Ap:n mies on kyllä varsinainen taulapää. En ymmärrä näitä miehiä.
Mies menee "avoliittoon", on siinä jo viidettätoista vuotta, lapsiakin on kaksi kappaletta. Ja yhä edelleen ylläpitää illuusiota vapaasta poikamiehen elämästä, joka on tuosta noin vaan otettavissa, jos tämä juttu ei toimikaan. Ihan kuin tämä olisi tällainen kokeilujuttu vaan vieläkin, kahden lapsen jälkeenkin.
Ei haluta sitoutua. Ja silti on jo sitouduttu niin vahvasti, kuin ihminen yleensä sitoutua voi. Mutta kuvitelma sitoutumattomuudesta elää miehen keskenkasvuisessa mielessä. On niin mukavaa olla "ei naimisissa." Akkakin siinä pysyy hyvin ortellissa.
Totuus on kuitenkin toinen ja varsin karu. Avioliitosta lähteminen ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin avoliitostakaan. Molemmissa tapauksissa voi heittää takin niskaansa ja lähteä, ja siinä se. Poliisi ei tule ja pakota takaisin. Jälkipyykki, se on pestävä joka tapauksessa, ja se on aivan yhtä hankala homma, olet sitten ollut naimisissa tai et. Kun on ne yhteiset lapsetkin, yhtä lailla joutuu niiden hoidot ja huollot järjestämään, ja yhteisen omaisuuden jakamaan.
Joten mihinkä ihmeeseen se miesten harhakuva avoliiton helppoudesta oikein perustuu?
"Ollaan tässä yhtä lailla perhe näinkin." No ollaan joo ja lässyn lässyn. Vaan kun ei aina ollakaan. Ei olla nimittäin silloin, kun toinen kuolee. Avoleski ei ole oikeutettu perhe-eläkkeeseen, mikä on aikas iso asia. Itse tiedän, koska olen jäänyt nuorena leskeksi. Ja työnantajan ryhmähenkivakuutuskin oli todella tarpeellinen tuohon tilanteeseen. Avopuolisona ei sitäkään olisi tullut. Eläke auttoi minua ja lastamme suunnattomasti, sain maksetuksi sen avulla talomme, joten kodistakaan ei tarvinnut luopua.
Ja kyllä, hyvin paljon kyse on myös henkisestä yhteenkuuluvaisuuden tunteesta. Vaikka ne tutut ja sukulaiset eivät häistä kyselisikään. Ja jos miehet kammoavat häitä, niin naimisiin toki voi mennä ilman niitäkin.
Minä pidän kaikkia näitä avioliitokammoisia "avoperheenisiä" pentumaisina typeryksinä. Joskus luulisi miehenkin tulevan aikuiseksi ja ottavan aikuisen askeleita elämässään. Jos vapaudenkaipuu on niin suuri, miksi ottaa mitään avoperhettäkään niskoilleen?
Avioliitto on julkinen tunnustus siitä, että "tämä ihminen on minun puolisoni ja minulle tärkeä." Ilmeisesti näille penikka-miehille ei tällaista tärkeää ihmistä ole olemassakaan.