Olipas vaikeeta löytää luomulihaa

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
No näyttäisi sitä luomua olevan nyt Cittarissakin. Tänään oli naudan paistisuikaleita, tosin viimeinen paketti. Ilmeisesti käyn normaalisti liian myöhään kaupassa ja siksi ei luomua ole löytynyt.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja almie:
Täytyypä harkita luomukinkun ostoa, ja muutenkin tuohon luomun suuntaan siirtymistä.
Mä ostin tänään miltei kaiken luomuna, mitä vaan luomuna Cittarista sain. Valinta tuli siihen, kun luomukurkku olis ollut espanjalaista ja sitten taas oli tarjolla kotimaista ei-luomua. Valitsin kotimaisen.

 
kaikki talteen
Jos joksus näet luomumaitoa, jossa lähellä parasta ennen- päiväys, voi siitä hyvin tehdä itse viiliä ja esimerkiksi ohrapuuroon ja riisipuuroon kuluu paljon maitoa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kaikki talteen:
Jos joksus näet luomumaitoa, jossa lähellä parasta ennen- päiväys, voi siitä hyvin tehdä itse viiliä ja esimerkiksi ohrapuuroon ja riisipuuroon kuluu paljon maitoa.
Muuten hyvä, mutta luomumaitoa ei taida olla laktoosittomana :(

 
Tän iltaisen suomalaisten eläinten oloista kertovan A-studio -ohjelman päädyin sivustolle, josta löytyi videokuvaa Hämeenkyröläiseltä luomusikalalta. Eipä tuo miltään paratiisilta näytä.. :(

http://www.tehotuotanto.net/index.php?option=com_content&task=view&id=152&Itemid=171
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Tän iltaisen suomalaisten eläinten oloista kertovan A-studio -ohjelman päädyin sivustolle, josta löytyi videokuvaa Hämeenkyröläiseltä luomusikalalta. Eipä tuo miltään paratiisilta näytä.. :(

http://www.tehotuotanto.net/index.php?option=com_content&task=view&id=152&Itemid=171
Mä katsoin saman ohjelman. Oikeastaan katsoin sen siksi, että arvasin mun likan näkyvän siinä kuten sitten näkyikin lopussa =) Mutta oli kyllä hyvä katsoa ohjelma ihan alusta asti, koska meidän perheessä loppui tehotuotetun lihan ostaminen just nyt. Noh, luomua olen junnulle nyt laittanut puolentoista viikon ajan, mutta enää ei kaupasta edes lähde mukaani tehotuotettua lihaa. Mulkerot vaihdoin luomuiksi jo kauan sitten.

 
päätön ratsumies
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Ostakaahan kaikki eläinten hyvinvoinnista välittävät luomukinkku jouluksi! Maksaa pari kymppiä tehotuotannosta tulevaa kinkkua enemmän, mutta on kyllä sen arvoinen sijoitus! =)
:eek: mä ostin sikalasta ½ sian 2? kilo + palottelukulut :attn:
 
Rio
Tää on on olut hyvä keskustelu. :flower:
Tämänpäiväistä A-Studiota en pystynyt katsomaan, tiedän kyllä ohjelman sisällön :kieh: .
Itse olen luomu tuotteiden käyttäjä. Meiltä päin vain ei oikein saa luomulihaa, joten olen välttänyt ostaa tavallista teho tuotettua lihaa. Tänä syksynä sain onnekseni ostettua 25kg hirvenlihaa, joten sitä nyt laitetaan eri muodoissa.
Halusin vielä sanoa, että missään nimessä ei kannata ostaa ainakaan naudanllihaa, koska lihanautojen kasvattaminen tuottaa enemän hiilidioksidi päästöjä kuin sian- tai kananlihan kasvattaminen.
(Pakko vielä lisätä että en osta tuotteita, missä on lisäaineita.)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Rio:
Tää on on olut hyvä keskustelu. :flower:
Tämänpäiväistä A-Studiota en pystynyt katsomaan, tiedän kyllä ohjelman sisällön :kieh: .
Itse olen luomu tuotteiden käyttäjä. Meiltä päin vain ei oikein saa luomulihaa, joten olen välttänyt ostaa tavallista teho tuotettua lihaa. Tänä syksynä sain onnekseni ostettua 25kg hirvenlihaa, joten sitä nyt laitetaan eri muodoissa.
Halusin vielä sanoa, että missään nimessä ei kannata ostaa ainakaan naudanllihaa, koska lihanautojen kasvattaminen tuottaa enemän hiilidioksidi päästöjä kuin sian- tai kananlihan kasvattaminen.
(Pakko vielä lisätä että en osta tuotteita, missä on lisäaineita.)
Meillä tää "ruokaremontti" etenee asteittain. Itse aloin välttä nisäkkäiden ja siivekkäiden syömistä jo 2,5 vuotta sitten, ihan terveydellisistä syistä. Likka on ollut nisäkkäätön ja siivekkeetön jo 5 vuotta. Viime kesänä taas tuo junnu päätti, että ei enää valkoista viljaa, sokerit pois jne. Nyt ollaan asteittain siirtymässä yhä ekologisempaan ja eettisempään elämäntapaan. En aio 16-vuotiasta kollia painostaa kasvissyöjäksi, saapi syödä lihaa, kun kerran on siihen koko ikänsä tottunut. Mä voin kuitenkin valita, millaista lihaa ostan. Tämä on varmasti pitkä prosessi meidän perheessä, koska siirtyminen ei ole ihan helppoa. Ja nimenomaan se ei ole helppoa siksi, että esim meidän lähikaupasta ei saa yhtään mitään luomua. Mulla ei ole sen paremmin autoa kuin ajokorttiakaan, joten luomutuotteiden ja lähiruuan suhteen olen kauppojen armoilla.

 
Rio
Juu, siis eihän meidänkään lähi-Siwasta saa kasviksia luomuna, mutta olenkin kasvattanut mökillä perunat, porkkanat, sipulit, lantut ja nauriit itse. Lisäksi kasvatin tillit ja persiljat itse ja kuivasin ne.
Siwasta saa muuten esim. luomumaitoa ja luomuketsuppia, ja oli niitä muitakin, kahvia. Mutta sitten aina välillä tulee käytyä kauempana kaupassa, ja sieltä lähtee kaikkea luomua, mutta sitä lihaa on harvemmin.
Ja olikos sulla se pakastin jo täynnä? Mulla on vähän sama juttu, ja olen alkanut tätä kuivaamista harrastamaan. Sienet kuivasin kaikki, ja lisäksi siis yrttejä. Marjojakin olis kiva kokeilla, että miten ne mahtais kuivua. Sillä onhan se toki ekologisempi vaihtoehto kuin pakastimen käyttö. Kyselin jopa äidiltäni (joka on vanhan ajan ihminen) että mitenköhän lihaa kuivataan, kiinnostaa :attn: .
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Rio:
Juu, siis eihän meidänkään lähi-Siwasta saa kasviksia luomuna, mutta olenkin kasvattanut mökillä perunat, porkkanat, sipulit, lantut ja nauriit itse. Lisäksi kasvatin tillit ja persiljat itse ja kuivasin ne.
Siwasta saa muuten esim. luomumaitoa ja luomuketsuppia, ja oli niitä muitakin, kahvia. Mutta sitten aina välillä tulee käytyä kauempana kaupassa, ja sieltä lähtee kaikkea luomua, mutta sitä lihaa on harvemmin.
Ja olikos sulla se pakastin jo täynnä? Mulla on vähän sama juttu, ja olen alkanut tätä kuivaamista harrastamaan. Sienet kuivasin kaikki, ja lisäksi siis yrttejä. Marjojakin olis kiva kokeilla, että miten ne mahtais kuivua. Sillä onhan se toki ekologisempi vaihtoehto kuin pakastimen käyttö. Kyselin jopa äidiltäni (joka on vanhan ajan ihminen) että mitenköhän lihaa kuivataan, kiinnostaa :attn: .
Mullakin lähikauppana Siwa :D Ei ole mökkiä eikä tohon postimerkin kokoiseen rivitalopihaan oikeastaan mitään kasvimaata voi edes haaveilla. No, on mulla siinä omenapuu, mutta sato oli tänä syksynä huimat 2 omenaa :LOL: :LOL: Mökki olisi periaatteessa ihan kiva tuohon viljelytarkoitukseen, mutta sitten pitäisi hankkia auto ja ajokorttikin.

Luomumaitoa en ole uskaltanut edes kokeilla, koska junnu ei siedä edes hyla-tuotteita. Pakastimet mulla on tällä hetkellä täynnä. Haaveilen muutosta joskus kerrostaloon, missä olisi kylmäkellarit. Tykkään säilömisestä, mutta missäs hiivatissa ne säilykkeet sitten tässä nykyisessä kämpässä säilyttäisi? Mä olen saanut työkaveriltani, joka on himosienestäjä, kuivattuja sieniä. Kuivattuja marjoja olen ostanut Ruohonjuuresta, muut marjat mulla on pakkasessa. Mä olen miettinyt, miten tuon saunan saisi johonkin hyötykäyttöön. Meillä kun ei kukaan sauno ja koko sauna on yks hukkatila vaan. Tekisi mieli purkaa koko sauna ja tehdä siitä keittiön jatkeena oleva ruokavarasto. Mutta jos niin tekisi, saunahullulle kansalle se muutos tarkoittaisi tämän asunnon arvon merkittävää romahtamista.

Mutta vähitellen tässä oppii kaikenlaista ja huomenna olisi taas tarkoitus lähteä käymään Ruohonjuuressa =)

 
Rio
No sulla on on ihan hyvin asiat, kun on pieni piha. Ja parvekekin on loistava kasvihuone, jos meinaat kerrostaloon muuttaa. Siellä kannattaa kasvattaa tomaatteja, niitäkin voi kuivata. Ja niin pientä paikkaa ei oo missä ei vois salaattia kasvattaa, parvekelaatikotkin käy. Ainii, joulu on nyt tulossa eikä tälläsia juttuja saa talvella puhua :xmas: .
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Rio:
No sulla on on ihan hyvin asiat, kun on pieni piha. Ja parvekekin on loistava kasvihuone, jos meinaat kerrostaloon muuttaa. Siellä kannattaa kasvattaa tomaatteja, niitäkin voi kuivata. Ja niin pientä paikkaa ei oo missä ei vois salaattia kasvattaa, parvekelaatikotkin käy. Ainii, joulu on nyt tulossa eikä tälläsia juttuja saa talvella puhua :xmas: .
Mulla on tässä rivarikämpässä myös parveke. Kesäisin mulla kasvaakin piha saviruukuissa erilaisia yrttejä ja on niiin ihanaa kesällä vaan avata keittiöstä pihaovi ja käydä napsaisemassa salviaa, minttua, rosmariinia tai mitä milloinkin tarvitsee, suoraan ruokaan. Mutta joo, tää talvi on tosi tympeetä aikaa. Mutta sulla hyvä pointti, ens keväänä alan miettiä vähän tarkemmin, miten siitä kesän sadosta voisi hyötyä myös kylmien alettua. Siis just toi kuivaaminen jne.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Keittiönoita: Kannelmäen Prismassa on ainakin tähän asti ollut ihan hyvä valikoima luomulihaa. Eli jos matkustelet täällä suunnalla niin pistäydyppä Prismaan.
Kiitos tiedosta :flower: Ei ole kohtuuttoman kaukana täältä Pähkinärinteestä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Ostakaahan kaikki eläinten hyvinvoinnista välittävät luomukinkku jouluksi! Maksaa pari kymppiä tehotuotannosta tulevaa kinkkua enemmän, mutta on kyllä sen arvoinen sijoitus! =)
:eek: mä ostin sikalasta ½ sian 2? kilo + palottelukulut :attn:
Paljonko oli paloittelu kulut ja kuinka pieneksi sait sen? me ollaan ja joskus puolikas sika ostettu, mut en muista yhtään...
 
Kuikka
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja kaikki talteen:
Jos joksus näet luomumaitoa, jossa lähellä parasta ennen- päiväys, voi siitä hyvin tehdä itse viiliä ja esimerkiksi ohrapuuroon ja riisipuuroon kuluu paljon maitoa.
Muuten hyvä, mutta luomumaitoa ei taida olla laktoosittomana :(
Luomumaito ei välttämättä aiheuta laktoosi-intolerantikolle samalla tavalla laksatiivisia vaikutuksia kuin tavis-maito. Kokeile!
 

Yhteistyössä