Oletko tarkoituksella muuttanut kulutustottumuksiasi ympäristöystävällisemmiksi tai eettisemmiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vähän ristiriitaisesti. Käytän ympäristöystävällisiä pesuaineita, syön luomua ja olen lisännyt kasvisruuan määrää ja vähentänyt lihan syöntiä. Yritän suosia lähiruokaa. En omista autoa ja suosin julkisia. Ennen pyöräilin mutta nykyään ei MS taudin takia aina jaksa.

En oikeastaan Yirtän käyttää järkeäni ostoksissa, mutta en ala itseäni näissä ympäristökysymyksissä syyllistämään. Eettisyys on ehkä lähempänä sydäntäni. Perheessä on kaksi autoa, joiden päästöjen määrä vaikutti ostopäätöksiin. Jotkut vain tarvitsevat kaksi autoa, koska kaikki eivät voi asua kaupungin keskustassa. Raideliikennettä meillä ei ole ja tuskin sitä lähiliikkumisessa käyttäisimmekään. Ympäristöasioista tulee jatkuvasti ristitiitaista tietoa ja siksi en ala itseäni sillä stressaamaan.

Joo. En osta juuri mitään turhaa, käytän kirpputoreja, en syö lihaa, olen hankkinut kompostin, käyn kaupassa kävellen jne.

Mutta huonostipa nuo paikkaavat sen, että ajelen nykyään joka arkipäivä autolla 140 kilometriä. :(

Afrikkalaiset ja aasilaiset lisääntyvät kuin kanit. 5 miljoonaa suomalaista vastaava määrä syntyy parissa viikossa. Lisäksi meillä on niin paljon metsää yhetyttämässä että maailma ei suomalaisista saastu.

Mulla meni lapsena hermot, kun vanhemmat söivät vain biodynaamista tai biologista ruokaa. Ei vieläkään mee Vogelin tuotteet... Meni monta vuotta kun vaan söin onnellisena kotimaista ruokaa. Mutta nyt miehen toiveesta erityisesti valitaan reilunkaupan sekä luomutuotteita aina kun se on mahdollista.

Kyllä yritämme huomioida muussakin kulutuksessa ekologisuuden ja eettisyyden. Eettisyys on juuri reilua kauppaa tai sitten boikotomme mahdollisuuksien mukaan tiettyjä valtioita, joissa ei ihmisarvoa/tasa-arvoa kunnioiteta. Mutta se on välillä tosi vaikeaa. Mutta selvitän suurimmaksi osaksi vaatteiden ja lelujen valmistusmaan ja yritän välttää esim Kiinaa.

No joo, käytän julkisia (mutta se on rahakysymys, halvempaa), kompostoin (mutta se vaan tulee halvemmaksi) ja meillä on maalämpö.

Viimeksi muokattu:
En. Protestoin sitä, että pienten malliesimerkkimaiden kuten Suomi, pitäisi pelastaa maailma. Olen juntti mutten välitä- lopetin kierrättämisen koska se ei merkitse mitään Intian yms. valtioiden saasteiden vierellä, en osta mitään Reilua koska en ole syyllinen Afrikan ongelmiin jne. Alkaa jo pikkuhiljaa riittää tämän maan rooli koko maailman sossutoimistona ja esimerkkijuhtana!!

Olen.
Yritän olla tarkkana ruokaostoksilla, mutta sen suhteen olen melko ailahtelevainen riippuen rahapussin sisällöstä. Hyvinä aikoina luomu ja reilu on pop.
Kierrätys, kaik mahdollinen. Pesuaineet jotka säästävät luontoa. Kulutuksen vähentäminen ylipäätään ja kirpparit. Itse en syö lihaa, mutta muu perhe syö..tosin yleensä kokkaan kaikille vegeä. Lapsilla kestikset.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja junttilasta päivää;22010871:
En. Protestoin sitä, että pienten malliesimerkkimaiden kuten Suomi, pitäisi pelastaa maailma. Olen juntti mutten välitä- lopetin kierrättämisen koska se ei merkitse mitään Intian yms. valtioiden saasteiden vierellä, en osta mitään Reilua koska en ole syyllinen Afrikan ongelmiin jne. Alkaa jo pikkuhiljaa riittää tämän maan rooli koko maailman sossutoimistona ja esimerkkijuhtana!!

Niin ja lisäänpä tähän, etten koskaan osallistu Nälkäpäiväkeräykseen tms.
Minua ihmetyttää kuinka muut eivät tunnu näkevän, mitä yhtä showta tämmöiset "anna 3€"-keräykset ovatkaan...ollaan niin vitun hyviä ihmisiä ja osallistutaan milloin mihinkin tempauksiin, mutta omassa elämässä käännetään selkä ystävälle tai jätetään jopa oma perheenjäsen pulaan. Rukoillaan maailmanrauhan puolesta samalla kun katkaistaan välit omiin lapsiin (lähipiirissä nähty juttu, ei kuitenkaan omalla kohdallani).

Olen. Ostan kotiin vain luomulihaa ja luomumunia. Ja yleensäkin pyrin suuosimaan lähituotteita. Vältän ostamasta mitään mitä ei ole ihan pokko ostaa. Tänään ostin kävelykengät, koska sandaaleisssa varpaat paleli.

Kyllä. Ostamme paljon ( enimmäkseen mies ja oma äitini) lastenvaatteita kirpputoreilta. Omia vaatteitani lahjoitan pari kertaa vuodessa hyväntekeväisyyteen.
Syömme kotona pääsääntöisesti kasvisruokaa, joskus ostan itselleni ja lapsille suomalaista lihaakin.
Lajittelemme jätteet.
Vältän turhan "krääsän" hankkimista.
Yritän pitää sähkönkulutuksen mahdollisimman pienenä.
Käytän liikkumiseen julkisia ja omia jalkojani.

Mulla meni lapsena hermot, kun vanhemmat söivät vain biodynaamista tai biologista ruokaa. Ei vieläkään mee Vogelin tuotteet... Meni monta vuotta kun vaan söin onnellisena kotimaista ruokaa. Mutta nyt miehen toiveesta erityisesti valitaan reilunkaupan sekä luomutuotteita aina kun se on mahdollista.

Kyllä yritämme huomioida muussakin kulutuksessa ekologisuuden ja eettisyyden. Eettisyys on juuri reilua kauppaa tai sitten boikotomme mahdollisuuksien mukaan tiettyjä valtioita, joissa ei ihmisarvoa/tasa-arvoa kunnioiteta. Mutta se on välillä tosi vaikeaa. Mutta selvitän suurimmaksi osaksi vaatteiden ja lelujen valmistusmaan ja yritän välttää esim Kiinaa.

No joo, käytän julkisia (mutta se on rahakysymys, halvaa), kompostoin (mutta se vaan tulee halvemmaksi) ja meillä on maalämpö.

Jos boikotoi jotain valtiota, missä ihmisarvoa/tasa-arvoa ei kunnioiteta, niin miten se auttaa sen valtion sorrettuja asukkaita tulemaan paermmin toimeen. Tätä jaksan ihmetellä. Heiltä menee ihmisarvon lisäksi toimeentulo, koska valtio ei kuole nälkään.

Kyllä, mutta olen sitä tehnyt oikeastaan aina. Meillä on jo lapsuudenkodissa syöty sesonki- ja lähiruokaa, riistaa ja luomua osittain, ja sama on jatkunut läpi elämäni. Olen lisännyt luomun käyttöä siten, että kaikki eläinperäinen on luomua, kasviksissa vähän sekä että. Kuluttanut en ole koskaan paljoa, mutta sekin on vähentynyt, samoin matkustaminen (tosin asun nykyisin Suomessa, ja työmatkoja on vähemmän kuin ennen). Kiinaa boikotoin jo omissa jutuissani täysin, nyt on harkinnassa lastenkin suhteen, siitä kyselinkin täällä vähän aikaa sitten. Mitähän vielä, no kierrättänyt olen aina, eli siinä ei ole muutosta.

Lisään vielä, että meillä on talvisin asunnossa viileämpää kuin keskimäärin, pidämme sen 17-18 asteessa. Sekin minusta säästää paljon energiaa.

Viimeksi muokattu:
mun elämä muuttui 6v sitten täysin ku tapasin ton ekomieheni. Muutimme maalle vanhaan taloon (miksi ostaa uutta kun vahoja taloja on jo rakennettu riittävästi). Kasvissyöjäksi minusta ei ole mutta siirryin luomulihaan. Lämmityksenä maalämpö sekä joskus puu. Kesäisin käytämme aurinkosähköä. Olemme omavaraisia viljan munien ja maidon, perunoiden, sipulin, porkkanoiden, viinimarjojen, omenoiden, monien yrttien suhteen kiitos talon entisen omistajan joka oli puutarhuri ammatiltaan! myös kanat ja lehmät kuuluivat asuntokauppaan. Halusimme asunnostamme modernimman mutta tarvittavat remontit teimme kierrätysmateriaaleista. Meillä on yksi auto (vähäpäästöinen) mutta mieheni tekee paljon töitä kotona. kauppaan voi kuitenkin suurimman osan vuodesta pyöräillä ja potkukelkkailla, haaveissa on kuitenkin myös oma heppa, naapuritalon vanha pappa käy lähikaupassa nimittäin hevosella ja ollaan oltu tästä persoonallisesta ratkaisusta aika kateellisia miehen kanssa, papparainen on vielä reilusti päälle 70vuotias ja rattiin häntä ei enää päästetä kuulemma=) Meillä on siinä mielessä iso onni että olemme aika varakkaita ja meillä on mahdollisuus toteuttaa aika pitkälle sellaisia eettisiä valintoja joita haluamme tehdä, esim vähäpäästöisen auton suhteen. Vielä on kyllä paljon parannettavaa... Esimerkiksi teemme vuosittain aasianmatkan(aikaisemmin kahdesti vuodessa) ja ensi vuoden tavoitteena on kehitellä jokin toisenlainen tapa viettää talviloma, meinaa lentokoneella matkustaminen jos mikä on ristiriidassa eettisyyden kanssa.

Kyllä. Molemmat vauvani olivat kestovaipoissa. Luovuin myös rumpukuivaajasta. Lapsille ostan vaatteita paljon kirppikseltä. Ennen lapsia en kirppiksillä käynyt. Vuosi sitten aloin pyöräillä silloin tällöin töihin, työmatkaa yhteen suuntaan on 15 km. Hankin oman kompostin, johon kipataan kaikki biojätteet ja puutarhajätteet. Lopputuloksena hyvää multaa. Muutkin jätteet lajitellaan. Omasta puuharhasta ja kasvimaasta saamme hyvää lähiruokaa.

[QUOTE="ninni";22011759]Olemme omavaraisia viljan munien ja maidon, perunoiden, sipulin, porkkanoiden, viinimarjojen, omenoiden, monien yrttien suhteen kiitos talon entisen omistajan joka oli puutarhuri ammatiltaan! myös kanat ja lehmät kuuluivat asuntokauppaan. .[/QUOTE]

Saako kysyä että paljon teillä on maata perunalle, sipulille jne? Entä paljon viinimarjapuskia ja kanoja? Kuinka monta henkeä perheeseen kuuluu? Haaveissa samaa, en vaan tiedä milloin mahdollista toteuttaa.

Kyllä. Olen aina suosinut lähiruokaa, ostan paljon myös luomua. Syömme pääasiassa kasvisruokaa, välillä kyllä myös lihaa ja kalaa, usein se on riistaa ja itsepyydettyä kalaa. Marjastamme, sienestämme. Omassa puutarhassa kasvaa marjoja jne. Nämä ovat myös terveyskysymyksiä.

Kierrätämme. Tämä ei ole vaikeaa millään tavalla kun siihen on tottunut ja toisaalta näin ison perheen omakotitalo roskis ei siten täyty liian nopeasti. Eli pahvit, paperit, nestepakkaukset, pullot, biojäte.. Lahjoitan myös kaikki perheemme ehjät ja tarpeettomat vaatteet aina esim punaiselle ristille, sinne on myös muuttojen yhteydessä lahjoitettu hyväkuntoisia huonekaluja joita emme tarvitse jne.

Emme matkusta lentokoneella oikeastaan juuri koskaan. Pyrimme tekemään lomamatkat muuten. Meillä on kylläkin oma vene mutta siinä on erittäin vähän kuluttava rutputti-moottori.

Meillä on kyllä iso talo joka kuluttaa tietysti energiaa(yli 1000 kuutiota tilaa) mutta se on kuitenkin matalaenergiakivitalo joka vie paljon vähemmän energiaa lämmitykseen kuin normitalo. Pidämme myös lämmöt n. 18-20 asteessa. Lisäksi emme esim. lotraile vettä vaan kulutamme n. viidesosan siitä vedestä mitä kaskivertosuomalainen päivittäin, vaikka käymme päivittäin suihkussakin ja ap-kone myös pyörii väh. kerran vrk. Ihmettelen kyllä mihin ihmiset saavat vettä kulumaan niin paljon, jätetäänkö hanat valumaan huvikseen vai..?

Ostamme vain sellaista tavaraa mitä todella tarvitsemme emmekä hullaannu jostain hulluista päivistä ja osta turhaa. Huonekalut esim. ostamme aikaa kestävää designia jne. ettei tarvitse heti olla vaihtamassa.

Mutta toisaalta sitten joudumme miehen kanssa molemmat ajamaan autoilla parisen sataa kilometriä työmatkoja joten kaksi autoa on. Eiköhän tuohon valu hukkaan useampi hyvä ekoteko. Tarkoitus olisi viimeistään ensi kesään mennessä saada toinen auto pois, eli työpaikan vaihdoksen myötä. Sekä taloudellinen että ympäristöllinen vaikutus olisi suuri.

-nykyään käytän vain luomumunia. On se kuiteskin kiva että kana saa tepastella vapaana ja olla onnellinen :)
-lajittelen biojätteen, pahvit, lasit ja paperit. Vielä pitäis ainakin metallia alkaa, mutta....no en ole saanut aikaiseksi
-ostan vain kotimaisia kasviksia
... kai niitä muitakin on, mutta noi nyt tuli mieleen mitkä on tietoisia valintoja

Alkuperäinen kirjoittaja junttilasta päivää;22010918:
Niin ja lisäänpä tähän, etten koskaan osallistu Nälkäpäiväkeräykseen tms.
Minua ihmetyttää kuinka muut eivät tunnu näkevän, mitä yhtä showta tämmöiset "anna 3€"-keräykset ovatkaan...ollaan niin vitun hyviä ihmisiä ja osallistutaan milloin mihinkin tempauksiin, mutta omassa elämässä käännetään selkä ystävälle tai jätetään jopa oma perheenjäsen pulaan. Rukoillaan maailmanrauhan puolesta samalla kun katkaistaan välit omiin lapsiin (lähipiirissä nähty juttu, ei kuitenkaan omalla kohdallani).

Minusta sinulla on aika omituinen logiikka. Onko se joku syy olla antamatta esimerkiksi Pakistaniin rahaa, että joku kääntää selkänsä naapurille, jolla todellakin on huomattavasti enemmän kuin ihmisillä, jotka ovat menettäneet ihan kaiken. En käsitä.

Alkuperäiseen kysymykseen: yritän elää niin ekologisesti kuin mahdollista, mutta sen kummempaa stressiä en asiasta kuitenkaan ota. Kierrätän kaiken mahdollisen, säästän vettä ja sähköä, talossa on maalämpö, kierrätetään vaatteita jnejne. Pienistä puroista...

Nojaa. En ole muuttanut tapojani, enkä ole suunnitellut muuttavani.

Me käytetään ruuanlaitossa paljon itseammuttua riistaa. Perunat, porkkanat, sipulit, tomaatit, kurpitsat, kurkut, maustekurkut, marjat (mansikat, mustikat, vadelmat, viinimarjat), herneet, omenat, ym ym. tulevat satoaikaan omilta mailta.

Jätteet lajitellaan ja pihan perällä on komposti.

Pannussa palaa öljy tai puu, öljy vaihdetaan johonkin muuhun sitten joskus kun sen käyttö käy mahdottomaksi. Eli käytännössä silloin jos öljy alkaa vähentyä niin että hinta hipoo taivaita, tai jos poltin rikkoontuu. Viimeisempään en usko vielä tällä vuosikymmenellä, ei ole hirmu kauan kun poltin on uusittu.
Aurinkopaneeleita on kyllä suunniteltu käyttöveden lämmitykseen, mutta se on vasta mietintämyssyssä.

Autoja on 2 ja moottoripyöräkin löytyy. Autoilu on vähentynyt huomattavan paljon parin vuoden takaisesta, ajetaan enää murto-osa. Tämä tosin ei ole mikään varsinainen valinta, menot vaan on vähentyneet. Toinen auto ei ole enää välttämätön, mutta myydä ei kannata koska käyttöarvo on huomattavasti suurempi kuin siitä saatava raha.

Vaatteita (ja muutakin) ostetaan paljon kirpparilta, uudet on enimmäkseen luomupuuvillaa.
Vanhoista pyritään myös eroon kirpparilla tai erilaisten keräysten kautta.

Lapsilla on käytetty kertisvaippoja (itsellä on kyllä kestositeitä ) ja ulkomailla käydään ainakin kerran vuodessa.

säästän vettä ja sähköä niin paljon kuin pystyn. kuljen kaikkialle polkupyörällä ja äärimmäisen pakon edessä junalla tai bussilla. ostan kaiken minkä voin käytettynä ja rakennan itse mitä pystyn. syön kauppojen poisheittämää ruokaa. mutta kaiken teen täysin raha-asioiden vuoksi, minulla ei todellakaan ole halua maksaa ylimääräistä "ekologisista" tuotteista (jotka saastuttavat vain murto-osan vähemmän kuin epäekologiset) ostaa kotimaista ja/tai kalliimpaa ja huonompaa luomua (varsinkin kananmunien "onnelliset" kanat ovat surkuhupaisia) ja tukea typeriä, toimimattomia ekovillityksiä (energiasäästölamput). sitäpaitsi se on täysin turhaa vaivaa, sillä se, että joissain länsimaisissa sivistysvaltioissa jotkut haluavat kohottaa egoaan ekologialla ei vaikuta maailman tilanteeseen tai kohtaloon mitenkään. tietenkään oksaa ei tieten tahtoen kannata sahata altaan, mutta kyllä tässä ollaan jo aika kauan sen vertaa tuomittuja oltu ettei sille mahda enää mitään.

Opiskeluaikoina opimme elämään säästeliäästi, minkä vuoksi nyt, kun elintasomme on huomattavasti noussut molempien töihinmenon myötä, ei ole ollut hankalaa pitäytyä "vaatimattomassa" elämäntyylissä, johon kuuluu 1. vapaaehtoinen autottomuus, 2. vaatteiden ostaminen käytettynä.

Siinä kaksi merkittävintä ekotekoamme.

Tottakai minua kiinnostaa se, voivatko lapseni enää tehdä lapsia vai onko maailma jo tuhottu ja puhdas juomavesi ennen sitä loppunut, sekä ruoka.
Yritän kaikin tavoin ajatella ekologisesti.
Työmatkat voi aikuinen ajaa pyörällä (alle 20 km) tai käyttää bussia, jos ei lapsia tarviste viedä hoitoon (eli aina toinen vanhemmista voi).
Asuinpaikan voi valita läheltä työpaikkaa, niin ei tarvitse autoilla. Näin meillä, ja siksi asumme kaupungissa.
Asunnon ei tarviste olla suuri. Koska tuulivoima ja aurinkoenergia ovat ainoat ekologiset lämmitystavat, eikä kukaan sellaisia käytä. ei miehiä kiinnosta tulevat sukupolvet, vain oma napa, joten sellaisia ei oikeastaan käytetä ja miehet ovat päättämässä energia-asioista suomessa ja nostamassa kovaa liksaa ääliömäisyydestään.

Ostan jotain tavaraa vain jos edellinen rikki tai pieni. en shoppaile muotia. meillä ei ole kaikkia kodinkoneita, mitä lähes kaikissa lapsiperheissä on. puuttuu esim. pyykinkuivain (vai mikä see laite on) sekä mikroaaltouuni ym ym ym

säästän vettä. kerran viikossa lapset pesulleja itse lyhyitä suihkuja max joka toinen päivä.

siis, ajattelen aina pelkästään tulevia sukupolvia jos jotain pitää valita. esim. ostan mmieluummin kalliiimman tuotteen, jos sen pakkaus on ekologisempi.

mikään ei ole minulle tärkeämpää kuin ekologisuus, no lapset tottakai. mutta heidän takia ja maapallon elän kuten elän.

Yhteistyössä