Henkilökohtaisesti en usko siihen, että kovin monet pelkästään mukavuussysitä jättäisivät imetyksen ja antaisivat korviketta. Minusta ainakin tuntuu siltä, että nämä hyvää tarkoittavat imetystukisivut ja Rinnalla-oppaat vain luovat sellaista kuvaa, että kaikki pystyvät helposti imettämään ja että se on vain viitsimisestä kiinni. Sitten jos imetys ei sujukaan, syytetään äitiä huonoksi äidiksi ja itsekkääksi, kun antaa vauvalle korviketta.
Minä huomasin sen, että imetys ei tuosta vaan aina suju, vaikka oppaat kivenkovaan muuta väittävätkin. Raskausaikana suunnittelin pitkää täysimetystä, ja vauvan synnyttyäkin orientoiduin siihen. No, luotin täysin maidon riittävyyteen (kuten neuvotaan) ja imetin lähes ympärivuorokautisesti, kunnes ensimmäisellä neuvolakäynnillä vauvan paino ei ollut vielä edes syntymälukemissa ja th suunnilleen syytti minua siitä, etten ole antanut vauvalle tissiä kun hän on nälkäinen. Sitten alettiin antaa korviketta. Olin hyvin masentunut, kun imetys ei sujunutkaan, vaikka joka paikassa niin luvattiin ja jouduin antamaan sitä hirvittävän huonoa ravintoa eli korviketta vauvalleni. Tein kaikkeni: imetin koko ajan, lypsin, join mammateetä, mutta maitomäärä ei koskaan tullut riittäväksi. Jatkuva syyllisyys piinasi, ja pidin vauvaa usein nälässä, kun en antanut riittävän suuria määriä korviketta oman maidon vähenemisen pelossa. Enkä ole ainoa. Tiedän useita, joille on käynyt imetyksen kanssa samoin. Nyt otan onneksi rauhallisemmin. Vauva saa reilusti korviketta ja ehkä n. 1/3 - 1/4 päivittäisestä ravinnontarpeestaan äidinmaidosta. Enää en jaksa stressata.
Mutta todellakin tuohdun aina, kun väitetään, että imettäminen aina onnistuu. Tämän väitteen takia juuri meitä korvikeäitejä usein syyllistetäänkin ja kuvitellaan, että annamme korviketta mukavuudehalusta. Itse imettäisin paljon mielummin, koska minusta se on paljon helpompaakin.
En ottanut nokkiini ap:n kysymyksestä, joka varmasti on osittain aivan aiheellinen. Tämä vuodatus on vain kommentiksi niille, jotka ovat sitä mieltä, että monet äidit antavat korviketta itsekkäistä syistä. Itse uskon, että tarvittaisiin paljon enemmän imetystukea sairaalasta ja neuvolasta ennen kuin korvikkeen käyttö saadaan vähenemään. Se, että itsepintaisesti väitetään imetyksen aina sujuvan, jos vain viitsii yrittää, ei auta ketään.