Olisitko itse kehdannut?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Miksi sitä tomusokeria piti laittaa purkillinen kerman joukkoon? Mikset ostanut elintarvikeväriä, maksaa joku 2? ja jää roimasti ylikin vielä omiin tarpeisiin.. :D Enkä tosiaan ymmärrä minkälaisen kakun aineet maksavat 15? jos munat, jauhot, tomusokeri, sokeri ovat jo valmiina kotoa..? Itse paljon kakkuja tehneenä oppinut sen että puoli munaa/hlö eli teit siis 20hlö kakun.. Mutta jokainen tyylillään.. Mä tein siskonpojan ristiäisiin ilmaseksi kakut, valkosuklaa, mansikkakakkuja 3kpl+ sitten muita hommia, enkä todellakaan olis kehdannut pyytää rahaa, niinkuin en ystäviltäkään. Jos rahatilanne on tiukka niin voin kyllä mainita siitä ystävälle, menemme yhdessä kauppaan ja ostatan tarvikkeet hänellä, niin ei tarvii itkeä, että omia meni!!
AAMEN

kakka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itse tosiaan tein tuon palveluksen mielelläni ja nautin kakkujen tekemisestä
No ei mun mielestä näytä siltä, että teit palveluksen mielelläsi?! Kun sitten jäät nurkumaan muutamaa "puuttuvaa" euroa. Olisit tosiaan sanonut ystävällesi tarkasti, paljonko olet rahaa vailla.

vieras
EN olisi kehdannut.

Oma ystäväni teki ja tarjoili kaiken omaiseni hautajaisissa. Tekotarpeet maksoivat hänelle reilu 80 euroa. Minä vaatimalla vaadin häntä ottamaan 200 euroa, sillä en olisi itse jaksanut tarjoiluja hoitaa. Vierasta pitopalvelua en olisi silloin kotiini halunnut ottaa ja läheisen ystävän läsnäolo auttoi kestämään päivän yli.

mikä ihmeen ongelma
niin mikä ongelma tässä nyt on:

Halusit että kaverisi maksavat tarvikkeet - sanoit niiden olevat 14e - kaverit maksoivat 15e = kaikki tyytyväisiä?

Kulutit kakun tekoon sähköä omasta pussista ja tomusokeria- no olisit vatkannut käsin ja pihistä vähän ensiviikon kahvisokereistasi (juo kahvi mustana) niin eiköhän se talous siitä tasaannu.

Jos pahoitit mielesi ettet saanut tekopalkkaa tai lahjoja niin olisit reilusti myöntänyt : ) Sitten ymmärtäisin ongelman : )

Ehkä olen sitten tyhmä, mutta en olisi kaverille kehdannut noin vähää maksaa, ainakin joku 30? oisin maksanu, tai oisin kysyny että riittääkö 30? ja paljon käytit omasta kaapista? Plus vaikka kondiksesta saiskin sen 10 munan kakun 30?, niin itsetehty maistuu silti paljon paremmalta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sitä tomusokeria piti laittaa purkillinen kerman joukkoon? Mikset ostanut elintarvikeväriä, maksaa joku 2? ja jää roimasti ylikin vielä omiin tarpeisiin.. :D Enkä tosiaan ymmärrä minkälaisen kakun aineet maksavat 15? jos munat, jauhot, tomusokeri, sokeri ovat jo valmiina kotoa..? Itse paljon kakkuja tehneenä oppinut sen että puoli munaa/hlö eli teit siis 20hlö kakun.. Mutta jokainen tyylillään.. Mä tein siskonpojan ristiäisiin ilmaseksi kakut, valkosuklaa, mansikkakakkuja 3kpl+ sitten muita hommia, enkä todellakaan olis kehdannut pyytää rahaa, niinkuin en ystäviltäkään. Jos rahatilanne on tiukka niin voin kyllä mainita siitä ystävälle, menemme yhdessä kauppaan ja ostatan tarvikkeet hänellä, niin ei tarvii itkeä, että omia meni!!
AAMEN
Eli sinullekin lukutaidottomalle kerron, että EN itke. Tämä on jo vanha juttu ja ihan keskustelunavauksena tein sen.

Elintarvikeväri maksaa ainakin täällä halvimmillaan 3euroa pullo ja sekin on nestemäistä ja mulle sanottiin, että sen käyttäminen kermavaahdossa on riski. Tomusokeri sensijaan oli mulla valmiina. Ja onnistui muuten hienosti. Se myös jämäköittää kermavaahtoa jolloin sitä on parempi pursottaa.

Minä olen oppinut, että 1 muna on noin kolmelle hengelle eli kymmenen munan kakku on 30:lle. Ja jostain syystä kyseenalaistat kakun koon joten kerrottakoon, että se riitti nippanappa.

Ja minkä verran olet tehnt kakkuja jos luulet, että kakku on melkein valmis siinä kohtaa kun olet hankkinut jauhot ja munat pohjaa varten?

Päälisen pursotuksiin käytin 8dl kermavaahtoa. Kun tekee kunnon pursotukset niin ne "syö" aika paljon kermavaahtoa.

Väliin tuli mansikkarahkaa ja nyt kun täällä niin tästä nautitaan niin tulipa mieleeni, että olihan ne mansikatkin minun pakastimestani. :D Niin ja ne pari liivatelehteä jotka laitoin rahkan sekaan jämäköittämään sitä täytettä.

Mutta ihan ok jos te muut teette vitosella kakkuja. En ole kiinnostunut kuitenkaan maistamaan moista sotkua.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Mä en muutenkaan oikein ymmärrä tätä vertailua kondiittorin hintoihin. Maksaako ap saamastaan rahasta verot, henkilöstökulut ym?
Ehkä kondikseen verranneet onkin halunneet verrata juuri siitä syystä, että jos ei itse osaa tehdä kakkua niin toinen vaihtoehto on kondis ja sieltä ei sa lähellekään tuota hintaa. Itse en aloittanut mitään kondisvertailua.

nakku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
EN olisi kehdannut.

Oma ystäväni teki ja tarjoili kaiken omaiseni hautajaisissa. Tekotarpeet maksoivat hänelle reilu 80 euroa. Minä vaatimalla vaadin häntä ottamaan 200 euroa, sillä en olisi itse jaksanut tarjoiluja hoitaa. Vierasta pitopalvelua en olisi silloin kotiini halunnut ottaa ja läheisen ystävän läsnäolo auttoi kestämään päivän yli.
ei hyvää päivää, maksettua seuraa. mun ystäväpiiri on onneksi sellaista, että kaveria autetaan mielellään ja osallistuminen esim. perhejuhlaan kunnia asia.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kakka:
No ei mun mielestä näytä siltä, että teit palveluksen mielelläsi?! Kun sitten jäät nurkumaan muutamaa "puuttuvaa" euroa. Olisit tosiaan sanonut ystävällesi tarkasti, paljonko olet rahaa vailla.
Edelleen - minä en ole täällä mitään nurkumassa. On se nyt hemmetin kumma, kun ei tajuta yksinkertaista kysymystä eli että MITEN OLISIT ITSE TEHNYT vastaavassa tilanteessa. Älä suotta mieti mitään muuta.

mammaliii
Juu kyllä tosiaan pursotan aina kermat, mutten saa siltikään sitä menemään noin paljon millään.. Tein 2kpl 6 munan kakkuja poikani ristiäisiin ja niihin meni kermaa litra, josta tein sitte kinuskit vielä molempiin kakkuihin, joten paljon saat sitä kermaa kulumaan.. :D jos siinä on lisänä vielä järkky määrä tomusokeria.. Mutta ihan kuinka vaan.. Mun ei tarvii tehdä kakkuja kalleimmista rahkoista mitä kaupasta löytyy, ne halvemmatkin on ihan yhtä hyviä. Ainiin en käytä rahkaa, vaan usein vaniljakastiketta..

töpö
Edelleen - minä en ole täällä mitään nurkumassa. On se nyt hemmetin kumma, kun ei tajuta yksinkertaista kysymystä eli että MITEN OLISIT ITSE TEHNYT vastaavassa tilanteessa. Älä suotta mieti mitään muuta.
no jos tämä nyt täytyy rautalangasta vääntää, niin en helvetissä olisi mitään rahastanut ystäväni vauvan ristiäisiin tuodusta kakusta, vaan olisin ottanut sen kunniatehtävänä.

vieras
Ehkä se on tuo otsikko, joka antaa käsityksen siitä, että vähän valittaisit kuitenkin. Mutta varmaan me ymmärretään "kehtaaminen" eri tavalla.

vieras
EN olisi kehdannut.

Asia onkin eri jos olet halunnut vaivasta maksaa! Mutta tässä tapauksessa ap ei sitä odottanut (niinkuin itse väittää) eikä myöskään saanut joten missä ongelma?

ap
Luepas otsikkosi uudestaan. OLISITKO KEHDANNUT?
Siinä ehkää syy että kaikki olettaa sun parkuvan, kannattaa miettiä miten muotoilee lauseensa ja asiansa.
No ehkei kannata oletta mitään. Tänne yleensä teen otsikon sellaisena, että se on lyhyt ja ytimekäs ja saa avaamaan sen.

Kyllä

Ja tuskin kukaan teistä saisi kondiksesta 30 eurolla kymmenen munan kakkua.
Ehkä kondikseen verranneet onkin halunneet verrata juuri siitä syystä, että jos ei itse osaa tehdä kakkua niin toinen vaihtoehto on kondis ja sieltä ei sa lähellekään tuota hintaa.
Ehkäpä tosiaan niin. No tässähän on jo usealla linkillä osoitettu että kondiksesta saa tuolla rahalla kakun. Mutta voithan toki pysyä kannassasi ettei sieltä saa "lähellekään tuota hintaa".

Pitäisiköhän alkaa veloittaa kampaamohintoja kun värjäilen/leikkaan kavereiden tukkaa tai teen kampauksia? "Joo, no sillon viimeks kun lähettiin rimpsalle niin laitoin sun tukan, kampaajalla ois maksanu VARMANA juhlakampaus ainakin 40 euroa ja käytin omaa hiuslakkaa!"

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
EN olisi kehdannut.

Asia onkin eri jos olet halunnut vaivasta maksaa! Mutta tässä tapauksessa ap ei sitä odottanut (niinkuin itse väittää) eikä myöskään saanut joten missä ongelma?
En ole väittänyt olevan ongelmaa. Kysyn muiden toimintatapaa.

Älä SINÄKÄÄN katsele rivien väliin, koska siellä ei ole mitään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja töpö:
no jos tämä nyt täytyy rautalangasta vääntää, niin en helvetissä olisi mitään rahastanut ystäväni vauvan ristiäisiin tuodusta kakusta, vaan olisin ottanut sen kunniatehtävänä.
Niinpä, veit jalat suustani ;P

gg
tulee ihan mieleen "ystäväni" joka pyysi mua tekemään äitinsä juhliin kana-pastasalaattia lupasi korvata värkit, joo lupauduin tekemään sitä kaksi isoa astiaa , tuli hakemaan salaatit juhlapäivänä multa ja sanoi että on kiire sopiiko että maksaa huomenna , no tietenkin sopi oli pudottanut postilaatikkoon seuraavana päivänä kirjekuoren ja 10? rahaa ja lapun kiitos salaateista oli todella hyviä, ei siinä mitään mutta ostin niihin salaatteihin 2 kpl grillatuja broilereita 6,90 kpl, lisäksi väripastaa, suolakurkkua, herneitä, omenaa yms. ikinä en ole edes tätä hänen äitiään nähnyt että nykyään kieltäydyn kohteliaasti kun joku muu kun omat vanhemmat, sisaruksukset kysyvät

ap
Juu kyllä tosiaan pursotan aina kermat, mutten saa siltikään sitä menemään noin paljon millään.. Tein 2kpl 6 munan kakkuja poikani ristiäisiin ja niihin meni kermaa litra, josta tein sitte kinuskit vielä molempiin kakkuihin, joten paljon saat sitä kermaa kulumaan.. :D jos siinä on lisänä vielä järkky määrä tomusokeria.. Mutta ihan kuinka vaan.. Mun ei tarvii tehdä kakkuja kalleimmista rahkoista mitä kaupasta löytyy, ne halvemmatkin on ihan yhtä hyviä. Ainiin en käytä rahkaa, vaan usein vaniljakastiketta..
Jos katsot esim. kinuskikissan sivuilta arvioituja ohjemääriä tietyn kokoisten kakkujen pursotuksiin niin sieltäkin näet, että en ole pursotellut mitenkään ylenmääräisesti kermaa vaan ihan "kuten kuuluu". Ehkä osaan tehdä paremmat pursotukset kuin sinä. Aika rupusilta noi sun kuulostaa kuitenkin jos kaksi kuuden munan kakku olet litralla kermaa sekä täyttänyt että pursottaut.

Tuon kymmenen munan kakun PÄÄLLE levitin tasaisen kermakerroksen ja juuri ja juuri sain riittämään sen kahden desin kermapurkin siihen.

hyväksikäytetty
Hyväksikäyttäjiä riittää. Ilmaista työtä saa tässä maailmassa tehdä niin paljon kuin ehtii - jos alistuu hyväksikäytettäväksi. Lisäksi on niin, ettei sinusta pidetä yhtään sen enempää, vaikka yrität olla muiden mieliksi. Tuollaisen kakun arvon on noin 30-40 euroa.

Yhteistyössä