Kiusaanko vauvaani imetyksellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja e
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

e

Vieras
Vauva on pariviikkoinen ja imetys takkuaa edelleen. Ehkä puolet imetyskerroista sujuu suht vähällä huudolla (ilman rintakumia ei onnistu ollenkaan), mutta loput onkin sitten ihan pelkkää huutoa ja tissiin väkisin tukkimista suuhun.. Oikeen alkoi naurattamaan tänään kun luin jostain imetysoppaasta imetyksen olevan "rentouttava hetki vauvalle ja äidille"..:D Meillä se on laitokselta asti ollut jotain ihan muuta.

Onko ihan järjetöntä jatkaa imettämistä? Tuntuu, että yritän ihan väkisin jostain käsittämättömästä syystä jatkaa, että mulle tulis parempi olo ja saisin sanoa edes osittain imettäneeni muutaman kuukauden. Itse en millään lailla tuomitse korvikkeen käyttöä, mutta jostain syystä syyllistän siitä itseäni, vaikka itsekkin olen saanut lähes pelkkää korviketta vauvana ja mitään allergioita tai sairauksia ei ole.

Tuntuu muutenkin, että teen triplatyön kun ensin aina imetän, sitten täytyy antaa korviketta päälle kun tissit on tyhjät ja vauva selkeästi nälissään. Hamuaa, tunkee sormia suuhun jne. Sitten vielä pumppaan joskus välissä jos tulee pitkä väli kun vauva nukkuu.. Maito ei riitä. En usko sen johtuvan tuosta korvikkeen annostakaan ainakaan kovin paljoa kun pumppaan yleensä sitten jos vauva saa korviketta. Toinen tissi on selvästi pienempi kuin toinen ja siitä ei tuu pumpatessa puoliakaan toiseen verrattuna. Imetysasennot on ihan järkyttäviä, kun joudun keskittymään siihen tissin suuhun tukkimiseen ja sitten en uskalla liikahtaakaan, ettei vauva irrota otettaan.

Imetystuki.fi:n sivuilla olen käynyt, mutta sitä lukiessa vasta stressi nousee ja sitten ei ainakaan maitoa heru.:P Tekis mieli luovuttaa kun kerran kumpikaan ei imetyksestä nauti pätkääkään. En nyt tiedä haenko tällä "lupaa" imetyksen lopettamiseen vai neuvoja imetyksen onnistumiseen, mutta kaikki apu ja kommentit on tervetulleita..:D

Imetyshän on aina kannattavaa. :) Toiset joutuvat harjoittelemaan pitkäänkin, ennen kuin imetys alkaa sujua, mutta ovat aina lopulta tyytyväisiä siihen, että jaksoivat sen takkuisen alun ohi. Täältä löytyy samojen ongelmien kanssa painivia, käyhän vilkaisemassa: http://maitolaituri.imetys.fi/viewforum.php?f=3

Voin vain kertoa, että imetys oli itsellenikin alussa hankalaa, suorastaan kivuliasta, mutta ajan myötä helpotti ja olin jo muutaman kuukauden kuluttua hyvin onnellinen siitä, etten luovuttanut alkuhankaluuksien jälkeen. Suosittelen kuitenkin käymään siellä imetyksen tuen svuilla, jos haluat jatkaa. Moni ei tule ajatelleeksi, että alku on lähes aina hankalaa, ja että parissa kuukaudessa helpottuu, kun vauvan suu kasvaa ja sekä imee tehokkaammin että kivuttomammin :)

Jos tappelee muutaman viikon ja imettää yhteensä kuitenkin esim 1,5 vuotta niin se muutama viikko siinä alussa tuntuu aika lyhyeltä ajalta :)

Jos soittaisit imetystukipuhelimeen, kävisit imetystukiryhmässä tms?

Imetä, imetä, imetä ja vielä kerran imetä. Sitä parempi äiti on, mitä kauemman imettää! Jos ei imetä, niin on huono ja laiska.

Rakkaudella,
Eki

Ps. Ei vaiskaan. Olisin toivonut, että mulle olis joku sanonut ihan suoraan, että lopeta jo, mutta eihän semmosta kukaan voi sanoa. Niin en mäkään viiti. Mut jos se ei rupee pian sujumaan, niin kannattaa miettiä, miten tekee... Haluaako muistaa vauva-ajasta vain tissillä rääkyvän vauvan vai pullolle tyytyväisenä nukahtavan vauvan... :P

Kuulostaa niin tutulta! esikoisen kohdalla tätä jatkui 3 kk kunnes mies lopulta sanoi , että onko tossa mitään järkeä. Tuolloin annoin itselleni luvan luovuttaa ja sen jälkeen pumppasin omaa maitoa+korviketta n 1kk jonka jälkeen siirryin kokonaan korvikkeeseen. Kuopuksen kohdalla sama tilanne ja luovutin 7 viikon jälkeen. Kävin imetystukiryhmissä etsin tietoja netistä, puhuin neuvolassa jne...
Mutta kun koin että kaikki oli yritetty niin olin valmis luovuttamaan, ja sen jälkeen meillä molempien kohdalla aloin vasta kunnolla nauttimaan vastasyntyneestä kun ei enää ahdistanut syöttää huutavaa lasta vaan joka tyytyväisenä imeskeli pullosta maitoa mahansa täyteen.

Ehkä puolet imetyskerroista sujuu suht vähällä huudolla (ilman rintakumia ei onnistu ollenkaan), mutta loput onkin sitten ihan pelkkää huutoa ja tissiin väkisin tukkimista suuhun..

Maito ei riitä. En usko sen johtuvan tuosta korvikkeen annostakaan ainakaan kovin paljoa kun pumppaan yleensä sitten jos vauva saa korviketta.

Imetysasennot on ihan järkyttäviä, kun joudun keskittymään siihen tissin suuhun tukkimiseen ja sitten en uskalla liikahtaakaan, ettei vauva irrota otettaan.

Millaisia imetysasentoja olet yrittänyt? Yksi hyvä asento on laittaa vauva parin tyynyn päälle syliin, jolloin rinnan saa lähelle vauvan suuta. Siitä vauvan on helppo hamuta rinta suuhun. Kun vauva hamuaa rintaa ja on "haukkaamassa" siihen kiinni, voi vauvaa lapaluiden kohdalta vetää lähemmäs itseään. Älä yritä laittaa rintaa suuhun, työnttää sitä väkisin tai auttaa päästä tai niskasta vauvaa rinnalle. Vauvan olisi hyvä olla tiiviisti kehoasi vasten. Voit parantaa hamuamista olemalla paljaat ihot vastakkain.

Pullosta ruokkiminen vähentää maidon tuloa. Sinun pitäisi lypsää hiukan enemmän kuin annat pullosta, sillä vauvan imu saa paremmin ylläpidettyä hormonitoimintasi kuin lypsäminen. Silloin myös vauvan maitotilauksen tekeminen helpottuu.

Rintakumin käyttö vähentää myös rinnan stimulaatiota, vauva joutuu tekemään huomattavasti enemmän töitä syömällä rintakumin kautta. Se väsyttää nopeasti ja siksi vauva jää nälkäiseksi vaikka olisikin jo syönyt pitkään. Maidontulo on selväsit vähäisempää kuin ilman kumia.

Sinulla on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa; hakea apua imetystukihenkilöltä tai netin kautta ongelmaan ja pyrkiä eroon rintakumista tai vähitellen lopettaa imetys ja siirtyä pullolle. Vauva alkaa pian kieltäytyä rinnasta jo senkin takia, että joutuu tekemään suhteettoman paljon liikaa työtä ruokansa eteen. Hän väsyy ennen kun on kylläinen ja haluaa lisää maitoa nopeasti.

Tilanne ei kuitenkaan ole mitenkään toivoton. Jos halua on imetykseen, kannattaa siihen panostaa vaikka se vaatiikin teidän tapauksessa ensin kovasti keskittymistä asiaan. Kun imetys alkaa sujua, se kuitenkin ihan oikeasti on helppoa.

Meillä siis vauva 5 vk ja meillä oli myös armotonta taistelua tuo alku tissittely ja maito ei vain noussut kunnolla, eikä ole vieläkään noussut! Minä olen aina halunnut imettää ja koen että se on jotain erityistä äidin ja lapsen lähellä, antaa lapselle läheisyyttä ja turvallisuutta. En todellakaan "tuomitse" vain pulloa antavia, kyllähän se lapsi niinkin kasvaa hyvin ja saa varmasti vanhemmiltaan paljon rakkautta, mutta jostain syystä imetyksen onnistuminen on minulle henkkoht olllut todella tärkeää.

Meidän pelastus on imetysapulaite! Siitä sain kuulla imetyspolilla. Meillä siis käytetään kotitekoista sellaista. Eli sain sairaalasta vastasyntyneiden nenämahaletkuja (vai mitä nyt on) jotka on ihan ohuita. Otan siis pullon laitan sinne maidon, pulloon velli tutti ja siitä reijästä ujutan sen letkun pulloon. Vauva hyvään asentoo tissille ja tissi ja letku yhtäaikaa suuhun. Kätevää! Vauva saa tissitellä ja saa sieltä omaakin tissimaitoa sen vähän mitä sitä minulta tulee (minulla n. 10-20 ml per tissi per imetyskerta) ja letkusta tulee lisämaitoa samalla kertaa. Siihen jäi meillä tissillä huutaminen :-)

Siis suosittelen lämpimästi tuota kikkaa JOS haluat vielä imettää ja antaa ne muutamat tipat omaa tissimaitoa mitä sulta nyt sitten tulee. Imetusapulaitteita saa ihan ostaakkin jos ei halua pelata tuon pullon ja letkun kanssa, mutta mä olen sen ainakin kokenut helpoksi ja todella käteväksi.

Tässä vielä muutama linkki:

http://www.mammaliina.fi/
tuolta voi tilata imetysapulaitteen

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=136&Itemid=131
ja tuolta saa tietoa sen käytöstä

Onnea imetykseen ja toivottavasti saatte ruokinnan kuntoon, on se sitten pulloon siirtyminen kokonaan tai imetysapulaitteen käyttöönotto!

Ehkä mä vielä muutaman viikon yritän ja katotaan sitten uudestaan.. Kiitos kommenteista.:) Olis se hirveen kiva, jos vauva imis hyvin ja tulis kylläiseksi. Tuntuu, että varsinkin öisin tuo imetys on niin hankala projekti. Oikeen harmittaa lukea ohjeita tyyliin "ota vauva viereen nukkumaan, jolloin ei tarvitse kun kylkeä kääntää ja imetys hoituu itsestään eikä tarvitse edes kunnolla herätä". Kun oliskin niin helppoa!

Eki, luin ton ekan rivin ja vähän täällä kohottelin kulmia että jaahas, nytkö jo joku idiootti tuli vittuilemaan mutta se olitkin vaan sinä!:D Mut täytyy kyllä sanoa, että taidan yrittää tätä imetystä enemmänkin vaan itteni takia kun vauva ois paljon tyytyväisempi pullolla.. Vaikka vauvastahan tässä pitäis olla kyse eikä siitä, oonko mä jonkun mielestä hyvä äiti vai en.:P

etsi vauva haukkaa hampurilaista-oikea imuote niminen juttuimetystukilista.net. Siitä itse sain avun samaan ongelmaan,ihan oikeasti!!! Tulostin ohjeen ja luin sen monta kertaa ja harjoittelin ja harjoittelin vauvan kanssa .. tyttö on pian 2v ja edelleen imetän,ongelmitta

Alkuperäinen kirjoittaja Meidän vauva on 5 vk;22602486:
Meillä siis vauva 5 vk ja meillä oli myös armotonta taistelua tuo alku tissittely ja maito ei vain noussut kunnolla, eikä ole vieläkään noussut! Minä olen aina halunnut imettää ja koen että se on jotain erityistä äidin ja lapsen lähellä, antaa lapselle läheisyyttä ja turvallisuutta. En todellakaan "tuomitse" vain pulloa antavia, kyllähän se lapsi niinkin kasvaa hyvin ja saa varmasti vanhemmiltaan paljon rakkautta, mutta jostain syystä imetyksen onnistuminen on minulle henkkoht olllut todella tärkeää.

Meidän pelastus on imetysapulaite! Siitä sain kuulla imetyspolilla. Meillä siis käytetään kotitekoista sellaista. Eli sain sairaalasta vastasyntyneiden nenämahaletkuja (vai mitä nyt on) jotka on ihan ohuita. Otan siis pullon laitan sinne maidon, pulloon velli tutti ja siitä reijästä ujutan sen letkun pulloon. Vauva hyvään asentoo tissille ja tissi ja letku yhtäaikaa suuhun. Kätevää! Vauva saa tissitellä ja saa sieltä omaakin tissimaitoa sen vähän mitä sitä minulta tulee (minulla n. 10-20 ml per tissi per imetyskerta) ja letkusta tulee lisämaitoa samalla kertaa. Siihen jäi meillä tissillä huutaminen :-)

Siis suosittelen lämpimästi tuota kikkaa JOS haluat vielä imettää ja antaa ne muutamat tipat omaa tissimaitoa mitä sulta nyt sitten tulee. Imetusapulaitteita saa ihan ostaakkin jos ei halua pelata tuon pullon ja letkun kanssa, mutta mä olen sen ainakin kokenut helpoksi ja todella käteväksi.

Mammaliina

Imetystukilista.net - Newman: Imetysapulaitteen kyttminen

Onnea imetykseen ja toivottavasti saatte ruokinnan kuntoon, on se sitten pulloon siirtyminen kokonaan tai imetysapulaitteen käyttöönotto!

Niin ja sen lisään vielä, että kun tuota laitetta käyttää saa rinta koko ajan lisää stimulaatiota ja omaa maitoa saattaa ruveta tulemaan lisää! Itsellä lisäänty tosiaan n. 5 ml tuonne 20 milliin per rinta iahn tuon imetysapulaitteen takia.

Meillä on imetetty ja annettu korviketta, kiinteetkin alotin jo 3kk iässä, kun lapsi on iso,kiinnostui syömisestä,enkä halunnut vaarantaa normaalia kehitystä sen takia, että lapsi ei saa ravintoa tarpeeksi. Neuvolassa tyynesti ilmoitin, että kiinteät alkaa nyt, täti vaan nyökkäs että "selvä juttu!"

Maalaisjärki käteen, on täysin JÄRJETÖNTÄ stressata jostain imetyksestä kun kerran on korvikkeitakin olemassa, tee silleen mikä tuntuu sinusta parhaalle! Jos imetys sujuu niin imetä, jos ei niin anna toisinaan korviketta tai vaikka pelkästään korviketta. Lapsi _tarvitsee_ äidin syliä,rakkautta,pusuja,haleja, läheisyyttä ja Hymyilevää, onnellistä äitiä ensisijaisesti, vuorovaikutus ja äidin jaksaminen on paljon tärkeämpää lapselle kuin se juoko lapsi tissiä vai pulloa!
Rennosti eteenpäin! :)

Meillä alku oli aivan kamalaa. Olin luovuttaa monta kertaa, mutta jokin aina sai sinnittelemään asian kanssa.
Maito nousi 5 päivänä synnytyksesä, vauva oli yli 4 kiloinen syntyessään ja nälkäinen. Sairaalassa annoin maitoa pullosta, kun ei tisseistä tulleista muutamasta tipasta tyytyväiseksi tullu. Imetin vauvaa kuitenkin jatkuvasti, vaikka ei hällä nälkä ollukkaan - ihan vaan maidon nostattamiseksi.
Maito nousikin sitten rytinällä. Vauva ei suostunut imemään kun maitoa tuli niin paljon kerralla, tämä tiesi vaan raivareita rinnalla ja se hermostuttaa itseään kun vauva ei syö. Tarjosin pulloa taas. Kun vauva ei halunnut maitoa nälkäänsä - imetin. Ensimmäinen kuukaus oli pelkkää imetystä. Koko päivä imettämistä. Tuona kuukautena kärsin 3 rintatulehdusta, sitä maitoa siis tuli paljon eikä vauva saanut syödyksi kaikkea kun nälkäänsä söi pulloa. Vähitellen pullo jäi pois, kun imetin tulehduksia pois. Niistä kun selvittiin, iski sammas vauvan suuhun ja minun rintoihin. Nyt päästiinkin sitten vichy-kuurille.
Paljon oli vastoinkäymisiä ja vaikeuksia imettämisen suhteen, ja monta kertaa teki mieli luovuttaa. Nyt 3kk iässä, täysimetyksellä ja ongelmitta. Olen tyytyväinen ratkaisuuni, enkä luovuttanut. Jos itse siis vain haluat imettää, yritä sinnitellä. Ota jokin tavoite, mihin haluat päästä ja kohta huomaatkin tavoitteen olevan lähellä, ja sitten onkin menty jo sen ohi. Voimia alun haasteisiin!

Meillä oli sama tilanne kuopuksen kanssa. Yritin kaikkeni, mutta ei onnistunu. Oma maito kerta kaikkiaan ei riittäny millään, ja korvikkeen saatuaan (lisäksi )vauva nukahti tyytyväisenä. Yritin pumpata mahdollisimman paljon, mutta maito ei vaan herunu pumpulle juuri yhtään. Loppujen lopuksi tilanne johti siihen, että vauva alko karjua (2.5viikon ikäisenä ) kauhusta kankeena jo pelkän tissin nähdessään, eikä suostunu enää imemään, vaikka vähän maitoa olis vielä tullu. Päätin sitten miehen tukemana lopettaa koko yrityksen, ja siirryin ahkeraan ja tiheään lypsämiseen. Lypsin parin viikon ajan sen mitä sain irti, mutta sittenpä maidontulo hiipu, kun ei mulla herunu pumpulle kovin hyvin.
Elä tee asiasta peikkoa! Jos tilanne stressaa sua kovasti, niin ei se ketään kaada, jos annat koko imetyksen olla. On täällä(kin ) niitä, joiden mielestä ei sais koskaan luovuttaa, mutta mun mielestä mieluummin järjissään oleva äiti ja tyytyväinen vauva, kun molemmat stressin kanssa painivia hermokimppuja. :hug:

Minulla on kaksi lasta ja kummankaan kanssa tilanne ei todellakaan ole ollut aluksi se, että lapsi vain otetaan viereen ja tökätään tissi suuhun, ihan ohimennen muka olisi hoitunut tuo yöimetys. Pyh ja pah! Siihen meni kummankin kanssa reilu kuukausi, että vauva oli sen kokoinen, että tuo olisi edes osittain toteutunut. Myöhemmin imetys yöaikaan on ollut helppoa, muttei aluksi. Imetys vaatii kummaltakin harjoittelua. Ja jokaisen lapsen kanssa erikseen, ainakin näin meillä. Nyt 7kk ikäinen lapseni syö sujuvasti öisin ja rehellisesti sanottuna en aina tiedä monestiko ja mihin aikaan. Mutta näin ei tosiaan ole aina ollut.
Tsemppiä, kyllä se siitä!

Alkuperäinen kirjoittaja Meidän vauva on 5 vk;22602486:

Mammaliina

Imetystukilista.net - Newman: Imetysapulaitteen kyttminen

Luinkin joskus jostain tämmösestä.:) Kuulostaa kyllä pitkäaikasempaan käyttöön aika hankalalta, varsinkin kun meillä on tuo rintakumikin, jota ilman toi homma ei oikeen onnistu.. Mutta voishan tuotakin kokeilla.:)

Luinkin joskus jostain tämmösestä.:) Kuulostaa kyllä pitkäaikasempaan käyttöön aika hankalalta, varsinkin kun meillä on tuo rintakumikin, jota ilman toi homma ei oikeen onnistu.. Mutta voishan tuotakin kokeilla.:)

Meillä tosiaan tämä toimii. Meilläkin oli aluksi rintakumi käytössä ja siitä päästiin eroon n.2,5 viikon iässä. Ja varsinkin sitten kun otettiin tuo laite käyttöön ei likka rintakumia muistanutkaan kun maitoa tuli hyvin :-)
Jos olet TAYS:sin vaikutuspiirissä niin suosittelen lämpimästi myös Imetyspoliklinikalla käyntiä. Siellä he katsoo imuotteet yms kuntoon ja tekevät syöttöpunnitukset ja antavat kullan arvoisia neuvoja! Siellä todella perehdytään imetykseen ja kannustetaan ja otetaan sinun mielipiteet huomioon painostamatta ja syyllistämättä jos jostain syystä haluatkin lakata yrittämästä. En tiedä onko muilla sairaaloilla vastaavaa toimintaa, mutta kannattaa kysä jos kiinnostaa.

Millaisia imetysasentoja olet yrittänyt? Yksi hyvä asento on laittaa vauva parin tyynyn päälle syliin, jolloin rinnan saa lähelle vauvan suuta. Siitä vauvan on helppo hamuta rinta suuhun. Kun vauva hamuaa rintaa ja on "haukkaamassa" siihen kiinni, voi vauvaa lapaluiden kohdalta vetää lähemmäs itseään. Älä yritä laittaa rintaa suuhun, työnttää sitä väkisin tai auttaa päästä tai niskasta vauvaa rinnalle. Vauvan olisi hyvä olla tiiviisti kehoasi vasten. Voit parantaa hamuamista olemalla paljaat ihot vastakkain.

Parhaiten onnistuu just noin et vauva on sylissä tyynyn päällä, mutta jotenkin se siitäkin onnistuu valumaan ja ite joudun olemaan jotenkin vammasesti etukenossa. En oo löytänyt yhtään rentoa asentoa.. Kyljellään sujuu kans suht hyvin yleensä, mutta sillon joudun nojaamaan kyynerpäällä ja pitämään itteeni vähän ylempänä et tissi on oikeella kohdalla ja käsi on parin minuutin jälkeen ihan tunnoton..

Teoriassa oikeestaan tiedän, miten pitäis tehdä mutta käytännössä ne ei vaan jotenkin onnistu.. Yritän olla väkisin lykkäämättä, jäi siitä itsellekin traumoja laitokselta kun hoitajat toistensa perään tosi ronskeilla otteilla lykkäs vauvaa takaraivosta tissille ja raukka huus pää punasena.:(

mulla onnistui imettäminen sikoisen kohdalla vain kun olin itsekkin pitkällään..ja yritin rentoutua,kakkosen kohdalla opettelin imettämään istualtaankin ison tyynyn kanssa.

Niin muutama vinkki vielä. HYVÄ IMETYSTYYNY on ehdoton, itsellä on tuo doomoon Buddy. Se on iso, joustava, muotoutuu todella hyvin. Sillä saa todella hyvän asennon itselle ja vauvalle istuen että puoliksi makuulla.
Ja rintakumista eroon päästiin sillä, että ensin laitoin rintakumin ja annoin vauvan hetken imeä kunnes nänni oli "muotoutunut rintakumin takia paremmpaksi imeä ja sitten otin kumin pois ta tarjosin sitä paljasta rintaa. Tätä kun toistelin tarpeeksi usein ja joka syötöllä niin vähitellen päästiin kumista eroon ja vauva rupesi oppimaan imemään rintaa ilman kumia.

Yhteistyössä