Olenko kohtuuton nipottaja, jos kysyn lapsen todistuksen arvosanoista?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
no jaa
[QUOTE="vieras";28850992]Minusta kuulostaa, että ainoa, jolla tässä on vaikeuksia, on äiti.[/QUOTE]

Toisaalta voi olla niinkin että tämä täällä meuhkaaminen ja vouhottaminen suojaa lapsen alkuunsa hyvin lähtenyttä koulutietä äidin liialta riehaantumiselta.

Toivotaan näin.
 
"aapee"
[QUOTE="kaffe";28850979]kannustan ottamaan yhteyttä ja opena toivoisin, että otettaisiin (silleen asiallisesti kysyen, mieluiten ei hirveästi puolustuskannalla ainakaan jo heti alkuun).

mutta tuota ihmettelen, että kuten tässä toteat, niin lapsesi on opettajan arvion mukaan käyttäytynyt HYVIN
ja toisessa kommentissa ihmettelet, kun kotiin ei ole tullut viestiä häiriköinnistä tms. ei varmaan olekaan, kun lapsesi on käyttäytynyt HYVIN. ei ole häiriköinyt tai muuta ikävää. Ei vaan ehkä ole ollut sellainen muita tsemppaava erinomaisen aktiivisesti osallistuva, huolelllinen ja kohtelias kuin ERINOMAISEEN vaadittaisiin.

vaikka siellä se paremmankin ruksin paikka on piirretty, niin hyvä ei silti ole huono... eikä edes vähän huono tai melkein hyvä.[/QUOTE]

Mutta eikö sinua (äitinä?) mietityttäisi, mitä on tapahtunut, jos

Käyttäytyminen- yhteisten sääntöjen noudattaminen- hyvät tavat käytöksessä ja puheessa
Yleiset työskentelytaidot- työrauhan antaminen itselle ja muille- ohjeiden noudattaminen- yhteistyötaidot

ovat kaikki laskeneet paitsi hyvät tavat käytöksessä ja puheessa, josta sai b:n jo syksyllä, koska kirosi kerran tunnilla (wilmaan tuli viesti, kun sanoi perkele, kun löi jalan tuoliin)?

Onhan se lapsen täytynyt rikkoa niitä sääntöjä, tai olla antamatta työrauhaa? Tai ei ole totellut ohjeita?
 
no jaa
[QUOTE="aapee";28851036]Mutta eikö sinua (äitinä?) mietityttäisi, mitä on tapahtunut, jos

Käyttäytyminen- yhteisten sääntöjen noudattaminen- hyvät tavat käytöksessä ja puheessa
Yleiset työskentelytaidot- työrauhan antaminen itselle ja muille- ohjeiden noudattaminen- yhteistyötaidot

ovat kaikki laskeneet paitsi hyvät tavat käytöksessä ja puheessa, josta sai b:n jo syksyllä, koska kirosi kerran tunnilla (wilmaan tuli viesti, kun sanoi perkele, kun löi jalan tuoliin)?

Onhan se lapsen täytynyt rikkoa niitä sääntöjä, tai olla antamatta työrauhaa? Tai ei ole totellut ohjeita?[/QUOTE]

Niinpä. Ehkä on ollut ihan normaali lapsi? Eihän kaikkien nyt kuulukaan olla mitään erinomaisia?
 
"aapee"
Kuulostaa siltä että lapsellasi on ehkä pikkuisen vaikeuksia vapaammin ohjautuvissa ryhmätilanteissa. (Liikunta ja musiikki).
Eli b on sinusta vaikeuksia :) ?

Jos olisit lukenut ketjua, niin lapseni siis soittaa ja turhautuu musiikkitunnilla, jossa ei saa soittaa, vaan jotka ovat muskarin toisinto, eli keppiä ja triangelia. En tiedä, onko protestoinut, ope ei oo valittanut.

Liikunnassa taas oli opettajan mukaan luokan parhaimpia luistelijoita, osaa hiihtää, koulu-uinneissa 2 oppilasta pääsi isoon altaaseen, toinen oli lapseni. Mutta meni sanomaan opettajalle ettei pidä pallopeleistä, kun pelkää niitä, kun toiset tulevat päälle. Koulussa pallopelit ovat tärkeitä, ehkä jopa tärkeimpiä lajeja.

Lapsi on ollut mm. leirillä ja pärjännyt hyvin "vapaammin ohjautuvissa ryhmätilanteissa" :)
 
"kaffe"
[QUOTE="aapee";28851036]

Onhan se lapsen täytynyt rikkoa niitä sääntöjä, tai olla antamatta työrauhaa? Tai ei ole totellut ohjeita?[/QUOTE]

no eipä välttämättä kovinkaan pahasti.
nyt en tähän hätään löydä tarkemmin noita alkuopetuksen, mutta otetaan vaikka perus käytösnumero:

Hyvän käyttäytymisen, eli sinun lapsesi toiminnan, kuvaus perusopetuksessa:

Oppilas pääsääntöisesti

osaa ottaa muut huomioon ja tuntee velvollisuutensa yhteisön jäsenenä
kantaa vastuunsa ympäristöstä
toimii rehellisesti ja luotettavasti
noudattaa sääntöjä, ohjeita ja hyviä tapoja
toimii myönteisesti, aktiivisesti ja yhteistyökykyisesti sekä auttaa ja kannustaa muita.
 
"vieras"
Ottaisin yhteyttä opettajaan ja tiedustelisin asiaa.

Meillä apsen koko alakouun ysinä ollut käytösnumero laski syksyllä kasiin.
Otin yhteyttä opettajaan ja ihmetelin miksei vanhemmille ole Wilman kautta viestitty jos häiriöitä käytöksessä on ollut. Yksinkertainen työläinen ajattelee että tottahan niitä on ollut, EI SE NUMERO MUUTEN LASKE TS. JOS LAPSI ON KÄYTTÄYTYNYT KUTEN ENNENKIN, OLISI NUMERO OLLUT YSI. Jotain on lapsen käytöksessä tapahtunut.

Ihmetelen, ettei opettaja ota vanhempiin yhteyttä, vanhempi ei voi tietä miten lapsi käyttäyty koulussa ellei siitä opettajan toimesta infota.
Yleensähän opettajat perustelee että jos mitään ei kuulu, siloin kaikki on hyvin.
Itse odotan opettajan yhteydenottoa jos lapsen käytösnumero laskee, JOTAIN ON TAPAHTUNUT TÄLLÖIN OPETTAJAN MIELESTÄ LAPSEN KÄYTÖKSESSÄ koska opettaja on katsonut aiheelliseksi numeron laskun.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28851063]Ap, toivoisitko sinä jos lapsesi arvosanat nousisivat, että sinulle ilmoitettaisiin siitä? Minusta teet nyt ihan liian ison numeron tästä.[/QUOTE]

Siinä on se ero, että se on iloinen yllätys. Mutta voisi olla kiva, jos lapseni olisi tsempannut esim. numeroitaan ylöspäin, niin ope laittaisi siitä iloisen viestin.
 
no jaa
[QUOTE="aapee";28851072]Eli b on sinusta vaikeuksia :) ?

Jos olisit lukenut ketjua, niin lapseni siis soittaa ja turhautuu musiikkitunnilla, jossa ei saa soittaa, vaan jotka ovat muskarin toisinto, eli keppiä ja triangelia. En tiedä, onko protestoinut, ope ei oo valittanut.

Liikunnassa taas oli opettajan mukaan luokan parhaimpia luistelijoita, osaa hiihtää, koulu-uinneissa 2 oppilasta pääsi isoon altaaseen, toinen oli lapseni. Mutta meni sanomaan opettajalle ettei pidä pallopeleistä, kun pelkää niitä, kun toiset tulevat päälle. Koulussa pallopelit ovat tärkeitä, ehkä jopa tärkeimpiä lajeja.

Lapsi on ollut mm. leirillä ja pärjännyt hyvin "vapaammin ohjautuvissa ryhmätilanteissa" :)[/QUOTE]

Niin, seuraavassa kommentissani jo totesinkin että ehkä b ei tarkoita vaikeuksia.

Mutta entäs miksi se sinulle ei kelpaa, se b?

:D
 
"aapee"
[QUOTE="kaffe";28851098]no eipä välttämättä kovinkaan pahasti.
nyt en tähän hätään löydä tarkemmin noita alkuopetuksen, mutta otetaan vaikka perus käytösnumero:

Hyvän käyttäytymisen, eli sinun lapsesi toiminnan, kuvaus perusopetuksessa:

Oppilas pääsääntöisesti

osaa ottaa muut huomioon ja tuntee velvollisuutensa yhteisön jäsenenä
kantaa vastuunsa ympäristöstä
toimii rehellisesti ja luotettavasti
noudattaa sääntöjä, ohjeita ja hyviä tapoja
toimii myönteisesti, aktiivisesti ja yhteistyökykyisesti sekä auttaa ja kannustaa muita.[/QUOTE]

Mitä se a:n saanut eli lapseni vielä syksyllä pystyi tekemään tuosta paremmin? Käy viikkaamassa muiden vaatteet käytävällä näteiksi pinoiksi ennen kuin tulee luokkaan?
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28851099]Ottaisin yhteyttä opettajaan ja tiedustelisin asiaa.

Meillä apsen koko alakouun ysinä ollut käytösnumero laski syksyllä kasiin.
Otin yhteyttä opettajaan ja ihmetelin miksei vanhemmille ole Wilman kautta viestitty jos häiriöitä käytöksessä on ollut. Yksinkertainen työläinen ajattelee että tottahan niitä on ollut, EI SE NUMERO MUUTEN LASKE TS. JOS LAPSI ON KÄYTTÄYTYNYT KUTEN ENNENKIN, OLISI NUMERO OLLUT YSI. Jotain on lapsen käytöksessä tapahtunut.

Ihmetelen, ettei opettaja ota vanhempiin yhteyttä, vanhempi ei voi tietä miten lapsi käyttäyty koulussa ellei siitä opettajan toimesta infota.
Yleensähän opettajat perustelee että jos mitään ei kuulu, siloin kaikki on hyvin.
Itse odotan opettajan yhteydenottoa jos lapsen käytösnumero laskee, JOTAIN ON TAPAHTUNUT TÄLLÖIN OPETTAJAN MIELESTÄ LAPSEN KÄYTÖKSESSÄ koska opettaja on katsonut aiheelliseksi numeron laskun.[/QUOTE]

Niinpä. Itse en ole yksinkertainen työläinen :) mutta näin mä sen koin. Jotainhan on täytynyt tapahtua eri lailla.
 
no jaa
Toisaalta voidaan kai ajatella että syyslukukauden tavoitteet taitojen hallitsemiseen ovat paljon helpommat saavuttaa, kun tarkoitus on joka aineessa vasta harjoitella koulussa oloa. Kevätlukukaudella vaatimustaso on pikkasen enemmän. Mutta hyvinhän näyttää lapsesi saavuttaneen tason. Erinomaiseen ei voi kaikki pystyä, eikä tarvitsekaan?
Olisko tässä selitys?
 
"aapee"
Niin, seuraavassa kommentissani jo totesinkin että ehkä b ei tarkoita vaikeuksia.

Mutta entäs miksi se sinulle ei kelpaa, se b?

:D
Liikunnassa kelpaa, koska ikävä kyllä ne pallopelit ovat niin tärkeässä osassa siellä koulun liikunnassa. Tämä numero voi vielä laskeakin vuosien varrella.

Monissa muissakin aineissa kelpaa, esim. lukeminen ei ole niin sujuvaa minun korvaani, että odottaisin a:ta. Itse asiassa odotin syksyllä c:tä, tuli b, keväällä b:tä, tuli b.

Musiikissa lapseni on varmasti yksi musikaalisimmista sillä luokalla. Perustan väitteen soitonopettajien puheisiin ja siihen, että koulun orkesterin johtaja (eri ope) valitsi keväällä ekaluokkalaisen lapseni esittämään soolonumeron kevätjuhlassa. Siinä se b korpeaa kyllä mua.

Käytöksessä ehkä ok, mutta jotakin se lapsi on tehnyt, kun ne käytösnumerot laskettiin todistukseen.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28851102]Siinä on se ero, että se on iloinen yllätys. Mutta voisi olla kiva, jos lapseni olisi tsempannut esim. numeroitaan ylöspäin, niin ope laittaisi siitä iloisen viestin.[/QUOTE]

Ihan oikeasti, sinun lapsesi ei ole ainoa, ei läheskään ainoa. Hän on yksi monista.
 
"aapee"
Huhhuh. Hellitä vähän. Toivottavasti lapsi ei tunne hirveitä paineita niskassaan olla täydellinen.
Jos luet viestejäni, en luule että lapsi on täydellinen. Mutta on kyllä musiikissa ihan saletisti 10 oppilas.

Mähän olen jo muotoillut hyvin kohteliaan viestini opettajalle. Tämä keskustelu ei enää musta ole mun lapseni numeroista, vaan arvostelusta yleensä, muidenkin kokemuksia alkaa jo tulla.
 
[QUOTE="aapee";28851191]Liikunnassa kelpaa, koska ikävä kyllä ne pallopelit ovat niin tärkeässä osassa siellä koulun liikunnassa. Tämä numero voi vielä laskeakin vuosien varrella.

Monissa muissakin aineissa kelpaa, esim. lukeminen ei ole niin sujuvaa minun korvaani, että odottaisin a:ta. Itse asiassa odotin syksyllä c:tä, tuli b, keväällä b:tä, tuli b.

Musiikissa lapseni on varmasti yksi musikaalisimmista sillä luokalla. Perustan väitteen soitonopettajien puheisiin ja siihen, että koulun orkesterin johtaja (eri ope) valitsi keväällä ekaluokkalaisen lapseni esittämään soolonumeron kevätjuhlassa. Siinä se b korpeaa kyllä mua.

Käytöksessä ehkä ok, mutta jotakin se lapsi on tehnyt, kun ne käytösnumerot laskettiin todistukseen.[/QUOTE]

Eikös täällä jo rautalangasta joku vääntänyt, että musiikin arvosanaan vaikutta muukin kuin pelkkä musikaalisuus? Aktiivisuus ja muu käytös yms. vaikuttavat myös, hän on siinä puolessa ehkä vähän vähemmän skarpannut ja tässä on tulos.

Tulee kyllä ihan epätoivoinen olo kun tätäkin ketjua lukee. Onneksi en ole opettaja, lapsethan ovat mahtavia, mutta entäs ne jotkut vanhemmat?

Opettajaparka, jos joutuu tätä soppaa vielä selvittämään, se tietää hänelle pitkiä päiviä - mikään selitys ei kelpaa, ja aina aletaan vääntää uudestaan samaa... :)
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28851209]Ihan oikeasti, sinun lapsesi ei ole ainoa, ei läheskään ainoa. Hän on yksi monista.[/QUOTE]

Niin, tällä hetkellä yksi 18 oppilaasta sillä luokalla.
 
"Vieras"
[QUOTE="Ope";28848353]Perusteet ovat muuttuneet paljon siitä kun sinä kävit koulua (esim. katsoppa käyttäytymisen arvosana isommilla. Arvosana 8 kuuluu oppilaalle, joka on ns. normaali ja jonka käytökseen ei ole tarvinnut puuttua!!!). Musiikin arvosana on muutakin kuin musikaalinen lahjakkuus tai osaaminen yhdellä instrumentilla..[/QUOTE]

Joskus aikojen alussa (ei enää mun aikana 1980-luvulla) oli kauhea katastrofi jos joku sai käytöksestä 9 eikä 10. Silloin oli täytynyt tapahtua jotain ikävää...
 
"kaffe"
[QUOTE="aapee";28851135]Mitä se a:n saanut eli lapseni vielä syksyllä pystyi tekemään tuosta paremmin? Käy viikkaamassa muiden vaatteet käytävällä näteiksi pinoiksi ennen kuin tulee luokkaan?[/QUOTE]

Erinomainen (10)

OPPILAS
on oma-aloitteinen työskentelyssään
huolehtii tehtävistään ja opiskeluvälineistään MOITTEETTOMASTI
on KAIKESSA toiminnassaan kohtelias, ystävällinen ja avulias
on vastuuntuntoinen työskentelyään ja ympäristöään kohtaan
pyrkii vaikuttamaan myönteisesti ryhmän ilmapiiriin ja innostaa tovereitaan myönteiseen käyttäytymiseen
on aktiivinen, pitkäjänteinen suhtautumisessaan koulunkäyntiin
käytös on esimerkillistä myös koulun ulkopuolelle suuntautuvassa koulun toiminnassa




ja tosiaan, äitinä, en ole ihan varma, toivonko lapseni tulevaisuudessa kouluun päästyään edes saavan käytöksestä erinomaista arvosanaa. Vai että ottaisi vähän rennommin, käyttäytyisi HYVIN. ei ehkä olisi kaikessa toiminnassaan ystävällinen ja avulias vaan joskus voisi olla huono hetki ja vaikka vetäytyä hetkeksi omiin oloihinsa. joskus voisi olla kirja kotiin unohtuneena tai kynä teroittamatta kun koe alkaa. kun vaan oli muuta mielessä, kavereita ja välkällä hyvät pelit.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"aapee"
Eikös täällä jo rautalangasta joku vääntänyt, että musiikin arvosanaan vaikutta muukin kuin pelkkä musikaalisuus? Aktiivisuus ja muu käytös yms. vaikuttavat myös, hän on siinä puolessa ehkä vähän vähemmän skarpannut ja tässä on tulos.

Tulee kyllä ihan epätoivoinen olo kun tätäkin ketjua lukee. Onneksi en ole opettaja, lapsethan ovat mahtavia, mutta entäs ne jotkut vanhemmat?

Opettajaparka, jos joutuu tätä soppaa vielä selvittämään, se tietää hänelle pitkiä päiviä - mikään selitys ei kelpaa, ja aina aletaan vääntää uudestaan samaa... :)
Kyllä joutuu selvittämään, koska kysyin sitä jo wilmassa. Katsotaan mitä vastaa. Kyllä mikään selitys kelpaa, mutta mielelläni kuulen hänen kantansa numeroiden laskuun.

En käy vääntämään asiasta, tämä on joka tapauksessa viimeinen vuosi tämän open kanssa. Se mitä hän vastas, vaikuttaa toki käsitykseeni hänestä opettajana.

3 lk tulee uusi opettaja, joko siellä musiikkiluokalla tai ei. Näillä arvioillahan on jatkon kannalta vain se merkitys, että miten lapsi itse näkee ne. Kyllä lapsikin ihmetteli musiikin b:tä, enkö ollut tarpeeksi hyvä vaikka osaan soittaa?

Jotkut opettajat ovat tiukempia arvosanoissa kuin toiset, ja sen näkee millaisia opettajia tulee vastaan tämän lapsen ja perässä tulevan pikkusisaruksen koulu-urilla.
 
"aapee"
[QUOTE="kaffe";28851312]Erinomainen (10)

OPPILAS
on oma-aloitteinen työskentelyssään
huolehtii tehtävistään ja opiskeluvälineistään MOITTEETTOMASTI
on KAIKESSA toiminnassaan kohtelias, ystävällinen ja avulias
on vastuuntuntoinen työskentelyään ja ympäristöään kohtaan
pyrkii vaikuttamaan myönteisesti ryhmän ilmapiiriin ja innostaa tovereitaan myönteiseen käyttäytymiseen
on aktiivinen, pitkäjänteinen suhtautumisessaan koulunkäyntiin
käytös on esimerkillistä myös koulun ulkopuolelle suuntautuvassa koulun toiminnassa




ja tosiaan, äitinä, en ole ihan varma, toivonko lapseni tulevaisuudessa kouluun päästyään edes saavan käytöksestä erinomaista arvosanaa. Vai että ottaisi vähän rennommin, käyttäytyisi HYVIN. ei ehkä olisi kaikessa toiminnassaan ystävällinen ja avulias vaan joskus voisi olla huono hetki ja vaikka vetäytyä hetkeksi omiin oloihinsa. joskus voisi olla kirja kotiin unohtuneena tai kynä teroittamatta kun koe alkaa. kun vaan oli muuta mielessä, kavereita ja välkällä hyvät pelit.[/QUOTE]

No, ei mun lapsi ollut tuollainen edes silloin kun sai sen a:n. Syksyllä oli välillä ihan toivotonta hukkaamista tavaroitten kanssa jne. Keväällä oli jo kasvanut huolehtimaan paremmin, että siinä mielessä oli ikään kuin petrannut kevään puolella.
 
no jaa
[QUOTE="aapee";28851348]No, ei mun lapsi ollut tuollainen edes silloin kun sai sen a:n. Syksyllä oli välillä ihan toivotonta hukkaamista tavaroitten kanssa jne. Keväällä oli jo kasvanut huolehtimaan paremmin, että siinä mielessä oli ikään kuin petrannut kevään puolella.[/QUOTE]

Varmaan se a jouluna oli sitten enemmän opettajalta virhe kuin tää b nyt.

Tuosta lapsen pettymyksestä omaan musiikinarvosanaan tulee mieleen, että johtuisko huono käytös musiikintunnilla jonkinlaisesta ylimielisyydestä, tyyliin "mun ei tarvi kun olen kuitenkin parempi kuin muut"?

Se on myös aika hankala asenne koulussa. Ja elämässä ehkäpä muutenkin.
 

Yhteistyössä