oletteko muut saaneet lapsen rinnalle hetkeksi kiireellisen sektion myötä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tehty kiirellinen ja suuniteltu kummasakaan en saanut rinnalle,poika tuli kiirelisellä meni noin vartti kun leikattiin mua ei saanut nukuttaa,poika vietiin suoraan teholle näin vasta seuraavana päivänä.
tytön sain viereen heräämössä.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu en saanu yhenkään sektion jälkeen vauvoi rinnalle. Näytettiin kyllä heti kun kohdusta ulos nostivat ja seuraavaksi kapaloituna ennenkuin veivät pois.
Tosin ei minust kyl ois ollu pitelemäänkään vaaveja kun joka kerta nukahin heti koht siihen leikkauspöydälle!
Ja tehty 2 kiireellistä (?) ja yks suuniteltu.

Noist kahest kiirellisest. Kun papereis lukee kiireellinen keisarinleikkaus, mutta lääkärit ovat puhuneet hätäsektiostakin.
Kummallakin kerralla mentiin saman kaavan mukaan. Synnytys käynnisty itteksee. Aukesin 2cm. Karmeet supistukset moooonta tuntia, paikat ei vain enempää auennu.
Lääkäri vilkas vauvan sydänkäyrää ja totes että nyt mennään ja äkkiä. Vauvalta katos sydänäänet jokaisella supistuksella ja romahti välillä (jommalla kummalla ) ihan kokonaan vaikka ei just supistanukkaa.
Siitä kun lääkäri teki leikkauspäätöksen, meni noin 20min. kun vauva oli jo ulkona.
Sitä ennen kerkesvät katetroida, ajaa karvat ja puuduttaa ja juoksuttaa saliin!

20 min. kuulostaa kyllä pitkältä ajalta ollakseen ainakaan hätäsektio...Kyllä se on varmaan ollut kuitenkin se kiireellinen, mikä papereissakin lukee.

Minulle se on aivan sama kumpi se oli! Kiitollinen olen vain siitä että sektiot tehtiin ja sain vauvat elävinä!! Mutta tunteja siinäkään ei ois voinu oottaa kun ne sydän äänet katos kokonaan.
Kolmatta kun aloin oottamaan niin jo heti alussa minulle sanottiin että tehään suuniteltu sektio. Enää ei käydä leikkimään vauvan hengen kanssa että aukeeko vai ei. Ja loppuraskaudessa sit tulikii kohtuvaivat kun uhkaili repeytymisellä niin sektio ois tullut kuitekii!

Kyllä kyllä. Tottakai on tärkeintä, että "loppu hyvin, kaikki hyvin". Ilman lääkärin veistä en olisi itsekään saanut vauvojani elävinä :)

Kuulostaa vaan oudolta, että lääkärit puhuvat hätäsektiosta, jos siitä ei ollutkaan kyse. Siis outoa, että ammattihenkilöstö puhuu väärillä(?) termeillä; ei mikään ihme, että maallikot ovat myös sekaisin.

Tiedän hätäsektion, johon lähdettiin sydänkäyrien kuuntelusta (siis äitipolilta): jotkut työnsivät juosten sänkyä ja joku repi juoksussa housuja äidin jalasta, synnytys oli ohi ennen kuin vanhemmat ymmärsivät sen alkaneen. Tämäkin tarina onneksi päättyi lopulta hyvin. Tällaiseen verrattuna 20 minuuttia siis kuulostaa piiiitkältä ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo täytyy kyllä toisen kohdalla vaatia että saan sen rinnalle, oli aika orpo olo kun olit synnyttänyt lapsen etkä saanut mitään tietoa siitä!!! lapsen pisteet olivat 9/9 ja en vaan käsitä miksei sitä saanut rinnalle....näin mieheni ja lapsen sitten vasta toivuttuani siitä puudutuksesta n. neljän tunnin päästä, on aika kaamea kokemus sektio lapsen kiintymyksen vuoksi, kyllä se niin on että siihen lapseen pitäisi saada tutustua heti, näin siis sekunnin ajan lastan kun se otettiin ahasta pois, ja jäin kyyneleet silmissä katsomaan perään että miksi ne vie sen pois =(

Höh. No kyllä varmaan. :(

Meillä kuopuksen sektio (suunniteltu kylläkin) oli aivan mahtava kun lapsi oli kokoajan silmien alla. Mittailivat ja putsailivat siinä ja sain sitten heti syliin. Siitä yhdessä koko perheen voimin heräämöön ja aikanaan osastolle. Välissä siinä mietin miten kamaa olisi jos olisi nuo tunnit joutunut makaamaan yksin, vieläpä niin ettei lapsi edes olisi isin hoivissa... Mutta siis suunnitellut sektiot on todella mahdollista hoitaa ilman ettei äiti joudu olemaan vauvasta erossa.

Kiirelliset tietty kiireellisyyden mukaan, mutta hyväkuntoisen vauvan kohdalla sekään ei tarkoita pitkää eroa lapsesta. Esikoisella riitti ensin se pari munuuttia lääkärin luona (jona aikana hoitaja jo kerkesi tulla kertomaan vauvan hengittävän ja voivan hyvin) ja sitten ehkä 20min heräämössä millä välin vauva mittailtiin ja punnailtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vauva lehdestä:D:
Synnytys päätyy kiirelliseen eli päivystykselliseen keisarinleikkaukseen,jos se etenee huonosti tai vauva on ahdingossa.Joskus synnytystä hoitava lääkäri keskeyttää synnytyksen,kun väsynyt synnyttäjä on edennyt ponnistusvaiheeseen,mutta vauva ei laskeudu synnytyskanavassa.

Hätäkeisarinleikkausta edeltää äkillinen hätätilanne synnytyksessä;äidin tai vauvan henki on vakavassa vaarassa.Synnytyslääkärin leikkauspäätöksestä saa kulua enintään 10min vauvan syntymään.

näin juuri minulle kävi avautuminen oli 8 senttiin asti ja kalvot puhkaistu mutta syn nytys ei edennyt sen vuoksi joudun leikkaukseen, tottakai ymmärrän että näin tapahtui mutta sen lapsen rinnalle saanti olisi ollut aika ihana lopetus kaikelle koettemukselle, oli aika tyhjä olo sen sektion jälkeen kun sai sitten viimein lapsen rinnalle ketä en edes tunnistanut omakseni, kyllä se niin on että luonnollinen synnytys on varmaan paras tapa ...

Synnytys päätyy kiirelliseen eli päivystykselliseen keisarinleikkaukseen,jos se etenee huonosti tai vauva on ahdingossa.Joskus synnytystä hoitava lääkäri keskeyttää synnytyksen,kun väsynyt synnyttäjä on edennyt ponnistusvaiheeseen,mutta vauva ei laskeudu synnytyskanavassa.

Hätäkeisarinleikkausta edeltää äkillinen hätätilanne synnytyksessä;äidin tai vauvan henki on vakavassa vaarassa.Synnytyslääkärin leikkauspäätöksestä saa kulua enintään 10min vauvan syntymään.

näin juuri minulle kävi avautuminen oli 8 senttiin asti ja kalvot puhkaistu mutta syn nytys ei edennyt sen vuoksi joudun leikkaukseen, tottakai ymmärrän että näin tapahtui mutta sen lapsen rinnalle saanti olisi ollut aika ihana lopetus kaikelle koettemukselle, oli aika tyhjä olo sen sektion jälkeen kun sai sitten viimein lapsen rinnalle ketä en edes tunnistanut omakseni, kyllä se niin on että luonnollinen synnytys on varmaan paras tapa ...

Ei sitä silloinkaan aina saa lasta heti rinnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja riippuu tilanteesta:

Mutta se olisi mahdollista (siis hyväkuntoisen lapsen kohdalla). Sairaaloissa on vaan joskus tyhmiä vanhoja käytäntöjä jotka voisi ihan hyvin muuttaa äiti/lapsi ystävällisemmiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Mutta se olisi mahdollista (siis hyväkuntoisen lapsen kohdalla). Sairaaloissa on vaan joskus tyhmiä vanhoja käytäntöjä jotka voisi ihan hyvin muuttaa äiti/lapsi ystävällisemmiksi.

Tarkoitin vain sitä että se et synnyttää alakautta ei ole tae sille,että saa vauvan rinnalleen heti sne synnyttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

totta harmi että mu kätilö vaihtui juuri pahimpaan aikaa, ilkeä ihminen ja tunteeton,,, mutta kyllä kaikki tietää että melkeen kaikissa normaaleissa synnytyksissä saa lapsen rinnalle....ei ruvetä nyt näsäviisaaksi joohan, tämä on arka asia ainakin mulle ja tämä koettelemus pahensi itsessään mun sunnutyksen jälkeistä masennusta, joka laukesi viimeisellä raskauskuulla, olisi ollut ihana vaan saada oma lapsi rinnalle vaikka olo oli kurja ja tunteeton =)

kiitos kaikille jotka jakoivat omia tarinoitaan, on paljon ihmisiä ja paljon eri käytäntöjä, halusin vaan kuulla että saako muut nimenomaan kiireellisessä sektiossa lapsen rinnalleen edes hetkeksi=O

Mulla takana 2 kiireellistä sektiota. Ja ne on tehty puudutuksessa. Heti, kun vauva nostettiin mahasta niin sitä vilautettiin verhon ylitse ja sen jälkeen se puhdistettiin ja kapaloitiin ja tuotiin muutakmaks minuutiks syliin. Sen jälkeen iskä lähti vauvan kans synnytyssaliin ja minä menin perässä parin tunnin päästä osastolle.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Mulla takana 2 kiireellistä sektiota. Ja ne on tehty puudutuksessa. Heti, kun vauva nostettiin mahasta niin sitä vilautettiin verhon ylitse ja sen jälkeen se puhdistettiin ja kapaloitiin ja tuotiin muutakmaks minuutiks syliin. Sen jälkeen iskä lähti vauvan kans synnytyssaliin ja minä menin perässä parin tunnin päästä osastolle.

juurikin näin olisin halunnut =)

Juu en saanu yhenkään sektion jälkeen vauvoi rinnalle. Näytettiin kyllä heti kun kohdusta ulos nostivat ja seuraavaksi kapaloituna ennenkuin veivät pois.
Tosin ei minust kyl ois ollu pitelemäänkään vaaveja kun joka kerta nukahin heti koht siihen leikkauspöydälle!
Ja tehty 2 kiireellistä (?) ja yks suuniteltu.

Noist kahest kiirellisest. Kun papereis lukee kiireellinen keisarinleikkaus, mutta lääkärit ovat puhuneet hätäsektiostakin.
Kummallakin kerralla mentiin saman kaavan mukaan. Synnytys käynnisty itteksee. Aukesin 2cm. Karmeet supistukset moooonta tuntia, paikat ei vain enempää auennu.
Lääkäri vilkas vauvan sydänkäyrää ja totes että nyt mennään ja äkkiä. Vauvalta katos sydänäänet jokaisella supistuksella ja romahti välillä (jommalla kummalla ) ihan kokonaan vaikka ei just supistanukkaa.
Siitä kun lääkäri teki leikkauspäätöksen, meni noin 20min. kun vauva oli jo ulkona.
Sitä ennen kerkesvät katetroida, ajaa karvat ja puuduttaa ja juoksuttaa saliin!

Hätäsektiossa ei ehditä ajella karvoja ja pestä leikkaualueta,kiireellisessä ehditään.Ja hätäsektiossa ei ole 20 minuuttia aikaa,eli se kiireellinen lienee oikea termi.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Tä?

Nukutettunako? :o Kiireelliset tehdän nukutuksessa, ei ole aikaa epiduraalin tai spinaalin kanssa pelata.

Kun olin herännyt nukutuksesta, sain pojan viereen ja rinnalle.

Kyllä mun kiireellinen sektio on tehty epiduraalipuudutuksessa, ja olen saanut lapsen hetkeksi rinnalle sen jälkeen, kun paikalle hälyytetty lastenlääkäri totesi vauvan olevan ok. Heräämöön sen sijaan ei vauvaa tuotu, eikä sinne ollut isälläkään asiaa. Leikkauksen jälkeen vauva vietiin isän huomaan, ja molemmat tapasin sitten kun pääsin heräämöstä pois osastolle.

Mulle jäi mieleen verinen kantapää minkä näin sermin yli ja sitten käärö josta näkyi kasvot kun hetken sain pitää siinä rinnalla ennen mittauksiin jne menoa ja mun siirtoa heräämöön. Seuraavaksi näin pojan sitten osastolla.

Mulla myös pysähtynyt synnytys ja kiireellinen sektio tehtiin. Sain tytön heti lääkärin tarkastuksen, mittauksien ja punnitusten jälkeen vierihoitoon ja rinnalle ja kun minut oli kursittu kokoon, saimme mieheni ja vauvan kanssa mennä rauhassa omaan huoneeseen tutustumaan ja lepäämään. Epiduraalissa tehtiin ja vauvan pisteet 10p.

Yhteistyössä