Itse täysimetin kaksosiani viikkoa vaille nelikuisiksi. Alussa tosin tarvittiin jonkin verran korviketta, mutta noin 2,5 kk iässä rintamaito alkoi riittää pelkästään ja saman tien molemmat hylkäsivät ihan tykkänään pullot, hörpytysmukit sun muut. Vain tissi kelpasi. Soseet aloitin silloin melkein nelikuisina, kun poika oli hirmuisen väsynyt ja nälkäinen pelkällä maidolla, soseet korjasivat tilanteen heti. Samalla neiti alkoi nukkua yönsä heräilemättä. Tosin poika heräilee edelleen ahkerasti
Edelleen (vauvat 7 kk) imetän, muuta maitoa eivät huoli. Vettä olen nyt saanut vähän annettua nokkamukista, kun poika on päivisin alkanut kieltäytyä joskus tissistä. Maito on alkukankeuden jälkeen riittänyt, itsekin sain sen riittämään tiheällä imetysjaksolla. Vähän tietysti rankkaa kaksosten kanssa, mutta yllättävän hyvin se sitten meni. Ja minusta kannatti, inhosin sitä pullojen pesua ja keittelyä.
Sen voisin kommentoida, että nämä vauvat ovat tämän tissipolitiikankin suhteen olleet aika erilaisia, vaikka samalla ravinnolla ja muullakin hoidolla. Toinen siis heräilee edelleen tissille öisin, vaikka toinen nukkuu autuaasti. Tytölle maistuu tissi päivisinkin aina kun tarjoaa, poika tappelee koko pienellä lihaskimppukropallaan vastaan minkä pystyy. Tyttö olisi varmaan pärjännyt puolivuotiaaksi täysimetyksellä, mutta sai soseita nelikuisesta veikan siivellä - ei ehkä olisi vielä silloin hänelle tarvinnut aloittaa näin jälkeenpäin ajatellen.
Mutta ollaan toisten tuoreiden äitien kanssa pohdittu tätä korvikepolitiikkaa. Minun kokemukseni on, että monella on tosi vaikeaa alussa sen maidon riitävyyden kanssa, etenkin sektioäideillä tai meillä muilla, joilla istukan irtoamisen kanssa on ollut ongelmia. Moni on yrittänyt hampaat irvessä sitä täysimetystä, mutta lopuksi se korvikepullo on pantu vauvan suuhun kun ei ole viitsinyt lasta nälällä kiduttaa. Moni näkee tosi paljon vaivaa osittaisimetyksen onnistumiseksi ja suree sitä korvikkeen antamista, mutta vaihtoehtoja ei aina ole.