Olipas vaikeeta löytää luomulihaa

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Valtsu:
Käytätkö sä maitoa ja munia? Mä en syö lihaa ollenkaan ja kotona ollessa eläinkunnan tuotteista käytän oikeastaan vain kananmunia, jotka ostan suoraan luomutilalta, jossa kanat saavat viipeltää vapaasti =) Kylässä esim. kahvipöydässä voin ottaa pullaa, vaikka siinä onkin maitoa (ei tosin aina sitäkään) ja munaa.
Eettiset syytkö ovat saaneet sinut välttelemään lihaa? Minä sain "herätyksen" luettuna Eläinystävällisen kuluttajan oppaan (Animalia) ja eettiset syyt itselläni siis taustalla.
Suosittelen muuten tuota opusta myös sinulle (ja tietysti kaikille muillekin :D) , mikäli et siihen vielä ole tutustunut. Sen saa todennäköisesti myös lainattua kirjastosta.
Syön maitotaloustuotteita ja munia. Mulkerot on aina luomuja ja keväisin, kun on se lintuinfluenssapelko eikä tsiguja saa pitää ulkona, en osta munia ollenkaan. Maitoa en juo, mutta junnu juo. Jos olisi laktoositonta luomumaitoa, ostaisin sitä. Ikävä kyllä sellaista ei ole enkä vaadi junnua lopettamaan maidon juomista. Juustojen osalta tiedän, että eipä ne lehmät kovin onnellisissa oloissa elä. Mutta niin kauan kun junnu asuu vielä kotona, en ala tätä meidän ruokasysteemiä kohtuuttoman vaikeaksi vääntämään. Meidän jääkaapissa on siis kaikki sellaista, mitä myös junnu voi syödä. Kunhan junnu muuttaa omilleen, muuttuu myös mun jääkaappini sisältökin =)

Mä olin Animalian jäsen jo 1970-luvun alussa, mutta vaikka rakastankin eläimiä, olen ollut myös realisti. Ja suurimman osan aikuiselämästäni myös niin persaukinen, että oli syötävä sitä, mitä kaupasta halvalla sai. Ajat ovat muuttuneet ja nyt voi jo toimia toisin. Junnua en kuitenkaan velvoita luopumaan lihasta, maidosta tai juustosta.

Mä lopetin lihansyönnnin puhtaasti terveydellisistä syistä. Nivelreumani paheni ja olisin tarvinnut lääkityksen uudelleen aloittamista. Valitettavasti terveyskeskus tai yksityislääkäri ei sytostaatteja aloita ja erikoissairaanhoitoon en useista lääkärinlähetteistä huolimatta pääse edes jonoon (koska olen vielä työkykyinen ) . Vähitellen kuitenkin olen alkanut tuntea vastenmielisyyttä lihaa kohtaan. Kun seison Cittarin lihatiskillä, mua alkaa etoa, kun koitan päättää, mistä eläimestä junnulle taas ruuan laittaisin. Viime aikoina olenkin pyrkinyt valitsemaan lihan siten, että se ei mua kamalasti etoisi eli riistaa ja nyt sitten tota luomua. Tosin pahasti pelkään, että suhtautumiseni luomuunkin tullaan tänä iltana vielä romuttamaan ja junnuparastakin pakon edessä tulee kasvissyöjä :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Valtsu:
Käytätkö sä maitoa ja munia? Mä en syö lihaa ollenkaan ja kotona ollessa eläinkunnan tuotteista käytän oikeastaan vain kananmunia, jotka ostan suoraan luomutilalta, jossa kanat saavat viipeltää vapaasti =) Kylässä esim. kahvipöydässä voin ottaa pullaa, vaikka siinä onkin maitoa (ei tosin aina sitäkään) ja munaa.
Eettiset syytkö ovat saaneet sinut välttelemään lihaa? Minä sain "herätyksen" luettuna Eläinystävällisen kuluttajan oppaan (Animalia) ja eettiset syyt itselläni siis taustalla.
Suosittelen muuten tuota opusta myös sinulle (ja tietysti kaikille muillekin :D) , mikäli et siihen vielä ole tutustunut. Sen saa todennäköisesti myös lainattua kirjastosta.
Syön maitotaloustuotteita ja munia. Mulkerot on aina luomuja ja keväisin, kun on se lintuinfluenssapelko eikä tsiguja saa pitää ulkona, en osta munia ollenkaan. Maitoa en juo, mutta junnu juo. Jos olisi laktoositonta luomumaitoa, ostaisin sitä. Ikävä kyllä sellaista ei ole enkä vaadi junnua lopettamaan maidon juomista. Juustojen osalta tiedän, että eipä ne lehmät kovin onnellisissa oloissa elä. Mutta niin kauan kun junnu asuu vielä kotona, en ala tätä meidän ruokasysteemiä kohtuuttoman vaikeaksi vääntämään. Meidän jääkaapissa on siis kaikki sellaista, mitä myös junnu voi syödä. Kunhan junnu muuttaa omilleen, muuttuu myös mun jääkaappini sisältökin =)

Mä olin Animalian jäsen jo 1970-luvun alussa, mutta vaikka rakastankin eläimiä, olen ollut myös realisti. Ja suurimman osan aikuiselämästäni myös niin persaukinen, että oli syötävä sitä, mitä kaupasta halvalla sai. Ajat ovat muuttuneet ja nyt voi jo toimia toisin. Junnua en kuitenkaan velvoita luopumaan lihasta, maidosta tai juustosta.

Mä lopetin lihansyönnnin puhtaasti terveydellisistä syistä. Nivelreumani paheni ja olisin tarvinnut lääkityksen uudelleen aloittamista. Valitettavasti terveyskeskus tai yksityislääkäri ei sytostaatteja aloita ja erikoissairaanhoitoon en useista lääkärinlähetteistä huolimatta pääse edes jonoon (koska olen vielä työkykyinen ) . Vähitellen kuitenkin olen alkanut tuntea vastenmielisyyttä lihaa kohtaan. Kun seison Cittarin lihatiskillä, mua alkaa etoa, kun koitan päättää, mistä eläimestä junnulle taas ruuan laittaisin. Viime aikoina olenkin pyrkinyt valitsemaan lihan siten, että se ei mua kamalasti etoisi eli riistaa ja nyt sitten tota luomua. Tosin pahasti pelkään, että suhtautumiseni luomuunkin tullaan tänä iltana vielä romuttamaan ja junnuparastakin pakon edessä tulee kasvissyöjä :D
Meillä väännetään jokaiselle neljälle perheenjäsenelle oma ruoka :D Eli mä teen itelleni omat vege-eväät, mies on sekasyöjä ja vekarat nirppiksiä :/

Mulla muuten kans tässä yks päivä pyörähti mahassa kun Prismassa oli
jotkut kebab-pizzamaistiaiset. Se haju tökkäs jotenkin niin pahasti, että ekaa kertaa oikeesti meinas lihan hajusta lentää laatta :x
 
Keittiönoita! Onko teilläpäin luonnonsuojelijoiden osuuskuntia, jotka tekevät ostosmatkoja luomutiloille tai tuottavat luomulihaa kaupunkiin? Kannattaa kysyä paikallisesta yhdistyksestä. Kun useampi hankkii, on hankintahinta pienempi, saat sitä mitä haluat ja haittavaikutukset ympäristöön ovat pienemmät kuin ajelisit itse etsimään tuottajaa yksityisautolla -luulisi, että Helsingissä on useampikin perhe, jotka ostavat luomua suoraan tuottajalta. Vaikka tuo "tuottaja" sana kuulostaakin niin kamalalta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
tehotuotettuna olisin onnellisempi. mun ei tarviis lähtee sinne ulos pakkasella. sit kun luomussa on noi antibiootit kielletty, niin siinähän olis vaara saada se kuula kalloon helpostikin. ja onhan se lruoka monipuolisempaa ns. tehotuotetulla eläimellä. valitettavasti monet on luomussa vain sen takia, että jotkut tuet on suurempia. ulkomaille en tosin haluais naudaksi, koska jossain maissa saa käyttää kasvuhormooneja, jotka on suomessa täysin kielletty, ja jossain harrastetaan jopa eläimen pakkosyöttöä ja vasikoita kasvatetaan pimeässä. suomessa elukoilla on siis kuitenkin ruhtinaalliset olot oli kumpaa hyvänsä kun ihan vakavasti ajatellaan
Oikeestiko? Junnusta siis joko tulee kasvissyöjä tai se itkee ja siitä tulee kasvissyöjä :/
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Tv:ssä kun on ollut kuvia sikaloista niin aika ahtaasti ne ovat niissä tehokkaissa olleet.

Luomusta löysin tälläistä.

Mitä luomu on?
Luomueläimeksi synnytään ja luonnonmukaista tuotantoa noudatetaan koko eliniän ajan. Luomueläimiä hoidetaan siten, että ne voivat käyttäytyä lajilleen tyypillisesti. Eläimillä tulee olla riittävästi tilaa seisoa luonnollisessa asennossa, kääntyä ympäri ja asettua helposti makuulle. Eläimiä ei saa kytkeä eikä pitää häkeissä, jotka estävät liikkumisen. Eläimillä on myös oltava mahdollisuus hoitaa itseään ja tehdä muita lajilleen luonnollisia liikkeitä. Esimerkiksi sikojen tulee päästä tonkimaan.
Luomueläinten tulee päästä laitumelle tai ulkotarhaan aina kun se säiden ja eläinten kunnon kannalta on mahdollista. Laidunkauden lisäksi luomueläimet ulkoilevat myös talvella. Tätä varten luomutiloille rakennetaan erityisiä jalottelutarhoja.
Luomueläimet ruokitaan rehulla, joka on pääosin luonnonmukaisesti tuotettu. Tavanomaisesti rehua saa käyttää eläinlajin mukaan enintään 5-15 % rehujen kuiva-aineesta laskettuna. Rehu on pääosin luonnonmukaisesti tuotettu. Luomun osuus vaihtelee eläinlajin mukaan 80 - 90 %:iin. Sioille karkearehua annetaan päivittäin. Nuorille luomueläimille juotetaan pitkään emän maitoa, porsaille vähintään 40 päivää. Luomueläinten ruokinnassa ei saa käyttää antibiootteja eikä kasvunedistäjiä.
Sori, että vastaus kesti...piti vaihtaa kortteeria eli nyt näpyttelen täältä likan huushollista käsin.

Noin mäkin olen asian käsittänyt. En mä itsekään söisi ruokaa, johon on jotain lääkkeitä sekoitettu. Tai siis tosiasiassa jos syön pihviä, mun pitäisi tehdä sille pihville burana-kastike :D
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Valtsu:
Meillä väännetään jokaiselle neljälle perheenjäsenelle oma ruoka :D Eli mä teen itelleni omat vege-eväät, mies on sekasyöjä ja vekarat nirppiksiä :/

Mulla muuten kans tässä yks päivä pyörähti mahassa kun Prismassa oli
jotkut kebab-pizzamaistiaiset. Se haju tökkäs jotenkin niin pahasti, että ekaa kertaa oikeesti meinas lihan hajusta lentää laatta :x
Meillä toi kala on ollut sellainen, jota kaikki syö. Mulle kyllä riittäisi periaatteessa lounas, jos se olisi ravitsemuksellisesti täysipainoinen. Mutta proteiinilisä on usein lihaa, joten se siitä. Ja olipa eilen kasvisruokana kasvispataa, jossa ekana lueteltuna "kasviksena" oli turska ja vikana "kasviksena" katkarapu :D Pitäisi aina vääntää eväät mukaan töihin, jos haluaisi pärjätä pelkällä lounaalla.

Silloin, kun likka asui vielä kotona, mä väänsin kyllä kahdet ruuat. Tosin silloinkin 3-4 kertaa viikosssa oli kalaa, jotta riittäis ne yhdet pöperöt. Toisaalta...mikään ei kyllä estä mua tekemästä vaan kasvisruokia. Jos junnu haluaa lihaa, kokatkoon omat pöperönsä itse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä toi kala on ollut sellainen, jota kaikki syö. Mulle kyllä riittäisi periaatteessa lounas, jos se olisi ravitsemuksellisesti täysipainoinen. Mutta proteiinilisä on usein lihaa, joten se siitä. Ja olipa eilen kasvisruokana kasvispataa, jossa ekana lueteltuna "kasviksena" oli turska ja vikana "kasviksena" katkarapu :D Pitäisi aina vääntää eväät mukaan töihin, jos haluaisi pärjätä pelkällä lounaalla.

Silloin, kun likka asui vielä kotona, mä väänsin kyllä kahdet ruuat. Tosin silloinkin 3-4 kertaa viikosssa oli kalaa, jotta riittäis ne yhdet pöperöt. Toisaalta...mikään ei kyllä estä mua tekemästä vaan kasvisruokia. Jos junnu haluaa lihaa, kokatkoon omat pöperönsä itse.

Tuo on oikea asenne ;)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Mutta mistä luomukanaa?
Ei ole tähän päivään mennessä tullut vastaan...
Mä olin jo ikionnellinen löytäessäni luomupossua :D Mutta ehkä menekki vaan on niin vähäistä, ettei luomun tuottaminen kannata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Eikös hirvenliha ole aika luomua? :D
On ja ostankin sitä, jos vain sattuu kaupassa olemaan.
Eikö sulla Keittiönoita sitten töki riistan ostaminen moraalisesti vastaan?
Totta on, että se eläin on saanut elää arvoisensa elämän vapaana luonnossa, mutta mun tekee taas näin eläinystävänä pahaa se, miten moraalittomasti eläin on tapettu.
Jonkun huviksi ja harrastukseksi. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Mutta mistä luomukanaa?
Ei ole tähän päivään mennessä tullut vastaan...
Mä olin jo ikionnellinen löytäessäni luomupossua :D Mutta ehkä menekki vaan on niin vähäistä, ettei luomun tuottaminen kannata.
Mä saan onneksi luomulihaa (nautaa, lammasta, possua) Turun yliopiston luomupiirin kautta. Tilaus tehdään kerran kuussa, ja liha on pakastettua.
Otapa selvää, onko siellä Helsingin seudulla vastaavanlaista.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Eikö sulla Keittiönoita sitten töki riistan ostaminen moaalisesti vastaan?
Totta on, että se eläin on saanut elää avoisensa elämn vapaana luonnossa, mutta mun tekee taas näin eläinystävänä pahaa se, miten moraalittomasti eläin on tapettu.
Jonkun huviksi ja harrastukseksi. :/
Kun kahdesta pahasta pitää valita se vähemmän paha, niin mä kallistun kyllä sen puolelle, että se eläin on saanut elää ihan oikeasti luonnonmukaista elämää. Ja mietin, onko se huviksi ja harrastukseksi tapettu, jos se syödään. Vaikeita kysymyksiä, kieltämättä. Toisaalta omat moraalikysymyksensä mulla olisi siinäkin mietittävänä, jos pakottaisin junnun kasvissyöjäksi. Optimi olisi, jos mä kokkailisin kasvispöperöitä ja junnu kävisi metsästä hakemassa itselleen eläinperäisen proteiinilisän lautaselleen.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Mä saan onneksi luomulihaa (nautaa, lammasta, possua) Turun yliopiston luomupiirin kautta. Tilaus tehdään kerran kuussa, ja liha on pakastettua.
Otapa selvää, onko siellä Helsingin seudulla vastaavanlaista.
Täytyy kysellä =) Onko ne miten suuria eriä, mitä kerralla pitää ostaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Mä saan onneksi luomulihaa (nautaa, lammasta, possua) Turun yliopiston luomupiirin kautta. Tilaus tehdään kerran kuussa, ja liha on pakastettua.
Otapa selvää, onko siellä Helsingin seudulla vastaavanlaista.
Täytyy kysellä =) Onko ne miten suuria eriä, mitä kerralla pitää ostaa?
Kimpale on yleensä 1-2 kg, eli sen kun pakkasesta sulattaa, niin saakin pohtia mitä siitä sitten tekisi...ellei omista paikkaa missä sahata paloja siitä jäisestä köntistä. :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Eikös hirvenliha ole aika luomua? :D
On ja ostankin sitä, jos vain sattuu kaupassa olemaan.
Eikö sulla Keittiönoita sitten töki riistan ostaminen moraalisesti vastaan?
Totta on, että se eläin on saanut elää arvoisensa elämän vapaana luonnossa, mutta mun tekee taas näin eläinystävänä pahaa se, miten moraalittomasti eläin on tapettu.
Jonkun huviksi ja harrastukseksi. :/
Ampuminen ei ole kovin moraaliton keino tappaa eläintä. Musta se on aika armollinen keino, kun henki lähtee nopeesti ja tehokkaasti.

Ja musta on aika moraalista, että kun harrastetaan metsästystä, niin yleensä se metsästäjä syö sen saaliinsa itse. Tai jos sitä lihaa tulee kauheita määriä, niin hommaa sen eteenpäin, jotta joku muu sitten syö sen.
Niitä ei siis vaan ammuta huvikseen tuonne metsään ja jätetä sinne raatona makaamaan.
Meidän perheessä se ei ole ainoastaan huvia vaan myös sen turvallisen, vähärasvaisen ja puhtaan lihan hommaamista ruokapöytään.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Kimpale on yleensä 1-2 kg, eli sen kun pakkasesta sulattaa, niin saakin pohtia mitä siitä sitten tekisi...ellei omista paikkaa missä sahata paloja siitä jäisestä köntistä. :D
Pitää siis ruveta ruokkimaan päivittäin junnun kaveritkin :D :D Onhan toi pala aika iso yhdelle hengelle, mutta hyvällä suunnittelulla varmasti onnistuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Eikös hirvenliha ole aika luomua? :D
On ja ostankin sitä, jos vain sattuu kaupassa olemaan.
Eikö sulla Keittiönoita sitten töki riistan ostaminen moraalisesti vastaan?
Totta on, että se eläin on saanut elää arvoisensa elämän vapaana luonnossa, mutta mun tekee taas näin eläinystävänä pahaa se, miten moraalittomasti eläin on tapettu.
Jonkun huviksi ja harrastukseksi. :/
Ampuminen ei ole kovin moraaliton keino tappaa eläintä. Musta se on aika armollinen keino, kun henki lähtee nopeesti ja tehokkaasti.

Ja musta on aika moraalista, että kun harrastetaan metsästystä, niin yleensä se metsästäjä syö sen saaliinsa itse. Tai jos sitä lihaa tulee kauheita määriä, niin hommaa sen eteenpäin, jotta joku muu sitten syö sen.
Niitä ei siis vaan ammuta huvikseen tuonne metsään ja jätetä sinne raatona makaamaan.
Meidän perheessä se ei ole ainoastaan huvia vaan myös sen turvallisen, vähärasvaisen ja puhtaan lihan hommaamista ruokapöytään.
Totta on, että ei kaikki metsästäjät ole samanlaisia, mutta täällä kaupungissa vaan näkee ihan riittämiin niitä, jotka islmät kiiluen odottavat pääsevänsä tappamaan. :/
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Mutta eikös kalatalouskin ole aika tehotuotantoa nykyisin? Vai syötkö Keittiönoita vain luonnonvesissä kasvaneita kaloja?
Mieluiten vain luonnonvesissä kasvaneita. Kirjolohta vain silloin, jos vaihtoehtojakaan ei ole.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
mun tekee taas näin eläinystävänä pahaa se, miten moraalittomasti eläin on tapettu.
Jonkun huviksi ja harrastukseksi. :/
Eihän se ole huviksi kun se kerran on ruuaksi. Huvimetrsästys on sitä, että saalis jätetään käyttämättä.
 
cesiumista
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Mutta mistä luomukanaa?
Ei ole tähän päivään mennessä tullut vastaan...
Tuo on kummallinen asia - kysyin kerran siitä numerosta, mikä on luomukanan munien paketissa ja vastaus oli vielä kummallisempi - en tiedä!!!!

Hirvenliha jas poronliha kyllä on luomua, mutta poroa meillä ei ole syöty vuosikausiin enää eikä kai tuota hirveäkään kannata kovin usein - tuolla se taulukko:

http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/elintarvikkeet/cesium137/fi_FI/cesium_137/

 

Yhteistyössä