oletteko muut saaneet lapsen rinnalle hetkeksi kiireellisen sektion myötä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Joku varmaan tuntee aikarajat paremmin?

Taisi olla niin että hätäsektiossa vauva on saatava pihalle tietyssä minuuttiajassa, kiireellisessä tyyliin muutamassa tunnissa.

Siksi kysyin, kun minä olen elänyt siinä luulossa, että Heka kiskottiin esiin kiireellisessä sektiossa, sillä niin minulle on sanottu. Mutta ilmeisesti oikea termi olisikin hätäsektio.

Se selittäisikin paljon, tuollainen hätähousuhan tuosta tuli. ;)

Hätäsektioissa taitaa olla äidin tai vauvan henki välittömässä vaarassa ja on todella kiire.

Kiireellisessä sektiossa vauva pitää saada pian ulos, onko se nyt parissa tunnissa päätöksen tekemisestä. Eli on kiire, muttei todellakaan hengenhätä.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Tä?

Nukutettunako? :o Kiireelliset tehdän nukutuksessa, ei ole aikaa epiduraalin tai spinaalin kanssa pelata.

Kun olin herännyt nukutuksesta, sain pojan viereen ja rinnalle.

Sektioita on kolmenlaisia 1)suunniteltu, 2)suunnittelematon (=kiireellinen) ja 3)hätäsektio. Hätäsektio tehdään nukutettuna, muut useimmiten puudutettuina.

Alkuperäinen kirjoittaja simppu:
en saanut, vaikka suunniteltu sektio olikin...näin tays viime keväänä :(

:/ Sanottiinko miksi näin?

Meillä kakkonen syntyi suunnitellulla sektiolla eikä viety hetkeksikään pois silmieni edestä. Ts. mittailtiin ja punnailtiin kasvojeni eteen sijoitetulla hoitopöydällä ja pääsi siitä suoraan rinnalle.

Joku varmaan tuntee aikarajat paremmin?

Taisi olla niin että hätäsektiossa vauva on saatava pihalle tietyssä minuuttiajassa, kiireellisessä tyyliin muutamassa tunnissa.

Siksi kysyin, kun minä olen elänyt siinä luulossa, että Heka kiskottiin esiin kiireellisessä sektiossa, sillä niin minulle on sanottu. Mutta ilmeisesti oikea termi olisikin hätäsektio.

Se selittäisikin paljon, tuollainen hätähousuhan tuosta tuli. ;)

Niin, ja yleensä hätäsektiossa tehdään pystyviilto ja muissa sektioissa vaakaviilto. Siis yleensä. Siitäkin voi jotain päätellä, miten päin arpesi on?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, ja yleensä hätäsektiossa tehdään pystyviilto ja muissa sektioissa vaakaviilto. Siis yleensä. Siitäkin voi jotain päätellä, miten päin arpesi on?

Vaakasuunnassa, mutta ko. kirurgi tekee AINA niin päin, sanoivat.

Leikkurissa, kun minua nukutettiin, ääneen ihmettelivät,missä kirugi viipyi. "Ei tainnu kukaan sille sanoa, ett nyt on kiire..."

Mukava viimeinen muistikuva. :/

Leikkurissa, kun minua nukutettiin, ääneen ihmettelivät,missä kirugi viipyi. "Ei tainnu kukaan sille sanoa, ett nyt on kiire..."

Ilmeisesti kiirus oli kuitenkin sitä luokkaa että hätäsektioksi tuo laskettaneen. Ei ne huvikseen nukuttamaan ala.

Ei kiireellisessä kuitenkaan noin hoppu ole. =)

Mukava viimeinen muistikuva. :/

Ja mulla taas on pystyviilto :/
Pilaa tämän muuten niin mallinmittaisen vatsani *kröhöm*

Mulle on tehty kiireellinen sektio epiduraalipuudutuksessa, vauvan sydänäänet löytyvät, ja siksi ei tehty hätäsektiota. Minulla siis istukka oli osittain irronnut ja verenvuoto valtavaa. Leikkaussalissa oli todella paljon väkeä, juuri lastenlääkäri hälyytettynä tuon tilanteen takia. Kun vauva oli saatu vatsasta ylös, se lähti suoraan lastenlääkärin huomaan, joka tarkasti tilanteen, sen jälkeen vauva tuotiin rintojeni päälle. Asento oli todella tukala, lasta oli hankala pitää kiinni. Samaan aikaan vatsa ommeltiin kiinni. Heräämöön vauvaa ei Jorvissa mielestäni tuoda koskaan, koska siellä toivutaan myös muista operaatioista. Meidän vauva meni siis isänsä huomaan, ja tuotiin sitten huoneeseen, kun minäkin sinne pääsin.

Mulla lukee tuossa sairaskertomuksessa, että mulle on tehty kiireellinen sektio ja nukutuksessa tehtiin. Vauvan sydänäänet laskivat niin hälyttävästi, että tuli todella kiire ja mentiin lujaa, ei olisi ollut paria tuntia aikaa, vaan vauva piti saada ulos ja nopeasti, ja silti se oli kiireellinen sektio.
Joten en saanut heti rinnalle, koska olin unten mailla.

Ilmeisesti kiirus oli kuitenkin sitä luokkaa että hätäsektioksi tuo laskettaneen. Ei ne huvikseen nukuttamaan ala.

Ei kiireellisessä kuitenkaan noin hoppu ole. =)

Mutta olisivat voineet sitten käyttää oikeaa termiä minulle kerrottaessa, etten olisi täältä joutunut oikeaa tietoa hakemaan :D Ja ihmettelemään ensin, miksi edes kysellään, onko saanut lapsen kiireellisen sektion jälkeen heti rinnalle.

Kiitos kaikille, jotka selvensivät tilannetta. :D :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Mulla lukee tuossa sairaskertomuksessa, että mulle on tehty kiireellinen sektio ja nukutuksessa tehtiin. Vauvan sydänäänet laskivat niin hälyttävästi, että tuli todella kiire ja mentiin lujaa, ei olisi ollut paria tuntia aikaa, vaan vauva piti saada ulos ja nopeasti, ja silti se oli kiireellinen sektio.
Joten en saanut heti rinnalle, koska olin unten mailla.

Sama toimintamalli. SASssa

Juu en saanu yhenkään sektion jälkeen vauvoi rinnalle. Näytettiin kyllä heti kun kohdusta ulos nostivat ja seuraavaksi kapaloituna ennenkuin veivät pois.
Tosin ei minust kyl ois ollu pitelemäänkään vaaveja kun joka kerta nukahin heti koht siihen leikkauspöydälle!
Ja tehty 2 kiireellistä (?) ja yks suuniteltu.

Noist kahest kiirellisest. Kun papereis lukee kiireellinen keisarinleikkaus, mutta lääkärit ovat puhuneet hätäsektiostakin.
Kummallakin kerralla mentiin saman kaavan mukaan. Synnytys käynnisty itteksee. Aukesin 2cm. Karmeet supistukset moooonta tuntia, paikat ei vain enempää auennu.
Lääkäri vilkas vauvan sydänkäyrää ja totes että nyt mennään ja äkkiä. Vauvalta katos sydänäänet jokaisella supistuksella ja romahti välillä (jommalla kummalla ) ihan kokonaan vaikka ei just supistanukkaa.
Siitä kun lääkäri teki leikkauspäätöksen, meni noin 20min. kun vauva oli jo ulkona.
Sitä ennen kerkesvät katetroida, ajaa karvat ja puuduttaa ja juoksuttaa saliin!

Lahdessa minunkin ensimmäinen syntyi. Syntymän jälkeen vauvaa näytettiin ja vietiin sitten pois ja minut kursittiin läjään, sitten heräämöön ja puolenyön aikaan pääsin osastolle. Siellä tuotiin sitten vauva näytille, ja vietiin takaisin vauvalaan että sain nukkua.

Mulla kanssa toimittiin vähän rauhallisemmin, kun ne sydänäänet löytyivät, ja piuhoissa olin koko ajan, mutta verta tuli koko ajan tulvimalla, joten oli kyllä tosi kiire. Ei varmasti sitä puolta tuntia aikaa. Onneksi asun lähellä sairaalaa, että ylipäätään olemme olemassa, minä ja keskimmäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Juu en saanu yhenkään sektion jälkeen vauvoi rinnalle. Näytettiin kyllä heti kun kohdusta ulos nostivat ja seuraavaksi kapaloituna ennenkuin veivät pois.
Tosin ei minust kyl ois ollu pitelemäänkään vaaveja kun joka kerta nukahin heti koht siihen leikkauspöydälle!

Noist kahest kiirellisest. Kun papereis lukee kiireellinen keisarinleikkaus, mutta lääkärit ovat puhuneet hätäsektiostakin.
Kummallakin kerralla mentiin saman kaavan mukaan. Synnytys käynnisty itteksee. Aukesin 2cm. Karmeet supistukset moooonta tuntia, paikat ei vain enempää auennu.
Lääkäri vilkas vauvan sydänkäyrää ja totes että nyt mennään ja äkkiä. Vauvalta katos sydänäänet jokaisella supistuksella ja romahti välillä (jommalla kummalla ) ihan kokonaan vaikka ei just supistanukkaa.
Siitä kun lääkäri teki leikkauspäätöksen, meni noin 20min. kun vauva oli jo ulkona.

20 min. kuulostaa kyllä pitkältä ajalta ollakseen ainakaan hätäsektio...Kyllä se on varmaan ollut kuitenkin se kiireellinen, mikä papereissakin lukee.

sorry olin poissa hetken, siis lapsen kunto oli hyvä jne. ja kiireellinen sektio ei ole nukutettuna vaan puudutuksen kanssa! Ja ei tuotu mulle edes heräämöön eikä myös mun mieskään siellä ollut ja synnytys oli yöaikaan ja kukaan ei huolehtinut musta edes siellä heräämössä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sorry olin poissa hetken, siis lapsen kunto oli hyvä jne. ja kiireellinen sektio ei ole nukutettuna vaan puudutuksen kanssa! Ja ei tuotu mulle edes heräämöön eikä myös mun mieskään siellä ollut ja synnytys oli yöaikaan ja kukaan ei huolehtinut musta edes siellä heräämössä!!!

:/ :hug:

Tuosta viillon suunnasta hätäsektiossa. Mulla oli hätäsektiossa mutta viilto tuli keskelle vatsaa. Ilmeisesti sen takia kun niin päin jo yksi viilto oli...

Eli esikko tuli kiireellisellä sektiolla raskausmyrkytyksen vuoksi ( ja perätilan ) Kakkonen tuli sitten hätäsektiolla kohdunrepeämän vuoksi. Molemmista siis vaakaviilto.

Nyt kolmas tulossa ja pääsen sitten kokemaan suunnitellunkin sektion. Onpahan sitten kaikki koettuna.

Vatsaa ei kovin kauniiksi voi ikinä enää väittää. Muistorikkaaksi, mutta ei kauniisti. Kiireellisen sektion arpea ei edes huomaa. Hätäsekti arpi on valitettavasti myös kiireellä ommeltu, keskellä vatsaa ja aivan törkeän näköinen. Oma lääkärini ja th:nikin ovat kauhistelleet sitä.... Lisäksi tuli kuukausi sitten leikattu umppariarpi ja n. 3kk päästä on tulossa vielä yksi sektioarpi.

Mutta ap:n alkuperäiseen kysymykseen. Hätäsektiossa olin nukutuksessa ja näin vauvan ekan kerran vasta 5 tunnin ikäisenä omasta voinnistani johtuen. Kiireellisessä lapsi näytettiin minulle mutta lapsen voinnista johtuen hänet oli kiire viedä tutkittavaksi.

Nyt toivon että tätä kolmatta kerkiää nähdä vähän enemmän heti vastasyntyneenä.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:

20 min. kuulostaa kyllä pitkältä ajalta ollakseen ainakaan hätäsektio...Kyllä se on varmaan ollut kuitenkin se kiireellinen, mikä papereissakin lukee.

Minulle se on aivan sama kumpi se oli! Kiitollinen olen vain siitä että sektiot tehtiin ja sain vauvat elävinä!! Mutta tunteja siinäkään ei ois voinu oottaa kun ne sydän äänet katos kokonaan.
Kolmatta kun aloin oottamaan niin jo heti alussa minulle sanottiin että tehään suuniteltu sektio. Enää ei käydä leikkimään vauvan hengen kanssa että aukeeko vai ei. Ja loppuraskaudessa sit tulikii kohtuvaivat kun uhkaili repeytymisellä niin sektio ois tullut kuitekii!

joo täytyy kyllä toisen kohdalla vaatia että saan sen rinnalle, oli aika orpo olo kun olit synnyttänyt lapsen etkä saanut mitään tietoa siitä!!! lapsen pisteet olivat 9/9 ja en vaan käsitä miksei sitä saanut rinnalle....näin mieheni ja lapsen sitten vasta toivuttuani siitä puudutuksesta n. neljän tunnin päästä, on aika kaamea kokemus sektio lapsen kiintymyksen vuoksi, kyllä se niin on että siihen lapseen pitäisi saada tutustua heti, näin siis sekunnin ajan lastan kun se otettiin ahasta pois, ja jäin kyyneleet silmissä katsomaan perään että miksi ne vie sen pois =(

Synnytys päätyy kiirelliseen eli päivystykselliseen keisarinleikkaukseen,jos se etenee huonosti tai vauva on ahdingossa.Joskus synnytystä hoitava lääkäri keskeyttää synnytyksen,kun väsynyt synnyttäjä on edennyt ponnistusvaiheeseen,mutta vauva ei laskeudu synnytyskanavassa.

Hätäkeisarinleikkausta edeltää äkillinen hätätilanne synnytyksessä;äidin tai vauvan henki on vakavassa vaarassa.Synnytyslääkärin leikkauspäätöksestä saa kulua enintään 10min vauvan syntymään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
näin mieheni ja lapsen sitten vasta toivuttuani siitä puudutuksesta n. neljän tunnin päästä, on aika kaamea kokemus sektio lapsen kiintymyksen vuoksi, kyllä se niin on että siihen lapseen pitäisi saada tutustua heti,

Sama kokemus mulla.
Isä ja poika odottelivat mua osastolla. Ei oikein tuntunut "miltään" kun vihdoin näki vauvan. Ei sitä edes tajunnut että se on oma lapsi, kun ei ollut kunnolla nähnyt heti syntymän jälkeen.
Voi vain kuvitella miltä tuntuu äidistä, jonka vauva kärrätään johonkin teholle keskoskaappiin tms.

Yhteistyössä