"Sitten kun elämä" ja ajelehtiminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cinzia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Cinzia

Vieras
Hei kaikille,

kysyisin neuvoa ja kokemuksia seuraavaan asiaan:
olemme nyt 30 v pariskunta, ja olleet yhdessä 6 vuotta. Asumme ulkomailla, jonne muutimme mieheni työn perässä (EU maa). Mieheni olisi halunnut mennä naimisiin, ja vakinaistaa suhteemme, mutta itse en halunnut, minulle riitti parisuhteessa eläminen avoliitossa. Nyt olen kuitenkin alkanut haaveilemaan perheestä, mutta tiedän, että täällä en voi perhettä perustaa ja yrittää saada lapsia, en viihdy täällä ollenkaan enkä halua reissata kahden maan väliä. Mieheni haluaa olla täällä ja jäädä tänne asumaan...

Olemme pattitilanteessa, josta olemme puhuneet monet kerrat, mieheni on asettanut ehtoja, jotja mun tulee tehdä toisin, jotta hän suostuisi edes harkitsemaan muuttoa Suomeen. No, olen ne toteuttanut, mutta samalla on mieleen tullut jo 2 v sitten pelko siitä, että ei mies ikinä aio palata Suomeen, vaikka tekisin mitä. Hän painostaa lasten hankintaan täällä, ja on sanonut että olen "riistänyt" häneltä isyyden.. samalla tavalla tuntuu musta, että hän on "riistänyt" multa äityiden....

En enää tiedä tunteistanikaan, tämä kaikki on ollut aika ahdistavaa (syytökset yms), ja en ole varma enää tunteistanikaan vaatimusten ja syytöksen alla... Miehen sukulaiset eivät ymmmärrä kantaani, ja he ihmettelevät miksi olen tälläinen ja miksi en halua perhettä täällä... omat sukulaiseni ja ystäväni ymmärtävät onneksi oman kantani asiaan...

Mitä tekisitte tilanteessani, en näe mitään valoa tunnelin päässä, ja tuntuu että en ikinä saa omaa perhettä... Pitäisikö mun lähteä takaisin Suomeen, töitä kyllä saisin, ja ilmoittaa miehelle että tule perässä jos valitset minut? Tein itse jo kerran uhrauksen, että seurasin miestä tänne hänen takiaan ja pyynnöstään, sekin loukkaa että hän on nyt itse niin ehdoton asiassa.. ymmärrän, jos hän ei halua Suomessa enää ikinä asua, täällä hänellä on uramahdollisuudet ja parempi palkka, itselläni taas olisi enemmän mahdollisuuksia Suomessa.

Päivät vaan kuluu eteenpäin, menee viikko, kaksi, kuukausi,ja olemme aina samassa tilanteessa, ainut ratkaisu tuntuu olevan miehen väsytystekniikkaan perustuva menetelmä, että kyllä mä suostun kun tarpeeksi aikaa kuluu... vaikka se ajatuskin täällä asumisesta lapsen kanssa ahdistaa, en viihdy täällä muutenkaan!

Kiitos neuvoistanne.

Juu, pattitilanne sinullakin, niin kuin tuossa eräällä, joka ei halua lapsia ja puoliso haluaa.

Ajattele tilannetta siitä näkökulmasta, että kumpikaan ei muuta kantaansa.

Silloin te elätte eri maissa. Tuskin ihannetilanne? Jaksatko sellaista elämää?

Jos et, vastaus on selvä. Ilmoitat miehelle muuttavasi Suomeen ja jatkavasi elämäsi rakentamista. Hän saa tehdä tilanteessa omat päätöksensä.

Hups olipa helppoa!

Hei, toi on vaikea tilanne mutta jotenkin tuli se fiilis että jossain sisällä jo tiedät vastauksen, et vain ehkä ole vielä valmis kohtaamaan sitä... Toi sun viimeinen kappale kiteyttää sen, "vaikka se ajatuskin täällä asumisesta lapsen kanssa ahdistaa, en viihdy täällä muutenkaan!"... Eli yrität hirveästi kuvitella elämääsi miehesi vierelle koska haluat kaiken ehkä epätoivoisestikin toimivan, toinen vaihtoehto olisi ero 30 vuotiaana, sukulaisten ihmettelyt ja "tyhjän päälle" jäänti. Mutta neuvoisin silti rehellisesti kuuntelemaan sisintäsi että pystytkö elämään oikeasti onnellisena tuollaisessa tilanteessa.

Ymmärrän taloudelliset realiteetit mutta mun henkilökohtainen mielipide on että ei ole todellista rakkautta jos sun miehesi ei suostu edes harkitsemaan muuttoa joka olisi sinulle parasta ja mahdollisen tulevan lapsen kannalta myös! On mielestäni mieheltäsi itsekästä vaatia yhtä aikaa perhettä ja uraa ja molemmat miehen ehdoilla, nyt otat elämäsi haltuun ja teet itsenäisiä päätöksiä.

Mieti tekisitkö itse noin jos olisit miehesi asemassa? Tuskin... Ehkä miehesi on niitä ihmisiä jotka tarvii vaan sen pikkuvaimon, näyttämään söpöltä ja käyttäytymään fiksusti ja tekemään pari kaunista lasta, kunhan ulkokuori ja kylmät finanssiasiat pelaa niin tunteilla ei niin väliä. Voin olla täysin hakoteillä koska teen johtopäätökset vaan tämän kirjoituksesi perusteella mutta jotenkin tulee vaan sellainen tunne että sinä yrität ja yrität sopeutua ja muuttua miehesi haluaman mukaan mutta se vaan ei riitä... Ja jos ei toiselle riitä sellaisena kun on niin mä en ainakaan haluaisi tuollaista suhdetta. Ja mieti myös tulevia mahdollisia lapsia, haluatko kasvattaa ne ulkomailla miehen kanssa joka on itsekäs, kaukana perheestä ja sukulaisista, yksinäisyys on aika iso juttu vaikka olisi lapsiakin.

Uskalla tehdä vaikeita ratkaisuja jos sydän niin sanoo, nyt on lasten kannalta aika hyvä hetki, vielä ehdit löytää sen elämäsi miehen joka ottaa huomioon myös sinut elämässäsi,... Tsemppiä! :)

Haluisit tehdä päätöksen palata Suomeen ja toivot saavasi täältä sen suuntaista tukea. Ja täältähän on helppo sitä antaa, koska ei tarvitse neuvojan itse "istua tuleen". Mielipiteitä voi veistää asiaan kuin asiaan, sen kummemmemin kaikkia siihen liittyviä tekijoitä tietämättä. Joten tältä pohjalta.

Tämä on niitä kysymyksiä, että kuuluuko toisen uhrautua yhteisen hyvän nimissä. Teillä kummallakin omat vaatimuksenne, jotka tuntuvat eroavan aika tavalla toisistaan. Ainoa yhteinen haave on lapsi, jota ei kyllä missään nimessä pidä alkaa väsämään tuohon tilanteeseen.
Sanoisin että ellet ole jo varma Suomeen paluusta, niin tekase piknikki kotimaahan ja kuulostelkaa vähän aikaa miltä alkaa tuntua.

Nii...ja vielä tuohon uhrautamiseen, että ei kannata. Hyvin harvoin sitä kautta onnen saa.

Olen ihan tosi kiitollinen vastauksista, kun olen aika väsynyt asian pohtimiseen itsekseni. Osittain sen takia olen sairastunut jo lievään masennukseen, töissä vielä käyn... rankkaa valinta on siksi, että olen uhrannut ja antanut tämän suhteen eteen niin paljon, että en helpolla haluaisi luovuttaa...etäsuhtessa eläminen ei ole vaihtoehto meille. Punnitsen koko ajan suhde vai Suomi, Suomi vai suhde.... No, kyllä se on vaikuttanut jo suhteeseemmkin ja niinkuin sanoin olen jo epävarma omista tunteistani...

En ole vielä päätöstä tehnyt, joten en kaipaa siihen vakuutteluja että Suomessa on parempi/huonompi, vaan kokemuksia niltä, joilla on ollut samantapainen tilanne... nyt järjen mukaan mun kannattaisi jäädä tänne mutta sydän/tunne sanoo että se ei ole oikein... Tai en tiedä,miksi koen niin vaikeana nähdä itseni täällä äitinä, vaikka aineeliset olosuhteet ovat ihan ok.

Vaikeaa on uskoa enää toiseen, kun hän ei tule puolitiehen vastaan ollenkaan, vaikka tnnetullessa oli tarkoitus palat Suomeen 3 vuodenn kuluttua, nyt se 3 v vaihtui koko elämäski, mies haluaa ostaa asunnon täältä jne...

Alkuperäinen kirjoittaja nelli79:
On mielestäni mieheltäsi itsekästä vaatia yhtä aikaa perhettä ja uraa ja molemmat miehen ehdoilla, nyt otat elämäsi haltuun ja teet itsenäisiä päätöksiä.

Ja tämäkö sitten ei ole itsekästä??

"Olen ihan tosi kiitollinen vastauksista, kun olen aika väsynyt asian pohtimiseen itsekseni. Osittain sen takia olen sairastunut jo lievään masennukseen, töissä vielä käyn... rankkaa valinta on siksi, että olen uhrannut ja antanut tämän suhteen eteen niin paljon, että en helpolla haluaisi luovuttaa...etäsuhtessa eläminen ei ole vaihtoehto meille. Punnitsen koko ajan suhde vai Suomi, Suomi vai suhde.... No, kyllä se on vaikuttanut jo suhteeseemmkin ja niinkuin sanoin olen jo epävarma omista tunteistani... "

Kirjoitan kirjaston tietokoneella ja nettiaikaa on jäljellä muutama minuutti.

Tänään kotiin postikuukusta kolahti kuten yleensä keskiviikkoisin pääkaupunkiseudun seurakuntalehti Kirkko&kaupunki. Voit lukea lehden netistä.

Siellä taas haettiin kuten yleensä syksyllä vapaaehtoisia nettitukeen ja palvelevaan puhelimeen. Lehdessä oli iso artikkeli parisuhdesotkuista ja niiden selvittämisestä.
Syksyllä ihmiset hakevat apua ja palvelut tökkivät. Varoissaan olevat ohjataan yksityisen avun piiriin.

Olet oikeilla jäljillä, kun olet alkanut hakea apua. Kirjoittaminen on hyvä keino.
Mutta vuosia Elleissä pyörineenä sanon suoraan, että Elleistä saat erittäin huteria neuvoja. Takavuosina taso oli parempi.

Hae neuvoa ammattilaisilta. Niitä löytyy Suomesta pilvin pimein. Niin minäkin tein, kun olin kriisissä.

Nykyään voi äärettömän hyvin. Tänään taas ihmettelin vuonna 2006 kirjoittamaani viestiä Ellien toisella palstalla. Ajatukset ovat tuolloin olleet melko sekavat.
Nykyään elämäni on tasaista ja rauhallista. Ajattelen ehkä jo liiankin selkeästi.
Mutta netissä tai palvelevassa puhelimessa en ala tekemään vapaaehtoistyötä.
Kyllä tämä Elleissä lörpöttely on jo kylliksi.

Sorruin eilen Fazerin tarjoussuklaalevyyn. Suklaa on parasta ensiapua. Sitä aina suosittelen "pikalaastarina" tunnekolhuihin. Kyllä joku sitä sinulle laittaa postipaketissa, jos suklaata ei löydy paikallisesta "Alepasta."

Nyt kone ilmoitti, että aikaa on jäljellä viisi minuuttia. Hyvä niin, sillä olen mahdoton jaarittelija.

Olen itse asunut poissa Suomesta vuosikymmenia, paatos lahtea oli ihan oma. Menin naimisiin paikallisen miehen kanssa. Hanella oli lapsia jo ennestaan ja mina en erityisemmin halunnut lapsia, joten siita ei tullut ongelmaa. Mutta halusin vain muistuttaa etta ota myos huomioon etta jos paatat menna nyt miehen mielen mukaan, ja menna naimisiin ja hankkia lapset, ei ero ja Suomeen muutto tulevaisuudessa enaa olekaan niin yksinkertaista. Jos sina haluat lahtea kotimaahan ja mies jaa uuteen maahan, ja haluat lapset mukaasi, on sinun saatava miehen suostumus siihen. Jos mies ei suostu (vaikuttaa etta varmaan ei suostuisi) , joudut joko jaamaan inhoamaasi maahan asumaan kunnes lapset ovat aikuisia tai sitten kaytannossa menetat lapsesi huoltajuuden kokonaan miehellesi.

Minulla on eronnut tuttava taalla uudessa kotimaassa jolle kavi juuri noin, oli pakko jaada tanne, ja toinen Suomessa (kotoisin taalta alunperin) joka inhoaa Suomea mutta ei paase takaisin tannekaan, koska lapsi on alaikainen ja isa kieltanyt tiukkaan savyyn ajattelemastakaan etta toisi lapsen tanne mukanaan.

Joten ota tamakin hankaluus huomioon ennenkuin teet mitaan paatoksia.

Työskentelen itsekin ulkomailla, ja pohdin jäämistä tänne. Muutaman vuoden kestänyt avoliittoni päättyi Suomessa keväällä, kun ulkomaan komennukseni aika koitti. Ymmärrän hyvin mieheni valinnan. Hän ei olisi tiennyt, mitä tehdä ulkomailla. Ei suomalaista ole kasvatettu elämään toisen siivellä/ toisen elämää. Kunnioitan hänen päätöstään.

AP:ltä kysyisinkin, onko sinulla oikeasti mahdollisuuksia elää kokonaista elämää ulkomailla, vai onko kyseessä vain puolison peesaaminen? Ja jos vain peesaat, oletko lopulta kyllätystynyt siihen vai oikeasti puolisoosi? Lapset ja jne. ovat tärkeä osa elämää, mutta ei koko elämä, jolla voit paeta omaa tarvettasi tehdä elämälläsi jotain.

Jos nimittäin et ole varma parisuhteestasi, eroaminen ja kotiinpalaaminen on mielestäni ihan selviö. 30-vuotiaana voi ihan hyvin aloittaa elämän rakentamisen uudelleen ilman mitään lähiympäristön ihmettelyjä. Aikaa kyllä on.

Sen sijaan, jos ongelmana on pidemminkin oma sopeutumattomuutesi ulkomaille ja kotimaan kaipuu, eikö sille kannattaisi tehdä jotain? Voit jatkaa puolisosi painostamista kotiinpaluuseen, mutta se ei välttämättä onnistu, jos hänellä ei ole mitään tarjolla kotimaassa. Hän olisi silloin saman ongelman edessä, kun olet nyt itse. Lapset eivät tätä tyhjiötä täyttäisi teidän kummankaan kohdalla, ja ongelmat vain pahenisivat.

Ehdotan että varmistat itseltäsi kummasta on kysymys. Kotiin voi palata aina, vaikka se ei välttämättä tunnukaan siltä kuin luulisi. Hyvää parisuhdetta ei sen sijaan kannata heittää pois, jos muut elämän reunaehdot tuntuvat vaikeilta. Perheen perustaminen seuraa luonnollisena osana, kun esteitä ei ole tai niitä ei näe.

Olikohan tässä ulkomaan pöntön pohdiskelussa mitään järkeä...

Yhteistyössä