykseen sekin puoli, eihän se sitä meinaa että jos kerran kaks vuodes käy esim. kerhosta kirkossa, pääsiäisenä ja jouluna, että het olis kääntämäs kelkkaansa sinne. Käyhän "tavisuskonnollisetkin" koulusta (on ainakin käyny) tutustumassa muihin uskontoihin ja jopa ehkä heidän kirkkoihinsa tai miksi niitä ikinä kutsutaankaan.

Tässä olen kyllä samoilla linjoilla.

Mua pisti silmään tuo "jos ei halua". No tuskin kaikki siellä taviskirkossakaan nyt niin mielellään istuu, lapsia meinaan siis, mutta eikö tähänkin nyt käy sanonta maassa maan tavalla. Että siis kirkossa kirkon tavalla.

Ymmärrän oikein hyvin sun pointin =) Ehkä mä olen vähän karvat pystyssä :D Mutta kun monta kertaa päivässä rukoiltiin ja laulettiin uskonnollisia lauluja ja kaikki mahdolliset kirkkojuhlat käytiin koluamassa niin musta se meni jo tuputtamisen puolelle =)

kyllä sitä koulussa sit opetetaan muistakin uskonnoista,nekin tulee selville kyllä. ja koulusta käydään myöskin kirkossa. rukoiluhan voi olla ihan hyväkin juttu,lapsellehan on hyvä opettaa iltarukous,se voi tuoda turvallisen tunteen. lapsenusko on hyvä olla,ei se automaattisesti tarkoita mitään kiihkouskovaisuutta. vanhempien pitäisi avata silmät! enemän olisin huolissani väkivaltaisista lastenohjelmista kun sillontällön pääsiäiskirkossa tai joulukirkossa käymisestä. saatika viattoman lapsen rukoilusta.

Ymmärrän oikein hyvin sun pointin =) Ehkä mä olen vähän karvat pystyssä :D Mutta kun monta kertaa päivässä rukoiltiin ja laulettiin uskonnollisia lauluja ja kaikki mahdolliset kirkkojuhlat käytiin koluamassa niin musta se meni jo tuputtamisen puolelle =)

missä ihmeen pyhäkoulussa sun lapses sit on? koska mun tyttö on ollut 3 eri hoitopaikassa eikä missään näistä ole tälläistä ollut. laulavatkin siellä muuta kun vaan uskonnollisia lauluja.. jos siellä on sitten sattunut jokiu kiihkouskovainen lastenhoitaja? siitähän voi sitten tehdä ihan ilmoituksen kaupungille/kunnalle jos se niin syö sua. ja keskustella asiasta muiden lasten vanhempienkanssa.

Peesailee
:wave:

Voihan vanhemmat kotona kertoa oman kantansa...

Miten suhtautuisitte jos päivähoidosta ilmotettaisiin että teidän lapsenne ei sitten saa osallistua joulun, pääsiäisen ym. ohjelmaan lainkaan kun ei kerran kuulu kirkkoon... Olisko lapsi onnellisempi jäädessään ulkopuoliseksi esim. suklaamunien jaossa (olettaen että sellainen pääsiäisenä hoidossa järjestettäis) kun kerran se on kristilliseen (ja ehkä pakanalliseen) perinteeseen liitetty, ettekä halua sellaiseen lapsenne osallistuvan...

Käännytystyötähän se kirkko tekee kun tulevat pitämään pyhäkoulua tai lapset menevät kirkkoon juhlapyhinä. Saavatko myös Jehovantodistajat tulla päiväkotiin keskustelemaan Raamatusta lasten kanssa ja kertomaan näkemyksiään? Tai muslimi pitämään koraanikoulua ja opettamaan kuinka Allahille kumarretaan? Sama asiahan se rukoileminenkin on.

Sitten tuosta "pyhiinvaelluksen" järjestämisestä, monestihan se on niin että se uskonnollisuus puoli on siellä vanhemman pääkopassa, ei lapsen. Eiköhän ne suurinosa lapsista, pienistä etenkin, pidä sitä vain leikkinä jos järjestetään jotain vaelluksentynkää mukamas missä on kaapua päällä ym.

Ja itsekin ei-niin-kamalan-uskonnollisena-ihmisenä karsastan jos monta kertaa päivässä olis jotain jeesusteluntynkää, mutta kyllä pojat kerhossa saa käydä vaikka siellä ruokarukoukset luetaankin ja pidetään hartaushetkiä ym. käydään kirkossa jne. Sehän on suoranaista elämystä kun pääsee kirkkoon, onhan se koristeellinen paikka suurine ikkunoineen ja kuvineen ja vielä kun järjestetään kulkuetta missä saa heilutella omaa arkartelua, niin kuvitelkaa sitä lapsen kannalta, onhan se p'irun hienoa niiden mielestä :wave: Ja puhun siis tämmöisistä tyyliin alle kouluikäisistä jotka nyt normaalisti ei siitä uskonnosta sinänsä perusta tuon taivaallista.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä