On se kumma, kuinka joillekin äideille ei tee pahaa laittaa lapseensa rahaa, mutta jos itselle pitäisi jotain hankkia, niin menee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Scindapsus:
Mä en ymmärrä tuota ollenkaan. Mulla itselläni on nykyään vaan huono omatunto kun tiedän ettei äitini ole itselleen juuri mitään koskaan hankkinut, meille lapsille vaan ja sama touhu jatkuu vaikka kuinka olen käskenyt käyttää rahansa itseensä. En mä vaan käsitä onko se jotenki fiksua näyttää lapsille sellanen malli ettei äiti ansaitse itselleen mitään. :/

Minulla ainakin on ihan ostamisen vaikeus, en millään näe kaupoissa vaatteita tai kenkiä, joista pitäisin tai jotka sopisivat minulle, mietin aina, että no joo, kohta on kesä, en minä niitä talvikenkiä tarvi. Olen tänä talvena oikein käynyt etsimässä pari kertaa, mutten kertakaikkiaan halua ostaa sellaista, mistä en pidä. En mielestäni näytä lapsille mallia, ettei äiti ansaitse mitään, mutta sietäähän tuota miettiä hieman pitempäänkin :)

eikö se oma mielikin parantuisi,jos panostaisi tai edes vähän hemmottelisi itseäänkin välillä?Saa samalla shoppailuterapiaa,ihan rauhassa käydä läpi ja sovitella.Kyllä kannattaisi kokeilla,jo oman mielenteveyden takia,jos ei muuten. :D

Alkuperäinen kirjoittaja eijummarra:
eikö se oma mielikin parantuisi,jos panostaisi tai edes vähän hemmottelisi itseäänkin välillä?Saa samalla shoppailuterapiaa,ihan rauhassa käydä läpi ja sovitella.Kyllä kannattaisi kokeilla,jo oman mielenteveyden takia,jos ei muuten. :D

No ei mulla ainakaan ole paha mieli :o Mä saan shoppailuterapian kun ostelen lapsille ja siitä on kyllä ilo kaukana kun itselleni sovitan housuja...ikinä ei löydy hyviä :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja eijummarra:

Heh, eivät kaikki saa mielihyvää rahankäyttämisestä ja ostamisesta ja kuluttamisesta ainakaan sen itsensä takia.

Meillä käytetään rahaa yhtälailla sekä lapsien että vanhempien pukeutumiseen. Lapset eivät saa vaatteita sen enempää kuin todellinen tarve on, ja se pätee myös aikuisiin. Myöskään leluja yms. ei ostella kovin vapaalla kädellä. En pidä siitä että lapsilla on leluja kuin roskaa, ja he eivät puoliakaan muista tai edes koskaan niillä leiki.

Mutta itseeni voisin kyllä panostaa vielä enemmän. Tiedän itsekin lapsuudesta äidiltäni saaneen mallin, että äidin ei tarvitse itseään huoltaa tai ostaa itselleen mitään. Siitä tuli vain painotaakkaa lapsen harteille. On se lapsellekin ilo kun äiti näyttää hyvältä. Meidänkin pojat osaa sanoa jos tykkää jostain paidasta tai vaatteesta päälläni, ja usein saan extra ihailua jonkun kivan uuden vaatteen takia :)

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Meillä käytetään rahaa yhtälailla sekä lapsien että vanhempien pukeutumiseen. Lapset eivät saa vaatteita sen enempää kuin todellinen tarve on, ja se pätee myös aikuisiin. Myöskään leluja yms. ei ostella kovin vapaalla kädellä. En pidä siitä että lapsilla on leluja kuin roskaa, ja he eivät puoliakaan muista tai edes koskaan niillä leiki.

Mutta itseeni voisin kyllä panostaa vielä enemmän. Tiedän itsekin lapsuudesta äidiltäni saaneen mallin, että äidin ei tarvitse itseään huoltaa tai ostaa itselleen mitään. Siitä tuli vain painotaakkaa lapsen harteille. On se lapsellekin ilo kun äiti näyttää hyvältä. Meidänkin pojat osaa sanoa jos tykkää jostain paidasta tai vaatteesta päälläni, ja usein saan extra ihailua jonkun kivan uuden vaatteen takia :)

Ei meilläkään ostella lapselle juurikaan turhaa eikä usein. Mut kasvava lapsi tarttee vaatteita yms vähänväliä ja aina menee edelle vaikk ois itsellekin tarvetta ostaa.

Täällä myös sama homma yleensä :wave: Mut lapsethan kasvaa ja vaatteet kuluu ihan erilailla ku aikuisella.
Nyt vähä aikaa sitten tosin tilasin netistä ainoastaan itelle vaatteita, vaikka tuntu niin turhalta itelle ostaa mut onhan se hyvä välillä itseenki panostaa.

ap ostaa harrastusvälineitä, jotta lapsen harrastaminen on mahdollista. Myös vaatteita. Leluista en puhunut mitään, ne kuuluu jouluun ja synttäreihin.
En todellakaan nauti itselleni ostelemisesta..suorastaan vihaan sitä. Lapsille ostelu on nautintoa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ap ostaa harrastusvälineitä, jotta lapsen harrastaminen on mahdollista. Myös vaatteita. Leluista en puhunut mitään, ne kuuluu jouluun ja synttäreihin.
En todellakaan nauti itselleni ostelemisesta..suorastaan vihaan sitä. Lapsille ostelu on nautintoa. =)

Tuli mieleen tuosta että itselle ostaminen on epämieluisaa...se on mullekin ollut oikeastaan koko ikäni (juurikin äitini esimerkin takia) mutta tavattuani mieheni, hän on kouluttanut mua. En tiedä toista yhtä niin hyvää shoppaajaa! Nauttii käydä kaupoissa ja ostaa kauniita vaatteita, ja tykkää "vaatettaa perheensä" hyvin. :D

Huvittaa nähdä perheitä joissa äiti ja isä on kuin metsästä revittyjä ja lapset puettu kalliisiin vaatteisiin. Tosin ei sekään kiva näky ole jos lapset on resuisia ja vanhemmat viimeisenpäälle laittautuneita.

Mutta Suomessahan on tapana, että mitäs sitä omasta ulkonäöstä kun lapsia saa, perustellaan sitä sitten huoltajakäytöksellä ja äidin vietillä, kun mielenkiinto itsestä menee. Eletään vain lasten kautta :) Unohdetaan uma ulkonäkö, ei ihme kun parisuhdekin monelta kariutuu kun menee ensin mielenkiinto omasta itsestään , kun ei enää välitetä.

Miehet varmaan tykkäisi siellä kotona jos näkisi edes kerran vaimollaan päällä muutakin kuin pissanpolttamat mummoalkkarit kera harmaat trikoohousut ja löysä teepaita. Yhtälailla kun me vaimot tykkäämme, että oma mies haluaisi pukeutua uuteen kivaan puseroon ja farkkuihin. Ei siihen 10 vuotta vanhaan villapaitaan ja pierunhajuisiim farkkuihin.

Minusta ainakin virkistää mieltä paljon kun ihminen välittää huolehtia itsestään, sitä on ilo katsoa, olipa kyseessä sitten naapurin akka tai oma ukko tai edes oma peilikuva. Ketään ei palvele väsyneen näköinen ja välinpitämätön ihminen, jolle on aivan sama missä kulkee kun onhan hän sentään äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
.

Miehet varmaan tykkäisi siellä kotona jos näkisi edes kerran vaimollaan päällä muutakin kuin pissanpolttamat mummoalkkarit kera harmaat trikoohousut ja löysä teepaita. Yhtälailla kun me vaimot tykkäämme, että oma mies haluaisi pukeutua uuteen kivaan puseroon ja farkkuihin. Ei siihen 10 vuotta vanhaan villapaitaan ja pierunhajuisiim farkkuihin. .

:laugh:

peesi :xmas:

.

Miehet varmaan tykkäisi siellä kotona jos näkisi edes kerran vaimollaan päällä muutakin kuin pissanpolttamat mummoalkkarit kera harmaat trikoohousut ja löysä teepaita. Yhtälailla kun me vaimot tykkäämme, että oma mies haluaisi pukeutua uuteen kivaan puseroon ja farkkuihin. Ei siihen 10 vuotta vanhaan villapaitaan ja pierunhajuisiim farkkuihin. .

No onpa mukavia mielikuvia joillakin :/

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
.

Samaa mietin. Ei se automaattisesti meinaa renttua että ei itselle osta usein. Kun ostaa niin sellasta joka pysyy hyvänä pidempään. En minäkään ole ku metsäläinen vaikka laps menee edelle.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Samaa mietin. Ei se automaattisesti meinaa renttua että ei itselle osta usein. Kun ostaa niin sellasta joka pysyy hyvänä pidempään. En minäkään ole ku metsäläinen vaikka laps menee edelle.

Menee mielenkiinto keskustella, mutta eipä tämä keskustelu minua kyllä kaipaakaan :)

.

Mutta mä tarkotan tuolla itsensä huolehtimisella myös sitä, että on mielenkiintoa tehdä asioita, jotka on extraa sille "kyllä sitä pärjää ilmankin" ajatukselle. Kulttuuri muunmuassa on ihmisten mielenvirkeydeksi suunnattua ylimääräistä puuhaa, ei se ole ihan tuulesta temmattua että parisuhde muunmuassa tarvitsee elääkseen ja hengittääkseen jotain piristävää välillä. Oma mieli tarvitsee virkistystä. Vaikka kyllä ymmärrän hyvin, että nykyään on rahatkin monesti aika tiukilla ihmisillä, mutta mahdollisuuksien mukaan kannattaa joskus ajatella sitä itseäkin.

nyt kyllä pitäis vissin hävettää..täällä äiti, joka ihan mielellään ostelee juttuja myös itelleen...ja verkkareita en käytä kun kotona ja urheillessa. mutta eikös se ole hyvä, jos ite on tyytyväinen? eihän kai samasta muotista voi kaikki ola muutenkaan..myös mun lapset on kiinnostuneita siitä, mitä päällensä laittavat, oli ne sitten hankittu kirpparilta tai kaupasta, nätisti pukeutuminen ei liene kiellettyä:)

.

En kylläkään ole se joka ylläolevan kuvailun kirjoitti, mutta en usko että hän tarkoitti sen syyllistäväksi, mulle se ainakin vaan sai naurun aikaan. Ehkäpä kärjisti jotta asia olisi helpompi ymmärtää? Ei ehkä kannata ottaa niin vakavasti B)

.

En kylläkään ole se joka ylläolevan kuvailun kirjoitti, mutta en usko että hän tarkoitti sen syyllistäväksi, mulle se ainakin vaan sai naurun aikaan. Ehkäpä kärjisti jotta asia olisi helpompi ymmärtää? Ei ehkä kannata ottaa niin vakavasti B)

Niin, liekö omakohtainen kokemus tuo t-paita ja trikoohousut seksintappajana? Ne harvat vaatteet, joita itselle tulee hankittua, voi olla muutakin. Ja jopa kauniita. Vink vink.

.

Mutta mä tarkotan tuolla itsensä huolehtimisella myös sitä, että on mielenkiintoa tehdä asioita, jotka on extraa sille "kyllä sitä pärjää ilmankin" ajatukselle. Kulttuuri muunmuassa on ihmisten mielenvirkeydeksi suunnattua ylimääräistä puuhaa, ei se ole ihan tuulesta temmattua että parisuhde muunmuassa tarvitsee elääkseen ja hengittääkseen jotain piristävää välillä. Oma mieli tarvitsee virkistystä. Vaikka kyllä ymmärrän hyvin, että nykyään on rahatkin monesti aika tiukilla ihmisillä, mutta mahdollisuuksien mukaan kannattaa joskus ajatella sitä itseäkin.

Ei noikaan asiat oo pois suljettuja vaikka aattelee lasta ensin. Se on semmonen asia mulle ainakin mitä en äitinä pois saa. Mutta ei se meinaa sitä että unohdan itseni. Se on vaan järjestystä mitä tehdään ensin ja mikä on tärkeintä. Etenkin kun rahaa ei ole ja perhe pitää elättää. Voin luopua siitä kulttuurisesta jutusta sillä kertaa kun lapseni tarvitsee jotain ja tehdä muuta sen jälkeen kun on saumaa.

.

Ei noikaan asiat oo pois suljettuja vaikka aattelee lasta ensin. Se on semmonen asia mulle ainakin mitä en äitinä pois saa. Mutta ei se meinaa sitä että unohdan itseni. Se on vaan järjestystä mitä tehdään ensin ja mikä on tärkeintä. Etenkin kun rahaa ei ole ja perhe pitää elättää. Voin luopua siitä kulttuurisesta jutusta sillä kertaa kun lapseni tarvitsee jotain ja tehdä muuta sen jälkeen kun on saumaa.

Nyt ei ollut puhe siitä etteikö jokainen ajattelisi lasta ensin. vaan siitä, että itsensä hyvinvointi ei enää kiinnosta, ei kiinnosta ostaa itselle mitään, on vaikea pistää itseensä rahaa. Oletan että tämä kattaa myös sen, että ei kiinnosta käydä missään kun se on "törsäämistä". Mutta on helppo ostaa surutta lapselle yli tarpeenkin.

Sanoin jo aivan kättelyssä, että meilläkin lapsen tarpeet menee ykköseksi. Koko perheen pakolliset tarpeet hoidetaan meilläkin, silti minäkin tykkään uusista vaatteista, minäkin tykkään käydä jossain. rahaa käytetään kaikkien hyvinvointiin tasaisesti, ja lapset eivät jää paitsi tärkeistä hankinnoista vain siksi että minä kuluttaisin ne. Se on jo ihan eriasia.

Lisäsin kyllä sen huomion rahatilanteesta, ymmärrän että monella on tiukkaa. Ei mekään rahassa kieritä. Toisilla ei ole varaa kuin pakolliseen, silloin se menee luonnollisesti lapsiin, mutta jos on varaa ostaa lapselle yli lapsen tarpeen eikä uhrautumisviettinsä ansiosta itselle , meihelle tai suhteelle ksokaan mitään extraa, se on huono asia.

Yhteistyössä