Olettekos ajatelleet ruoan hinnan nousua ylipainon vähenemisen kannalta?

vieras
On sitä ihmisten elämä vaikeaa. Ei ole pakko ostaa rustoja, läskiä ja lenkkimakkaraa vaikka haluaisi syödä edullisesti. Normaalia perusruokaa itse valmistettuna, eikä turhia sipsejä, alkoholeja sun muita niin aika kohtuullisena pysyy ruokalasku. Ja vaikka perheessä olisi megasyömäreitä, niin voihan sitä niillekin opettaa, että ei sitä koko mahaa ole pelkällä lihalla pakko täyttää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Tästä en ala enempää tappelemaan mutta makkaraa saa halvemmalla kun kasviksia. Yksi kurkku maksaa saman verran kun 2 lenkkipakettia.
mistäs sinä kurkkus ostat? itse tänään juuri ostin ja hintaa tuolle suomalaiselle 400g kurkunpätkälle tuli 44senttiä, että eipä saisi makkarapkettia tuolla hinnalla, hk:n sininen maksaa meinaan 2euroa.
Osta kaurapuuroa sekä ruisleipää, siihen vähän kurkkua päälle.

Oikeasti, syökö joku sen takia lenkkimakkaraa että sitä saa halvemmalla kuin kurkkua.
ja sitä makkaraahan ei muuten saa halvemmalla kun kurkkua. lihan hinta on kovassa nousussa. kohta köyhillä ei ole varaa kun jauhoihin ja kasviksiin.maitokin alkaa olla kipurajoilla, että veteen varmaan tarttis vaihtaa sekin, ja tehdä omista marjapensaista mehua, sokeritonta tietenkin, koska sokerikin on kallistunut
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja sitä makkaraahan ei muuten saa halvemmalla kun kurkkua. lihan hinta on kovassa nousussa. kohta köyhillä ei ole varaa kun jauhoihin ja kasviksiin.maitokin alkaa olla kipurajoilla, että veteen varmaan tarttis vaihtaa sekin, ja tehdä omista marjapensaista mehua, sokeritonta tietenkin, koska sokerikin on kallistunut
Jauhot vasta ovatkin kallistuneet! Lopputuote leipä paljon vähemmän kallistunut. Nurinkurista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja sitä makkaraahan ei muuten saa halvemmalla kun kurkkua. lihan hinta on kovassa nousussa. kohta köyhillä ei ole varaa kun jauhoihin ja kasviksiin.maitokin alkaa olla kipurajoilla, että veteen varmaan tarttis vaihtaa sekin, ja tehdä omista marjapensaista mehua, sokeritonta tietenkin, koska sokerikin on kallistunut
Jauhot vasta ovatkin kallistuneet! Lopputuote leipä paljon vähemmän kallistunut. Nurinkurista.
Voi olla nurinkurista, mutta silti saat sen leipäsi sata kertaa edullisemmin tekemällä itse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja sitä makkaraahan ei muuten saa halvemmalla kun kurkkua. lihan hinta on kovassa nousussa. kohta köyhillä ei ole varaa kun jauhoihin ja kasviksiin.maitokin alkaa olla kipurajoilla, että veteen varmaan tarttis vaihtaa sekin, ja tehdä omista marjapensaista mehua, sokeritonta tietenkin, koska sokerikin on kallistunut
Jauhot vasta ovatkin kallistuneet! Lopputuote leipä paljon vähemmän kallistunut. Nurinkurista.
Silti sen ruisleivän tekee itse halvemmalla kun ostaa saman määrän kaupasta.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mutta entä rustot ja läskit, niitä kai saa halvalla? :D
Itse asiassa niiden eineslihapullien kilohinta senkus vaan nousee :D Jos tekisi saman mössön itse, niin saisi paljon halvemmalla.
Rustoahan ne sitäpaitti on. :D Ne lihapullat ainakin melkein. Noh, onneksi ei ole pakko ostaa rustoja, kun vaan vähän pistää ostoksia tärkeysjärjestykseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja xMarilynx:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Valitettavasti vain se epäterveellisempi ruoka on usein halvempaa kuin terveelliset vaihtoehdot, ja moni kokee sen täyttävän vaikutuksen paremmaksi kuin terveellisillä vaihtoehdoilla.
näinpä.alentaisivat hedelmien ja vihannesten hintoja.
Kyllä porkkapussi vähempi maksaa kuin sipsipussi =)
 
vieras
Enemmän taitaa liittyä vaan tiettyihin mielikuviin ja ostotottumuksiin se, mitä kenenkin ostoskärryyn tarttuu. Jos todella haluaisimme koota terveellisen ostoskärryn, niin luultavasti se olisi edullisempi kuin erilaisia eineksiä, sipsejä, jugurtteja sun muuta täyteen lastattu kärry.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Alkuperäinen kirjoittaja xMarilynx:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Valitettavasti vain se epäterveellisempi ruoka on usein halvempaa kuin terveelliset vaihtoehdot, ja moni kokee sen täyttävän vaikutuksen paremmaksi kuin terveellisillä vaihtoehdoilla.
näinpä.alentaisivat hedelmien ja vihannesten hintoja.
Kyllä porkkapussi vähempi maksaa kuin sipsipussi =)
meillä ainakin ruokalasku puolittui kun ruvettiin ostamaan terveellistä ruokaa. paljon kasviksia hedelmiä ja kuitupitoisia leipiä, samoin pastat vaihdoimme tummaan pastaan ja riisit tummiksi. ei tarvitse syödä niin usein kun syö kuitupitoisia ruokia, ne pitävät olon kylläisenä pidempään kun pullamössöleivät ja pastat. juustoa emme osta enään ollenkaan ja jugurttiakin ostan maustamattomana ja laitan hedelmiä ja marjoja aina sitten sekaan kera sokerin taoi makeutusaineen. kiisselit,salaatit.lihapullat ja leivät teen itse, maito onkin ainoa josta meillä ei tingitä vaikka se kallistuu tai siis lapset eivät tingi me aikuiset olemme maidon juontia vähentäneetkin rutkasti. kalakin on nykyään halpaa kun ostaa niitä valmiita kirjolohisuikaleita, niistä saa hyvän kiusauksen perunoiden ja sipulin kera.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enemmän taitaa liittyä vaan tiettyihin mielikuviin ja ostotottumuksiin se, mitä kenenkin ostoskärryyn tarttuu. Jos todella haluaisimme koota terveellisen ostoskärryn, niin luultavasti se olisi edullisempi kuin erilaisia eineksiä, sipsejä, jugurtteja sun muuta täyteen lastattu kärry.
Mä luulen kans näin. Kun ostaa harkiten, kilohintoja katsellen, hyödyntää tarjouksia ja jättää kaiken tarpeettoman pois, ruokalaskukin pienenee.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esim. niin monet ei osaa enää pikkuista taikinaa pyöräyttää, vaan joka piirakkataikina, pulla, pizza yms. pitää ostaa valmiina. Siitä saa sitten maksaa.
Tuo on totta. Eikä se ole aina siitä osaamisestakaan kiinni, vaan usein myös viitsimisestä.
 
opsku
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Joku voi älähtää jos haluaa, mutta eikös olisi hieno juttu jos tämä jo kansanterveydellinen ongelma vähenisi edes vähän sen myötä, ettei ihmisillä ole varaa ylensyödä?
Helsingin Sanomissa olikin kirjoitus, että yksinhuoltajien ja pienituloisten lapset ovat lihavimpia, koska he syövät halpaa ja samalla epäterveellistä ruokaa. Näin se menee, ei valitettavasti ajattelemallasi tavalla.
 
näin on
Alkuperäinen kirjoittaja opsku:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Joku voi älähtää jos haluaa, mutta eikös olisi hieno juttu jos tämä jo kansanterveydellinen ongelma vähenisi edes vähän sen myötä, ettei ihmisillä ole varaa ylensyödä?
Helsingin Sanomissa olikin kirjoitus, että yksinhuoltajien ja pienituloisten lapset ovat lihavimpia, koska he syövät halpaa ja samalla epäterveellistä ruokaa. Näin se menee, ei valitettavasti ajattelemallasi tavalla.
helsinginsanomien toimittajat ovat väärässä. omilla valinnoilla tekee erittäin halpaa ruokaa, se edellyttää sitä että pitää tehdä suurin osa syömisistä alusta alkaen itse.
 
pilipalipilotti
Alkuperäinen kirjoittaja välitetään toisistamme:
Emilyn voi olla osittain. Kumpi pitää nälkää paremmin, 100 g halpaa lenkkimakkaraa vai 100 g täysjyväpuuroa? Nyt, kun olen 35 vuoden puuroboikottini jälkeen palannut puuronsyöjäksi, aamupuuron syötyäni en tarvitse lounasta lainkaan. Jos vetäisisin aamiaiseksi 100 g halpaa makkaraa, mulla olisi jo puolilta päivin nälkä.
Meidän isäntä jos syö puuroa aamupalaksi, hällä on nälkä jo tunnin päästä. Joku taika just siinä puurossa kun muut (esim. vaikka murot) pitävät nälän loitolla pidempään :)

Minun ruokalautastani jos katsoo, niin ei välttämättä uskoisi että siinä on ylipainoisen lautanen. Lautasmallin mukaan pyrin syömään, joten kasviksia on paljon lautasella. Samoin kaupasta tulee ostettua oikeastaan joka kerta hedelmiä ja vihanneksia. Lihat meillä on omasta takaa, löytyy niin hirveä, nautaa kuin possuakin. Ainoastaan kana ja kala ostetaan kaupasta. Eli minäkin voin sanoa, ettei minua ole kotiruoka lihottanu, vaan ne herkut. Kun sinne kärriin menee myös niitä karkkeja, sipsejä, jäätelöä, keksejä... Ja sitten myös liikunnan puute on yksi syy. Joten ainakaan minun ylipainooni ei ruuan hintojen nousu vaikuta lainkaan...



 

Yhteistyössä