On se vaan hyvä kun kohta loppuu tarhailut meidän perheessä.

Poika oli siis perhepäivähoidossa, ei ole siinä paikassa ollut pitkään aikaan.. Nyt pitäis syksyllä mennä päiväkotiin jos pääsen kouluun. Ehkä meille sitten vaan sattu joku kiihkouskovainen hoitaja, toivon ettei joka paikassa ihan noin uskovaisia olla =)

Toivottavasti teilläkin tilanne muuttuu päiväkodeissa.
Täällä on onneks päiväkodit uskonnottomia, siis ei mitään virsiä, rukouksia eikä muuta sellasta. (Jouluna saattaa olla puhetta Jeesuksen syntymästä.) Nyt 5v on kerran käynyt päiväkotiryhmän kanssa kirkossa. Kun meillä on tässä lähellä näötti iso kirkkoa, niin kävivät kattomassa mikä se on, eivätkä suinkaan osallistuneet mihinkään jumlanpalvelukseen.

Mun mielestä on suotavaa että lapsille opetetaan eri uskonnoista ja käydään tustustumassa vaikka kirkkoihin ja moskejoihin. Vaan se ei olis missään mielessä ok että joka (tai kaikkina juhlapyhinä) seurattaisiin jonkun tietyn uskonnon kaavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
kyllä sitä koulussa sit opetetaan muistakin uskonnoista,nekin tulee selville kyllä. ja koulusta käydään myöskin kirkossa. rukoiluhan voi olla ihan hyväkin juttu,lapsellehan on hyvä opettaa iltarukous,se voi tuoda turvallisen tunteen. lapsenusko on hyvä olla,ei se automaattisesti tarkoita mitään kiihkouskovaisuutta.

Et todellakaan näe omaa nenääsi pidemmälle. Vai että Jumalan rukoileminen ateistiperheessä tekisi lapselle turvallisuudentunteen? Miksei vaikkapa kumarreta Mekkaan päin ja pyydetä Allahilta armoa? Mukava iltarituaalihan sekin olisi. Sinulle uskovaisena se olisi yhtä vastenmielinen vaihtoehto kuin ateistille iltarukous. Siinä hiukan perspektiiviä sinulle.

Minua ei ole kastettu ja pysyin aina isäni vaatimuksesta pois "kirkollisista menoista". Olin ainoa joka kävi elämänkatsomustunteja (siis istuin tunnin eri luokassa kuin muut ja luin kirjastokirjaa) Olisin taatusti ollut muiden kanssa samalla tunnilla vaikka itse asia ei minua kiinnostanutkaan. EIkä montaa niistäkään joka siellä uskontotunnilla istui... Riparille en päässyt ja se kyllä harmitti. Monilla oli todella hauskaa, uskonto oli todellakin vähäpätöisin asia siellä.
Jos päiväkodissa uskonnollisia juttuja harrastatetaan ja vain yhtä kielletään osallistumasta, ei sekänn hyvä asia ole. Päiväkoti-ikäinen ei voi ymmärtää miksi hän joutuu eri ryhmään kuin muut. Voi jopa pitää sitä rangaistuksena.

Hassua. Mun tyttöni on päiväkodissa ja siellä ei ole uskonto esillä millään tavalla tietääkseni. Ei mitään uskonnollista kasvatusta, ei ruokarukousta, ei kirkkovierailuja, ei hartauksia. Olen vähän mielessäni niitä toivonutkin, sillä olen itse uskossa ja tytön kanssa rukoilemme iltarukouksen ja tietää jeesuksesta. Mutta ymmärrän siis kyllä, että on olemassa myös ateisteja, enkä arvostele heidän vakaumustaan. mutta ajattelisin, että tuo kuuluu yleissivistykseen ja kulttuuriin suomenmaassa, siis nuo kirkkovisiitit.

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:
Jos päiväkodissa uskonnollisia juttuja harrastatetaan ja vain yhtä kielletään osallistumasta, ei sekänn hyvä asia ole. Päiväkoti-ikäinen ei voi ymmärtää miksi hän joutuu eri ryhmään kuin muut. Voi jopa pitää sitä rangaistuksena.

Just tän takia meidän lapset on osallistuneet. Mutta nyt olis ollu lapsen oma tahto ettei osallistu, ja sit se ei onnistukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Mä olen maailman tiukin ateisti, mutten silti ymmärrä tota niuhotusta (anteeksi vain). Tässä vinoutuneessa yhteiskunnassa kristinuskon oppien jonkinlainen tuntemus kuuluu ihan yleissivistykseen, joten ei se nyt niin vaarallista aivopesua ole. Luottaisit ap siihen, että lapsesi oppii jossain vaiheessa ajattelemaan itse.

Minä en tunge mitään propagandaa pieniin päihin, mutta keskustelen lasten kanssa kyllä sitten, kun kasvavat... En mainosta heille että satuolentoja ei ole (uskovat ne rölleihinkin) tms. Ja saavat käydä päiväkodin/koulun mukana kirkoissa yms.

Hyvin samoilla linjoilla FWG:n kanssa.
Itsekin kävin peruskoulussa uskontotunneilla (lukiossa vaihdoin ET-tunneille), mutta tiesin kyllä että kyse on "saduista" kun kotona näin oli asioista puhuttu. Jälkikäteen olen sitä mieltä, että näin oli hyvä. Suomalaisessa yhteiskunnassa vaan on tiedettävä kristinuskosta, sillä se on vaikuttanut niin moneen asiaan. Kun kotona lapsille puhutaan asioista kodin uskomalla tavalla, niin lapset voivat sitten koulun opetuksen ja kodin opetuksen välillä tehdä omat päätelmänsä uskonasioista.

Nyt lapsineni asutaan pienessä kunnassa, jossa on käytännössä vaikeaa toteuttaa täysin uskonnoton päiväkoti. Helpommalla pääsen, kun mennään näin, enkä usko että lapset siitä huonommaksi muuttuvat, vaikka saavat annoksen Jeesus-satuja silloin tällöin. Siinä ne menee kuin vaikkapa Muumitkin.

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:

Just tän takia meidän lapset on osallistuneet. Mutta nyt olis ollu lapsen oma tahto ettei osallistu, ja sit se ei onnistukkaan.

siis sun päiväkoti ikäinen mukula kieltäytyy jostain uskonnollisesta asiasta sen uskonnollisuuden takia? ymmärsinkö oikein. oisko taustalla kuitenkin ton ikäsellä muut syyt sihen ettei halua osallistua?

vai olenko ihan tajunnut metikköön.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
siis sun päiväkoti ikäinen mukula kieltäytyy jostain uskonnollisesta asiasta sen uskonnollisuuden takia? ymmärsinkö oikein. oisko taustalla kuitenkin ton ikäsellä muut syyt sihen ettei halua osallistua?

Onko sillä syyllä mitään merkitystä? Meillä on oikeus olla osallistumatta, eikö sitä sitten saisi käyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

Onko sillä syyllä mitään merkitystä? Meillä on oikeus olla osallistumatta, eikö sitä sitten saisi käyttää?

no joo. onhan se ihanaa että alta kouluikäisen mielihalujen mukaan mennään =)

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä