olisko tääl juttuseuraa äidestä jotka saa ensimmäisen pienokaisen 2012 ?

VanillaNinja: Ihan normaalia tuokin:) Sitä vaan hulluna tarkkailee koko ajan kroppaansa ja jokaista pienintäkin oiretta. Kaikki oireet huolettavat, mutta jos ne katoavat niin sitten sitä vasta huolettaakin:D Näin ainakin minulla.

Mulla oli heti alussa (ennen plussatestiä jo) menkkakivun kaltaisi tuntemuksia, siksi odottelin että milloin ne menkat alkavat. No,eivät ole vielä tähän päivään mennessä (8+4 on viikkoja nyt) alkaneet. Viime viikolla ei juuri tuollaisia tuntemuksia ollut, nyt taas muutamana päivänä ollut samantyylisiä tuntemuksia. En viitsi enää joka kolotuksen tai kolotuksen puuttumisen kohdalla miettiä onko kaikki hyvin, tulen muuten hulluksi.
 
Termos kaikki pitkästä aikaa! Olin reissussa pari päivää ja eilen en ehtinyt tulla kirjoittelemaan kanssanne. Tekstiä oli tullut niin paljon etten ehtinyt lukea töiden lomassa. :,D

Miten teillä muilla maha näkyy? Miulla nyt viikkoja 9+4 ja sen kylllä huomaa itse jo selvästi!
Itellä on tosiaan maha näkynyt kokoajan kun on asiasta tiennyt. :D Siis vararengas maha jota olen talven varalle keräillyt. Öhöm.. Mutta nyt alkaa näyttää jo siltä että siellä oikeasti on jotain muutakin kun vain pelkkä kerros rasvaa. Viikko 15 menossa. Mies on ihmetellyt tätä maha asiaa ja pakotin hänet aamulla lukemaan pätkän vau.fi:sta raskausviikko 15-kohdan. Hän luki sen ja jopa kommentoikin joitain kohtia ääneen. Tulin hyvälle tuulelle. Paino ei ole nyt onnekseni noussut viikkoon yhtään. On tämä naisen kroppa ihmeellinen asia!

Väsymykseni on hellittänyt jo todella paljon. Vessanpöntölle juttelin viimeksi viimeviikolla! JEEEE. Muutenkin ollut energisempi olo. Mutta niinhän sitä sanotaan että raskauden toinen kolmannes on helpoin osuus. Saa nyt nähdä. Kertokaa te.

Ostin muuten elämäni ekat mammasukkiset. Ihanat. H&M:lta 9.90e. Bye bye repaleiset rumilus farkkuni. Yhden asian voin sanoa. Jos olet lyhyt, niin et sitten kasva luultavimmin pituutta raskauden aikana joten turhaan niitä suurempia sukkiksia alkaa ostelemaan. Itsehän tein sen virheen että S-koon emäntänä ajattelin että perseeni on levähtänyt M-kooksi. Olenhan isompi kuin ennen. No eihän se niin mennytkään! Nyt on sellaiset makkarat sukissa että huh. Enhän minä pituutta ole saanut lisää vaikka maha ja takapuoli ovat kasvaneet. Mamma puolen vaatteet on ilmeisesti mitoitettu niin että normi koot säilyvät mutta vatsan seutu (ja ehkä pyllykin) on suurempi ja korkeampi? Kaipaisin myös tähän asiaan selvyyttä jos jollain on? Eli siis pidemmälle raskautta mentäessä.

On muuten mahdottomia päänsärkyjä minullakin. Helmeri87 ja muutkin päänsärystä kärsivät, onko teitä neuvottu neuvolassa hoitamaan särkyä jotenkin vai onko se vaan ohitettu? Apteekissa suositelivat muistaakseni Ketomexia. En uskaltanut ottaa sitäkään. :I

VanillaNinja onnea onnea synttäri plussasta. Ihan mieletön synttärilahja! Unohtumaton. Kuukautismaiset kivut ovat ihan normaaleja raskaana. Kuulema supistukset ovat kuin menkkakipua mutta tyyliin potenssiin 10000. Siskon kertomana, muut tutut eivät olekkana jakaneet synnytys kokemuksiaan kanssani. Itsellä on edelleen niitä kipuja aina vähän väliä. Tänään ei ole tainnut vielä olla? Tai jos oli niin onneksi unohdin. HOHOHOho. Siis sehän sattuu! En tiennyt että raskaana olo sattuisi mutta minua ainakin koskee vähän väliä mahaan. Joskus todella lujaakin. Mutta uskoakseni on täysin normaalia että kipristelyt loppuvat. Minulla niitä tulee ja menee.

No ni, tulipahan pitkä postaus mutta oli ikävä teitä! :)
 
Viimeksi muokattu:
terve vaan ja kiva lueskella teitin vastauksii ja postauksii,huomaa ettei oo ykisn näiden ns.vaivojen kanssa:)
Mulla nuo mahanpurut hellittäny hieman mitä ny joitain vihlasui tullu mut tilalle tuli huono olo ja hurja väsymys...vapaat töistä menee makaes tai syödes:D:D:D
Mulla kanssa maha turvonnu sen verta et näyttäs et ois jo pidemmällä ku 6vk:Dno ens viikol alkaa vk 7 ja enää pari viikkoo ni pääsee neuvolaa ja sit ekaa ultraa:)
Jaksamisia kaikille:)
mulla oottaa uunituore omena-kaurapaistos ja vaniljajätski,päätin hemmotella itseäni:)
i.love=todellakin unohtumaton synttärilahja<3
 
VanillaNinja, juuri pari päivää takaperin haaveilin tuollaisesta omena-kaurapaistoksesta! Olin vaan liian laiska sitä tekemään ja päädyin ostamaan suklaavanukasta:)

Mulla ei oikein ole omaan napaan liittyen mitään uutta kerrottavaa. Viikkoja nyt 9+0 ja tuntuu, että oireet lähinnä vaihtelevat ja muuttuvat matkan varrella, pahoinvointi on muuttunut enemmänkin kuvotukseksi ja yökkäilyiksi, tissit kipuilevat enää vain öisin jne. Kai se on normaalia että ne oireet vaihtelevat.

Mutta tämä turvotus, voi herranjumala! töissä huomasin, että toiset hieman pienemmät housut menivät nipinnapin kiinni. En ole jaksanut (uskaltanut) käydä vaa'alla nyt pariin päivään, mutta ainakin itsestä tuntuu, että kaikki turvotus on tuossa vatsan alueella. Tosi kivaa. :headwall: No, kai se tästä helpottaa,viimeistään kun se maha alkaa oikeasti kasvaa.
 
Termooos!

Ompa ollut ihana viikko kun on jaksanut tehdä kaikenlaista. Kävin tanssitunnilla, parissa vaatekaupassa (jee OIKEAN KOKOISET SUKKIKSET! Hyvin menee siis S-koon äitiysvaatteet ainakin toistaiseksi), kävelin eilen 6 kilsaa loskassa ja tietty kaveripariskunnan synttäribileet. Ihan mieletön olo. Tänään Ideaparkkiin tallustelemaan ja tekemään vähän joululahjalöytyöjä. Toivon mukaan löytyy äidille, kummitytölle ja siskoille jotain.. Muille askartelen kätevästi turvonneilla sormillani hama-juttuja.

Onko teillä muilla vaan mukavat miehet vai osaavatko he piikitellä turvotuksestanne? Oma ukko on piikitellyt tästä mahasta jo pari kuukautta. "Lihonut oot vaan. Ei se 7cm otus sinnuu pitäis kasvattaa." Saa nähdä miten suu venähtää matkailijalta kuukauden reissuilun jälkeen. Ei taida mahtua samaan sänkyyn enää mahan takia. ;D

Minäkin huomasin että tisseihin ei satu enää kokoaikaa. Loistavaa! Mutta nyt on pakko hakea uudet rintsikat. Nännit pilkistelee kupeistaan helkkari.
 
huomenta:)
minust tuntuu et tuo turvotus on myös pepussa ja reisissä,ukko sano et näkyy jo ja itsekin myös huomaan et mahassa suurin turvotus,sit ku sitä yrittää piilotella kun meil ei kaik sukulaisetkaa viel tiedä,halutaa antaa ihana joululahja:).
Eilen ku yritin jumpata tässä kotosalla hieman ni ei puhettakaa mitää isompii liikkeit rintojen alueelle ,on nimittäin niiiiiiin kipeet kivikasat:D!eiköhän täs joudu itsein kohta uusii rintsikoita.
Oisko teil mitää hyvii ideoita tähän huonon olon poistamiseen/helpottamisee?mulla eilee nous lämpökin mut en oksentanut oo,en tiiä et onko tää tätä raskausajan pahaa oloo va oonko oikeest kipee:/koskaa näin heikkoa oloa ollu...
 
Hei pitkästä aikaa! On ollut jotenkin mukamas niin kiirus, ettei ole oikein kerennyt tänne netin ihmeelliseen maailmaan.

Jossain 10-11 viikkojen tietämillä mennään, ainakin täkäläisen neuvolan mielestä. Pahoinvointi, yleinen kenkkuilu ja vitutus ovat vähentyneet ja ei ole se monsteri-migreenikään hetkeen tullut kiusaksi. Pahoinvointi on vaihtunut jumalattomaksi närästykseksi.

Mitkään farkut eivät mene päälle, vaikka painoa ei ole tullut lisää, vaan jopa tippunut. Tissit eivät ole ottaneet kasvaakseen, vaikka yhdessä vaiheessa tuntuivat kipeiltä, turvoinneilta kivikasoilta ja tekivät yhdessä hujauksessa suurimmasta osasta rintsikoitani turhan tiukkoja :D

Maha kyllä löytyy, ukko on ottanut tavaksi ottaa sivuprofiilikuvan massustani noin kerran viikossa :D Se huomasi turvotuksen ja kasvaneen mahan jo ennen minua, eikä oikein ole koko aikaa malttanut pitää näppejään erossa mahastani. Mitä enemmän se kasvaa ja/tai turvottaa, sitä onnellisemmalta tuo näyttää :)

Eikä enää niin ahdistakaan olla se paksuna-oleva-Merywind. Kun olenhan minä silti minä.

Ensi viikolla olisi np- ultra. Mutta tänään kävin ihan normiultrassa ja mieletöntä nähdä, että epämääräinen möykky oli jo vauvan muotoinen. Ja meidän pikku ihminen vilkutti siellä jo kovasti minulle. Tippahan siinä pöydällä maatessa pääsi väkisinkin ja loppupäivä meni vähän höpöfiiliksissä. Kuvat näytin saman tien ukolle joka ei just harmi kyllä tällä kertaa ollut mukana itse ultrassa :/ ja tuo otti heti ne rintataskuunsa ja nyt oottelen sitä kotia, että saisin itsekin katsoa ja ihmetellä niitä! Oli vissiin mennyt silläkin päivä vain niitä tuijottaessa melkein tippa linsissä :D Pelkään vain, että se on nyt ylpeänä isukkina esitellyt ne ultrakuvat kaikille vastaantuleville :D (ei olla yhtään sentimentaalisia höpöjä, ei..)

Veriryhmävastaus oli tullut ja mun veriryhmä on AB-, joten joudun jossain ylimääräisissä verikokeissa käydä myöhemmin. Pitääkin kuulua siihen 15% odottavista äideistä, jotka ovat rh-negatiivisia. Hyvä puoli on se, että kannattaa sitten joskus jatkaa verenluovutusta kun mulla on aika haluttu veriryhmä.

Ja kiva kun mä en ole lapsena sairastanut vesirokkoa, nyt aikuisiällä ja etenkin paksuna olevana sellaisena kuulun riskiryhmään ja lähipiirissä oli sitäkin ollut. Nyt sitten lähti verikokeet senkin suhteen, löytyykö mun verestä vasta-aineita vesirokolle vai ei. Sitten joko katsotaan, onko se tarttunut muhun ja alotetaanko lääkitys vai jos ei, saanko mahdollisesti rokotteen sitä vastaan.

Joku kyseli noista päänsäryistä. Mulle sanottiin että saa syödä burana + panadol- yhdistelmän 3 kertaa päivässä, mutta en uskaltanut. Toinen lääkäri sanoi, että välttää kaikkea lääkkeiden popsintaa ja neuvola sanoi, ettei buranaa sen sisältämän ibuprofeenin takia ollenkaan. Ibuprofeenihan on ainakin ollut raskaana olevilta kielletty.
 
  • Tykkää
Reactions: Säde86
Täällä myös kärsitty päänsärystä viime tiistaista lähtien. Perjantaina sain sit neuvolan tädin kiinni ku ei panadol tehonnu, antoi luvan otta burana 400mg. Ja seurata tilannetta. Nyt särkee vieläkin joten kai se pitää lääkärille mennä. Levolla kulma pitäisi ohi sit mennä.
 
Merywind!
Oli kiva lukea sun kirjotustas, ihan kuin itse olisin kirjoittanut. :)
Itselläni tänään rv 15+1 menossa ja kyllä sen tuntee, ainakin huomaa.
Ja varsinkin itse huomaan raskauteni todella hyvin.
Ihme juttu tuo kun ei painoa ole pahemmin tullut vieläkään, no ihan hyvä juttu sisänsä. Niin eipä tartte kauhian paljon ostaa uusia vaatteita. Heh.
Neuvolassa kyllä sanottiin et turha murehtia kyllä sitä painoa kerkee vielä tulla. :)
On se vaan kiva huomata kuinka maha kasvaa kasvamistaan. Muutama viikko sitten sain hyvästellä mun lempifarkut. Ne on yhdet parhaimmistoa mitä mulla on, onneksi ei ole pitkä matka kesään kun saan laittaa ne jälleen jalkaan, toivottavasti :)
LA olisi 3.6.2012 <3
Tammikuussa rakenneultraan, kumpa pääsisin jo nyt sinne!
Onnea vaan kaikille jotka odottavat! :)
Se vielä pitää kysyä, et olenko ainut täällä jolla ei ole ollut EI MINKÄÄNLAISIA OIREITA raskauden aikana? Siis ei mitään, ei ole tehnyt pahaa, ei ole tarvinnut oksentaa, ei yökötä. Ainoastaan on närästänyt ruokailun jälkeen pari tuntia, mutta ei muuta. Toivottavasti oireita enää tulekkaan!
Eikä mun ole tarvinnut syödä särkylääkkeitäkään kun kaksi kolmen kuukauden aikana, päänsärkyyn. Panodia minullekin vain suositeltiin. Itse olen ilman jos vain suinkin pystyn.
 
Viimeksi muokattu:
Merywind, hyvin mahdollista on sekin,että sinulta vesirokon vasta-aineet löytyvät vaikka et tautia tiedä sairastaneesi. Itsellä kävi näin, kun opiskelujen (hoitoala) takia piti testata löytyykö vasta-aineet sitä vastaan vai pitääkö ottaa rokotus. Itse tauti on sitten ollut vain niin lievä, ettei kukaan ole mitään näppylöitä huomannut:D

Päänsärky on nyt pari päivää ollut poissa itsellä, toivottavasti ei palaakaan enää. Väsymys tuntuu vain vahvistuvan, juurikin heräsin "päiväunilta" klo22... No, onneksi on aikaa nukkuakin välillä.

Huomenna lähden tukholmaan ja odotan jo nyt kuola valuen laivan ruokailua, hyvästi kaikki "en herkuttele" -lupaukset:LOL: Muuten kyllä ajattelin joulunakin katsoa mitä suuhuni laitan, ettei paino ala nousta liikaa.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille, pitää nyt laitella tavarat reissua varten valmiiksi.

Kuurupiilo ja salaisuus 9+1
 
Viimeksi muokattu:
Kuurupiilolle hyvää reissua! :)

Jos oma pahaolo ei olisi helpottanut voisin olla hiukkasen kateellinen Säde86 sulle. Oli meinaan karmeaaaaa vielä pari viikkoa sitten. Eilen mahassa kurni normi nälkä kun en syönyt kunnolla, mutta pahaolo ei iskenyt. HHAHAHAHAhahHAHAHHa. Olen voittanut sinut yökötys voima. Olen voittanut myös sinut yliväsymys. Kuulun onnekseni siihen porukkaan jolla pahaolo ja väsymys vähenivät (ja ehkä loppuivat kokonaan). Voimakas olo!

Ps. Tampereen H&M:lla oli paljon äitiysvaatteita alessa. Eiköhän noissa ketjun muissakin liikkeissä ole. Sukkikset esim. puoleen hintaan. ;)
 
Huomenta vaan kaikille (kellohan siis on jo puol 1,unet vaan venyvät)
Olen tod kade teille joilla ei ole pahaa olleskaa:)itselläni vaan koko ajan pahenee,ekat viikot ilman yökötystä ja nyt vaan voimistuu:(((yök yök yök! edes töihin kyenny.
Onneks ei ole vaakaa kotona ,en uskaltaisi mennä ku tiiän et kilo jos toinenkin tullu lisää mut nythän on syytä saadakin;)isäntähän tuossa huomasin jo aikoi sit alkanu vähän turha nopee kasvaa tuo mahan ympärystä:D mut on tuo silti varottava vähän mitä suuhusa laittaa.
Ja mtä antaisinkaan jos pääsisi kävelylle tuonne ulos,on tää pahoinvointi niin kivaa:/
Onko teillä muilla muutes maha kovettunu jo?mulla menos vk 7 ja peruspömppis vaan:D kun joillain tutuilla heit raskauden alkuvaihees alavatta menny kovaks
Hitto,mulla eka neuvola 22.12!!ootan innolla et pääsen uulee ne sydänaanet ja toiv ne kuuluu:)
jaksui kaikille:)
 
Kuurupiilo Näinhän se asia onneksi olikin, multa löytyi ne vasta-aineet sitten kuitenkin verestä, joten enää ei tarvitse juosta rupisia taaperoita karkuun ja pelätä jokaista näppylää nahassa :D

Säde86 Mä olen jo jotakuinkin hyvästellyt kaikki lempivaatteeni :(

Ei sitä painoa ole tullut lisää, mutta kun ei vaan mene mikään päälle. Just kattelin peilistä niin kyllä mulla on jo ihan selkeä vauvamaha, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ihan ku mä tavallaan eläisin jossain itsepetoksessa, ettei mun kropalle tapahdu mitään. Et kun viikkojakin on niin vähän. Tänään ukko tiputti mun pilvenreunalta haihaittelemasta ja ilmotti, että se on nyt lähettävä ostamaan uusia rintsikoita ja mammahousuja mulle. :D Omasta mielestäni mulla on vaa epämukava olo, mut ukko sano että miksi kärvistelen vanhoissa vaatteissa kun ei ne nyt ihan passaa. Ja onhan tuo tottakin, punaisia viiruja ja hiertymiä alkanut kertymään joka puolelle :D Mä vain leikin ettei niitä ole.

Ottaa päähän kun luulin jo, että pahoinvointi on mennyt pois. Närästys lähti nyt ja tilalle tuli jumalaton oksetus. Sitä tulee harvoin, mutta sitten on kaulailtava pönttöä. Alussa mua vaan puklutti koko ajan, muttei se tehnyt musta työkyvytöntä. Kyllä jurppii.

Että sellaista. Neuvolantäti onneksi sanoi, että kun paino oli vähän tippunutkin, niin saan ihan luvan kanssa herkutella jouluna miten lystään :p
 
  • Tykkää
Reactions: Säde86
Heippa kaikki!

Tänneppä ei ole nyt aikoihin ehtiny kun tuo koulu vieny aikalailla kaiken ajan näin ennen joululomaa. Onneksi se kauan odotettu loma nyt sitten alkoi! :)

Meillä oli ensimmäinen lääkärineuvola tuossa 13. päivä. Olipas ihana kuunnella Juniorin sydämmen jympsytystä, ihan pikku junalta kuulosti. Oli vielä niin aktiivinen että kuului kun pikkunen siellä heitti kuperkeikkaa. Lääkäriki jopa tunsi ku oikein potkaisi. Itsehän siis välillä tunnen selvästi pikkuisen liikkeet vaikka mennään vasta 15+3. Mulla on kohtu eteenpäin kallellaan ja ohuet vatsanpeitteet niin tuntuupi liikkeet. Ensin luulin ilmavaivoiksi, mutta sitten huomasin että kerpeles sehän on vauva. :D

Itsellä vatsa on kasvanut melkoisesti ja ihmiset alkavat jo huomattelemaan että onpas mahakasvanu. Itellä tulee vaan sellanen olo että "no joo oliko pakko sanoa, mutta kiitos kamalasti nyt vaan." En jotenki osaa suhautua vauva mahaan vielä, koska minusta se muistuttaa enemmänki hyvin syöneen vatsaa, ei ole sitä vauvamahan pyöreyttä vielä. Välillä ihan hävettää ku joku kattelee mun mahaa, että tuoki varmaan ajattelee että onpas tuoki lihonnu kovasti. Oon aina ollu tosi laiha.

Täällä oireet jatkuu vieläkin. Huimaa, väsyttää, päätä särkee, mielialat vaihtelee kovastikkin. Itku tulee todella helposti nykyään. Närästystäkin löytyy, mutta pahoinvointi on loppunu. Alavatsa myös kipuilee aika ajoin. Mutta kaikista pahinta on tämä jatkuva pissa hätä. Enään ei lenkillekkään lähdetä, koska 15 minuutin jälkeen meinaa tulla pissa housuun. Jotenki tuo kohtu painaa vieläkin rakkoa vaikka on noussut jo melkein navan korkeudelle. Äiti vaan mainitsi että sillä pissatti kaikissa raskauksissa juuri tämän kohdun asennon takia, joka on sama kuin minulla. Kivaa! -.-

Hei kertokaapa mulle saako raskaana ollessa värjätä hiuksia???? :))))
 
VanillaNinja En mä ole vasta kuin rv 11, jos nyt tosiaan ei sairaalassa ultrassa sitten toisin todisteta. Ens viikolla oon jo viisaampi, sitten tietää mikä on se "virallinen" LA :)

Työn ansiosta käsivarret, peppu ja reidet ovat kiinteytyneet ja oon ihan hyvässä kunnossa. Mutta tissit aiheuttaa päänvaivaa ja samoin maha. Oli noloa, kun muutaman viikon jälkeen jouduin sanoa, ettei mene työhousut enää päälle ja työpaidankin napit irvisteli rinnan ja mahan kohdilta ihan kiitettävästi.

Oon kaivanut vuosia vanhat lantiofarkut taas esiin, kun ne ovat ainoita joita voin mukavasti käyttää kun eivät paina mahaa. Muutoin ei menisi missään housuissa napit kiinni ja joissakin ei edes vetskari. Jos mua tuijottas joku sellanen joka ei mun raskaudesta tietäis, niin varmaan vaan luulis et oon leikkiny syöttöporsasta joulun kunniaks :D

Sitte ku kattelee tota mahaa ilman vaatekerrosta, niin ei se mikään läskimaha ole. Ei se hölsky tai valu mihinkään, se vaan on siinä ja melko kovan tuntuinen vielä kaupan päälle.

Sit kun en oo tän jutun kans vielä ihan sinut niin ahdistaa vähän :D Ja jos mulla nyt jo on jonkinmoinen vauvamaha, niin kuinkahan helkkarin ison mahan ehdin tässä vielä kuukausien saatossa kasvattaa?! :D:O
 
Hei! Teitä on jo melkoinen sakki täällä, mutta ehkäpä vielä mukaan mahtuisi yksi? :)

Olen 23-vuotias sairaanhoitaja opiskelija (puoliso on 20-vuotias) ja ensimmäistä täällä odotellaan syntyväksi heinäkuussa! 12sta viikon ultra on minulla torstaina ja silloin menossa 11 viikkoa ja 6 päivää. Vähän jännittää millaisia uutisia sieltä saa!

Täällä on käyty läpi raskauden varmaan kaikki oireet ja jossain vaiheessa iski jo epätoivo, että tätäkö tämä on koko raskauden ajan! :D Oksentelua kesti kuukauden verran joka ilta ja nukkua voisin koko päivän (edelleen). Ihan alkuraskaus meni menkkakipuihin verrattavien kipujen kanssa. Siinäpä tämä odotus pähkinän kuoressa. :) Ja mitä ehdin teidän tekstejä lukea niin aika samoilla linjoilla siis muidenkin kanssa!

Joko olette katselleet hankintoja vauvan tulon varalle? Minä katselin tänään netistä jo alustavasti hintoja vaunuille, turvakaukalolle ja niin edelleen. Kallista sanoisinko, mutta olen itse sitä mieltä etten halua vauvan tarvikkeista tinkiä liikaa, että ne on käyttökelpoisia sitten seuraavillekkin lapsille! Tietenkään mitenkään överi mielessä ei ole tarkoitus hankkia. Meidän opintotuilla ja viikonloppu töillä ei ihan kalleinta saa. :D

Ihana kun teitä on näin paljon eri raskauden vaiheissa! Toivottavasti pääsen juttuun mukaan. :)
 
Mayu: Tervetuloa mukaan ja onnea odottavalle äidille! :)
Meillä täällä sama linja miehen kanssa ettei lasten tarvikkeista tingitä ja vaunutki varattiin uutena Lastentarvike liikkeestä. Onneksi sinne sai avattua tilin niin ei tarvitse koko summaa maksaa itse vaan sukulaiset on ahkerasti käyneet sinne laittamassa rahaa. Aika paljon saadaan tarvikkeita, kuten turvakaukalo, sitteri ja perintökehto. Pinnasänky on vielä hankinta listalla, mutta sillä ei onneksi ole kiire.

Vaatteita ole jonkin verran sortunut ostamaan, ne on vaan niin syötävän suloisia ja kamalan pieniä. <3 Kirpputoreilta olen aika paljon vaatteita ostanut, sieltä löytää halvalla hyvä kuntoisia, mutta on H&M:ltäkin tarttunut jotain mukaan. Me kyllä jälleen saadaan paljon vaatteitakin kun minun äiti niitä on meille varaillut tuttavien lapsilta. Ettei väliä tuli tyttö tai poika niin on vaatteiden antajia joka lähtöön. En malta vain odottaa että saan tietää kumpi siellä massussa porskuttaa niin pääsee alottamaan lastenhuoneen remontin. Yhden hyllyn ikeasta jo ostin ja vaatekaappi haetaan tammikuussa, mutta tapetteja ei uskalla vielä alkaa valitsemaan. ;D

Joko muut on alkaneet tekemään hankintoja? Ja vielä kaipailisin vastausta mieltä askarruttaneeseen hiustenvärjäys asiaan? :)
 
mayu:teretulemasta jakamaan kokemuksia meidän kanssa:) varmasti pääset muaan juttuun
aletheia91:kaveri sano mulle ettei kuulemma sais ku siin on niit myrkkyi mut mie kyl meinaan viim ens viikol tarkistaa neuvolas mitä ne on mieltä,ois tosiaa ihan kiva näyttää itsekin hyvältä:))

Vähä omaa napaa7
menossa siis 7+3 ja olot vaihtelee,viikko oli 24/7 kauheeta ja sit tuli oksu tilalle,ihanaa olla töis...harmi vaan sinänsä kun työ on mulle ollut se kuntoilumuoto ja nyt kun ei jaksa tehä mitää ni alkaa koht kiristää ja pahast:D
ensi viikol ois eka neuvola jssa toiv pääsen kuulee vaavin sydänäänet ja pääsisin todellisempaan fiilikseen:)

Minunki tekis miel kauheest hankkii kauheets vaatetta jo valmiiks ja kaikkee muuta krääsä mut pitää malttaa et saa tietää kumpi tulee (kovast on poika fiilis),mammavaatteita oon jo hankkinut et pääsee ajoissa rentoutuu:D:D
onneks on näit tuttui ja tutun tuttui kenelt saa melkeen kaiken tarvittavan,vaunnut,sägyn,sitterit tms ja eiköhän nuo sukulaisetkin innostu kuhan kuulee,jouluaattona meinattiin kertoa:)
Ihanaa joulun odotusta kaikille:)
 
Hellou :) Mieki iha änkesin vaa mukkaa, jo jokusen aikaa tyytyny vaa lueskelee muitten kirjoituksia mut ny päätin et tuunpa mukaan jutusteluun. Eli oon about 23vuotias lastenhoitaja :D Oon melkeen 16 viikolla ja siis esikoist ootan, laskettu aika ois tossa kesäkuun alussa.

Noista särkylääkkeistä sen verran, että mulle ei neuvolassa ainakaan kerrottu ettei Buranaa sais ottaa, et ite oon sitä käyttäny tarpeen vaaties. Oon nyt vast huomannu kuinka yllättävän suuri osa napsittavist pillerituotteist on merkitty -ei raskaanaoleville, keskustele lääkärisi kanssa jos olet raskaana/ei imettäville. Ei aiemmin tullu ees mieleen.

Tekis mieli syödä koko ajan. Ennen ei ollu sitä halua, piti vaan ruokapäiväkirjaa ja järjen kanssa söi sillon ko kuulus. Nyt hieman eri ko kokoajan tekee mieli ties mitä, vois syyä koko aja :D Enemmä tullu syötyy kyl mut lisänny sit vaa sitä kasvisten/hedelmien määrää, että ei ole paino kuitenkaan lisääntyny. Toki sitä ihmettelee kui ei ole painoa tullu lisää ko vattaa on tullu jo mukavasti esiin ja muutenki raskaampi olo. Onneks viel ihan normi vaatteet sopii päälle.
Napsin raskaana/imettäville sopivii monivita jutskaa mitä ne neuvolas suositteli ja rautatabletteja koska mun hemoglobiini on niin naurettavan alhainen (ja sen tuntee iha huippauksena/pyörryttää, väsyttää). Ei oo paljon mitä ihme oirei ollu alkuraskaudes, mitä iha pientä huonovointisuutta ja pari viikko sit oli mahakipuu ja pelkäsin sen olevan jotai kauhiaa niin ko et tulis keskenmeno tai jotain mut neuvolas sit sanottiin et se on ihan normaalii kuulemma :)

Aattelin ensin etten haluis tietää vaavin sukupuolta ko sit vast ko syntyy mut nyt on mieli hieman muuttunu ko mies sitä haluaa tietää heti ko mahdollista ni, annoin periks sit :D Mites teillä, odotetaanko synnytykseen asti ´vai ei ?

Missä vaiheessa muuten rupesitte ostaa noit härpäkkeitä/lastentarvikkeita mitä tarttee? Must tuntuu et nyt on liian aikaist mulle vaiks tekis kyl mieli ostella jo nyt vaikka mitä. Oon ny sit tyytyny iha vaa kattelee noit potkupukui ja sillee.

Sitä vielä että onko siinä perää vai ihan puuta heinää että raskausaikana ei sais värjätä hiuksia?
 
Tervetuloa joukkoon :D

Tuosta hiustenvärjäämisestä, voin kertoa etten itse edes ajatellut koko asiaa vaan värjäsin hiukseni ihan tuosta noin vain. Nyt tuli vähän huono omatuntio, mutta olin niin jotenkin turvonnut ja kettuuntunut että päätin hemmotella itseäni pari viikkoa sitten :D

Kaikkea mahdollista pitäisi vältellä, itse olen painiskellut tupakin kanssa. Ja voittanut. En mä nyt rupea vielä hiustenvärjäystä yms. lopettamaan. En mä näe tuollaisia asioita samanlaisena vauvan myrkyttämisenä kuin syöpäkääryleen vetämisestä esimerks. Ei saisi syödä sitä eikä tätä, ei pitäisi tehdä sitä eikä tätä.. Mä en ole mikään lääketieteen ihmenero, mutta liiallisissa määrin kaikkihan on vaarallista. Luulisi ettei 10 minuutin hiusväri tee mitään pahaa :|

Mun näkemys on se, että tässä ajassa altistuu muutoinkin niin monenlaisille kemikaaleille ynnä muille, että kohtuus on nättiä kaikessa. Ymmärrän kyllä, jos ei tahdo esim. värjätä hiuksia, se on ihan hieno juttu, mutta siinä sivussa mun mielestä vois ruveta jopa ihan totaalikieltäytyjäks jonnekin metsän keskelle elämään omavaraistaloudessa, jos pelkää kaikkea mahdollista. Kaikkihan nykypäivänä on jossain määrin vaarallista- jopa vaatteet, kun niiden värit ovat kemiallista perua.

Yleisimmät 10 kysymystä


Kosmetiikka

Teratologinen tietopalvelu lienee se luotettavin lähde tähän asiaan, eikä se kiellä värjäämistä kohtuullisissa määrin.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Tuohon hiusten värjäys asiaan. Olen nyt kyselly synnyttäneiltä ja parilta kampaajalta (kysyn vielä ens viikolla neuvolassa), että ensimmäisellä kolmanneksella EI saa värjätä hiuksia ollenkaan, koska silloin sikiön kehitys on kriittisintä. Eikä minulle alkanut kampaaja värjäämään tukkaa vaikka olen toisella kolmanneksella. Sanoi että kerran tai pari voi värjätä raskauden aika, mutta hän haluais odottaa pidemmälle minun raskautta ja silloinki käyttäys mielummin miedompia aineita. Blondausta ei edes aikonut harkita. Hiustenvärjäys aineet kuulemma sisältää kuitenki sellaisia myrkkyjä ja ovat tymmäkkää tavaraa ja kuitenki päänahan kautta imeytyy pintaverenkiertoon kaikenmoisia aineita ja senhän me tiedämme että kaikki menee meidän verestä myös istukalle. Joten minä en siis vielä saanut uutta väriä päähän ja itse omista niin pitkän ja paksun tukan ettei sitä itse värjäillä. :D Ja äitikin komppas asiaa ja on kuitenkin terveysalan ammattilainen.

Pamppa88: Olen kyllä jo melkein 16 vkolla, mutta 14 viikolla oli väsymystä, huimausta ja ennen kaikkea kovia alavatsakipuja. Meinasin vähän säikähtää, mutta kuuluvat kuulemma asiaan. Pahoinvointi hävisi minulla viikolla 14. Ja monilla häviää myös väsymyskin. :)

Tuii: Viime viikolla lääkehoidossa ja farmakologian luennolla meille kertoi farmaseutti että ibuprofeiinia EI saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Kivun hoitoon saa ottaa parasetamolia sisältäviä särkylääkkeitä. :) Samaa komppasi meidän neukkutätikin. Että mieluiten sitten panadolia tai paratabsia. Meillä halutaan kovasti tietää sukupuoli, mutta sekään ei ole aina niin sanottua että sen saa selville tai että ois 100% varma. Minun ihanan kummitytön piti olla poika kunnes synnytyksessä kävikin ilmi että uusi tulokas olikin tyttö. :D
 
Morjesta!

Mietin joskus myös tuota hiustenvärjäystä että se ei voi olla hyväksi sikiölle. Onnekkaasti onnistuin värjäämään hiukseni ennen kuin tulin raskaaksi omien hiusteni väriseksi. Aiak hyvä säkä ettenkö sanoisi. Nyt ei tarvitse huolla juurikasvuista. :D Mikä tästä asiasta tekee kummemman niin olen värjännyt hiukseni punaiseksi yli yksitoista vuotta ja päätin kuin ihmeen kaupalla palata takaisin omaan väriini täydelliseen aikaan. Nyt minua mietityttää että mikä tässä omassa värissä oli joskus vikana kun ei voinut pitää? Vanhasta tottumuksesta hain aina punaisen tai oranssihtavan purkin kaupasta.

Olin muuten alkuraskauden ajan hysteerinen siitä että en voi meikata koska meikkiä imeytyy ihon läpi ja se taas imeytyy vauvaan. X____X Olen meikannut ehkä 8 kertaa tämän päältä neljän kuukauden aikana. En halua enää näyttää hirviöltä. Pistää vihaksi nämä tummaakin tummemmat silmänaluset. Ei kai niitä meikkejä nyt niin paljon imeydy. Tuolla Merywindingin linkittämällä sivustollakin sanotaan että "kohtuudella kosmetiikkaa".. Faaaaaak. En halua olla monsteri. :< Oletteko itse uskaltaneet meikata normaalisti?

Viikko 16 menossa.
 

Yhteistyössä