auttakaas imetusasiassa

Vauva tulee tänään 4vuorokautta, maito nousi mulla vasta eilen. Siihen asti olin antanut lisämaitoa aina imetyksen jälkeen, viime yönäkin annoin vielä kerran.

Mielestäni maitoa tulee riittävästi vauvalle, ainakin imetyksen päätyttyä puristamalla tulee vielä maitoa. Mutta mutta... neiti ei tunnu ollenkaan tyytyväiseltä :( Hamuaa aina ja kokoajan jotakin. Jos ei ole tuttia niin sitten yrittää syödä kätensä. Tuttia syödessä ihan selvästi kuvittelee sieltä jotain tulevan kun nieleskelee.

Kysymys nyt kuuluukin että tuleeko sitä maitoa tarpeeks vai annanko kuitenkin vielä korviketta lisäksi? Tää olis ihan selvä homma, jos en epäilis korvikkeen aiheuttavan masuvaivoja niin antaisin tottakai. Mut nyt en tiedä....
 
vieras
Älä anna korviketta vaan imetä tiheämmin. Alkuun kun vauva nostattaa maidon määrää tarvitsemalleen tasolle, imee useammin, ja sitten kun maidon tulo on riittävää niin välit pitenee, jos on pidentyäkseen. Tai sitten hän on niitä vauvoja, jotka asuu ensimmäiset kuukaudet rinnalla.
 
hei
Älä anna lisämaitoa vaan anna lapsen olla rinnalla niin paljon kun haluaa. Noin saat vaan imetyksen tyssämään! Aina kun annat lisämaitoa tuotat itse vähemmän maitoa. Soita vaikka imetystukipuhelimeen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Anna olla rinnalla niin paljon kun haluaa, sillä tilaa sitä maitoa lisää, nieleekö vauva silloin kun on rinnalla, kauanko yleensä syö kerralla..
Nielee kyllä ja on ollut rinnalla vaihtelevasti 10min tai 1h, riippuu kuin on uni yllättänyt. Herää siitä hetken päästä hamuamaan...
 
Hoo
Tossa vaiheessa on ihan normaalia että vauva haluisi olla tosi tiheästi rinnalla, meillä oli ainaki tuntikausien imetysmaratoneja varsinkin iltaisin ja taukoa välillä vaan puoli tuntia-tunti imetysten välissä, se tasaantuu kyllä sitten. Tossa ihan alussa lapsi imemällä rintaa ikäänkuin tilaa lisää maitoa lisää kun rinnat saa siitä imusta stimulaatiota. Jos tulee märkiä pisuvaippoja ihan normaalisti (siitä näkee et saa nestettä tarpeeksi) ja lapsi oli terve ja normaalikokoinen syntyessä niin ei korviketta tarvii antaa, se korvike on vaan sit rintamaidon määrästä pois. En siis tuomitse korviketta mut mun mielestä siihen ei tuntuis olevan sulla tarvetta. Anna vaan olla mahdollisimman paljon rinnalla niin siitä se lähtee. :)

Jos on tyytyväinen eikä itke niin voi tehdä tietty tuota hamuamista tehdä muutenkin, se on vauvalla refleksi (yksi niistä varhaisheijasteista) että jos jokin koskee alahuuleen niin tuo hamuaminen alkaa.

 
Tuon ikäinen saattaa olla koko päivän ja yön rinnalla. Tai olla olematta. Kannattaa tehdä niin kun se vauva haluaa. Jos viihtyy rinnalla, anna olla. Homma vaikka kantoliina, niin voit olla pystyssä ja käyttää käsiä samalla, jos haluat.
 
zz
Mä annoin omalle vauvalle tuossa vaiheessa tutin kun en jaksanut olla koko ajan vauva rinnalla. Maitoa tuli jo hyvin ja vauva söi liikaa ja pulautteli ihan hirveästi. Imemistarve oli valtava, joten tutin kanssa sain vauvan nukkumaan ilman rintaa.
 
Ihan normaalilta kuulostaa. Meidänkin pojalla oli aina mahdoton imuvietti. Aluksi imetin maratonimetyksiä ja kun maito oli kunnolla noussut, annoin imetyksen jälkeen tutin, muuten en olisi saanut tissiä suusta millään, kun oli hereillä. Mutta silloin poju oli jo yli kuukauden.

Jaksamista. Kyllä se siitä suttaantuu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Apsi Deisi:
Annan molemmista rinnoista ja nyt olen oikeastaan koko aamupäivän ja päivän imettänyt, jospa mä taas jatkaisin.
Siinä se ensimmäiset 4kk vierähtääkin, kannattaa varata sohvan viereen juomista, naposteltavaa ja hyvä leffa tai lukemista. :D Leppoisia imetyshetkiä! <3
 
Fiona
Tuttia ei kantsi antaa ihan noin alussa et hyvä imuote säilyy, muutaman viikon iässä vasta. Jos on sun eka lapsesi niin katso samalla leffoja, lue jotain yms. niin saa ajan kulumaan. Ite jänskättää miten pian tokalla kertaa sama onnistuu, kun on 4-vuotiaskin kotona jo valmiiksi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona:
Tuttia ei kantsi antaa ihan noin alussa et hyvä imuote säilyy, muutaman viikon iässä vasta. Jos on sun eka lapsesi niin katso samalla leffoja, lue jotain yms. niin saa ajan kulumaan. Ite jänskättää miten pian tokalla kertaa sama onnistuu, kun on 4-vuotiaskin kotona jo valmiiksi...
Kyllä mulla tässä uhmakas 2v pyörii kovasti ympärillä auttamassa. Onneksi isä on kuitenkin lomalla niin saan keskittyä vauvaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Apsi Deisi:
Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Anna olla rinnalla niin paljon kun haluaa, sillä tilaa sitä maitoa lisää, nieleekö vauva silloin kun on rinnalla, kauanko yleensä syö kerralla..
Nielee kyllä ja on ollut rinnalla vaihtelevasti 10min tai 1h, riippuu kuin on uni yllättänyt. Herää siitä hetken päästä hamuamaan...
Minun esikoinen oli rinnalla aina kerrallaan vähintään 30min(isompana vauvanakin) ja tämä nuorempi on aina alusta saakka ollut n. 5min max 10 ja sit on riittänyt, lukuunottamatta iltatankkausta ja tiheän imun kausia.. Mut siis pointti oli et yksilöllistä on. Toiset on hitaita nautiskelijoita ja toiset syö tehokkaasti. Minä antaisin vauvan vaan olla niin paljon rinnalla kuin haluaa ja jättäisin lisämaidon poissa, koska se tosiaan on sit siittä sun omasta maidon muodostuksesta poissa. Kuulostais kyllä siltä tosiaan että maito riittää ja tosiaan vauvahan itse tilaa sitä tarpeisiinsa...
 

Yhteistyössä