Olisiko sinusta kauheaa olla 50kg ylipainoinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nih"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun minulla jokin aika sitten oli noin viiden kilon ylipaino taakkanani (BMI 26,4 oma ennätykseni), oli oloni kamala. Vatsa oli tiellä, hengästytti liikkuessa ja hikiset nahat tuntui läiskivän vastakkain. Olen aina rakastanut liikkua, kävellä, jaksaa tehdä asioita, ja luonteeltani semmoinen hypähteleväinen. Ylipaino karttuikin sairastelun ja liikuntarajoitteen seurauksena - kun en lihomiseen yleensä ole taipuvainen, en osannut yhtään varoa syömisiäni.

Nyt olen jo normaalipainoinen, ehkä vielä pari kiloa pois, mutta tässäkin on aika hyvä (BMI 23 tällä hetkellä).

Eli kyllä, minusta olisi kauheaa olla 50 kg ylipainoinen. Milläs sitten hypähtelet, juokset ja jumppaat?

Minusta olisi kamalaa jos minä olisin 50kg ylipainoinen. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että pitäisin ylipainoisia ihmisiä kamalina, paino on jokaisen oma asia. Mutta ei minulle kiitos, nykyinen 5 kg ylipaino on ihan tarpeeksi.

• Tykkää
Reactions: LIEN
Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29686623:
No kyllä se tuota aika pitkälti on.

Mulla on tuo 50kg ylipainoa enkä todellakaan voi sanoa, että "mulla on tosi hyvä olo, ei noi kilot haittaa yhtään, sisäinen kauneus rulettaa" jne, ihan paskapuhetta. Kyllä mä mieluummin olisin "pulkannaru" kuin pesupallo. Ja miksikö mä en sitten tee mitään? Hyvä kysymys. Kukko ei käskien laula. Lihavuus on mielen sairaus ja ennen kuin saa nuppinsa kuntoon ja motivaatiot kuntoon, on vaikea saada mitään pysyvää aikaiseksi. Mä työstän tällä hetkellä tuota pääasiaa ja kunhan pääsen pääni sisälle ja ongelmien herraksi, uskon että mullakin on mahdollisuus laihtua.

Vaatteiden osto on oikeasti vittumaista. Mikään ei oikeasti näytä hyvältä. Kiloja ei voi peittää mitenkään. Kyllä ne polvet ja nilkat vaan kärsii ja kuluu. Sydän hakkaa tuhatta ja sataa, on ihan järjetöntä edes ajatella, että 50 kiloa ylipainoisella ihmisellä olis mitenkään yhtä hyvä kunto kuin normaalipainoisella.

Suoraan sanoen, mä en tunne yhtäkään reilusti ylipainoista, joka olisi oikeasti täysin tyytyväinen nykytilanteeseen.

Peesi tähän!

Terveisin 50 ylimääräistä kiloa vielä jonkin aikaa kantava...

Uskomattomalta kuulostaa se, ettet ap yhtään välitä terveydestäs. Ei haittais vaikka oisit sokea tai jalka amputoitu (2-tyypin diabeteksen mahdollisia seurauksia)...? Ei haittais vaikka kuolisit 5 vuoden päästä sydänkohtaukseen ja lapset jäis ilman äitiä?

Alkuperäinen kirjoittaja ajattelennäin;29686890:
Kun minulla jokin aika sitten oli noin viiden kilon ylipaino taakkanani (BMI 26,4 oma ennätykseni), oli oloni kamala. Vatsa oli tiellä, hengästytti liikkuessa ja hikiset nahat tuntui läiskivän vastakkain. Olen aina rakastanut liikkua, kävellä, jaksaa tehdä asioita, ja luonteeltani semmoinen hypähteleväinen. Ylipaino karttuikin sairastelun ja liikuntarajoitteen seurauksena - kun en lihomiseen yleensä ole taipuvainen, en osannut yhtään varoa syömisiäni.

Nyt olen jo normaalipainoinen, ehkä vielä pari kiloa pois, mutta tässäkin on aika hyvä (BMI 23 tällä hetkellä).

Eli kyllä, minusta olisi kauheaa olla 50 kg ylipainoinen. Milläs sitten hypähtelet, juokset ja jumppaat?

No viiden kilon ylipainossa ei kyllä hikiset nahat pääse läiskimään vastakkain, että ei kannata liioitella. Ja kuinkahan lyhyt mahdat olla jos 5 kiloa läskiä muuten hoikkaan varteen tulleena saa aikaan sen, että vatsa on tiellä? Vai puhutko vauvamahasta?

No viiden kilon ylipainossa ei kyllä hikiset nahat pääse läiskimään vastakkain, että ei kannata liioitella. Ja kuinkahan lyhyt mahdat olla jos 5 kiloa läskiä muuten hoikkaan varteen tulleena saa aikaan sen, että vatsa on tiellä? Vai puhutko vauvamahasta?

Eihän 5 kilon ylipaino sitä meinaa että on 5 kiloo hoikassa varressa. Vaan se meinaa sitä, että se 5 kiloa on todella liikaa, eikä niin, että jos sen 5 kiloa laihduttaa, niin sitten on taas hoikka.

Mulla on ylipainoa, ei nyt sentään 50kg mut ihan tarpeeks. Ja ei tässä ole mitään hyvää oikeesti! Mikään vaate ei näytä hyvältä. Mulla nyt on sentään peruskuntoa ja jaksan ihan hyvin mutta tulee silti tilanteita et läskit on tiellä. Syynä on vaan oma laiskuus mihinkään kuntoiluun ja liian hyvä ruokahalu. Nyt on kuntoilut alotettu!!

Eihän 5 kilon ylipaino sitä meinaa että on 5 kiloo hoikassa varressa. Vaan se meinaa sitä, että se 5 kiloa on todella liikaa, eikä niin, että jos sen 5 kiloa laihduttaa, niin sitten on taas hoikka.

No, et ole koskaan noista BMI-luvuista kuullut? Tuolla BMI-luvulla mikä lainaamallani kirjoittajalla on, ollaan normaalipainossa oli se paino sitten mikä tahansa... Eli jos normaalipainoon lisätään 5 kiloa ylimääräistä niin ei siinä oikeasti vielä nahat läpsyttele niinkuin helvetin paljon läskimmällä...

En nyt tiedä saako tähän sittenkään vastata rehellisesti, mutta vastaan nyt haukkujenkin uhalla että olisi.

Raskaana minulle tulee n. +20kg,+25kg, joista onneksi 20kg tulee turvotuksesta ja lähtee heti ensimmäisen kuukauden aikana pois synnytyksen jälkeen. Olo on loppuraskaudessa ollut kamala, kömpelö, ahdistava jne.

En ole ylipainoinen, vaan kun en ole raskaana, painan n. 60kg, ja olen 164 cm pitkä. Olisin mielummin tuosta vielä 5-7kg hoikempi, ja vähän (hyvällä) kadehdin esim Pinin ja Peyoten hoikkuuksia. Näissä viihtyisin parhaiten, koko nuoruuteni olinkin samanlainen "tikku".

Jotta juu, olisi todella kauheaa olla 50kg ylipainoinen. Sairauksista puhumattakaan, mitä ylipaino tuo tullessaan.

Eihän ole normaalipainoinen jos bmi on 26,4...

Siis, mitä sieniä sä nyt oot vetäny?

Jos siihen lainaamani kirjoittajan normaalipainon BMIhin LISÄTÄÄN se 5kiloa niin sinä ei mikään läski roiku niin että se läpsyy vastakkain! Mä yritin kyllä kirjottaa tarpeeks selvästi mutta ilmeisesti en onnistunu... Se BMI oli siis 23 mikä sillä kirjottajalla tällä hetkellä on ja jos se siihen lisää 5 kg (normaalipainoon siis) niin ei siinä läskit roiku ja läpsy. Piste.

Siis, mitä sieniä sä nyt oot vetäny?

Jos siihen lainaamani kirjoittajan normaalipainon BMIhin LISÄTÄÄN se 5kiloa niin sinä ei mikään läski roiku niin että se läpsyy vastakkain! Mä yritin kyllä kirjottaa tarpeeks selvästi mutta ilmeisesti en onnistunu... Se BMI oli siis 23 mikä sillä kirjottajalla tällä hetkellä on ja jos se siihen lisää 5 kg (normaalipainoon siis) niin ei siinä läskit roiku ja läpsy. Piste.

Oiskos sun pitänyt lukea mitä hän itse kirjoitti?

Mieti aloittaja kumpi vaihtoehto olis kivempi; ylipainoa 50kg ja sinä halvaannut ja joudut siirtymään pyörätuoliin. Vai normaalipainoinen ja sinä halvaannut ja joudut siirtymään pyörätuoliin. Kummassa painossa voisit jatkaa itsenäistä elämää helpommin?

Tuolla ylipainolla muuten ei diabetes ja sen liitännäissairaudet ole mahdottomia nuorempanakin, voi johtaa sekin siihen pyörätuoliin.

Kyllä itsestä kannattaa pitää huolta, kehomme on temppelimme.

[QUOTE="vieras.";29686580]Olet ilmeisesti nuori, mutta koko ajan nivelesi kuluvat. Itse olen sairaanhoitaja ja lihavat potilaat meidänkin osastolla kuntoutuvat selvästi hitaammin kuin normaalipainoiset. Kaikenmoinen liikkuminen ja sängystä ylösnousu on hankalaa. Jos on 50 kg ylipainoa ja tuntee olonsa hyväksi niin saa olla tyytyväinen. Ymmärrät kai, että olosi ei tule olemaan hyvä aina. Selvä fakta se, että polvesi eivät kestä, liikkuminen on sinulla vähäistä, jos painoa on kertynyt noinkin paljon eli sydän ja keuhkot eivät saa sitä liikunnan rasitusta mikä on hyväksi. No turhaa paasaan, mutta toivottavasti ymmärrät laihduttaa. Jo 20 kg painonpudotus olisi hyvä asia nivelillesi.[/QUOTE]

Asia voi olla näin, tai sitten kovin toisin.
Minulla on reilusti ylipainoa, ehkei ihan 50 kiloa, mutta liki varmasti.

Minä uin joka ikinen viikko 6 - 8 kilometriä. Uinnin cooperin testi väittää kuntoni olevan hyvä, itse en ihan siihen usko, sillä uinti on myös tekniikkalaji. Kävelen päivittäin 3 - 4 kilometriä. Jaksan ihan helposti juosta kilometrin, se matka on junalta kotiin, ja juoksen usein töistä kotiin. Pääsen sängystä ylös kevyesti, teen parhaillaan facebookin kyykkyhaastetta, eilen kyykkyjä oli jo 155, tänään niitä tulee 160. Kädet menee seistessä suorin jaloin helposti lattiaan, kykenen tekemään myös lankkuja.

Aina ei kannata tuijottaa pelkkää painoa.

Omalla kohdallani kiloja on varmaan pudonnut talven aikana jokunen, mutta en rehellisesti sanottuna tiedä, minulla ei ole vaakaa. Olen tunnesyöjä, ja syön stressaavissa elämäntilanteissa - niitä minulla on viimeiset vuodet riittänyt.

Mutta ulkonäköäni kommentoidaan näin, olen kaunis, naisellinen nainen, säteilen (ja tämän on sanonut useampi ihminen). Toki olisin mieluusti hoikempi, mutta minulle tärkeämpää on, mitä ihminen on sisältä kuin ulkoisesti. Arvostan ulkonäköä enemmän esim. huumorintajua, älyä, empatiakykyä ja tietynlaista sosiaalista älyä. Minä olen erittäin pidetty, minulla on paljon ystäviä, sekä miehiä että naisia. Elämäni on juuri hyvää näin.

Mitä tulee vaatteisiin, niiden hankkimisessa on haasteensa, ne löytyvät kyllä normikaupoista, mutta tykkään vähän erivärisistä vaatteista, mistä Suomessa yleensä tykätään.

Oiskos sun pitänyt lukea mitä hän itse kirjoitti?

Öö... joo, luin kyllä ja ymmärsinkin lukemani. Hänellä on ollu ylipainoo 5kiloo ja on nyt BMI 23 eli normipainossa (josta on pari kiloa pudotettavaa vielä omasta mielestään). Joskus on ollut BMI sen 26,4. Mä väitän, että jos on BMI 23 (eli normaalipaino) ja siihen lisätään 5 kiloa niin mikään paikka ei läpsy. Koska viiden kilon ylipaino lisättynä normipainoon ei aiheuta minkään paikan roikkumista niin, että nahat hinkkaa vastakkain. Mutta jos ihminen on koko ikänsä ollut normaalipainossa tai hoikka, niin ei voi ymmärtää että kuinka paljon se 5 kg lisää ympäryysmittaa tai luista ulkonevaa massaa. Kun ei se sitä massaa nyt niiiin paljoa lisää. Oikeesti. Sit kun mennään siihen +15 kg ja ylitse niin sitten rupee jo läskit lyllymään ja roikkumaan.

Jos puhutaan ylipainosta niin silloin puhutaan painosta mikä on normaalipainon (eli normaalipainoindeksin) yli.

Ollaanko me Nyt samalla sivulla tässä asiassa sun kanssa vai vieläkö kirjotin epäselvästi?

Yhteistyössä