Koulun alku lähti huonosti käyntiin, mitä tehdä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "simpsukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koulu hakee diagnoosia..? Ihan väkisin yrittävät vaan vaikeuttaa elämäänne vai? Eihän niitä avustajia tai muutakaan tukea saa ilman sitä diagnoosia, sitä varten niitä varsin avokätisesti nykypäivänä jaellaankin yhä pinemmille lapsille. Onko diagnoosi nyt samanlainen mörkö kuin lastensuojeilmoitus, vaikka tarkoitus nimenomaan on se, että sitten sitä apua saa ihan eri tavalla!

Miten aiemmin, onko eskarissa/päikyssä ollut jo ongelmia, miten niitä on hoidettu, olitko tietoinen näistä ongelmista jo ennen eskarin alkua? Jne. Siksi juuri tämä varhaisen puuttumisen malli on, että niihin ongelmiin saadaan mahdollisimman varhain puututtua ja sitä kautta apua. ei tarvitse päästää tilannetta niin pitkälle ja pahaksi, että vasta kouluiässä aletaan ihmettelemään ja hakemaan apua kun lapsen koulunkäynti on jo vaarantunut. Nyt kannattaa ehkä kuunnella muitakin ihmisiä tässä asiassa, karhunpalevluksen teet pojallesi jos kieltäydyt näkemästä muuta kuin oman kantasi asiaan.

• Tykkää
Reactions: evvk
[QUOTE="jkl";28974862]Kuule, asiat eivät ole ihan noin yksioikoisia. Sulla on sattunut olemaan hyvä tuuri ja joitakin asioita olet ihan varmasti tehnyt oikeinkin. Itse kumminkin määrittelisin hyvän äidin mm. empatiakykyiseksi, ja sitä ominaisuutta sinussa ei tosiaankaan ole. Itselle on yksi lapsista erityislapsi joka oli ensimmäisinä vuosinaan vaikeasti kasvatettava, muut lapset ovat taas olleet todella helppoja. Terveellisesti söin tuota erityislasta odottaessani ja samalla tavoin ollaan kaikki lapset kasvatettu.[/QUOTE]

Yhden mielipiteen perusteella et voi väittää noin tuntematta ihmistä.

Miksi et suostu edes keskustelemaan lääkityksestä? Kannattaa kyllä vakaasti harkita lapselle lisätutkimuksia ja mahdollista lääkitystä edes koulupäiviksi :)
Vaikka lapsi käyttäytyy kotona ja kylässä hyvin on se aivan eri asia kuin laitetaan lapset ryhmään jossa heille pitää opettaa asioita.

[QUOTE="jkl";28974862]Kuule, asiat eivät ole ihan noin yksioikoisia. Sulla on sattunut olemaan hyvä tuuri ja joitakin asioita olet ihan varmasti tehnyt oikeinkin. Itse kumminkin määrittelisin hyvän äidin mm. empatiakykyiseksi, ja sitä ominaisuutta sinussa ei tosiaankaan ole. Itselle on yksi lapsista erityislapsi joka oli ensimmäisinä vuosinaan vaikeasti kasvatettava, muut lapset ovat taas olleet todella helppoja. Terveellisesti söin tuota erityislasta odottaessani ja samalla tavoin ollaan kaikki lapset kasvatettu.[/QUOTE]

Empatiakykyä mulla on kuule ollut ihan liikaakin. Nyt olen tullut sen suhteen järkiini. Joka tilanteeseen ei sitä tarvitse kaivaa esiin.

No perheemme ei tupakoi, ei juo alkoholia liiaksi ja raskausaikani oli hyvä. Emme riitele tai ole muutoin ongelmaperhe, tämä on jo todettu aikaisemmin perheneuvolassakin. Tulotasomme on normaalia keskimääräistä ja tukiverkko kotona on hyvä, joten tuntemattomien kommentointi on tältäosin turhaa. Ei väkivaltapelejä tai edes telkkaa yli 1/2 h päivässä.
Lääkitys vain tuli niin töksäyttäen opettajien suusta (ei siis terveydenhuollon ammattilaisen) joten automaattisesti tietysti reagoin nou nou vain sen perusteella, mitä olen lukenut sivuvaikutuksista tai muusta siihen liittyvästä. Ymmärrän myös open kannan, pitäähän hänenkin saada tehdä työnsä rauhassa. Olo on vain niin AVUTON! Kiitos asiallisista kommenteista, tarkoitus ei ole provota ketään.

Ote ap:n aloituksesta:

Poika on vilkas ja varmasti muitten silmissä "häirikkö" mutta myös osaa asiat mitä opetetaan, edellä kavereitaan opetuksessa. Lisäksi luokalla on lapsia, jotka tahallaan ja jatkuvasti ärsyttävät omaa lastani. Nyt ei enää yksinkertaisesti omat taidot riitä ja koululla on vain omalehmä ojassa resurssien puutteessa. Helpompi kuulemma vain siirtää "ongelma" pois heidän silmistään jonnekin perähikiälle pienempään luokkaan näitten "erityisoppilaitten" (=lue: todelliset psykot häiriköt) luokse.

Muiden mielestä häirikkö, ei ap:n. Muut provosoi ap:n lasta käyttäytymään huonosti. Koululla ei riitä resurssit, ja on lähettämässä ongelmalasta oikeiden psyko-oppilaiden keskelle. Ap:n lapsi ei ole ap:n mielestä psykolapsi, vaikka häiriköi, hakkaa yms. päivästä toiseen, eikä siihen kakruunsaa mitään otetta.

Ei riitä empatia tuollaiselle äidille.

[QUOTE="simpsukka";28974968]No perheemme ei tupakoi, ei juo alkoholia liiaksi ja raskausaikani oli hyvä. Emme riitele tai ole muutoin ongelmaperhe, tämä on jo todettu aikaisemmin perheneuvolassakin. Tulotasomme on normaalia keskimääräistä ja tukiverkko kotona on hyvä, joten tuntemattomien kommentointi on tältäosin turhaa. Ei väkivaltapelejä tai edes telkkaa yli 1/2 h päivässä.
Lääkitys vain tuli niin töksäyttäen opettajien suusta (ei siis terveydenhuollon ammattilaisen) joten automaattisesti tietysti reagoin nou nou vain sen perusteella, mitä olen lukenut sivuvaikutuksista tai muusta siihen liittyvästä. Ymmärrän myös open kannan, pitäähän hänenkin saada tehdä työnsä rauhassa. Olo on vain niin AVUTON! Kiitos asiallisista kommenteista, tarkoitus ei ole provota ketään.[/QUOTE]

Helpoiten pääsette varmaankin eteenpäin, jos käytte testeissä. Jos lapsellasi todetaan jonkinlainen erityistarve, hän saattaa saada henkilökohtaisen avustajan. Joka voi rauhoittaa koko luokkaa.

[QUOTE="simpsukka";28974968]No perheemme ei tupakoi, ei juo alkoholia liiaksi ja raskausaikani oli hyvä. Emme riitele tai ole muutoin ongelmaperhe, tämä on jo todettu aikaisemmin perheneuvolassakin. Tulotasomme on normaalia keskimääräistä ja tukiverkko kotona on hyvä, joten tuntemattomien kommentointi on tältäosin turhaa. Ei väkivaltapelejä tai edes telkkaa yli 1/2 h päivässä.
Lääkitys vain tuli niin töksäyttäen opettajien suusta (ei siis terveydenhuollon ammattilaisen) joten automaattisesti tietysti reagoin nou nou vain sen perusteella, mitä olen lukenut sivuvaikutuksista tai muusta siihen liittyvästä. Ymmärrän myös open kannan, pitäähän hänenkin saada tehdä työnsä rauhassa. Olo on vain niin AVUTON! Kiitos asiallisista kommenteista, tarkoitus ei ole provota ketään.[/QUOTE]

Luota ammattilaisiin, mitään he eivät tee ilman lupaanne ja lääkitystä ei ole pakko ottaa, muutakin apua tarjotaan. Mutta lastasi ajatellen sinun on pakko viedä asia eteenpäin muuten poikasi syrjäytyy jo ala-asteella. Tsemppiä, sitten kun on alkuun päästy niin huomaat kuinka sekä poikasi että oma olosi helpottaa kun lapsi saa sitä apua mitä tarvitsee. :)

Ote ap:n aloituksesta:

Poika on vilkas ja varmasti muitten silmissä "häirikkö" mutta myös osaa asiat mitä opetetaan, edellä kavereitaan opetuksessa. Lisäksi luokalla on lapsia, jotka tahallaan ja jatkuvasti ärsyttävät omaa lastani. Nyt ei enää yksinkertaisesti omat taidot riitä ja koululla on vain omalehmä ojassa resurssien puutteessa. Helpompi kuulemma vain siirtää "ongelma" pois heidän silmistään jonnekin perähikiälle pienempään luokkaan näitten "erityisoppilaitten" (=lue: todelliset psykot häiriköt) luokse.

Muiden mielestä häirikkö, ei ap:n. Muut provosoi ap:n lasta käyttäytymään huonosti. Koululla ei riitä resurssit, ja on lähettämässä ongelmalasta oikeiden psyko-oppilaiden keskelle. Ap:n lapsi ei ole ap:n mielestä psykolapsi, vaikka häiriköi, hakkaa yms. päivästä toiseen, eikä siihen kakruunsaa mitään otetta.

Ei riitä empatia tuollaiselle äidille.

Ap on normaali äiti joka ei tiedosta asian vakavuutta ja automaattisesti pitää oman lapsensa puolia.

Hän sentään nyt kysyi neuvoa ja on valmis tekemään asialle jotain, nyt rohkaisuja saatuaan.

Ne todelliset ongelmatapauksien vanhemmat eivät vaivaudu tekemään tälläistä alotusta. Olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi mutta tässä tapauksessa kyseessa on vain hukassa oleva äiti, ei työkseen ongelmalapsia maailmaan tehtaileva äiti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Neydan
Jeah. Mä ole hyvä äiti, ja nähnyt ja kyrpiintynyt noihin häiriintyneisiin häirikköpentuihin. Joiden vuoksi koko luokka, mahdollisesti koko koulu kärsii.
Meidän perheessä on todettu, että noiden häiriköiden vanhemmat on vielä niitä vanhempia, jotka eivät koskaan ole mukana missään vanhempainilloissa tms. Yli kymmenen vuotta on noissa käyty ja aina sama juttu. Parin lapsen luokalle on sattunut noita tosi pahoja tapauksia. Ja vanhemmat itse tuntuvat olevan sitä mieltä, ettei heidän lapsessaan ole mitään vikaa ja mitään tukitoimia ei tarvita :headwall: No nykyinen ongelmatapaus on erityisopetuksessa, mutta tuon erityisluokan meno ei ole enää sellaista rauhallista kuin ennen.

Jos on edellä opetuksessa ja muutenkin itse tehtävät sujuvat hyvin, niin voisiko johtua ihan tylsistymisestä tunneilla? Ihan ymmärrettävää jos tekee tehtävät vauhdilla ja jää aikaa odotella muita - helposti siinä turhautuu ja alkaa säätämään jos ei ole mitään tekemistä. Onhan kokeiltu jo mahdollisten lisätehtävien tekemistä?

Miten lapsella sujui eskari, oliko vastaavanlaisia ongelmia? Miten yleensä tullut toimeen muiden lasten kanssa?

Oisko sulla mahdollisuutta mennä esim viikon ajaks sinne kouluun ihan luokkaan ja välitunneille mukaan? Saisit ehkä realistisen kuvan tilanteesta ja toisaalta poikakin vois rauhoittua kun ois äiti tukena/komentajana siellä.

eskari meni hyvin ,oppi jo siellä lukemaan ja laskemaan (eli ekan luokan opittavat asiat), kyse voi olla myös tylsistymisestä. Koulussa ollaan kyllä käyty jokaisessa kutsutussa tapahtumassa, oli sitten vanhempainilta, tutustumiskäynti, keskustelu ja juteltu muutenkin vain open kanssa. En tietenkään näe omaa lastani puhtaana pulmusena, päin vastoin, mutta nyt haen vinkkejä konkreettisesti miten voi pientä auttaa, ettei koulutie lähtisi näin huonosti käyntiin, onhan sitä oppivelvollisuutta vielä 99,99% jäljellä. Omasta lapsuudestani vain muistan erityislasten "tarkkiksen" paikkana, jonne kerättiin kaikki todelliset ongelmat keskitetysti ja siellä ne sitten saivat toisiltaan vain lisää ongelmia. :( Täytyy tutustua vielä miten on nykyisin, mutta kuntamme on niin pieni, että täällä leimautuu heti ja apua ei hevillä heru.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööööh..;28975029:
Niinhän tuo mulkku ämmäkin leimasi ap:n yhden kirjoituksen perusteella raskausaikana lapsensa tupakoinnilla ja viinalla tuhonneeksi huonoksi äidiksi.

Eihän siinä niin lukenut.

Ja jos rivien välistä lähdetään lukemaan niin minäkin saisin jo tästä sinun kirjotuksestasi paljon materiaalia.

[QUOTE="simpsukka";28975050]eskari meni hyvin ,oppi jo siellä lukemaan ja laskemaan (eli ekan luokan opittavat asiat), kyse voi olla myös tylsistymisestä. Koulussa ollaan kyllä käyty jokaisessa kutsutussa tapahtumassa, oli sitten vanhempainilta, tutustumiskäynti, keskustelu ja juteltu muutenkin vain open kanssa. En tietenkään näe omaa lastani puhtaana pulmusena, päin vastoin, mutta nyt haen vinkkejä konkreettisesti miten voi pientä auttaa, ettei koulutie lähtisi näin huonosti käyntiin, onhan sitä oppivelvollisuutta vielä 99,99% jäljellä. Omasta lapsuudestani vain muistan erityislasten "tarkkiksen" paikkana, jonne kerättiin kaikki todelliset ongelmat keskitetysti ja siellä ne sitten saivat toisiltaan vain lisää ongelmia. :( Täytyy tutustua vielä miten on nykyisin, mutta kuntamme on niin pieni, että täällä leimautuu heti ja apua ei hevillä heru.[/QUOTE]

Näin asia ei enää ole. Eikä enää ole "tarkkiksiakaan". Nykyään voi sanoa että miltei 30% lapsista tarvitsee tukea koulussa jossain muodossa. Kukaan ei leimaudu vaan se on arkipäivää jokaiselle koululaiselle. Enemmän leimautuvat nämä joiden vanhemmat eivät ole yhteistyöhaluisia ja lapsi riehuu luokassa päivästä toiseen ja kaveritkin jo karttavat kun ovat korviaan myöten kyllästyneitä, opettajista puhumattakaan.

Näiden tapausten takia sait niin kärkkäitä vastauksia... Ja minäkin olen NIIN kyllästynyt yhteen tälläiseen tapaukseen joka viidettä vuotta häiriköi minun lapseni luokalla. Jokainen luokasta karttaa tätä tapausta ja opettajat inhoavat. Ovat tehneet jo kaksi lastensuojeluilmoitusta yms. Vanhemmat eivät suostu yhteistyöhön...

Älä anna lapsesi joutua tälläiseksi tapaukseksi vaan puutu peliin NYT!

Alkuperäinen kirjoittaja Ööööh..;28975029:
Niinhän tuo mulkku ämmäkin leimasi ap:n yhden kirjoituksen perusteella raskausaikana lapsensa tupakoinnilla ja viinalla tuhonneeksi huonoksi äidiksi.

Lukutaidoton idiootti. Missä kohtaa olen sanonut, että ap on näin tehnyt? Mutta suhun tais kolahtaa tuo kohta, missä sanoin että suurin osa on röökannut häirikkölapsensa aivot pilalle...

[QUOTE="simpsukka";28975050]eskari meni hyvin ,oppi jo siellä lukemaan ja laskemaan (eli ekan luokan opittavat asiat), kyse voi olla myös tylsistymisestä. Koulussa ollaan kyllä käyty jokaisessa kutsutussa tapahtumassa, oli sitten vanhempainilta, tutustumiskäynti, keskustelu ja juteltu muutenkin vain open kanssa. En tietenkään näe omaa lastani puhtaana pulmusena, päin vastoin, mutta nyt haen vinkkejä konkreettisesti miten voi pientä auttaa, ettei koulutie lähtisi näin huonosti käyntiin, onhan sitä oppivelvollisuutta vielä 99,99% jäljellä. Omasta lapsuudestani vain muistan erityislasten "tarkkiksen" paikkana, jonne kerättiin kaikki todelliset ongelmat keskitetysti ja siellä ne sitten saivat toisiltaan vain lisää ongelmia. :( Täytyy tutustua vielä miten on nykyisin, mutta kuntamme on niin pieni, että täällä leimautuu heti ja apua ei hevillä heru.[/QUOTE]

Jos eskari meni hyvin, on ihan mahdollista että tähän ongelmaan voi löytyä nopeampikin ratkaisu eikä välttämättä ole kyse adhd:sta, koska adhd ei tule näkyviin vasta kouluiäss.

Voi pyhä sylvi. Nyt se herranterttu pahoinpitelee toisia siksi kun koulussa ei ole sille riittävästi haastetta. Jumankekka. Ja opekin tarjoaa lääkkeitä eikä lisätehtäviä.

Ostakaa suhteellisuudentaju. Vaikka Anttilan postimyynnistä, jos ei kotikylällä myydä.

Varmaan kerjää hyväksyntää olemalla ylireipas, oletko tullut ajatelleeksi? Miteshän lapsen itsetunnon laita?

Ai että kilttejä ja mukavia lapsia ei ole (heilläkin on oltava joku vika)??

No, onhan ne vähenemään päin mutta kyllä niitäkin on, mm. minun lapseni.

Voihan kukkanen. Minua suoraan sanottuna pelottaa se, että esikoinen on menossa ensi vuonna kouluun. Esikoisella on adhd. Vilkas siis on. Tuollasten vanhempien lasten keskellekö se joutuu? Jotka pitävät erityislapsia jonain saastana, meitä vastuuttomina ja kädettöminä vanhempina.

Minä en ole vielä kovin pahaan syrjintään törmännyt, vaikka itsellänikin on adhd ja se jonkin verran näkyy. Vertaisteni kokemuksia olen kyllät kuullut, mutta olen itse säästynyt pahimmalta. Ehkä se sitten ensi vuonna alkaa, kun lapsi menee kouluun... :(

Voihan kukkanen. Minua suoraan sanottuna pelottaa se, että esikoinen on menossa ensi vuonna kouluun. Esikoisella on adhd. Vilkas siis on. Tuollasten vanhempien lasten keskellekö se joutuu? Jotka pitävät erityislapsia jonain saastana, meitä vastuuttomina ja kädettöminä vanhempina.

Minä en ole vielä kovin pahaan syrjintään törmännyt, vaikka itsellänikin on adhd ja se jonkin verran näkyy. Vertaisteni kokemuksia olen kyllät kuullut, mutta olen itse säästynyt pahimmalta. Ehkä se sitten ensi vuonna alkaa, kun lapsi menee kouluun... :(

Ei joudu, niin pitkään kunhan pysyy kurissa ja ei aiheuta päivästä ja tunnista toiseen häiriöitä ja vaaraa muille lapsille.

Katsos, myös me "normaaleiden" lasten vanhemmat haluamme parasta lapsillemme, eli koulussa oppimisrauhan.

Yhteistyössä