Olenko kohtuuton nipottaja, jos kysyn lapsen todistuksen arvosanoista?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
jostottapuhutaan
Niin annat ap aika nipon kuvan itsestäsi. Ja annat sellaisen kuvan, että pidät lastasi ylitse muiden ylivertaisena. Vaikka hän olisi liikunnallisesti ja musikaalisesti ihan ehdoton huippu, ei hän välttämättä yllä a-arvosanaan jos ei ole motivoitunut tunnilla. Tai ei ole yhteishenkeä tms.
 
"aapee"
[QUOTE="Ope";28848373]Voi kauhistus. Hellitä nyt hieman! Lapsi on tyytyväinen ja sä alat tarjoamaan rahaa jos arvosanat nousevat hyvästä erinomaiseen TOISELLA LUOKALLA. Arvaappa mitä tuolla saat pahimmillaan aikaan? Sen, että lapsesi kokee ettei kelpaa sinulle. Juttele opettaja kanssa ja pohtikaa asiaa opettajan kanssa, mutta jätä hyvä ihminen lapsesi tämän jutun ulkopuolelle äläkä aseta hänelle liian kovia paineita liian nuorena. B todistuksessa on hyvä!! Itse olen todella onnellinen jos lapseni todistuksessa on ekaluokalla vaikka kaikki b:tä, oli ne sitten laskeneet a:sta tai ei..[/QUOTE]

Lapseni on luonteeltaan aika temperamenttinen taiteilijaluonne, niin jos oppii hillitsemään itseään sen perusteella, että saa multa rahaa, niin mulle ok. Lupasin rahaa nimenomaan niistä käytösnumeroista, koska epäilen, että on kuitenkin näyttänyt sitä asennetta jos joku miellytä myös suusanallisesti.

Jos joskus jatkossa selviää, että hänelle on vaikka kielet vaikeita, niin olen kyllä ihan realistinen että kukin kykyjensä mukaan jne. Ja iloitsen jos on saanut vaikka 8 aineesta, mikä on hänelle vaikeampaa kuin musiikki.

Koulu ei minusta tue lahjakkaita lapsia juuri mitenkään. Musiikin tunnillakin opettaja voisi ottaa tämän pianoon joskus säestämään, tehdä numeroita joissa ne muut hakkaavat palikkaa ja triangelia ja hän voi soittaa oikeasti.

Lapseni tietää että kelpaa mulle vaikka olisi minkälainen. Jos on tapahtunut jotain esim. tottelemattomuutta, hän tulee mulle ne kertomaan, koska tietää etten suutu vaan otan vaan syliin.
 
Mielestäni olet kohtuuton nipottaja, jos tuollaisia rupeat kyselemään. Mutta hei, tulikin mieleeni, että mulla oli ope, joka ei tykännyt musta..juuri ekalla luokalla. Antoi matikasta seiskan, vaikka olen lahjakas siinä. Mun vanhemmat sai fiksailtua mut eri luokalle. Eihän ne noi arvosanat niinkään häiritse, vaan jos lapsi huomaa olevansa erikoisen epäpidetty. Niin ja tosiaan sen jälkeen ei ollut koulussa ongelmia.
 
"aapee"
[QUOTE="Ope";28848418]Juurikin näin!! Ei ole tarkoituksen mukaista, että pienistä laskuista (ja nousuista) otetaan yhteyttä (varsinkaan ENSIMMÄISELLÄ LUOKALLA). Arviointikeskustelu on muuten juurikin noita kysymyksiä varten ja siellä opettaja voi kertoa missä voisi petrata..[/QUOTE]

Mikä arviointikeskustelu?

Meillä on ollut koko viime vuonna tasan yksi vanhempainvartti, jossa oltiin kaikki paikalls, vanhemmat, ope ja lapsi. Se oli aika alkuvaiheessa syksyllä. Mitään muuta ei ole ollut.
 
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848495]Mikä arviointikeskustelu?

Meillä on ollut koko viime vuonna tasan yksi vanhempainvartti, jossa oltiin kaikki paikalls, vanhemmat, ope ja lapsi. Se oli aika alkuvaiheessa syksyllä. Mitään muuta ei ole ollut.[/QUOTE]

Juurikin tuo vanhempainvartti. Meillä kulkee nimellä arviointikeskustelu, koska tarkoituksena on käydä läpi arvioinnin näkökulmasta jo senkin vuoksi, että vain viidennestä luokasta ylöspäin saavat jouluna todistuksen. Meillä arviointikeskustelu siis on vähän kuin väliarviointi..
 
Juu, ei herran tähden mitään rahoja lupaamaan. Lapsihan käy koulua itsensä ja tulevaisuudensa tähden. .eikä miellyttääkseen vanhempiansa arvosanoilla. Olen joskus antanut kesäloman kunniaksi muksuille rahaa ihan vain ilahduttaakseni ja toki kehunut hienoja todistuksia.
 
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848471]Lapseni on luonteeltaan aika temperamenttinen taiteilijaluonne, niin jos oppii hillitsemään itseään sen perusteella, että saa multa rahaa, niin mulle ok. Lupasin rahaa nimenomaan niistä käytösnumeroista, koska epäilen, että on kuitenkin näyttänyt sitä asennetta jos joku miellytä myös suusanallisesti.

Jos joskus jatkossa selviää, että hänelle on vaikka kielet vaikeita, niin olen kyllä ihan realistinen että kukin kykyjensä mukaan jne. Ja iloitsen jos on saanut vaikka 8 aineesta, mikä on hänelle vaikeampaa kuin musiikki.

Koulu ei minusta tue lahjakkaita lapsia juuri mitenkään. Musiikin tunnillakin opettaja voisi ottaa tämän pianoon joskus säestämään, tehdä numeroita joissa ne muut hakkaavat palikkaa ja triangelia ja hän voi soittaa oikeasti.

Lapseni tietää että kelpaa mulle vaikka olisi minkälainen. Jos on tapahtunut jotain esim. tottelemattomuutta, hän tulee mulle ne kertomaan, koska tietää etten suutu vaan otan vaan syliin.[/QUOTE]


Rahan antamisella noin pienen arvosana muutoksen vuoksi juurikin viestität, että tuo temperamenttinen taiteilijaluonne ei kelpaa vaan lapsesi tulee muuttua hiljaiseksi asiat sisällään pitäväksi... Suoraan sanottuna itse en opettajana haluaisi opettaa luokkaa, jossa käytöksessä kaikilla olisi a:n rivi :D Mielestäni on hienoa, että lapsetkin antavat palautetta ja eivät vaikene, toki silloinkin a on mahdollinen kunhan oppivat sopivat tavat antaa palautetta ja sitä juuri on tarkoitus opetella koulussa eikä hiljentää lapsia ja niiden asennetta rahalla tai muulla ulkoisella kannustimella (mitä myös arvosanat ovat, henk. koht. en niitä käytöksestä edes haluaisi antaa, mutta minkäs teet..)

Uskot ja koet, että lapsesi tietää kelpaavansa sinulle, mutta tuolla lahjomisella kyllä vaarannat tilanteen...

Se on totta, että liian usein lahjakkaiden opetus kärsii ja opetus ei aina ole parasta mahdollista kaikissa oppiaineissa. Sellaista elämä kuitenkin on :( Itse haluaisin muuttaa montakin asiaa kouluissamme, mutta ei se vain aina ole niin yksinkertaista. Asiat eivät myöskään ole ihan niin yksinkertaisia kuten sinä ne näet, esim. laittaa lapsesi säestämään (nostaa hänet jalustalle -> silläkin voi olla epäsuotuisia seuraamuksia ja voi asettaa liiaksi paineita), ekaluokkalaisten kanssa voi myös olla hiukkasen haastavaa tehdä numeroita, joissa joku lapsista säestää pienolla, joku triangelilla ja joku palikoilla. Ekaluokan opettaja ei myöskään välttämättä ole se maailman paras musiikkipedagogi, jolla olisi kaikki musiikin tietotaito hallussa...
 
"aapee"
Niin annat ap aika nipon kuvan itsestäsi. Ja annat sellaisen kuvan, että pidät lastasi ylitse muiden ylivertaisena. Vaikka hän olisi liikunnallisesti ja musikaalisesti ihan ehdoton huippu, ei hän välttämättä yllä a-arvosanaan jos ei ole motivoitunut tunnilla. Tai ei ole yhteishenkeä tms.
En muuten pidä. Johan kirjoitin että liikunnan b on ihan hyvä suoritus, kun ei tykkää pallopeleistä. Se arvosana voi laskeakin.

Lapseni on b:n tasoinen lukija, minusta realistinen arvio. Tai syksyllä se oli mielestäni jopa yläkanttiin, odotin ehkä c:ta.

Lapseni on kyllä sosiaalinen, on kavereita, yhteishenkeäkin.

Yritän kyllä, että lapseni vaihtaisi musaluokkaan 3 km:n päähän. Se ratkaisisi tuon musaongelman.
 
Nytpä suosittelisin sinua ottamaan vähän rauhallisemmin kouluasiat. Olen mäkin joskus ihmetellyt lasteni esim.käytösarviointia. Jotenkin nuo on muuttuneet sitten omilta kouluajoiltani, ainahan ne oli kymppiä melkein. Ainoa mitä olen kyylännyt, on varmaankin se, että onko ope tasapainoinen ja reilu. Ja ovat olleet. Itsetunnon antaminen on mielestäni meidän vanhempien tehtävä.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28848567]En muuten pidä. Johan kirjoitin että liikunnan b on ihan hyvä suoritus, kun ei tykkää pallopeleistä. Se arvosana voi laskeakin.

Lapseni on b:n tasoinen lukija, minusta realistinen arvio. Tai syksyllä se oli mielestäni jopa yläkanttiin, odotin ehkä c:ta.

Lapseni on kyllä sosiaalinen, on kavereita, yhteishenkeäkin.

Yritän kyllä, että lapseni vaihtaisi musaluokkaan 3 km:n päähän. Se ratkaisisi tuon musaongelman.[/QUOTE]

Minkä ongelman?
Minä en näe siinä mitään ongelmaa, että lapsi joutuu käsittelemään turhautumista ja tylsistymistä.

Johan se musa-asia on kondiksessa, kun sitä harrastaa aktiivisesti. Tarkoittaako tuo musaluokkailu sitäpaitsi koko koulun vaihtoa, vai vain musatuntien suorittamista muualla. Etköhän nyt viestitä, että ihmissuhteet voi laittaa vaihtoon tuon musahomman takia?
 
"aapee"
[QUOTE="Ope";28848510]Juurikin tuo vanhempainvartti. Meillä kulkee nimellä arviointikeskustelu, koska tarkoituksena on käydä läpi arvioinnin näkökulmasta jo senkin vuoksi, että vain viidennestä luokasta ylöspäin saavat jouluna todistuksen. Meillä arviointikeskustelu siis on vähän kuin väliarviointi..[/QUOTE]

Minä en henkilökohtaisesti haluaisi keskustella näistä arvosanoista nyt kolmiokannalla, vaan ilman lasta.

Luulen että opettajamme on melko tiukka arvostelija. Kaverin lapsi sai joka matikan kokeesta 1-2 pistettä vaille täydet, silti b.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28848648]Minkä ongelman?
Minä en näe siinä mitään ongelmaa, että lapsi joutuu käsittelemään turhautumista ja tylsistymistä.

Johan se musa-asia on kondiksessa, kun sitä harrastaa aktiivisesti. Tarkoittaako tuo musaluokkailu sitäpaitsi koko koulun vaihtoa, vai vain musatuntien suorittamista muualla. Etköhän nyt viestitä, että ihmissuhteet voi laittaa vaihtoon tuon musahomman takia?[/QUOTE]

Höpö höpö. Musaluokat on tarkoitettu niille, jotka haluavat musiikkia perusopetussuunnitelman päälle lisää. Plus musiikkiopistolla on tarjota soitintunteja siellä koululla, jolloin harrastaminen helpottuu. Lisäksi luokassa kaikki ovat innostuneita musiikista (niihin pyritään, ja vain vanhempien motivaatiolla ei päästä sisään :) ) jolloin musatunnit ovat antoisampia.

Sinne hakee varmaan muitakin samalta alueelta ja muutenkin tulee uusia kavereita. En pidä noiden pikkulasten ihmissuhteita niin haudanvakavina, että kärsivät eri koulusta, kun iltapäivät ja illat voivat höntsäillä yhdessä.

Musaluokka tarkoittaa meillä koko koulun vaihtoa, koska meidän koulu ei ole musaluokkakoulu. Musaluokalla on siis 2 vai 3 lisätuntia musiikkia viikossa. Plus paljon esiintymisiä ja niiden harjoittelua.
 
"aapee"
[QUOTE="Ope";28848564]Rahan antamisella noin pienen arvosana muutoksen vuoksi juurikin viestität, että tuo temperamenttinen taiteilijaluonne ei kelpaa vaan lapsesi tulee muuttua hiljaiseksi asiat sisällään pitäväksi... Suoraan sanottuna itse en opettajana haluaisi opettaa luokkaa, jossa käytöksessä kaikilla olisi a:n rivi :D Mielestäni on hienoa, että lapsetkin antavat palautetta ja eivät vaikene, toki silloinkin a on mahdollinen kunhan oppivat sopivat tavat antaa palautetta ja sitä juuri on tarkoitus opetella koulussa eikä hiljentää lapsia ja niiden asennetta rahalla tai muulla ulkoisella kannustimella (mitä myös arvosanat ovat, henk. koht. en niitä käytöksestä edes haluaisi antaa, mutta minkäs teet..)

Uskot ja koet, että lapsesi tietää kelpaavansa sinulle, mutta tuolla lahjomisella kyllä vaarannat tilanteen...

Se on totta, että liian usein lahjakkaiden opetus kärsii ja opetus ei aina ole parasta mahdollista kaikissa oppiaineissa. Sellaista elämä kuitenkin on :( Itse haluaisin muuttaa montakin asiaa kouluissamme, mutta ei se vain aina ole niin yksinkertaista. Asiat eivät myöskään ole ihan niin yksinkertaisia kuten sinä ne näet, esim. laittaa lapsesi säestämään (nostaa hänet jalustalle -> silläkin voi olla epäsuotuisia seuraamuksia ja voi asettaa liiaksi paineita), ekaluokkalaisten kanssa voi myös olla hiukkasen haastavaa tehdä numeroita, joissa joku lapsista säestää pienolla, joku triangelilla ja joku palikoilla. Ekaluokan opettaja ei myöskään välttämättä ole se maailman paras musiikkipedagogi, jolla olisi kaikki musiikin tietotaito hallussa...[/QUOTE]

Meidän open viesti on kyllä, että hiljainen ja tottelevainen on hyvä lapsi. Se on nähty muidenkin lasten kohdalla.
 
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848649]Minä en henkilökohtaisesti haluaisi keskustella näistä arvosanoista nyt kolmiokannalla, vaan ilman lasta.

Luulen että opettajamme on melko tiukka arvostelija. Kaverin lapsi sai joka matikan kokeesta 1-2 pistettä vaille täydet, silti b.[/QUOTE]

Sitten pyydät erikseen tapaamisen ilman lasta. Edelleenkään arvosana ei ole pelkkä osaaminen eikä varsinkaan pelkkä kokeessa osaaminen.

Sit pieni huomautus: Noilla arvosanoilla ei edes ole mitään merkitystä jatkon kannalta :D Ne ensimmäisen luokan a:t ja b:t eivät kiinnosta ketään muuta kuin sinua ja lastasi (ja tietty niitä sukulaisiasi joille kenties haluat koreilla lapsesi arvosanoilla). Yllätyksenä kerron jopa sen, että alaluokkien arvosanoilla harvemmin on edes merkitystä muuta kuin painotuksiin haettaessa edes kuudennella luokalla. Seiskaluokalla aineenopettajat tekevät taas omat arvionsa. Arvioinnin tarkoitus alaluokilla ei edes ole arvottaa oppilaita suhteessa toisiinsa vaan itseensä...
 
"Ope"
[QUOTE="aapee";28848737]Meidän open viesti on kyllä, että hiljainen ja tottelevainen on hyvä lapsi. Se on nähty muidenkin lasten kohdalla.[/QUOTE]

Ja sinä komppaat ja haluat myös tasapäistää lapsesi yhden opettajan viestien perusteella? Opettajat ovat vain ihmisiä ja ei meillä ole mitään valtaa/oikeuksia alkaa määrittämään sitä millainen on hyvä lapsi. Voimme arvioida käytöstä jne. mutta teille vanhemmille jää sitten sen arvottaminen lapsen silmissä, kuinka paljon merkitystä sillä on mitä muut hänestä sanovat ja kuinka paljon sillä, että hän voi olla oma itsensä (toki räikeät käytöshäiriöt ovat asia erikseen)
 
"vieras"
miksi ette sitten jo ole musaluokkakoulussa? Miksi aloititte ton koulun tollaseen tavistyyliin, kun se ei kerran kelpaa? Kysyitkö jo lapselta haluaako hän sinne musaluokalle?
Lapsesi omien sanojensa mukaan kertoo sinulle avoimesti asiansa, niin miksei hän tullut kertomaan tästä "ongelmasta"? Onko se myös hänen mielestään ISO ongelma?
 
"aapee"
[QUOTE="Ope";28848738]Sitten pyydät erikseen tapaamisen ilman lasta. Edelleenkään arvosana ei ole pelkkä osaaminen eikä varsinkaan pelkkä kokeessa osaaminen.

Sit pieni huomautus: Noilla arvosanoilla ei edes ole mitään merkitystä jatkon kannalta :D Ne ensimmäisen luokan a:t ja b:t eivät kiinnosta ketään muuta kuin sinua ja lastasi (ja tietty niitä sukulaisiasi joille kenties haluat koreilla lapsesi arvosanoilla). Yllätyksenä kerron jopa sen, että alaluokkien arvosanoilla harvemmin on edes merkitystä muuta kuin painotuksiin haettaessa edes kuudennella luokalla. Seiskaluokalla aineenopettajat tekevät taas omat arvionsa. Arvioinnin tarkoitus alaluokilla ei edes ole arvottaa oppilaita suhteessa toisiinsa vaan itseensä...[/QUOTE]

Koetan miettiä juurikin tuota, että näillä arvosanoilla ei ole mitään merkitystä. Mutta kohta niillä on, kun vertaavat toistensa todistuksia.

Ja ensi vuonna meillä on joka tapauksessa uusi opettaja, kolmannesta. Joko siellä musaluokalla tai tässä koulussa. Hän voi olla tiukempi tai lepsumpi. Hän voi pitää lapseni temperamenttityyppiä ok:na tai se voi ärsyttää vielä enemmän kuin tätä opea. Ei voi tietää :)
 
muusakko
Ap:n ongelma on siis se, että lapsensa saa musiikista "vain" b:n vaikka ap:n mukaan lapsi ansaitsisi a:n koska tämä on niin taitava. Ap:n lapsi tympääntyy musiikintunneilla, joten tämän vuoksi sitten pitää vaihtaa musiikkipainotteiseen kouluun? :D
 
"aapee"
[QUOTjosE="Ope";28848769]Ja sinä komppaat ja haluat myös tasapäistää lapsesi yhden opettajan viestien perusteella? Opettajat ovat vain ihmisiä ja ei meillä ole mitään valtaa/oikeuksia alkaa määrittämään sitä millainen on hyvä lapsi. Voimme arvioida käytöstä jne. mutta teille vanhemmille jää sitten sen arvottaminen lapsen silmissä, kuinka paljon merkitystä sillä on mitä muut hänestä sanovat ja kuinka paljon sillä, että hän voi olla oma itsensä (toki räikeät käytöshäiriöt ovat asia erikseen)[/QUOTE]

Jos tuntisit lapseni, tietäisit että ei hän niin helposti tasapäisty :) Itsehillintää koetan opettaa.
 
No mutta kun ei niillä arvosanoilla oikeasti ole merkitystä tuossa vaiheessa. Usko nyt jo hyvä ihminen. Mun isommat kersat ovat korkeimmissa suomen opinahjoissa tällä hetkellä. :D ..tuollaiseen vaikuttaa aika monet asiat, voit itse opettaa empaattisuutta, reiluutta jne. Se on tätä päivää.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28848780]miksi ette sitten jo ole musaluokkakoulussa? Miksi aloititte ton koulun tollaseen tavistyyliin, kun se ei kerran kelpaa? Kysyitkö jo lapselta haluaako hän sinne musaluokalle?
Lapsesi omien sanojensa mukaan kertoo sinulle avoimesti asiansa, niin miksei hän tullut kertomaan tästä "ongelmasta"? Onko se myös hänen mielestään ISO ongelma?[/QUOTE]

Johtuisiko se siitä, että musaluokille pyritään tokalla, ja ne alkavat kolmannella :) ?

On hän tosta musasta ja liikunnasta (pallopeleistä) avautunut mulle useamminkin vuoden aikana.

Ei hän osaa vielä arvioida, mikä on hänelle parempi. Jäädä tuonne tän hetkisen bestiksen takia, bestis voi olla eri jo keväällä, ja musaluokkaan haetaan ennen joulua. Vai hakea ja olla kaverin kanssa koulun jälkeen.

Tosin ihan ok peruskoulu meillä on muuten, että vaikka jäisi, jää henkiin ja menestyy :)

Musiikin harrastaminen on vaan oikeasti helpompaa musaluokalla, se limittyy niin hyvin koulupäivään.
 
lääkäri
[QUOTE="aapee";28848750]Mutta minä olen, siis annan soittotunteja :) en tosin peruskoulussa.

En haluaisi olla lääkäri.[/QUOTE]

:D Ihanasti vastattu :) Hyvää loppukesää Sinulle ja lapsellesi!
 

Yhteistyössä