[QUOTE="aapee";28848471]Lapseni on luonteeltaan aika temperamenttinen taiteilijaluonne, niin jos oppii hillitsemään itseään sen perusteella, että saa multa rahaa, niin mulle ok. Lupasin rahaa nimenomaan niistä käytösnumeroista, koska epäilen, että on kuitenkin näyttänyt sitä asennetta jos joku miellytä myös suusanallisesti.
Jos joskus jatkossa selviää, että hänelle on vaikka kielet vaikeita, niin olen kyllä ihan realistinen että kukin kykyjensä mukaan jne. Ja iloitsen jos on saanut vaikka 8 aineesta, mikä on hänelle vaikeampaa kuin musiikki.
Koulu ei minusta tue lahjakkaita lapsia juuri mitenkään. Musiikin tunnillakin opettaja voisi ottaa tämän pianoon joskus säestämään, tehdä numeroita joissa ne muut hakkaavat palikkaa ja triangelia ja hän voi soittaa oikeasti.
Lapseni tietää että kelpaa mulle vaikka olisi minkälainen. Jos on tapahtunut jotain esim. tottelemattomuutta, hän tulee mulle ne kertomaan, koska tietää etten suutu vaan otan vaan syliin.[/QUOTE]
Rahan antamisella noin pienen arvosana muutoksen vuoksi juurikin viestität, että tuo temperamenttinen taiteilijaluonne ei kelpaa vaan lapsesi tulee muuttua hiljaiseksi asiat sisällään pitäväksi... Suoraan sanottuna itse en opettajana haluaisi opettaa luokkaa, jossa käytöksessä kaikilla olisi a:n rivi
Mielestäni on hienoa, että lapsetkin antavat palautetta ja eivät vaikene, toki silloinkin a on mahdollinen kunhan oppivat sopivat tavat antaa palautetta ja sitä juuri on tarkoitus opetella koulussa eikä hiljentää lapsia ja niiden asennetta rahalla tai muulla ulkoisella kannustimella (mitä myös arvosanat ovat, henk. koht. en niitä käytöksestä edes haluaisi antaa, mutta minkäs teet..)
Uskot ja koet, että lapsesi tietää kelpaavansa sinulle, mutta tuolla lahjomisella kyllä vaarannat tilanteen...
Se on totta, että liian usein lahjakkaiden opetus kärsii ja opetus ei aina ole parasta mahdollista kaikissa oppiaineissa. Sellaista elämä kuitenkin on
Itse haluaisin muuttaa montakin asiaa kouluissamme, mutta ei se vain aina ole niin yksinkertaista. Asiat eivät myöskään ole ihan niin yksinkertaisia kuten sinä ne näet, esim. laittaa lapsesi säestämään (nostaa hänet jalustalle -> silläkin voi olla epäsuotuisia seuraamuksia ja voi asettaa liiaksi paineita), ekaluokkalaisten kanssa voi myös olla hiukkasen haastavaa tehdä numeroita, joissa joku lapsista säestää pienolla, joku triangelilla ja joku palikoilla. Ekaluokan opettaja ei myöskään välttämättä ole se maailman paras musiikkipedagogi, jolla olisi kaikki musiikin tietotaito hallussa...