Olettekos ajatelleet ruoan hinnan nousua ylipainon vähenemisen kannalta?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja köyhälistö:
En ole ylipainoinen, vaan pikemminkin hieman ali. Halpaa makkaramössöä sitä pitää melkein joka päivä laittaa. Tai jotain sei-keittoa. Jos ruoka vielä kallistuu, joudun lopettamaan syömisen vissiin kokonaan. Rikkaat ne vaan pysyy lihavina, ei meillä köyhillä siihen tosiaankaan ole varaa. Arkkuun pitää seuraavaks investoida jos vielä ruoka kallistuu!
Arkun sijasta kannattaa investoida johonkin ravitsemusopin teokseen. Tai lainata sellainen kirjastosta. Ravitseva ja täysipainoinen ruoka ei ole vielä tänäänkään sen kalliimpaa kuin ne halpismakkarahötöt, jos vaan viitsii asiaan vähän perehtyä. Mutta jos ruoka on filettä tai paistia (olipa sitten kyse naudasta, possusta tai broilerista), niin kyllähän se kalliiksi käy. Mun lapsuudessani paistia syötiin vain suuremmissa juhlissa, nykykansalaisille se on arkipäivää.

köyhälistö
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En ole ylipainoinen, vaan pikemminkin hieman ali. Halpaa makkaramössöä sitä pitää melkein joka päivä laittaa. Tai jotain sei-keittoa. Jos ruoka vielä kallistuu, joudun lopettamaan syömisen vissiin kokonaan. Rikkaat ne vaan pysyy lihavina, ei meillä köyhillä siihen tosiaankaan ole varaa. Arkkuun pitää seuraavaks investoida jos vielä ruoka kallistuu!
Arkun sijasta kannattaa investoida johonkin ravitsemusopin teokseen. Tai lainata sellainen kirjastosta. Ravitseva ja täysipainoinen ruoka ei ole vielä tänäänkään sen kalliimpaa kuin ne halpismakkarahötöt, jos vaan viitsii asiaan vähän perehtyä. Mutta jos ruoka on filettä tai paistia (olipa sitten kyse naudasta, possusta tai broilerista), niin kyllähän se kalliiksi käy. Mun lapsuudessani paistia syötiin vain suuremmissa juhlissa, nykykansalaisille se on arkipäivää.
No olihan tuo mun kommentti vähän ylilyönti. Ja tosiaan tiedän jotain ravitsemuksesta ja yritän terveellistäkin laittaa. Esim tavallista kaalia käytän paljon. Ihan salaattina, keitossa, laatikkona. Mutta tosi vaan on, että makkaraan sorrun tosi usein, kun on se halvempaa kuin lihat. Tai lohi, josta meillä tykättäisiin tosi paljon. Ja itsestäni yritän pitää myös huolta, syön kunnon ruuan joka päivä. Mutta välipaloja yms. herkkuja en sitten syökään, ne on kalliita, ja lapsille niitä annan. Voi että kun tämmönen vuodatus tuntuu marttyyriudelta, mutta ei se sitä ole. Vähistä rahoista yritän vaan toimeentulla niin hyvin kuin mahdollista. Enkä välitä kun muut kadehtivat laihuuttani. Ajattelen vaan, että kunpa tietäisivät... Tai ymmärtäisivät...

Keittiönoita
No olihan tuo mun kommentti vähän ylilyönti. Ja tosiaan tiedän jotain ravitsemuksesta ja yritän terveellistäkin laittaa. Esim tavallista kaalia käytän paljon. Ihan salaattina, keitossa, laatikkona. Mutta tosi vaan on, että makkaraan sorrun tosi usein, kun on se halvempaa kuin lihat. Tai lohi, josta meillä tykättäisiin tosi paljon. Ja itsestäni yritän pitää myös huolta, syön kunnon ruuan joka päivä. Mutta välipaloja yms. herkkuja en sitten syökään, ne on kalliita, ja lapsille niitä annan. Voi että kun tämmönen vuodatus tuntuu marttyyriudelta, mutta ei se sitä ole. Vähistä rahoista yritän vaan toimeentulla niin hyvin kuin mahdollista. Enkä välitä kun muut kadehtivat laihuuttani. Ajattelen vaan, että kunpa tietäisivät... Tai ymmärtäisivät...
Makkara on ravitsemuksellisesti niin hötöä, että sillä voi korvata korkeintaan mässyt ja sipsit. Oletko ajatellut vaihtaa suurimman osan eläinproteiinista kasviproteiiniin? Tulee himputin paljon halvemmaksi =) Mä perehdyin kasviproteiinien saloihin - ja siten edulliseen ruokaan - kun likka ...odotas nyt... 6 vuotta sitten... päätti ryhtyä kasvissyöjäksi.

köyhälistö
Makkara on ravitsemuksellisesti niin hötöä, että sillä voi korvata korkeintaan mässyt ja sipsit. Oletko ajatellut vaihtaa suurimman osan eläinproteiinista kasviproteiiniin? Tulee himputin paljon halvemmaksi =) Mä perehdyin kasviproteiinien saloihin - ja siten edulliseen ruokaan - kun likka ...odotas nyt... 6 vuotta sitten... päätti ryhtyä kasvissyöjäksi.
Mulle ei nyt tule tosta kasvisproteiinista muuta mieleen kuin soija. Ja tofu. Soijasta joskus innostuin, mutta meillä ei sitä voi käyttää, siis ihan oikeasti, sairauksien takia. Ja tofua en oo kokeillukkaan, tuntuu niin "eksoottiselta", ja vaatisi varmaan asiaan perehtymistä. Ja en tosta makkarasta tiedä... Onko se sen huonompaa kuin esim. jauheliha? Sitä käytän kanssa paljon, esim. mureketta teen, paljon sipulia ja jauhoja sekaan, saa ison määrän.

Ai niin, eikös toi tofukin ole soijaa?? vai?

Keittiönoita
Mulle ei nyt tule tosta kasvisproteiinista muuta mieleen kuin soija. Ja tofu. Soijasta joskus innostuin, mutta meillä ei sitä voi käyttää, siis ihan oikeasti, sairauksien takia. Ja tofua en oo kokeillukkaan, tuntuu niin "eksoottiselta", ja vaatisi varmaan asiaan perehtymistä. Ja en tosta makkarasta tiedä... Onko se sen huonompaa kuin esim. jauheliha? Sitä käytän kanssa paljon, esim. mureketta teen, paljon sipulia ja jauhoja sekaan, saa ison määrän.

halpismakkaroista suurin osa on jauhoja. Lihaa ei ole juuri nimeksikään. Eli se sika.nauta on ravotsemuksellisesti paljon parempaa. Tuo on muuten hyvin tyypillinen ajatus, että kasviproteiini olisi yhtä kuin soija. Meillä käytetään soijaa todella vähän, joskin sitäkin käytetään. Paljon enemmän käytetään muita papuja, linssejä ja herneitä. Siis proteiininlähteenä. Vaatii jonkin verran opettelua, että niistä laittaa ruokaa. No hernekeiton osaa jokainen tehdä, mutta noin muuten. Papuja ja linssejä voi käyttää lähes mihin tahansa, ainakin kaikkeen samaan kuin jauhelihaa.

köyhälistö

halpismakkaroista suurin osa on jauhoja. Lihaa ei ole juuri nimeksikään. Eli se sika.nauta on ravotsemuksellisesti paljon parempaa. Tuo on muuten hyvin tyypillinen ajatus, että kasviproteiini olisi yhtä kuin soija. Meillä käytetään soijaa todella vähän, joskin sitäkin käytetään. Paljon enemmän käytetään muita papuja, linssejä ja herneitä. Siis proteiininlähteenä. Vaatii jonkin verran opettelua, että niistä laittaa ruokaa. No hernekeiton osaa jokainen tehdä, mutta noin muuten. Papuja ja linssejä voi käyttää lähes mihin tahansa, ainakin kaikkeen samaan kuin jauhelihaa.
Aivan!! Pavut yms.. Innostuin minäkin niistä joskus, vieläkin on niitä kaapissa. vanhentuneita varmaan. Olin kai sitten liian laiska, en kuitenkaan oppinut niitä käyttämään. Luin terveysruokakirjoja ja tosiaan innostuin niistä, mutta en jaksanutkaan opetella enempää. Aiemmin ostin muuten aina vähintään nauta jauhelihaa, jos en paistia. Nykyään tulee enimmäkseen ostettua sitä halvinta, sika-nautaa. Kun aina vaan on vähemmän rahaa suhteessa ruuan hintaa, ja poijjaat kasvaa ja tarttee paljon sapuskaa.

Keittiönoita
Aivan!! Pavut yms.. Innostuin minäkin niistä joskus, vieläkin on niitä kaapissa. vanhentuneita varmaan. Olin kai sitten liian laiska, en kuitenkaan oppinut niitä käyttämään. Luin terveysruokakirjoja ja tosiaan innostuin niistä, mutta en jaksanutkaan opetella enempää. Aiemmin ostin muuten aina vähintään nauta jauhelihaa, jos en paistia. Nykyään tulee enimmäkseen ostettua sitä halvinta, sika-nautaa. Kun aina vaan on vähemmän rahaa suhteessa ruuan hintaa, ja poijjaat kasvaa ja tarttee paljon sapuskaa.
Liharuuan saa edullisemmaksi, jos "jatkaa" sitä kasviksilla. Chili con carne maistuu ainakin teini-ikäisille pojille. Kuivattuja papuja kannattaa liottaa ensin yön yli, sitten keittää se tunti jha sen jälkeen pakastaa sopvina annoksina. Mulla on 16 v A-luokan lihansyöjä, joka ihan huomaamattaan veti siskonsa kasvispöperötkin naamaansa :D Kun likka muutti pois kotoa, aloin itsekin taas -luomulihan löydettyäni - syödä lihaa. Mutta meillä ei ole sellaista liharuokaa, josta yli puolet ei olisi kuitenkin kasviksia. Ja ihan niitä taviskasviksia eli porkkanaa, lanttua, kaalia jne. Plus niitä palkokasveja. Kaloista silakat on meidän perheen herkkua ja niitä saa aika usein tarjouksesta alle euron kilo.

Ruuan hinta on noussut ihan mielettömästi, mutta kun ottaa järjen päähän ja katsoo vain tuoteselostetta ja kilohintaa, moni hötö jää kaupan hyllylle. Kannattaa myös palauttaa vanhat suomalaiset raaka-aineet kunniaan.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Kummastelija:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mariduk: Ei mielestäni ole noin kymmenen euron ateria kallis kokonaiselle perheelle.. Itsekin syön paljon salaattia ja mies myös, silti iso kulho riittää ainakin pariksi päiväksi.

Ja Jenni87 Itse en ole mikään 100% vegaani mutta enemmän sitä ostoskorini lähentelee enkä ole huomannut olevani taloudellisessa vararikossa ruoan takia, vaikka ostankin vihannespuolelta kaikkea mahdollista enkä hirveästi kiinnitä kilohintoihin huomiota. Ehkä jos jonain päivänä joku tuote on erityisen kallis, ostan sen vasta seuraavana kertana, tietenkään joka lajia ei tartte joka kauppareissulta.
Täällä ainakin vähän väliä keskustelet kaikenmaailman liharuuista, lihapiirakoista taisit viimeksi kysellä. Olen jo aiemminkin ihmetellyt, kun välillä taas mainostat syöväsi melkein pelkkää kasvirsuokaa. Joku logiikka varmaan taas tässäkin...

Sitä paitsi (pakko sanoa tässä yhetydessä) makaronilaatikko ei ole mitenkään terveellistä ruokaa. Vaikka sitäkin mainostat usein terveellisenä kotiruokana. Se on ihan tavallista ruokaa, jolla ei ole paljoakaan ravintoarvoa.

Niin ja olen minäkin sitä mieltä, että epäterveellinen ruoka on paaaljon halvempaa kuin terveellinen. Hedelmät esim. on ihan kauhean kalliita. Makkaraa ja lihapiirakoita saa puoli-ilmaiseksi.
Huoh kun sivut tilttaili ja teksti katosi..

Niin, kai nyt tarkkana osasit lukea että kirjoitin että EN ole 100% vegaani. Jos kerran kuussa teen lihapiirakkaa tms, se ei vähennä syömiemme vihannesten määrää tai poista sitä tosiasiaa, että syön pääosin kasvisruokaa. Makaronilaatikko täysjyvästä, soijarouheesta, kasvikset höysteenä on oikein terveellistä kotiruokaa.

Emilynillä taitaa olla nyt vähän käsitteet sekaisin:

Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia. Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon.

Vegetaristi on puolestaan kasvissyöjä. Tai mistäs minä tiedän Emilynin vaatetuksesta, mutta sellainen käsitys jäi, että Emilynin "veganismi" liittyy lähinnä ravintoon.

Alkuperäinen kirjoittaja välitetään toisistamme:
Emilyn voi olla osittain. Kumpi pitää nälkää paremmin, 100 g halpaa lenkkimakkaraa vai 100 g täysjyväpuuroa? Nyt, kun olen 35 vuoden puuroboikottini jälkeen palannut puuronsyöjäksi, aamupuuron syötyäni en tarvitse lounasta lainkaan. Jos vetäisisin aamiaiseksi 100 g halpaa makkaraa, mulla olisi jo puolilta päivin nälkä.

En kuitenkaan usko Emilynin visioon siitä, että ylipaino katoaisi ruuan hinnan noustessa. Pikemminkin käy päinvastoin, koska moni menee siitä mistä aita on matalin. Vaatii nimittäin jonkin verran perehtymistä ravitsemukseen, jos aikoo selvitä edullisesti JA terveellisesti. En usko, että kovinkaan moni jaksaa nähdä sitä vaivaa.
totta tämäkin. aika harvoin muuten taidetaan pelkiltään sitä makkaraa syödä. tai meillä ainakin useimmiten on makkara osana jotain jos sitä syödään..

mun on huono vastata tähän. kävin aamulla kaupassa ja ostin kasan sika-nautaa kun puoleen hintaan sain. niistä saa monet pöperöt taas väännettyä.

No en usko minäkään että lihavuus poistuisi ruoan hintaa korottamalla. Päinvastoin.

Ja kyllä sitä saa halpaa kasviksista jos vaan haluaa. Salaatin voi tehdä kaalista ja ehkäpä joskus salaatin voi korvata porkkana raasteella. Totta on myös että kalaa saa järvestä (täälä pitää kyllä varmaankin hommata ensin kalastus luvat ennen kun on asiaa kalastamaan), mutta olisi mukavaa jos varsinkin tuoretta kalaa saisi hieman halvemmalla. Tulee ostettua todella harvoin, ei edes tee mieli lähteä katselemaan kauppahalliin kaloja kun tietää että niihin lohkeaa kamalan iso summa ruokarahoista. Ja totta on, että siinä sästää huimasti jos tekee leivät itse. 6 kpl ruisleipää (limppua) tulee maksamaan itse tehtynä pyöreästi 3? ja paljonko maksaa ostaa se 6 leipää kaupasta?

Mutta kun kaikkia ei kiinnosta tehdä itse. Kaikkia ei kiinnosta käyttää soijaa (sitäpaitsi edelleen pohdin kuinka ekologista se soija edes on, ekologisempaa voisi olla käyttää lähellä tuotettua lihaa, joka tosin taas todennäköisesti olisi huiman paljon kalliimpaa) tai korvata salaattia kaalilla tai porkkanaraasteella. Jos jotakuta kiinnostaa tehdä salaatit jäävuorisalaateista ja tomaateista, ostaa leipä kaupasta ja ottaa kärryyn sitä lihaa, niin olisihan se aika mukavaa jos niitä voisi ottaa suhteellisen huokealla hinnalla niitä terveellisempiä vaihtoehtoja.

Ja sitten on vielä nämä kaikki ryhmät, joiden rahavarat on aika olemattomat, kuten opiskelija ja perheelliset opiskelijat. Aika julmaa olisi ylipainon hillitsemisen nimissä ajaa OIKEASTI vähävaraisia vielä tiukemmalle ravinnon suhteen. Köyhänäkin on kivaa joskus saada ostettua kaupasta kanasuikaleiden sijaan kunnon filettä.

Vieras Mulla on käsitteet oikein hyvin hallussa, en ymmärrä miksi alat niitä viilata kun nimenomaan sanoin että EN ole 100% vegaani. En kannata eläintenriistoa niin ravinnossa kuin muissakaan tuotteissa, mutta en tosiaan 100% tarkkaan syynää tuotteita mitä ostan tai mitä syön, siis syön ihan kunnon punaista lihaakin välillä, vaikkakin hyvin vähän.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Edelleen kaikki einesmätöt joissa on tyydyttyneitä rasvoja on halpoja ja kaikki terveellinen kallista. Joten. :(
Hmm... no ainakin einesruuissa on sairaan kallista lihaa. Jossain muusi & lihapulla -annoksessa lienee lihapullien osuus max 50 g, joten melkoinen kilohinta lihalla. Niinkuin sillä perunallakin.

vieras
Tuli vain mieleen et mun raskasta työtä tekevä mies ja teini-ikäinen poika ei pysyis salaatilla ja linsseillä kylläisenä 10 minuuttia kauempaa :D Soppaakin menee ruualla yks kattilallinen :LOL: Toki ihan terveellistä ruokaa pyrin valmistamaan mut joskus on helppo tarjota halpaa einestä esim. ranskalaisia ja nakkeja.

vieras
Edelleen kaikki einesmätöt joissa on tyydyttyneitä rasvoja on halpoja ja kaikki terveellinen kallista. Joten. :(
Hmm... no ainakin einesruuissa on sairaan kallista lihaa. Jossain muusi & lihapulla -annoksessa lienee lihapullien osuus max 50 g, joten melkoinen kilohinta lihalla. Niinkuin sillä perunallakin.
Näin on. Helppoja varmasti ovat, mutta kyllä erittäin paljon edullisemmaksi tulee keittää ruuat itse. Yksineläjälle sillä ehkä ei ole niin väliä mutta itse kyllä ihmettelen, miten ihmiset ovat valmiita maksamaan pienistä einesrasioista. Vielä enemmän ihmettelen, että joku suostuu syömään sitä.

Esim. meidän ilta-ateria tänään on ihana ja edullinen: graham-pitaleipiä, chilillä maustettua jauhelihaa, salaattia, vähän tomaattia, punasipulia ja vähän kevytfetaa, sekä kermaviiliä.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli vain mieleen et mun raskasta työtä tekevä mies ja teini-ikäinen poika ei pysyis salaatilla ja linsseillä kylläisenä 10 minuuttia kauempaa :D Soppaakin menee ruualla yks kattilallinen :LOL: Toki ihan terveellistä ruokaa pyrin valmistamaan mut joskus on helppo tarjota halpaa einestä esim. ranskalaisia ja nakkeja.
Mun 16 v ei pysy edes lihalla :D Jatkuva nälkä sillä on.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mä tienaan ihan perusduunarin verran, ja siltikään en oo koskaan pitäny rehuja ja hedelmiä kalliina.
Tosiasiassa ei ne vihannekset sitä kukkaroa niin rasita, paljon ratkaisevampaa on, miten valitset asumismuotosi ja esim. millaiset autot perheessä on. Harva valittaa kaljan hinnasta, ja tupakankin hinnasta valitetaan, mutta siihen riittää raha. Jostain syystä tomaatin kohdalla on taskut tyhjät.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Tästä en ala enempää tappelemaan mutta makkaraa saa halvemmalla kun kasviksia. Yksi kurkku maksaa saman verran kun 2 lenkkipakettia.
mistäs sinä kurkkus ostat? itse tänään juuri ostin ja hintaa tuolle suomalaiselle 400g kurkunpätkälle tuli 44senttiä, että eipä saisi makkarapkettia tuolla hinnalla, hk:n sininen maksaa meinaan 2euroa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Tästä en ala enempää tappelemaan mutta makkaraa saa halvemmalla kun kasviksia. Yksi kurkku maksaa saman verran kun 2 lenkkipakettia.
mistäs sinä kurkkus ostat? itse tänään juuri ostin ja hintaa tuolle suomalaiselle 400g kurkunpätkälle tuli 44senttiä, että eipä saisi makkarapkettia tuolla hinnalla, hk:n sininen maksaa meinaan 2euroa.
Osta kaurapuuroa sekä ruisleipää, siihen vähän kurkkua päälle.

Oikeasti, syökö joku sen takia lenkkimakkaraa että sitä saa halvemmalla kuin kurkkua.

Rukoilijasirkka
Mutta entä rustot ja läskit, niitä kai saa halvalla? :D

Keittiönoita
Mä tienaan ihan perusduunarin verran, ja siltikään en oo koskaan pitäny rehuja ja hedelmiä kalliina.
Itse asiassa ei ne kamalan kalliita olekaan, kun ostaa niitä kauden mukaan. Miksi pitäisikään ostaa tomaattia tai paprikaa juuri silloin, kun ne ovat kalleimmillaan? Kalliimpiakin pystyy useimmat ostamaan, jos esim broiskusuikaleiden sijasta ostaakin sillä kertaa silakoita tai maksaa. Monilla itseään vähävaraisina pitävillä on varaa ostaa karkkia, vaikka niidenkin kilohinta on melkoinen.

Rukoilijasirkka
Se on vähän, että mitä on tottunut ostamaan. joku läskinsyöjä pitää niitä kalliina, kun ei ole tottunut varaamaan niihin rahaa ennenkään.

Yhteistyössä