Ei kait ne terveelliset wokit kelpaa lapsille jos ne on tähän asti saanu syödä pizzaa ja nakkeja ranskanperunoilla!! Ruokavalion muutos vie aikaa. Sitäpaitsi valitettavasti se päiväkotien ja koulujen sapuska on nimeen omaan sitä eines-settiä, eli jos tarjoat samaa sarjaa vielä kotona, niin ei kauheen hyvillä eväillä mennä... Aika surullista jos koirat, työt ja oma salilla käynti menee lasten terveellisen ruoan edelle... Viikonloppuna voi käydä valmiiks kaupassa listan kanssa tekemässä isot ruokaostokset ja viikolla käydä sitte satunnaisesti hakemassa tuoretta leipää, maitoa tms. Edellisen illan valmistelut auttaa, samoin isompien ruokasatsien tekeminen kerralla. Vihannesosastoa lautaselle puolet ainakin sillon jos ruokana on niitä eineksiä. Harrastukset kannattais yrittää siirtää viikonlopuille jos ne arkena sotkee aikataulut. Samoin huushollin siivous. Jos te miehen kanssa molemmat tuutte vasta klo 18 kotiin, niin toinen lähtee koiran kans ulos ja toinen laittaa sen sapuskan. Ja jos te teette 8-tuntista työpäivää ja ootte kotona vasta tohon aikaan, niin aamulla työt ei sitte ala kauheen aikasin. Telkkari kiinni aikasemmin illalla, herätyskello soimaan aikasemmin ja koko homman pyöritys alotetaan aikasemmin jo ennen töihin lähtöö vaikka järjestelemällä paikkoja, kuorimalla potut tms. Tai vaihtoehtosesti niitä hommia tehdään vähän pidempään illalla. Vähän kyllä nyt on selittelyn makua. Jos terveellistä ruokaa ei ennätä tekemään pienille lapsille lasten jokapäiväisten harrastusten takia, niin kannattais minusta laittaa toiseen vaakakuppiin se harrastus ja toiseen ravitseva ruoka. En vähättele harrastusten hyötyjä (etenkin jos on kyse liikunnasta), mutta jos harrastuksen takia lapset elää nakeilla ja nugeteilla niin suosisin ilman muuta mieluummin perus kirkonrottaa tai hyppynarua kotipihalla kotiruoan jälkeen. Isommat lapset kait kulkee itsekin harrastuksiinsa ja teillä on sillävälin aikaa vaikka siihen siivoomiseen? Isommat lapset varmaan osaa tarvittaessa itse lämmittää valmiiksi kaappiin tehtyä ruokaa jos eivät ehdi jäädä odottamaan vanhempien kotiutumista, ja sitä ennen ulkoiluttavat koiran tai pesevät vessan tai jollain muulla tavalla auttavat.
Jos on ihan perus perhe missä on kaksi aikuista ja kaikki kutakuinkin terveitä ja toimintakykysiä niin ei tarvitse olla kotiäiti tai joku supermutsi että kykenee hoitamaan ne kotivelvollisuudet. Kyse on asioiden priorisoimisesta, suunnitelmallisuudesta ja tahdosta yrittää oikeesti. Jos vaan heittää hanskat tiskiin että ei mua se ruoanlaitto muutenkaan nappaa ja aikaakin on aika vähän, niin tottakai peruslaiska ihminen (mitä me kaikki minusta enemmän tai vähemmän ollaan) skippaa ruoanlaiton selittämällä asian itselleen, että näin se nyt vaan on, että vaikka mitä tekis, niin ei vaan onnistu.
Muuten kun joku mainosti niitä Uncle Ben's -kastikkeita, niin niissä on minun tietoni mukaan melkonen määrä lisäaineita ja sokereita. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni aika huttua on nekin purkit...