Olenko kohtuuton nipottaja, jos kysyn lapsen todistuksen arvosanoista?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Meni nyt tokalle, häneltä laskettiin 6 arvosanaa a:sta b:hen. Mm. kaikki käytökseen liittyvät ovat nyt b. Opettaja ei mitenkään ottanut yhteyttä keväällä, että olisi jotain ongelmaa. Mutta jotenkinhan sen käytöksen ja muidenkin asioiden on täytynyt muuttua, jos arvosanaa lasketaan.

Mulla on siis muutakin wilma-asiaa, lapsen lääkärikäynti ja siitä seuraava päivän poissaolo.
 
"aapee"
Mulla ei ollut siis aavistustakaan asiasta ennen kuin näin todistuksen.

Miehen mielestä ihan sama, ope ei vaan pidä meidän lapsesta, koska tämä on melko itsepäinen ja vilkas.
 
[QUOTE="aapee";28848189]Mulla ei ollut siis aavistustakaan asiasta ennen kuin näin todistuksen.

Miehen mielestä ihan sama, ope ei vaan pidä meidän lapsesta, koska tämä on melko itsepäinen ja vilkas.[/QUOTE]
no ei ope sais huonontaa tuon perusteella todistusta. ja olis pitänyt ottaa yhteyttä teihin jo ennen todistusten antoa. mutta ota ihmeessä yhteyttä. ei yksin kannata pähkäillä asiaa, vaan ottaa selvää miksi näin
 
"Ope"
Et ole! Ilman muuta kannattaa kysyä jos mietityttää ja tietenkin voi myös kysyä, onko opettajalla antaa jotain vinkkiä, miten parantaa tilannetta (esim. mitkä tilanteet ovat olleet sellaisia, että ovat vaikuttaneet arvosanoon alentavasti).

Muistuttaisin kuitenkin, että b on hyvä arvosana ja tuon saadakseen lapsen käytös pitää jo olla hyvää ja normaalia. Toisekseen saan viestistäsi sen käsityksen, että ovat saaneet jouluna todistuksen ja sitten kevään todistukseen arvosanat ovat hieman tippuneet -> tämä taasen voi hyvinkin johtua siitä, että syksy on todella lyhyt aika oppia tuntemaan lapset ja siinä käydään läpi sellaista kuherruskuukautta, ettei opettajalle välttämättä vielä oikein aukene, millainen lapsi on. Lisäksi ensimmäisissä arvosanoissa ollaan usein muutoinkin hövelämpiä, jotta lapselle jää hyvä mieli siitä, miten koulu on alkanut.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"aapee"
Esim. musiikki oli laskettu. Lapseni on 2 v soittanut instrumenttia (plus sitä ennen käynyt muskarit ym.), ja on musiikkiopistln opettajien mielestä erittäin musikaalinen. Tästä kysyin lapselta. Häntä kuulemma rasittaa olla musan tunneilla, kun siellä ei saa soittaa. Se on lapsellista palikan hakkuuta, kuin muskarissa, siis lapsen mielestä.
 
"hmh"
Nykyäänhän arviointiin vaikuttaa (ja pitää vaikuttaa) itse ainesisällön osaamisen lisäksi motivoituneisuus, käytös tunnilla, läksyjen teko ja keskittyminen opetettavaan aineeseen.

Olisko lapsellasi jotain vaikeutta näissä?
 
"aapee"
[QUOTE="Ope";28848199]Et ole! Ilman muuta kannattaa kysyä jos mietityttää ja tietenkin voi myös kysyä, onko opettajalla antaa jotain vinkkiä, miten parantaa tilannetta (esim. mitkä tilanteet ovat olleet sellaisia, että ovat vaikuttaneet arvosanoon alentavasti).

Muistuttaisin kuitenkin, että b on hyvä arvosana ja tuon saadakseen lapsen käytös pitää jo olla hyvää ja normaalia. Toisekseen saan viestistäsi sen käsityksen, että ovat saaneet jouluna todistuksen ja sitten kevään todistukseen arvosanat ovat hieman tippuneet -> tämä taasen voi hyvinkin johtua siitä, että syksy on todella lyhyt aika oppia tuntemaan lapset ja siinä käydään läpi sellaista kuherruskuukautta, ettei opettajalle välttämättä vielä oikein aukene, millainen lapsi on. Lisäksi ensimmäisissä arvosanoissa ollaan usein muutoinkin hövelämpiä, jotta lapselle jää hyvä mieli siitä, miten koulu on alkanut.[/QUOTE]

Joo, eihän se huono arvosana ole. Mutta jos se lasketaan, niin jotainhan on sattunut tunnilla.

Sai tosiaan jouluna todistuksen myös. Minusta on tyhmää pyöristää ekassa todistuksessa ylöspäin, ja sitten laskea kaikki kevätodistukseen.
 
"aapee"
[QUOTE="hmh";28848233]Nykyäänhän arviointiin vaikuttaa (ja pitää vaikuttaa) itse ainesisällön osaamisen lisäksi motivoituneisuus, käytös tunnilla, läksyjen teko ja keskittyminen opetettavaan aineeseen.

Olisko lapsellasi jotain vaikeutta näissä?[/QUOTE]

Läksyt on olleet aina tehty, enemmän on ollut liian innokas eli aina myös kaikki lisätehtävät. Ja keskittyminen on hyvää.

Motivoitumisesta en tiedä muuta kuin musan tunnit turhauttaa. Jos käyttäytyy tunnilla huonosti, niin eikö siitä pitäisi kertoa meille?
 
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848210]Esim. musiikki oli laskettu. Lapseni on 2 v soittanut instrumenttia (plus sitä ennen käynyt muskarit ym.), ja on musiikkiopistln opettajien mielestä erittäin musikaalinen. Tästä kysyin lapselta. Häntä kuulemma rasittaa olla musan tunneilla, kun siellä ei saa soittaa. Se on lapsellista palikan hakkuuta, kuin muskarissa, siis lapsen mielestä.[/QUOTE]

Siis annettiinko teille ihan oikeasti todistuksessa ekaluokkalaiselle arvosano musiikista? Missä kunnassa näin?

Koulussa arvosanat eivät määräydy pelkän lahjakkuuden (tässä tapauksessa musikaalisuuden) mukaan vaan perusteet ovat erit. Perusteet löytyvät valtakunnallisista opetussunnitelman perusteista, joiden pohjalta on laadittu kunta- ja/tai koulukohtaiset suunnitelmat. Näihin perusteisiin kannattaa kyllä tutustua jos arvosana mietityttää. Tuo lapsesi kertoma kyllä tukee sitä, että arvosana on b eikä a, sillä tuntityöskentely nimen omaan on se, mikä merkitsee ja jos asenne on se, että rasittaa niin helppohan sitä on miettiä, miten käyttäytyy tunnilla...
 
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848234]Joo, eihän se huono arvosana ole. Mutta jos se lasketaan, niin jotainhan on sattunut tunnilla.

Sai tosiaan jouluna todistuksen myös. Minusta on tyhmää pyöristää ekassa todistuksessa ylöspäin, ja sitten laskea kaikki kevätodistukseen.[/QUOTE]

Ei välttämättä ole sattunut yhtään mitään vaan opettajan oppilaantuntemus on parantunut sitä myöden kun lapsi on koulussa enemmän oma itsensä kun opettaja ja muut oppilaat tulevat tutuiksi.

Tyhmää tai ei tuo pyöristäminen niin näin monet toimivat. Itse mieluummin annan ekaluokkalaisille arvosanat yläkanttiin kuin alakanttiin. On myös syytä muistaa, että mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän vaatimustaso nousee ja silloin arvosanat laskee jos kehitystä ei tapahdu. Nyt ei kuitenkaan ole varmasti siitä kyse kun kyseessä on sama lukuvuosi.
 
"aapee"
[QUOTE="Ope";28848259]Siis annettiinko teille ihan oikeasti todistuksessa ekaluokkalaiselle arvosano musiikista? Missä kunnassa näin?

Koulussa arvosanat eivät määräydy pelkän lahjakkuuden (tässä tapauksessa musikaalisuuden) mukaan vaan perusteet ovat erit. Perusteet löytyvät valtakunnallisista opetussunnitelman perusteista, joiden pohjalta on laadittu kunta- ja/tai koulukohtaiset suunnitelmat. Näihin perusteisiin kannattaa kyllä tutustua jos arvosana mietityttää. Tuo lapsesi kertoma kyllä tukee sitä, että arvosana on b eikä a, sillä tuntityöskentely nimen omaan on se, mikä merkitsee ja jos asenne on se, että rasittaa niin helppohan sitä on miettiä, miten käyttäytyy tunnilla...[/QUOTE]

Vantaalla. Ihan joka aineesta oli nämä a, b, c jne arviot. Ei riviäkään sanallista arviota.

Minä olen myös musikaalinen ja siitä tuli ammatti minulle. Olisin kyllä ollut todella pettynyt, jos en olisi saanut 10 musiikista, minkä ansaitsin osaamisen perusteella, sen takia etten ottanut koulun musiikkitunteja aina kovin vakavasti.

Hän ei silti häiriköi siellä tietääkseni, ja jos olisi häiriköinyt, miksi siitä ei kerrottu.

Koulun orkesterinjohtaja (= muu ope) valitsi mun lapsen vetämään instrumentissaan sooloesityksen kevätjuhlaan. Hän oli siis ekaluokkalainen.
 
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848256]Läksyt on olleet aina tehty, enemmän on ollut liian innokas eli aina myös kaikki lisätehtävät. Ja keskittyminen on hyvää.

Motivoitumisesta en tiedä muuta kuin musan tunnit turhauttaa. Jos käyttäytyy tunnilla huonosti, niin eikö siitä pitäisi kertoa meille?[/QUOTE]

Edelleenkään b ei vielä tarkoita, että käyttäytyy tunnilla huonosti. Se ettei käyttäydy yhtä hienosti kun ensimmäiset neljä kuukautta ei vielä ole asia josta opettajat yleensä ottavat yhteyttä (tai joutuisimme tekemään sitä öitä myöden, koska näin tapahtuu niin monen kohdalla). Se mitä opettajan PITÄÄ kertoa vanhemmille on lopulta hyvin vähän. Toki hyvään yhteistyöhön kuuluu se, että ollaan yhteydessä puolin ja toisin. Opettajana on kuitenkin kovin vaikeaa tietää, ketkä vanhemmat haluavat tietää kaiken mitä koulussa tapahtuu ja keitä ei kiinnosta edes se jos on välitunnilla ollut tappalussa. Tämän vuoksi suosittelen todella ottamaan yhteyttä opettajaan, jotta hänelle välittyy tieto siitä, että te haluatte tietoa.
 
"hohhoijaa"
Haha. Onhan tää, kun lapseni on nero niin voihan kyynel jos ei olekaan...

Kyllä se hyvä olisi jos äiti hyväksyisi lapsensa, myös siinä tapauksessa ettei tämä sattumoisin olekaan mikään nero, vaan ihan tavallinen pulliainen...
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28848300]Selkeästi on nyt kyse äidin ongelmasta, ei lapsen.[/QUOTE]

Lapsi meni just tokalle. En viitsinyt hänen kuullen puida sitä todistusta, että se oli aika shokki kun 6 arvosanaa laskee. Kysyin onko hän ollut kunnolla tunnilla vai onko ope joutunut ojentamaan häntä. On kuulemma ollut. Kysyin mitä pitää musiikin tunneists, ja vastaus olikin tuolla ylempänä.

Lapsi varmaan kokee, että hänellä on ihan hyvä todistus. Ihan hyvä niin.

Lupasin kyllä rahaa, jos saa käytösnumerot (5kpl) ylös.
 
"aapee"
[QUOTE="Ope";28848299]Edelleenkään b ei vielä tarkoita, että käyttäytyy tunnilla huonosti. Se ettei käyttäydy yhtä hienosti kun ensimmäiset neljä kuukautta ei vielä ole asia josta opettajat yleensä ottavat yhteyttä (tai joutuisimme tekemään sitä öitä myöden, koska näin tapahtuu niin monen kohdalla). Se mitä opettajan PITÄÄ kertoa vanhemmille on lopulta hyvin vähän. Toki hyvään yhteistyöhön kuuluu se, että ollaan yhteydessä puolin ja toisin. Opettajana on kuitenkin kovin vaikeaa tietää, ketkä vanhemmat haluavat tietää kaiken mitä koulussa tapahtuu ja keitä ei kiinnosta edes se jos on välitunnilla ollut tappalussa. Tämän vuoksi suosittelen todella ottamaan yhteyttä opettajaan, jotta hänelle välittyy tieto siitä, että te haluatte tietoa.[/QUOTE]

Joo, täytyy kysellä. Tästä ketjusta sai ihan hyviä vinkkejä.

Mikä ero tarkalleen on jos saa tunnilla a:n tai b:n? Vaikka sillä musan tunnilla, tai ohjeiden noudattamisessa (yksi laskenut käytösnumero)? Millainen saa a:n, ja mistä se laskee b:ksi?
 
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848293]Vantaalla. Ihan joka aineesta oli nämä a, b, c jne arviot. Ei riviäkään sanallista arviota.

Minä olen myös musikaalinen ja siitä tuli ammatti minulle. Olisin kyllä ollut todella pettynyt, jos en olisi saanut 10 musiikista, minkä ansaitsin osaamisen perusteella, sen takia etten ottanut koulun musiikkitunteja aina kovin vakavasti.

Hän ei silti häiriköi siellä tietääkseni, ja jos olisi häiriköinyt, miksi siitä ei kerrottu.

Koulun orkesterinjohtaja (= muu ope) valitsi mun lapsen vetämään instrumentissaan sooloesityksen kevätjuhlaan. Hän oli siis ekaluokkalainen.[/QUOTE]


Perusteet ovat muuttuneet paljon siitä kun sinä kävit koulua (esim. katsoppa käyttäytymisen arvosana isommilla. Arvosana 8 kuuluu oppilaalle, joka on ns. normaali ja jonka käytökseen ei ole tarvinnut puuttua!!!). Musiikin arvosana on muutakin kuin musikaalinen lahjakkuus tai osaaminen yhdellä instrumentilla.

Itse olen vääntänyt tästä asiasta erityisesti tulevien nhl-tähtien vanhempien kanssa...Se, että lapsi on liikunnallisesti vanhempien mielestä parempi kuin muut ei vielä tarkoita, että hän on sitä koululiikunnan puitteissa kun katsotaan opetussuunnitelmaa. Minä en voi antaa arvosanaa omien halujeni mukaan vaan se pitää aina pohjautua opetussunnitelmaan. Liikunnassa tämä tarkoittaa mm. monipuolista osaamista, asennetta, yhteistyötaitoja, oikeaa varustautumista jne.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"aapee"
[QUOTE="hohhoijaa";28848313]Haha. Onhan tää, kun lapseni on nero niin voihan kyynel jos ei olekaan...

Kyllä se hyvä olisi jos äiti hyväksyisi lapsensa, myös siinä tapauksessa ettei tämä sattumoisin olekaan mikään nero, vaan ihan tavallinen pulliainen...[/QUOTE]

Vai nero? Käytösnumeroista nyt enimmäkseen keskustellaan. Olenko minä sinusta nero, kun mulla on aina ollut musa 10? Ja siitä tuli ammatti mulle?

Hyväksyisin ihan hyvin, vaikka olisi kaikki numerot c:ta ja d:ta, jos niin on, niin sitten on. Ihmetyttää vaan tämä laskeminen, kun ei ollut mitään yhteydenottoa?
 
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848327]Lapsi meni just tokalle. En viitsinyt hänen kuullen puida sitä todistusta, että se oli aika shokki kun 6 arvosanaa laskee. Kysyin onko hän ollut kunnolla tunnilla vai onko ope joutunut ojentamaan häntä. On kuulemma ollut. Kysyin mitä pitää musiikin tunneists, ja vastaus olikin tuolla ylempänä.

Lapsi varmaan kokee, että hänellä on ihan hyvä todistus. Ihan hyvä niin.

Lupasin kyllä rahaa, jos saa käytösnumerot (5kpl) ylös.[/QUOTE]

Voi kauhistus. Hellitä nyt hieman! Lapsi on tyytyväinen ja sä alat tarjoamaan rahaa jos arvosanat nousevat hyvästä erinomaiseen TOISELLA LUOKALLA. Arvaappa mitä tuolla saat pahimmillaan aikaan? Sen, että lapsesi kokee ettei kelpaa sinulle. Juttele opettaja kanssa ja pohtikaa asiaa opettajan kanssa, mutta jätä hyvä ihminen lapsesi tämän jutun ulkopuolelle äläkä aseta hänelle liian kovia paineita liian nuorena. B todistuksessa on hyvä!! Itse olen todella onnellinen jos lapseni todistuksessa on ekaluokalla vaikka kaikki b:tä, oli ne sitten laskeneet a:sta tai ei..
 
  • Tykkää
Reactions: Merengue ja moona81
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848346]Joo, täytyy kysellä. Tästä ketjusta sai ihan hyviä vinkkejä.

Mikä ero tarkalleen on jos saa tunnilla a:n tai b:n? Vaikka sillä musan tunnilla, tai ohjeiden noudattamisessa (yksi laskenut käytösnumero)? Millainen saa a:n, ja mistä se laskee b:ksi?[/QUOTE]

Äkkiseltään en löytänyt Vantaan nettisivuilta kovin kattavia perusteita kun en tiedä lapsesi koulua. Toki arvosanoissa on aina tulkintaakin, joten jos haluat tietää tuon, mikä on ero a:lla ja b:llä, pitää sinun kysyä perustetta kyseiseltä opettajalta. Me opettajatkin arvotamme arvosanat eri tavalla ja lisäksi on syytä miettiä, mikä on arvosanojen tarkoitus...Mielenkiintoisia artikkeleita löytyy opetushallituksen sivuilta...
 
eopas
Opettajanhan pitäisi ottaa lähes kaikkiin vanhempåiin yhteyttä, jos tuollaisesta pikkulaskusta vaaditaan selvitystä... A:sta B:hen ei ole mikään iso arvosanan lasku, ehkä pikemmin paluu realiteetteihin. A -> D voisi olla jo yhteydenoton paikka.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"aapee"
[QUOTE="Ope";28848353]Perusteet ovat muuttuneet paljon siitä kun sinä kävit koulua (esim. katsoppa käyttäytymisen arvosana isommilla. Arvosana 8 kuuluu oppilaalle, joka on ns. normaali ja jonka käytökseen ei ole tarvinnut puuttua!!!). Musiikin arvosana on muutakin kuin musikaalinen lahjakkuus tai osaaminen yhdellä instrumentilla.

Itse olen vääntänyt tästä asiasta erityisesti tulevien nhl-tähtien vanhempien kanssa...Se, että lapsi on liikunnallisesti vanhempien mielestä parempi kuin muut ei vielä tarkoita, että hän on sitä koululiikunnan puitteissa kun katsotaan opetussuunnitelmaa. Minä en voi antaa arvosanaa omien halujeni mukaan vaan se pitää aina pohjautua opetussunnitelmaan. Liikunnassa tämä tarkoittaa mm. monipuolista osaamista, asennetta, yhteistyötaitoja, oikeaa varustautumista jne.[/QUOTE]

Itse asiassa lapsi osaa soittaa 2 instrumenttia, koska isompien muskarissa soitettiin kanteletta :)

Liikunta oli 1 laskeneista arvosanoista. Näin vaikka ope sanoi että lapsi on luokan parhaita luistelijoita, osaa myös hiihtää, oli aina oikeat varusteet, luokasta 2 pääsi isoon altaaseen ja lapseni oli toinen niistä... mutta hän inhoaa kaikkia pallopelejä, koska pelkää niitä, että toiset tulevat päälle. Pallopelit ovat niin tärkeitä koulussa, että tämän laskemisen osasin aavistaa.
 
"Ope"
Opettajanhan pitäisi ottaa lähes kaikkiin vanhempåiin yhteyttä, jos tuollaisesta pikkulaskusta vaaditaan selvitystä... A:sta B:hen ei ole mikään iso arvosanan lasku, ehkä pikemmin paluu realiteetteihin. A -> D voisi olla jo yhteydenoton paikka.
Juurikin näin!! Ei ole tarkoituksen mukaista, että pienistä laskuista (ja nousuista) otetaan yhteyttä (varsinkaan ENSIMMÄISELLÄ LUOKALLA). Arviointikeskustelu on muuten juurikin noita kysymyksiä varten ja siellä opettaja voi kertoa missä voisi petrata..
 

Yhteistyössä