Olipas vaikeeta löytää luomulihaa

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistapa välttää niitäkin kauppoja, joissa myydään kosher-lihaa, koska se on samalla tavalla teurastettua :)

Ja luomuliha.. se eläin teurastetaan samalla tavalla kuin tehotuotannossakin. Tuli vain mieleen, näin ohimennen.

Itse en syö lihaa.
Kosher-lihaa myy samat kaupat kuin halal-lihaakin. Joops, sen tiedän, että luomueläin tapetaan kuten tehotuotettu eläinkin. Joten ei voi koittaa kuin vaikuttaa siihen, miten eläin on saanut elämänsä elää. Riista olisi varmaan se kaikista luomuin liha. Parasta toki olisi, jos toi junnukin lakkaisi syömästä lihaa. Mutta en sitä häneltä vaadi.

 
Ystäväperheellämme on luomumaito tila ja kun heidän lehmiään joskus menee teuraaksi ne menevät tavallisiksi lihoikis, ei siis luomulihaksi, vaikka luomueläimiä ovatkin, aika ristiriitaista, koksa luomulihaa on niin vähän kuitenkin saatavilla :/
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Ystäväperheellämme on luomumaito tila ja kun heidän lehmiään joskus menee teuraaksi ne menevät tavallisiksi lihoikis, ei siis luomulihaksi, vaikka luomueläimiä ovatkin, aika ristiriitaista, koksa luomulihaa on niin vähän kuitenkin saatavilla :/
Mä en maataloudesta mitään ymmärrä, mutta miksei ne voi mennä luomulihoiksi?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Ystäväperheellämme on luomumaito tila ja kun heidän lehmiään joskus menee teuraaksi ne menevät tavallisiksi lihoikis, ei siis luomulihaksi, vaikka luomueläimiä ovatkin, aika ristiriitaista, koksa luomulihaa on niin vähän kuitenkin saatavilla :/
Mä en maataloudesta mitään ymmärrä, mutta miksei ne voi mennä luomulihoiksi?
Sitä ei tiedä nämä tilalliset itsekkään...ihmettelivät sitä myös, koska ehtaa luomua on ja halvemmalla menee tavalliseksi lihaksi
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Sitä ei tiedä nämä tilalliset itsekkään...ihmettelivät sitä myös, koska ehtaa luomua on ja halvemmalla menee tavalliseksi lihaksi
Varmaan joku EU-säännös :/
Niin no kaikki on tarkkaa.. Esim. luomulihalle on todella tarkat määritelmät, lisäksi pitäis olla erilliset tilat joissa teurastetaan, vaikka menetelmät ovatkin samat - sama kuin gluteeniton leivonta, pitää olla kokonaan erilliset tilat. Harmillista sinänsä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
no kerroppas miten täällä suomessa tehotuotetaan naudan ja sian lihaa :eek:
Mä haluan ostaa junnulle lihaa, jonka alkulähde eli se eulukka on saanut liikkua vapaana eikä se siis ole ollut kahlihdittuna mihinkään ahtaaseen paikkaan. Tulisin itsekin hulluksi, jos mun pitäisi elää koko elämäni tässä 6 neliön työhuoneessani.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin no kaikki on tarkkaa.. Esim. luomulihalle on todella tarkat määritelmät, lisäksi pitäis olla erilliset tilat joissa teurastetaan, vaikka menetelmät ovatkin samat - sama kuin gluteeniton leivonta, pitää olla kokonaan erilliset tilat. Harmillista sinänsä.
Siinä tulee lihalle hintaa eikä taida olla tuottajille kovinkaan kannattavaa. Erittäin harmillista. Toisaalta ymmärrän oikein hyvin, että kuluttaja valitsee edullisemman. Niin tein olosuhteiden pakosta itsekin silloin, kun rahat oli vähissä. Nyt voisi luomuun sijoittaa, mutta pitäisi ajaa ajokortti, ostaa auto ja kolmas pakastin, jotta sitä luomulihaa pääsisi suoraan tilalta ostamaan.

 
Mä oon mielestäni aika paljon lukenu sun juttuja täältä, mutta miten mä vasta vähän aikaa sitten olen tajunnut, että sä oot kasvissyöjä :eek: (pitkät piuhatko? :D ) Sen oon ollut ymmärtävinäni, että tyttösi ei syö lihaa mutta ootko sä ollut kauankin syömättä lihaa?

Tämä kiinnostaa ihan puhtaasti siksi, että itselläni tulee kohta 2 vuotta täyteen "lihatonta" aikaa =)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Valtsu:
Mä oon mielestäni aika paljon lukenu sun juttuja täältä, mutta miten mä vasta vähän aikaa sitten olen tajunnut, että sä oot kasvissyöjä :eek: (pitkät piuhatko? :D ) Sen oon ollut ymmärtävinäni, että tyttösi ei syö lihaa mutta ootko sä ollut kauankin syömättä lihaa?

Tämä kiinnostaa ihan puhtaasti siksi, että itselläni tulee kohta 2 vuotta täyteen "lihatonta" aikaa =)
Syyskuussa tuli 2 vuotta siitä, kun aloin välttää lihaa. Siis nisäkkäitä ja lintuja. Kalaa ja äyriäisiä olen syönyt edelleenkin, koska se helpottaa ruuanlaittoa: ei tarvitse tehdä kaksia ruokia joka aterialle. Mä en kuitenkaan ole mikään vannoutunut lihanvihaaja, joten kun menen kylään, niin ei mun takia tarvitse tehdä eri ruokia vaan syön, mitä on tarjolla. Mutta mieluummin olen syömättä lihaa (kalaa lukuunottamatta), jos se vaan on mahdollista. Ja kaikista mieluiten syön vain kasvisruokaa.

Lisäys: Sun käsitys mun "lihansyöjyyteeni" saattaa perustua siihen, että kun kysellään päivän ruokaa, vastaan sen mukaan, mitä junnulle (=lihansyöjä) teen. Itselleni teen sitten samaa, mutta kasvisversiona. Eli meillä syödään esim Burgundinpataa...junnulle lihaversio ja mulle kasvisversio =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
no kerroppas miten täällä suomessa tehotuotetaan naudan ja sian lihaa :eek:
Mä haluan ostaa junnulle lihaa, jonka alkulähde eli se eulukka on saanut liikkua vapaana eikä se siis ole ollut kahlihdittuna mihinkään ahtaaseen paikkaan. Tulisin itsekin hulluksi, jos mun pitäisi elää koko elämäni tässä 6 neliön työhuoneessani.
no valitettavasti nää luomu elukat on samanlailla navetassa kuin ei luomutkin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
no valitettavasti nää luomu elukat on samanlailla navetassa kuin ei luomutkin.
Miksei sitten kaikki Suomessa tuotettu liha ole luomulihaa, jos kerran kaikkia eläiiä kuitenkin kohdellaan samalla tavalla? Kerro mulle, koska mä en tosiaankaan tiedä maataloudesta ja sen kaikenmaailman EU-pykälistä yhtään mitään =) Miksi sitten on erikseen luomulihaa? Koska jos luomunkin totuus on se, että kananpojat on niissä pienissä häkeissä "kymmenen" muun kanssa, niin toi junnu saapi luvan ruveta joko kasvissyöjäksi tai hankkia metsästysluvan. Eli onko tosiaan niin, että luomueläimen ja tavallisen kohtelu on täysin samaa? :eek: Jos näin, junnu syö ens viikendinä viimeiset lihansa eläimestä, jota ei ole itse tappanut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
no valitettavasti nää luomu elukat on samanlailla navetassa kuin ei luomutkin.
Miksei sitten kaikki Suomessa tuotettu liha ole luomulihaa, jos kerran kaikkia eläiiä kuitenkin kohdellaan samalla tavalla? Kerro mulle, koska mä en tosiaankaan tiedä maataloudesta ja sen kaikenmaailman EU-pykälistä yhtään mitään =) Miksi sitten on erikseen luomulihaa? Koska jos luomunkin totuus on se, että kananpojat on niissä pienissä häkeissä "kymmenen" muun kanssa, niin toi junnu saapi luvan ruveta joko kasvissyöjäksi tai hankkia metsästysluvan. Eli onko tosiaan niin, että luomueläimen ja tavallisen kohtelu on täysin samaa? :eek: Jos näin, junnu syö ens viikendinä viimeiset lihansa eläimestä, jota ei ole itse tappanut.
suurin ero on siinä, että luomu eläimelle ei saa syöttää muuta kuin luomuviljaa, luomuheinää jne. eli sellaista viljaa ja heinää johon ei ole käytetty lannotteita eikä kasvinsuojeluaineita, ja niiden täytyy saada laiduntaa kesällä vähintään se 60 vuorokautta tämä koskee muitakin lehmiä ja vasikoita ja hiehoja. on tietty näitä kylmä pihattoja joista ne eläimet pääsee käymään ympäri vuorokauden halutessaan ulkona. mut niitä on aika vähän. ja sit luomulehmiä täytyy käyttää talvellakin se kerran tai kaksi viikossa ulkona. kanoista mä en tiedä mitään. mut näin on nauta eläimen kohdalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Valtsu:
Mä oon mielestäni aika paljon lukenu sun juttuja täältä, mutta miten mä vasta vähän aikaa sitten olen tajunnut, että sä oot kasvissyöjä :eek: (pitkät piuhatko? :D ) Sen oon ollut ymmärtävinäni, että tyttösi ei syö lihaa mutta ootko sä ollut kauankin syömättä lihaa?

Tämä kiinnostaa ihan puhtaasti siksi, että itselläni tulee kohta 2 vuotta täyteen "lihatonta" aikaa =)
Syyskuussa tuli 2 vuotta siitä, kun aloin välttää lihaa. Siis nisäkkäitä ja lintuja. Kalaa ja äyriäisiä olen syönyt edelleenkin, koska se helpottaa ruuanlaittoa: ei tarvitse tehdä kaksia ruokia joka aterialle. Mä en kuitenkaan ole mikään vannoutunut lihanvihaaja, joten kun menen kylään, niin ei mun takia tarvitse tehdä eri ruokia vaan syön, mitä on tarjolla. Mutta mieluummin olen syömättä lihaa (kalaa lukuunottamatta), jos se vaan on mahdollista. Ja kaikista mieluiten syön vain kasvisruokaa.

Lisäys: Sun käsitys mun "lihansyöjyyteeni" saattaa perustua siihen, että kun kysellään päivän ruokaa, vastaan sen mukaan, mitä junnulle (=lihansyöjä) teen. Itselleni teen sitten samaa, mutta kasvisversiona. Eli meillä syödään esim Burgundinpataa...junnulle lihaversio ja mulle kasvisversio =)

Käytätkö sä maitoa ja munia? Mä en syö lihaa ollenkaan ja kotona ollessa eläinkunnan tuotteista käytän oikeastaan vain kananmunia, jotka ostan suoraan luomutilalta, jossa kanat saavat viipeltää vapaasti =) Kylässä esim. kahvipöydässä voin ottaa pullaa, vaikka siinä onkin maitoa (ei tosin aina sitäkään) ja munaa.
Eettiset syytkö ovat saaneet sinut välttelemään lihaa? Minä sain "herätyksen" luettuna Eläinystävällisen kuluttajan oppaan (Animalia) ja eettiset syyt itselläni siis taustalla.
Suosittelen muuten tuota opusta myös sinulle (ja tietysti kaikille muillekin :D) , mikäli et siihen vielä ole tutustunut. Sen saa todennäköisesti myös lainattua kirjastosta.
 
Kyllä luomueläimillä on tiukemmat säädökset. Ulkoiltava on talvellakin, samanlaiset navetat toki, mutta rehuissa on paljon säädöksiä mitä saa syöttää ja mitä ei. Voit olla varma että luomueläin syö puhdasta ruokaa eikä E-koodeja :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
suurin ero on siinä, että luomu eläimelle ei saa syöttää muuta kuin luomuviljaa, luomuheinää jne. eli sellaista viljaa ja heinää johon ei ole käytetty lannotteita eikä kasvinsuojeluaineita, ja niiden täytyy saada laiduntaa kesällä vähintään se 60 vuorokautta tämä koskee muitakin lehmiä ja vasikoita ja hiehoja. on tietty näitä kylmä pihattoja joista ne eläimet pääsee käymään ympäri vuorokauden halutessaan ulkona. mut niitä on aika vähän. ja sit luomulehmiä täytyy käyttää talvellakin se kerran tai kaksi viikossa ulkona. kanoista mä en tiedä mitään. mut näin on nauta eläimen kohdalla.
Kerrotko mulle tyhmälle vielä, onko toi nykyinen luomusysteemi sen eläimen kannalta hyvä vai huono juttu :ashamed: Eli jos itse olisit se nauta, olisitko onnellisempi luomuna vai tehotuotettuna?

 
Me liityttiin siskon tutun kautta luomupiiriin ja sieltä saa mm. kananmunia ja muita suoraan tuottajilta. Harmi kun asut niin kaukana. Kohta mulla on pakkanen pullollaan poronlihaa ja sekin tulee suoraan tuottajalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
suurin ero on siinä, että luomu eläimelle ei saa syöttää muuta kuin luomuviljaa, luomuheinää jne. eli sellaista viljaa ja heinää johon ei ole käytetty lannotteita eikä kasvinsuojeluaineita, ja niiden täytyy saada laiduntaa kesällä vähintään se 60 vuorokautta tämä koskee muitakin lehmiä ja vasikoita ja hiehoja. on tietty näitä kylmä pihattoja joista ne eläimet pääsee käymään ympäri vuorokauden halutessaan ulkona. mut niitä on aika vähän. ja sit luomulehmiä täytyy käyttää talvellakin se kerran tai kaksi viikossa ulkona. kanoista mä en tiedä mitään. mut näin on nauta eläimen kohdalla.
Kerrotko mulle tyhmälle vielä, onko toi nykyinen luomusysteemi sen eläimen kannalta hyvä vai huono juttu :ashamed: Eli jos itse olisit se nauta, olisitko onnellisempi luomuna vai tehotuotettuna?
Et kysynyt minulta, mutta minä olisin mieluummin luomueläin :D
 
Tv:ssä kun on ollut kuvia sikaloista niin aika ahtaasti ne ovat niissä tehokkaissa olleet.

Luomusta löysin tälläistä.

Mitä luomu on?
Luomueläimeksi synnytään ja luonnonmukaista tuotantoa noudatetaan koko eliniän ajan. Luomueläimiä hoidetaan siten, että ne voivat käyttäytyä lajilleen tyypillisesti. Eläimillä tulee olla riittävästi tilaa seisoa luonnollisessa asennossa, kääntyä ympäri ja asettua helposti makuulle. Eläimiä ei saa kytkeä eikä pitää häkeissä, jotka estävät liikkumisen. Eläimillä on myös oltava mahdollisuus hoitaa itseään ja tehdä muita lajilleen luonnollisia liikkeitä. Esimerkiksi sikojen tulee päästä tonkimaan.
Luomueläinten tulee päästä laitumelle tai ulkotarhaan aina kun se säiden ja eläinten kunnon kannalta on mahdollista. Laidunkauden lisäksi luomueläimet ulkoilevat myös talvella. Tätä varten luomutiloille rakennetaan erityisiä jalottelutarhoja.
Luomueläimet ruokitaan rehulla, joka on pääosin luonnonmukaisesti tuotettu. Tavanomaisesti rehua saa käyttää eläinlajin mukaan enintään 5-15 % rehujen kuiva-aineesta laskettuna. Rehu on pääosin luonnonmukaisesti tuotettu. Luomun osuus vaihtelee eläinlajin mukaan 80 - 90 %:iin. Sioille karkearehua annetaan päivittäin. Nuorille luomueläimille juotetaan pitkään emän maitoa, porsaille vähintään 40 päivää. Luomueläinten ruokinnassa ei saa käyttää antibiootteja eikä kasvunedistäjiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
suurin ero on siinä, että luomu eläimelle ei saa syöttää muuta kuin luomuviljaa, luomuheinää jne. eli sellaista viljaa ja heinää johon ei ole käytetty lannotteita eikä kasvinsuojeluaineita, ja niiden täytyy saada laiduntaa kesällä vähintään se 60 vuorokautta tämä koskee muitakin lehmiä ja vasikoita ja hiehoja. on tietty näitä kylmä pihattoja joista ne eläimet pääsee käymään ympäri vuorokauden halutessaan ulkona. mut niitä on aika vähän. ja sit luomulehmiä täytyy käyttää talvellakin se kerran tai kaksi viikossa ulkona. kanoista mä en tiedä mitään. mut näin on nauta eläimen kohdalla.
Kerrotko mulle tyhmälle vielä, onko toi nykyinen luomusysteemi sen eläimen kannalta hyvä vai huono juttu :ashamed: Eli jos itse olisit se nauta, olisitko onnellisempi luomuna vai tehotuotettuna?
tehotuotettuna olisin onnellisempi. mun ei tarviis lähtee sinne ulos pakkasella. sit kun luomussa on noi antibiootit kielletty, niin siinähän olis vaara saada se kuula kalloon helpostikin. ja onhan se lruoka monipuolisempaa ns. tehotuotetulla eläimellä. valitettavasti monet on luomussa vain sen takia, että jotkut tuet on suurempia. ulkomaille en tosin haluais naudaksi, koska jossain maissa saa käyttää kasvuhormooneja, jotka on suomessa täysin kielletty, ja jossain harrastetaan jopa eläimen pakkosyöttöä ja vasikoita kasvatetaan pimeässä. suomessa elukoilla on siis kuitenkin ruhtinaalliset olot oli kumpaa hyvänsä kun ihan vakavasti ajatellaan

 

Yhteistyössä