Olettekos ajatelleet ruoan hinnan nousua ylipainon vähenemisen kannalta?

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mariduk: Ei mielestäni ole noin kymmenen euron ateria kallis kokonaiselle perheelle.. Itsekin syön paljon salaattia ja mies myös, silti iso kulho riittää ainakin pariksi päiväksi.

Ja Jenni87 Itse en ole mikään 100% vegaani mutta enemmän sitä ostoskorini lähentelee enkä ole huomannut olevani taloudellisessa vararikossa ruoan takia, vaikka ostankin vihannespuolelta kaikkea mahdollista enkä hirveästi kiinnitä kilohintoihin huomiota. Ehkä jos jonain päivänä joku tuote on erityisen kallis, ostan sen vasta seuraavana kertana, tietenkään joka lajia ei tartte joka kauppareissulta.
Mutta, kun epäterveellisempää ruokaa tekis kympillä kolmeksi päiväksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jenni87 Kuten jo sanoinkin, mielestäni tulee halvemmaksi ostaa ne tuoreainekset ja tehdä ruoka itse kuin kalliita makkaroita, joista ei siis lähde nälkä vaan pitäisi syödä paljon enemmän. Jos kalliimpi tuote riittää pitemmäksi aikaa, onhan se sillon halvempaa.
Meinaatko, että nälkä pysyisi salaatilla kauan loitolla?

Ei ainakaan meillä.


 
näino
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jenni87 Kuten jo sanoinkin, mielestäni tulee halvemmaksi ostaa ne tuoreainekset ja tehdä ruoka itse kuin kalliita makkaroita, joista ei siis lähde nälkä vaan pitäisi syödä paljon enemmän. Jos kalliimpi tuote riittää pitemmäksi aikaa, onhan se sillon halvempaa.

No niin oli miten oli, mutta ylipaino pysyy ja piste vaikka kallistuisikin jotkut ruoka-aineet.
 
Miä
Tuli vaan mieleen kun talvella teki mieli tuoretta kukkakaalia. Olihan sitä siellä kaupassa mutta se yksi kukkakaali maksoi 3,70. Ollaan me sen verran köyhiä että päästin paskaisen naurun ja hain kukkakaalini pakastealtaasta. Sitä saa onneksi kesällä halvemmalla. Meillä on vähän rahaa mutta yritän silti ostaa hyvää ruokaa. Mutta kun vaikka naudanpaistisuikaleet maksaa 5 euroa 500g rasia ja makkara 79 senttiä paketti niin ei ole aina varaa siihen parempaan. Meidän budjetti on siinä käytetty kun ostan edes jotkut lihat kunnollisina enkä näitä kassler ja paistisuikalejännemössöjä. On meillä kasviksia ja hedelmiäkin mutta ne on pirun kalliita.
 
vieras
Mä ostin perjantaina kaupasta, porkkanoita kilon, kurkun, kaksi lanttua, sei-fileitä, 2 laatikkoa naudanlihaa, pakaste maissia, 6 rasvatonta maitoa, ison becelin, hapanlimpun, ohrahiutaleita, persiljaa, tomaatteja, kahvipaketin ja soijamaitoa ja hinnaksi tuli 33 ?. Kyllä kirpaisi. Nytkin jääkaappi näyttää siltä niinku siel ei olis mitään. Eikä nuo minusta mitenkään epäterveellisiä ruokia ole, joten minusta terveellinen ruoka on kallista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jenni87 Kuten jo sanoinkin, mielestäni tulee halvemmaksi ostaa ne tuoreainekset ja tehdä ruoka itse kuin kalliita makkaroita, joista ei siis lähde nälkä vaan pitäisi syödä paljon enemmän. Jos kalliimpi tuote riittää pitemmäksi aikaa, onhan se sillon halvempaa.
Meinaatko, että nälkä pysyisi salaatilla kauan loitolla?

Ei ainakaan meillä.
Monipuolisella kasvisruoalla kyllä pysyy nälkä loitolla, ei tietenkään pelkällä jatkuvalla kurkku-jäävuorisalaatti linjalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jenni87 Kuten jo sanoinkin, mielestäni tulee halvemmaksi ostaa ne tuoreainekset ja tehdä ruoka itse kuin kalliita makkaroita, joista ei siis lähde nälkä vaan pitäisi syödä paljon enemmän. Jos kalliimpi tuote riittää pitemmäksi aikaa, onhan se sillon halvempaa.
:headwall:
Ja ongelmasi oli??
Sinun kanssasi on turha alkaa keskustelemaan yhtään mistään, vaikutat nimittäin tyypiltä, joka ei päätään käännä, vaikka tosiasiat näyttäisivätkin sinun olevan hakoteillä - se oli ongelmani.
 
Turkilmas
Ihmiset käyttää alkoholia maksoi se mitä tahansa, ihmiset polttaa tupakkaa maksoi se mitä tahansa ja ihmiset syö kaloripitoista ruokaa maksoi se mitä tahansa.

Faktaa on, että makaroni on edullisempaa kuin peruna, sikanauta-jauheliha on halvempaa kuin paistijauheliha, makkara on HUOMATTAVASTI halvempaa kuin broileri yms.yms. Ja niitä ihmiset ostaa kun ne on halvempia (siis sellaiset joille hinnoilla on merkitystä). Samoin kun ihmiset ostivat ENEMMÄN viinaa kun se oli halvempaa...
 
vieras
Tästä aiheesta on sinänsä turha vängätä, koska se on totuus ettei isoa perhettä ruokita samalla rahalla kun kaks aikuista syö salaattia pari päivää...

Mutta isonkin perheen voi ruokkia edullisesti. Se vaatii vaan tosi paljon viitseliäisyyttä ja hieman suunnitelmallisuutta. Jos leipoo leivät itse, ei käytä valmisruokia, marjastaa, kalastaa,keittelee itse mehut ja kiisselit yms. Siinä säästää aika paljon. Toki se vaatiikin kun talossa on monta pientä lasta, mutta silti täysin mahdollista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jenni87 Kuten jo sanoinkin, mielestäni tulee halvemmaksi ostaa ne tuoreainekset ja tehdä ruoka itse kuin kalliita makkaroita, joista ei siis lähde nälkä vaan pitäisi syödä paljon enemmän. Jos kalliimpi tuote riittää pitemmäksi aikaa, onhan se sillon halvempaa.
:headwall:
Ja ongelmasi oli??
Sinun kanssasi on turha alkaa keskustelemaan yhtään mistään, vaikutat nimittäin tyypiltä, joka ei päätään käännä, vaikka tosiasiat näyttäisivätkin sinun olevan hakoteillä - se oli ongelmani.
Ikävää että sun tosiasiasi sitten on aivan eri kuin se, jonka itse kerroin huomanneeni ruoan hintojen ja tuotteiden suhteen.
 
Niinpä. Eikä ne kasvikset ja hedelmät niin kalliita nyt ole kun vähän valikoi. Jos ostaa viinirypäleitä siihen aikaan vuodesta kun ne maksaa 5 euroa rasia niin tuntuuhan se kalliilta, varsinkin ku appelsiinia saa samaan aikaan samalla rahalla monta kiloa. Kurkku maksoi viimeksi kun ostin 55senttiä. Loppukesästä saa vielä ilmaset marjat pakkaseen kun käy vähän metässä kyykkimässä. Kalaakin saa onkia järvestä jos hätä käy.

Ja ruualla kun laittaa lisäkkeeksi perunaa tai täysjyväpastaa tai riisiä (täysjyvää ei ees tule mätettyä samaa määrää kun vaaleita) niin sitä lihaakaan ei tartte nii paljon olla ja toisekseen pitäähän se paljon paremmin nälkää kuin joku lihapiirakka, kerran pieraset niin taas on nälkä. Eikä leipä ole pakollista ruokaa eikä makkarat.
 
mellan
mä ostin ruuat kuudeksi päiväksi yhteensä teki noin 30 euroa. ostin ainekset kaalilaatikkoon, pinaattikeittoon ja perunalaatikkoon (mun mielestä ei mitenkään epäterveellistä). Ottaen huomioon, että maidon pitää olla laktoositonta niin mun mielestä tuo oli aika pieni summa. Ois tullu viel edullisemmaks jos en ois laittanu kaalilaatikkoon maitoa
 
ihan näin työn puolesta vielä, meillä k.p tuskailee aina kun tuoreet kasvikset on niin perkuleen kalliita ja kasvissyöjät vaatii niitä ympäri vuoden. sitten koitetaan vääntää jotain ja niitä halpoja ;) valmisruokia sekaan sotketaan. kun samalla hinnalla mikä menee yhteen annokseen kasvisruokaa saa 5 annosta makkarakastiketta
 
Turkilmas
Ja kerronpa vielä että ruoan hinnan nousu ei tule vaikuttamaan millään tavalla mun kiloihini. Ei vaikka hinta vielä tuplaantuisi. Kun nämä kilot on kertyneet jostain ihan muusta kuin perusruoasta...kuten varmasti monella muullakin ylipainoisella.
 
En usko että ruoan hinnan kalistuminen vaikuttaisi ylipaino-ongelmiin. Meillä ainakin ostetaan juuri sitä halvinta (usein myös rasvaisinta) jauhelihaa, ja hevipuolelta jää kaikki vähänkin erikoisemmat (hintavammat ostamatta), ja kauppakassiin päätyy pelkästään perunaa, porkkanaa ja sipulia.

Suositaan sitten halvempia ruokia (mm. makkaraa, broileria, jauhelihaa) ja tarjoukset katsatetaan huolella. Äiti pärjää näkkärillä jos oikein tiukkaa tekee.
 
Rättipatteri
Kun minä olin lapsi, oli meillä monesti ruokana vain pelkkiä perunoita ja ruskeakastiketta. Höysteeksi puolukoita ja ruisleipää. Ai että oli hyvää, ihan lemppariruokaa.

Terveellisyydestä en sitten tiedä... puolukat nyt ihan jees, mutta pelkkää hiilihydraattiahan nuo ateriat sisälsi. Mutta nälkä pysyi kauan loitolla kuitenkin. Vaikka lihaa ei ollutkaan joka aterialla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mellan:
mä ostin ruuat kuudeksi päiväksi yhteensä teki noin 30 euroa. ostin ainekset kaalilaatikkoon, pinaattikeittoon ja perunalaatikkoon (mun mielestä ei mitenkään epäterveellistä). Ottaen huomioon, että maidon pitää olla laktoositonta niin mun mielestä tuo oli aika pieni summa. Ois tullu viel edullisemmaks jos en ois laittanu kaalilaatikkoon maitoa
Niin, ruoat kannattaa ostaa useammaksi päiväksi kerrallaan, niin ei tule osteltua niin paljon turhaa.

Meillä käytetään ruoantähteet aina hyödyksi: tänään lisäsin ylijäämäperunamuusiin kiehautettua porkkana-sipuliraastetta, pari kananmunaa, ripauksen suolaa ja sopivasti ohra- ja vehnäjauhoja ja esikoisen lempiherkkuleipäset oli kohta jo pöydässä :)
 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Ja kerronpa vielä että ruoan hinnan nousu ei tule vaikuttamaan millään tavalla mun kiloihini. Ei vaikka hinta vielä tuplaantuisi. Kun nämä kilot on kertyneet jostain ihan muusta kuin perusruoasta...kuten varmasti monella muullakin ylipainoisella.
Meinasin ihan samaa sanoa :D Mä lihoin vuodessa 20 kiloa, söin kyllä ihan jotain muuta kun perusruokaa että tuohon pääsin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Ja kerronpa vielä että ruoan hinnan nousu ei tule vaikuttamaan millään tavalla mun kiloihini. Ei vaikka hinta vielä tuplaantuisi. Kun nämä kilot on kertyneet jostain ihan muusta kuin perusruoasta...kuten varmasti monella muullakin ylipainoisella.
minulla ylipaino johtuu siitä kun en harrasta liikuntaa.
 
No jos vertaa vaikka HK:n sinisen ja kalan kilohintaa niin aika iso hintaero on... Toki kalaa tarjouksesta saa välillä ihan kohtuullisen halvalla, mutta ei ikinä niin halvalla.

Mutta toisaalta, ei omasta mielestäni esim. makkarakeitto joka tulee edulliseksi, ole kovinkaan epäterveellistä ruokaa.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja xMarilynx:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Ja kerronpa vielä että ruoan hinnan nousu ei tule vaikuttamaan millään tavalla mun kiloihini. Ei vaikka hinta vielä tuplaantuisi. Kun nämä kilot on kertyneet jostain ihan muusta kuin perusruoasta...kuten varmasti monella muullakin ylipainoisella.
minulla ylipaino johtuu siitä kun en harrasta liikuntaa.
Mä vedän mässyä (eli karkkia) ja poppareita. Tai no..siis mitä tahansa missä on hitosti sokeria, suolaa tai rasvaa. Kuitenkin ruoka meillä on lähes aina terveellistä ja hyvää kotiruokaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ja voihan vertailua vieläkin jatkaa.

Vehnäjauhot maksavat vähemmän kuin grahamjauhot. (mikä hiton logiikka siinäkin on, en millään ymmärrä )

Samoin leivät; ranskanpulla on kokojyväistä halvempaa. :/
Tattarijauhot ne vasta kalliita onkin.
 

Yhteistyössä