Olipas vaikeeta löytää luomulihaa

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Tampereella
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko muuten noita luomuruoka kauppoja paljon?Vois olla ihan oikeesti hyvä liike-idea!Vissiin muita luomutuotteita saa aika hyvin,mutta liha taitaa olla työn ja tuskan takan alöytää
http://www.luomulaituri.net/luomutuottajat/kauppahalli/tuotteet.htm
Tampereella löytyy ihan mitä vain, mutta lihavalikoimat viereisessä Sokoksessa elintarvikeosastolla - jopa luomupossun filettä, leikkaavat sopiviksi palasiksi kun pyytää, erikseen pakattuna erilaisia pakkauksia jauhelihaa siellä itsepalvelupuolella, missä muutkin lihapaketit ja vielä eri hyllyssä (sitä lihatiskiä vastapäätä ilman jonotusnumeroa) valmiita lihapullia, Pikkupyöryköitä. Muiden einesten seasta niitä ei löydäkään.

 
vegaaneille kans!
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
lisäys...samoin antibiootit niiltä kielletty
Oottekos maistaneet pikkupyöryköitä?

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/lihapull.htm

Makkaran korvikkeena ukollekin maistuu nyt hyvin. Mulla kun ällöttää kaikki makkaran hajut... Luomumakkaraa ei meidän kaupasta saa, mutta jos ne siihenkin laittaa karrageenia E407, en vois sitäkään syödä. Nämä riittää hyvin ja on käteviä eväänä:)

 
Maisa
Ihana kuulla että kaivataan luomu lihaa. Minun appeni kasvatta luomu-lihaa ja olen todella tyytyväinen heidän valintaansa. Kyllä niillä eläimillä on ainakin hyvät elinolosuhteet ja huolenpito.
 
kardemummo
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
suurin ero on siinä, että luomu eläimelle ei saa syöttää muuta kuin luomuviljaa, luomuheinää jne. eli sellaista viljaa ja heinää johon ei ole käytetty lannotteita eikä kasvinsuojeluaineita, ja niiden täytyy saada laiduntaa kesällä vähintään se 60 vuorokautta tämä koskee muitakin lehmiä ja vasikoita ja hiehoja. on tietty näitä kylmä pihattoja joista ne eläimet pääsee käymään ympäri vuorokauden halutessaan ulkona. mut niitä on aika vähän. ja sit luomulehmiä täytyy käyttää talvellakin se kerran tai kaksi viikossa ulkona. kanoista mä en tiedä mitään. mut näin on nauta eläimen kohdalla.
Kerrotko mulle tyhmälle vielä, onko toi nykyinen luomusysteemi sen eläimen kannalta hyvä vai huono juttu :ashamed: Eli jos itse olisit se nauta, olisitko onnellisempi luomuna vai tehotuotettuna?
tehotuotettuna olisin onnellisempi. mun ei tarviis lähtee sinne ulos pakkasella. sit kun luomussa on noi antibiootit kielletty, niin siinähän olis vaara saada se kuula kalloon helpostikin. ja onhan se lruoka monipuolisempaa ns. tehotuotetulla eläimellä. valitettavasti monet on luomussa vain sen takia, että jotkut tuet on suurempia. ulkomaille en tosin haluais naudaksi, koska jossain maissa saa käyttää kasvuhormooneja, jotka on suomessa täysin kielletty, ja jossain harrastetaan jopa eläimen pakkosyöttöä ja vasikoita kasvatetaan pimeässä. suomessa elukoilla on siis kuitenkin ruhtinaalliset olot oli kumpaa hyvänsä kun ihan vakavasti ajatellaan
Voiko tämä ihminen olla noin äärimmäisen tyhmä! Huh huh!
 
Jep, luomulihan löytäminen on kyllä pienemmissä paikoissa haasteellista. Onneksi satumme asumaan lähellä Prismaa, sieltä saapi ja aina ostetaan.
Kysyntää vaan lisää ja kas, tarjontaakin alkaa löytyä. Toivottavasti pian myös pienemmistä kaupoista :) Itse olen tuohon lähikauppaamme tehnyt parikin ehdotusta luomulihasta, vaan ei vielä löydy valikoimista. Onneksi kuitenkin jo melkein joka kaupasta löytyy vapaan kanan munia ja niiden menekki onkin suurta =) Valikoimiin on myös kiitettävästi löytänyt tiensä mm. kaurakerma, soijarouhe ym.
Ihmiset ottavat luomun vähitellen omakseen, kunhan tiedostusta lisätään. Yhtenä esteenä luomun tiellä ovat suuret lihantuottajat, jotka mielellään markkinoivat kuluttajille mielikuvaa, jonka mukaan suomessa tuotettu liha on aina "lähes luomua". Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Ero on huomattava, kun tietoa etsii.
Luomulihan kysyntää saattaisi lisätä mainonta, jossa selvästi mainittaisiin luomulihan olevan luonnonmukaisemman elämän eläneen eläimen lihaa.
 
muumeli
Ostamme kaiken mahdollisin luomuna. Mitä parempi tarjonta, sitä enemmän ostamme. Ja jos jossain olisi luomukauppa, kantaisimme sinne säkkikaupalla rahaa eli ostaisimme sieltä kaiken mahdollisen.

Itse olen lakto-ovo-vegataristi (ollut jo 15 vuotta). Mies syö maailmalla kasvis- ja kalapainotteisesti sekaravintoa, mutta kotona hän on haluaa syödä samoja sapuskoja kuin minä. Lapsemme syö kaiken mahdollisen luomuna, pääasiassa minun ruokavalioni mukaisesti, mutta lihaa silloin, kun isä on maistamassa laadun. Rakkaat lemmikkimme barffaavat, ja tuntuu että olen maailman ääristä asti roudannut niille luomulihaa. Omistan myös hoitokodin, jossa tarjotaan kaikki mahdollinen luomuna -myös liha. Olen tehnyt paikallisten tuottajien kanssa suoramyyntisopimuksia, kun menekki on niin suuri.

Olen ihan henkeen vereen luomutyyppi. Paljon terveisiä Maisan apelle -ihailuni upeasta ratkaisusta.
 
päätön ratsumies
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs vikaa halal-lihassa on? :)
No tämä:

Eläimen pää käännetään kohti Mekkaa*, eläimen kaulavaltimo leikataan auki ja samanaikaisesti lausutaan Bismillah-Allah-hu-Akbar . Kaiken veren annetaan valua kuiviin.
kylä se veri niistä elukoista lasketaan teurastamoilla ja luomu tiloillakin , .
tuo luomulihakin on vähän sekava käsite ainakin mulle kun tiedän että samasta sikalasta sitä lihää lähtee luomutiskille ja "atrian" pakettiin !
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
kylä se veri niistä elukoista lasketaan teurastamoilla ja luomu tiloillakin , .
tuo luomulihakin on vähän sekava käsite ainakin mulle kun tiedän että samasta sikalasta sitä lihää lähtee luomutiskille ja "atrian" pakettiin !
Niin kaiketi lasketaan, mutta Suomen lakien mukaan sen eläimen pitänee olla ensin kuollut?

 
päätön ratsumies
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
kylä se veri niistä elukoista lasketaan teurastamoilla ja luomu tiloillakin , .
tuo luomulihakin on vähän sekava käsite ainakin mulle kun tiedän että samasta sikalasta sitä lihää lähtee luomutiskille ja "atrian" pakettiin !
Niin kaiketi lasketaan, mutta Suomen lakien mukaan sen eläimen pitänee olla ensin kuollut?
pitäis varmaan , mut en ole asiantuntija . olen kuullut myös että ei ne elukat aina siihen sähköiskuun kuole , ennen veren valutusta .
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
pitäis varmaan , mut en ole asiantuntija . olen kuullut myös että ei ne elukat aina siihen sähköiskuun kuole , ennen veren valutusta .
:eek: :eek: Noh, junnusta taitaa sitten tulla kans kasvissyöjä :kieh:

 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
pitäis varmaan , mut en ole asiantuntija . olen kuullut myös että ei ne elukat aina siihen sähköiskuun kuole , ennen veren valutusta .
:eek: :eek: Noh, junnusta taitaa sitten tulla kans kasvissyöjä :kieh:
Tämä on ihan totta. Eläin taintuu sähköstä, muttei kuole.
 
Ainoa mitä meillä taidetaan syödä onnellisesta elukasta on kanamunat, mitkä roudaan mummolasta jossa kanoilla on tilaa 7hehtaaria juosta onnellisena.. Ei häkkejä, ei aitoja, vain ihana vapaus, ja kunnon ruokaa, ei mitään kalarehua.
Kakuista tulee keltasia, eikä munat haise kalalle, mausta nyt puhumattakaan.
Sieltä mahtas saada lihaakun, tosin kanan lihaa, mummohan ei elikoistaan luovu ennenko niistä luonnollisesti aika jättää :saint:
 
Mää en ole koskaan tykännyt lihasta siis pienestä pitäen,mutten myöskään ole ihan puhdas kasvissyöjä.Luomua meidänkin perheessä suositaan,mutta perhanan vaikeaa olis kaikki hommata luomuna,mikä on sääli.

Heräsi tässä kysymys,kun tuntuu olevan asioista paremmin tietäviä.Yks päivä kuuntelin tv:tä toidella korvalla,ykköseltä tuli joku asiaohjelma.Särähti korvaani kun siellä yksi asiantuntija kertoi,että harva kuluttaja edes tietää,että Suomessa on tuotettu jo kaksi vuotta geenimanipuloitua possunlihaa ja vaati tästä merkintää pakkauksiin!!!
Olen kuvitellut,että vain tuontiliha voisi olla geenimanipuloitua.
Ja mitä loppupelissä tarkoittaa että possu on geenimanipuloitu???
Onko se niitä ruiskeita,että kasvaa nopeammin vai mitä??
nolona tunnustan tyhmyyteni nyt! :ashamed:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:
Keittiönoita:
Juvanmalmilla on pieni lihatukun myymälä jossa erinlaisia luomulihoja ja hankkivat tarvittaessa muutakin valikoimaan.

VinkkiVinkki!
Kiitos vinkistä, pitääkin käydä joku päivä siellä. Ja muuten nyt, kun tässä viikon olin asiaa harmitellut...tadaa, Myyrmannin Cittarissa oli tänään luomulihaa :D Ostin yli puolet valikoimasta pakastimeeni :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:
Keittiönoita:
Juvanmalmilla on pieni lihatukun myymälä jossa erinlaisia luomulihoja ja hankkivat tarvittaessa muutakin valikoimaan.

VinkkiVinkki!
Kiitos vinkistä, pitääkin käydä joku päivä siellä. Ja muuten nyt, kun tässä viikon olin asiaa harmitellut...tadaa, Myyrmannin Cittarissa oli tänään luomulihaa :D Ostin yli puolet valikoimasta pakastimeeni :)

Ai oli, mä en oo nähny kun luomujauhista....
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:
Ai oli, mä en oo nähny kun luomujauhista....
Mä en ole aiemmin huomannut sitäkään. Nyt oli possun sisäfilettä, possun ulkofilettä ja possun kylkiviipaleita. Ens viikolla junnu saakin hernekeittoa :p Tuli mieleeni, että onkohan tota luomua lähinnä vaan viikonloppuisin siellä?

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:
Voi olla viikonloppu valikoimassa sitten, mut tota sikaa jaksa syödä...

Mä haluaisin luomu KANAA!
Luomukanaa siellä ei ollut, sitä olisin ostanut jos olisi ollut. Juups, oon ajatellut, että junnulle kasvaa varmaan pian saparo, kun lähitulevaisuudessa lähes joka sapuska on possusta :D

 

Yhteistyössä