Imetys hysteria!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jokaiselta äidiltä tulee maitoa! Kysykääpä lääketieteen asiantuntijoilta! Osa vain ei kestä tunnin välein imetystä, verisiä nännejä, valvottuja öitä vaan etsii helpon ratkaisun, tuttipullon! Tietysti se maidon tulo lakkaa kun rinta ei saa tarpeeksi ärsytystä.

Asiantuntijat eivät vain uskalla puhua ääneen että on lääketieteellinen mahdottomuus ettei äidin maito riitä! varmasti 0.00001 % kärsii tällaisesta oireyhtymästä mutta ei näin laajassa mittakaavassa kun nykyaikana! Tietysti äidin pitää syödä ja levätäkin mutta kyllä sitä maitoa yleensä tulee. Suurimpia harhaluuloja on että jos rinnat eivät valu maitoa ja tuntuvat pehmoisilta ja löysiltä, maitoa ei myöskään ole! Höpsis! Josko et saa maitoa pumpaten irti, sekään ei kerro yhtikäs mitään!

Jos vauva laihtuu ja itkee vaan niin toki silloin täytyy antaa lisämaitoa, ei lasta pidä kiusata mutta kuinka moni imetyksen lopettajista oikeasti yritti? imetti tunnin välein?

Nyt menee herneitä ja aika isojakin joillakin nenään mutta tämähän on KESKUSTELUPALSTA ja täällä saa olla erimieltäkin.

saa toki olla eri mieltäkin, mutta kysyn sinulta, että mistähän mahtaa johtua kun minulla sitä maitoa ei tullut ekan lapsen kanssa?!....mikähän lääketieteellinen fakta se sitten oli, mutta maitoa ei tullut, ei vaikka olisin seissyt päälläni. Minulle sanottiin että stressaat, yritä, jne. ja yritinhän minä joka välissä en edes kelloa katsonut...mutta toisen lapsen kanssa tunsin, että jotain sinne rintoihin sitten nousikin ja yritin täysimettää, syötin about koko ajan siis en tunnin välein vaan ihan jatkuvasti alussa, ihan pieniä taukoja välillä, mutta vauvan paino ei noussut tarpeeksi, joten annoin sitten lisämaitoa ja lapsi alkoi kasvaa.

No tässä minun tarinani ja tiedän että näitä riittää...niin että me huonot äidit jotka emme ""VIITSI YRITTÄÄ"" ollaan kuitenkin niitä parhaita omille lapsillemme. Se vaan on niin helkutin helppo sanoa silloin kun ei ole omaa kokemusta maidottomuudesta ole, vaan kun tissit on kuin meijerit niin mikäs siinä. Jokainen sen tietää että alussa varsinkaan sitä maitoa ei yleensä hirveesti heru jos et joka välissä sitä tissiä suuhun työnnä, mutta kaikilta kun nyt vaan se imetys ei onnistu. Niin tämän ketjun pointti on mielestäni ollut, että miksi vaahdota, tehdä asiasta stressi ja maailmanloppu kun ei se asia ole niin mustavalkoinen ja yksinkertainen kuitenkaan. ja niinkuin ap kirjoitti niin koen myös olevani äiti jolla on järki päässä, enkä itseäni syyllistä kun tuota syyllistystä näyttää aina tulevan joka suunnalta. Kyllä se tiedetään että imetys on parasta lapselle, mutta aina ei kaikille asiat menee niinkuin kauniisti lukee imetyskirjoissa...
Siis pLIIS VAIKKA OLET ERI MIELTÄ ÄLÄ SYYLLISTÄ, VARSINKAAN KUN JA JOS SINULLA EI OLE KOKEMUSTA SIITÄ KUN MAITOA EI VAAN NYT TULE TARPEEKSI!!!!!

Minä vietin ehkä n. 2/3 vuorokaudesta tissi vauvan suussa alkuaikoina. Maito ei koskaan noussut kunnolla. Sairaalassa jouduttiin antamaan lisämaitoa, kotona lisämaito lopetettiin terkkarin varovaisen myöntymisen jälkeen. Minä uskoin ohjetta, että kaikkien äitien maito riittää, jos vaan yrittää ja imettää tarpeeksi. Pariviikkoistarkastuksessa vauva oli kaukana syntymäpainon alapuolella ja kuivunut. Neuvolan ohjeitten mukaan piti antaa reilusti lisämaitoa, mutta senkin kanssa kitsastelin, kun uskoin ohjetta, että maidon määrän saa lisääntymään riittävästi, kunhan vaan imettää. Oli raskasta, ihmeteltiin vauvan itkuisuutta. Nälkähän sillä oli koko ajan. Onneksi parin kuukauden päästä annoin armoa itselleni ja vauvalle - lisämaidon määrää lisättiin. Elämä muuttui helpommaksi ja vauva alkoi kasvaa ja voida paremmin.

Ehkä minä sitten olen sellainen 0,00001% -tapaus. Tämän forumin ja lähipiirin kertomusten perusteella en ole ihan ainoa.

Lähinnä tekisi mieli läimäyttää niitä, jotka yhäkin minulle väittävät, että maitoa tulee, kun imettää. Hyvä, etten tappanut lastani nälkään tuon uskottelun ja syyllistämien vuoksi.

""ttää"": Pyytäisin linkin näille lääketieteellisille sivuille jossa on asiantuntijoiden tutkimuksia siitä ettei ole mahdollista että maito ei riitä? Jos voit sanoa, että tämä on lääketieteellisesti todistettu, niin varmaan muistat mistä tällaista olet lukenut/kuullut?

Minulla kun ei maito edes noussut (siihen ei vaikuttanut kuukauden vähän väliä yrittäminen), ei siis tullut pisaraakaan. Nopeasti vauva pulloon tottuu ja sitten ei enää rintaa huolikkaan. Olisi kiva nähdä lääketieteellinen syy tähän, vaikka sinun mielestäsihän näitä syitä ei ole?
Kätilö sanoi, että tämä johtui ehkä tavallista paljon rankemmasta synnytyksestä, enkä jossain alitajunnassa ymmärtänyt, että kaikki on nyt hyvin pojalla ja itsellä jolloin maito ei noussut.. En tiedä, eipä noussut kuitenkaan..

Mutta linkkejä/lähteitä, kiitos ""ttää"". :) Jään innolla odottamaan..

Höhön kukkua kanssa. Tämä kirjoitus on juuri hyvä esimerkki siitä, miksi meinasin jättää koko palstan taakseni!

Jos olet äiti yritä pikimitten löytää itsestäsi suvaitsevuutta ja ymmärrystä. Ihan lapsesikin kannalta.

Itselläni imetys sujui loistavasti. Vauva söi 4h välein, oli tyytyväinen ja nukahti. Maito tuli paljon, koskaan imetys ei sattunut, ei nännit kipeytyneet, ei muutenkaan ollut mitään ongelmia.

Kunnes yksi vk:loppu ja karmea stressi tyhjensi suihkutissit! Eikä maito enää palautunut. Vauva oli 2kk. Sinun olisi kannattanut sanoa tuo tisseilleni, ettei tuo ole mahdollista, joten äkkiä uudestaan maitoa suihkuamaan vaan! Jaa a, mitä vauva olisi tuumannut tuosta, kun imi ja tyhjensi tissin muutamassa minuutissa, yrittää uudestaan, itkee, yrittää uudestaan ja itkee, kun ei mitään enää tulekkaan.

Mutta ei tullut mieleenikään valvottaa vauvaa koko yötä, imemässä paria suullista. Ja kuunnella jatkuvaa nälkäitkua, ja tarjota taas muutamaa suullista parin tunnin päästä. Tuo olisi mennyt jo vauvan kiduttamiseksi! Taitaisi vauvalle tulla mielenhäiriöitä, kun ei saisi nukkua ja turhaan nälkää huutaa pitäisi kaiket päivät!

Jos vauvalla on nälkä 4h välein ja sen jälkeen nukahtaa. En todellakaan ala vauvaa nälässä pitämään ja tunnin välein pientä maitotilkkaa tissistä tarjoamaan.

Tuo kirjoituksesi oli ihan potaskaa. Yhtä hyvin itse voisin sanoa, ettei rinnat ja nännit imetyksestä kipeydy, saati ala verta vuotamaan. Koska ei itsellänikään alkanut!!!

Oma vikasi koska et opetellut kunnon imetysotetta! Koska meillä oli oikea imetysote. Eikä ongelmia ollut.

Tuntuuko tutulta!!! Kun itselläni meni näin, niin sama juttu tietenkin on kaikilla muillakin!!!!

Ja nuo yövalvomiset. Luuletko, että vauvat lopettavat yösyömisen jos saavat maitoa pullosta :D

Ja luuletko, että maito itsestään pulloon yöllä hyppää, mikrossa lämpenee ja vauvan suuhun lentää! Taitaa olla työläämpää maitoa antaa pullosta, kuin kaivaa tissi esille ja ottaa vauva syliin.

Nyt ala jo ajattelemaan aivoillasi..

Olipas teskti ""Jeps"", ""oma vikasi kun ei ollut oikea imemisote"" jne :D Ohhoh. Oliskohan tähän syynä Suomen heikot opastukset? Neuvoloiden kehoitus korvikkeeseen? Sairaaloiden aivan amatöörimäinen avustus imetyksen aloitukseen jne jne jne? Kuule kyllä minä ainakin annan vastiketta vauvalle, syö öisin kerran, ei enää puolen tunnin välein eli vähän on eroa.

Ala nyt jo ajattelemaan aivoillasi.

onko totta että mitä nuorempi ja vähemmän koulutettu äiti, niin sitä todennäköisemmin epäonnistuu imetyksessä? onko nämä tämän palstan ""tyhjätissit"" suurimmaksi osaksi alle 25 v?

Minä kyllä kannatan imetystä silloin, kun rintamaitoa tulee ja imettäminen onnistuu muutenkin. Sitten, kun imettäminen on yhtä taistelua jostain syystä ( rintatulehduksia, maito ei riitä, vauva ei ime, tms.) niin mielestäni on aivan järkevää siirtyä korvikkeeseen, ennemmin kuin itkeä ja stressata tissin antamisen kanssa. Tietysti jonkin aikaahan kestää ""oppia"" imettämään, mutta jos ei onnistu niin ei.

Itselläni rintamaidon tulo tyrehtyi, kun poika oli reilut 3kk. Siihenkin asti maidon eritys oli melko niukkaa ja jouduin antamaan korviketta välillä. Yritin kyllä saada maitoa tulemaan, niinkuin oli mm. neuvolasta neuvottu, juomalla paljon, lepäämällä, tarjoamalla tissiä vauvalle usein jne. Mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Kaikilla ei vain sitä maitoa omasta takaa riitä. Olen kyllä tyytyväinen, että sain imettää edes tuon lyhyen aikaa. Kyllä tissin antaminen oli paljon helpompaa kuin lämmittää tuttelia ja pestä tuttipulloja jatkuvasti.
Eli minä ainakin kuulun kategoriaan ""Ei huvikseen korvikkeita, mutta ei imetyshysteriaakaan.""

Tuli vain mieleen, että onko äiti silloinkin ""huono äiti"", jos hän haluaisi imettää, mutta vauvapa sanookin imetys sopimuksen irti? Näin kävi meinaan siskolleni. Hän nimenomaan halusi imettää, mutta 3.5kk iässä tyttö itse kieltäyti rinnasta ja siihen ei auttanut mikään. Siskoni joutui ennen sitäkin antamaan rinnan lisäksi korviketta, kun maitoa ei yksinkertaisesti riittänyt tarpeeksi, mutta osittainimetys sujui ihan hyvin.
Kun tyttö sitten kieltäytyi rinnasta, oli se siskolleni TOsi kova paikka, kaksi viikkoa hän asiaa itki, hän oli itse niin kovasti nauttinut imettämisestä ja siitä läheisyydestä, mutta minkäs teet...

Monien äitien uupuminen vältettäisiin, ellei näitä kilttejä äiteja liikaa ""kannustettaisi"" tai syyllistettäisi imettämään. Omasta kokemuksestani voin ainakin sanoa, että imetys vei aika paljon voimia. Olen muutenkin pienikokoinen ja raskauden aikana kertyneet lisäkilot karisivat parissa kuukaudessa. Imetys väsytti ja imetyksen aikaiset hormonit saivat välillä sekopäiseksi.

Puoli vuotta kuitenkin imetin, pidin siitä eikä mitään suurempia jaksamisongelmia ollut, mutta en mä sen pidempään olisi halunnut jatkaa..

Imetys on tietenkin hyvä juttu, mutta ei sen takia kannata uhrata äitiydestä nauttimista tai jopa parisuhdetta kun väsymys ja hormonit jyllää. Tuntuu vain, että monilla on mennyt koko touhu suorittamiseksi eivätkä he itse edes tiedosta sitä!

Täälläkö nyt tehdään maapallon luonnollisimmasta asiasta draamaa?
Jokaisen naisen rinnasta tulee synnytyksen jälkeen maitoa. Kaikki muu on ihan jupinaa ja luuloa, kaikenlaista ja pahin este siihen, ettei imetetä on ulkonäön muuttumisen pelko. Naiset ovat tosi lapsellisia.
Katsokaa tilastoista kuinka lapsille käy aikuisina. On allergiaa ja sokeritautia ja ties mitä. No, anti mennä kun on alamäki.

Tanja varmaan halusi vähän sohaista keskustelua kiivaammaksi, muuten en voi käsittää noita kommentteja. Eikö täällä ole sun mielstä vielä tarpeeksi säpinää? Vai onko oikeasti olemassa joku noin TYPERÄ ja TIETÄMÄTÖN ihminen?

Yhteistyössä