Oletteko törmänneet vastaavaan (äidin sairastaessa kotihoidontuella)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis minä hoidan poikaamme kotona ja sen lisäksi olen raskaana. Mulle iski jokin aika sitten hirveä flunssa ja olin ihan voimattomana ja vuoteenomana. Soitin sitten terveyskeskukseen, että voisiko kirjoittaa mulle sairasloma lapun, jonka mies voisi viedä töihinsä, että jäisi hoitamaan lasta, kun itse en jaksanut. Terveyskeskuksessa päiviteltiin asiaa kovin ja soittoon vastannut melkein nauroi mulle päin naamaa, että "ai SINÄ olet kotona sairaana ja MIEHEN pitäisi jäädä kotiin??" Selitin varmaan kolme kertaa, että en jaksa hoitaa poikaa, mutta tää sh vaan jankutti, että "en nyt yhtään ymmärrä mikä teidän ongelma on". Sanoin, että kyllä kotihoidontuella olevalla on oikeus saada miehelleen lomaa, kun sairastaa ja sh sanoi, ettei hän ole semmoisesta koskaan kuullut. Lopulta suostui varaamaan mulle ajan ja menin terveyskeskukseen. Terveyskeskuksessa toinenkin sh ihmetteli tätä tilannetta ja sanoi, että voi kirjoittaa sen lapun mun lapselle, jos hän on sairas. Kysyin sitten, että mikä ihmeen ongelma meillä siinä olisi, jos minä olisin terve ja lapsi sairas?? Minä tietysti silloin hoitaisin lasta ja mies olisi normaalisti töissä.
Ihan ihme vääntöä koko homma. Ite olin niin väsynyt, että hyvä etten pyörtynyt siellä tk:ssa ja kyllä meinas itku päästä. Lopulta sain paperin, kun sanoin, että mies on jo sopinut työpaikalla asiasta, että riittää kun saisi vaan sen todistuksen nyt. Ja miehen työpaikalla oltiin onneksi todella ymmärtäväisiä.
Mutta siis: sen kuvan asiasta sai, että jos miehen työpaikalla ei olisi oltu asialle myötämielisiä, minulle ei olisi edes sairaslomaa kirjoitettu.
Olen kyllä aika ihmeissäni, kun luulin, että kotihoidontuellakin on oikeus sairastaa rauhassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Omppompooa:
:laugh:

Anteeksi :ashamed: Mutta joo enpä sano mitään, hyvä kun asiat sitten selvisi...... :whistle:

Anteeksi, voitko kuitenkin selventää? Tarkoitatko, että ihmisellä joka hoitaa pientä lasta kotona ei ole oikeutta sairastaa?

Minusta tässä ei ole mitään ihmellistä. Miksi miehen työnantaja pitäisi maksaa palkkaa ajalta, kun mies hoitaa kotona tervettä lasta?
Palkattoman loman järjestyminen olisi tälläisessä tilanteessa minusta jo aika reilua miehen työnantajalta.

Mä olin yh ja sairaana, lääkäri kirjoitti mulle saikkua ja lapsen isä vei sen työpaikalleen ja sai olla pois töistä mun sairauden ajan hoitamassa lastaan.
Eli kyllä se noin toimii, myös kotiäidillä. Sinuna kyselisin potilasasiamieheltä tosta asiasta, että onko toi nyt ollut asiallista kohtelua ??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Anteeksi :ashamed: Mutta joo enpä sano mitään, hyvä kun asiat sitten selvisi...... :whistle:

Anteeksi, voitko kuitenkin selventää? Tarkoitatko, että ihmisellä joka hoitaa pientä lasta kotona ei ole oikeutta sairastaa?

On. Mutta lastenhoito pitää järjestää muulla tavalla kun miehen työpaikan kustannuksella.

Olen aikoinaan kotihoidontuella sairastanut ja hoitanut sairaana omat lapsemme ( näin varmaan useimmat tekee ).Hengissä selvisin.Olihan ne päivät raskaita ja otti voimille.Mulle ei tullut mieleenkään, että oisin pyytänyt sairaslomalappua, jotta mies ois voinut jäädä kotiin hoitaan lapsiamme.

Lain mukaan ei ole. Jos et joudu sairaalaan, niin yksin sun on pärjättävä. Ellei miehesin työnantaja suostu antamaan palkatonta vapaata.

Auta armias kuinka asiat olisi, jos suurin osa kotona lapsia hoitavista olisi miehiä.... :D

Sitä en sanonut, Naurahdin vain tuota tilannetta ja puhelua :D

Jotkun vain on kekseliäitä :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Olen aikoinaan kotihoidontuella sairastanut ja hoitanut sairaana omat lapsemme ( näin varmaan useimmat tekee ).Hengissä selvisin.Olihan ne päivät raskaita ja otti voimille.Mulle ei tullut mieleenkään, että oisin pyytänyt sairaslomalappua, jotta mies ois voinut jäädä kotiin hoitaan lapsiamme.

Näin. Meillä kyllä mies taisi jokusen vatsatautin olla kotona, kun minä, taapero ja vauva oksentelimme kilpaa. Mutta hän vaan soitti työnantajalle, selvitti tilanteen ja pyysi palkattoman vapaapäivän. Onneksi se järjetyi :)

En tiedä onko tuo työpaikka kohtaista, mutta minun mieheni työpaikalla olisi myös ihan mahdollsita jäädä kotiin, jos kotona oleva puoliso ei ole kykenevä hoitamaan lapsia. Vaativat tosin sairaslomalapun, jossa mainitaan ettei sairaana oleva pysty hoitamaan lapsia sairauden tms vuoksi. Selviteltiin ja kyseltiin asiaa, kun minulle oli tulossa leikkaus, jonka jälkeen en olisi voinut hoitaa vauvaa ja taaperoa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

On. Mutta lastenhoito pitää järjestää muulla tavalla kun miehen työpaikan kustannuksella.

Siis kyseessä kahden päivän loma. ja sekö on kohtuuton silloin jos vaimo sairastaa, ja mies hoitaa lasta, mutta ei silloin jos lapsi sairastaa ja mies hoitaa lasta? En ymmärrä tätä logiikkaa.

Näin! On itsestään selvyys, että terveen lapsen hoito hoituu muutoin kuin miehen työn kustannuksella. MLL, suku, ystävät ovat sitä varten. Koskaan kuullutkaan, että olisin voinut vaatia miestä tervettä lasta hoitaan itse sairastaessa!!

Näin meilläkin.
Vain silloin mies jäi kahdeksi päiväksi kotiin (tai siis sain saikkulapun hälle) kun jouduin sairaalaan.

No flunssa kuullostaa kyllä aika heppoiselta syyltä, anteeksi nyt vaan. Itse olen ollut ihan oikeasti vakavasti sairaana pari kertaa silloin kun olin kotihoidon tuella, hoitamassa kahta pientä lasta kotona. Olin pariin otteeseen yli viikon sairaalassa. Mies sai silloin olla palkattomasti pois töistä, mutta ei muuta.
Tavalliset flunssat/keuhkoputkentulehdukset yms oli sitten kyllä pärjättävä vaan kotona niiden kahden pienen kanssa, ilman miestä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Humps:
En tiedä onko tuo työpaikka kohtaista, mutta minun mieheni työpaikalla olisi myös ihan mahdollsita jäädä kotiin, jos kotona oleva puoliso ei ole kykenevä hoitamaan lapsia. Vaativat tosin sairaslomalapun, jossa mainitaan ettei sairaana oleva pysty hoitamaan lapsia sairauden tms vuoksi. Selviteltiin ja kyseltiin asiaa, kun minulle oli tulossa leikkaus, jonka jälkeen en olisi voinut hoitaa vauvaa ja taaperoa.

Leikkaus ja sen jälkeinen toipuminen menee ihan eri kategoriassa kuin flunssa =)

Just just. Eli jos mies sairastuu kesälomallaan (hoitaa lasta samalla, normaalisti tarhassa) niin vaimolla/äidillä on oikeus jäädä kotiin hoitamaan sairasta miestään :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näin meilläkin.
Vain silloin mies jäi kahdeksi päiväksi kotiin (tai siis sain saikkulapun hälle) kun jouduin sairaalaan.

Ihan ymmärrettävää kun kyse sairaalareissusta

Näin. Meillä kyllä mies taisi jokusen vatsatautin olla kotona, kun minä, taapero ja vauva oksentelimme kilpaa. Mutta hän vaan soitti työnantajalle, selvitti tilanteen ja pyysi palkattoman vapaapäivän. Onneksi se järjetyi :)

Kyllä, ymmärrän tämän, että olisin voinut vetää päivät läpi vaikka olisikin ollut raskasta, mutta minun nähdäkseni minulla oli oikeus sairaslomaan, ihan niinkuin työssäkäyvilläkin. Saako siitä jonkun mitalin sitten myöhemmin, että on vaan jaksanut painaa sairaana vaikka olisikin oikeus sairaslomaan, vai miksi te haluatte toimia noin?

Alkuperäinen kirjoittaja Humps:

Leikkaus ja sen jälkeinen toipuminen menee ihan eri kategoriassa kuin flunssa =)

Kyllä, mutta silloin kävi ilmi, että olisi myös sairauden vuoksi mahdollista saada vapaata. Mutta kyllä siinä saa tosi sairas olla, ennen kuin sellaisen todistuksen lääkäriltä saa :D

Yhteistyössä