Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

neuvolalääkäri
Kyllä se kertoo vanhemman toimintakyvystä ja roolista miten hän hoitaa perushoidon. Laittaako ruokaa, herättääkö lapset aamulla vai onko se toisinpäin että lapsi herättää aamulla vanhemmat ja niin edelleen ja niin edelleen. Lapsi tarvitsee terveeseen kasvuun ja kehitykseen riittävän monipuolista ruokaa - mikä ei tarkoita luomuruokaa tai hifistelyä. Ihan normaalia ruokaa, joka voi olla silloin tällöin eineksiä mutta ei jatkuvasti!
Kyllä olet ihan oikeassa, mutta joskus vanhemmat toipuminen tai muu hankala elämäntilanne voi vaatia sitä että perusarjessa voi tehdä jotain vähän helpommin, ainakin jonkin aikaa. Samoin ap:n tilanteesta olen sitä mieltä, että jos hän ei tällä hetkellä ehdi/jaksa tehdä lapsilleen parempaa ruokaa niin näin olkoon. Pääasia, että jaksaa olla hyvä äiti lapsilleen ja puuhata lasten kanssa kaikkea muuta. Voi olla, että ensi kesänä on tilanne toinen ja ruokavaliokin perheessä ihan erilainen. Mitään vahinkoa ei lapsille varmasti ole silloin tapahtunut.

nyt loksahti leuka
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545713:
Voi olla, että ensi kesänä on tilanne toinen ja ruokavaliokin perheessä ihan erilainen. Mitään vahinkoa ei lapsille varmasti ole silloin tapahtunut.
Entä jos ei olekaan erilainen ruokavalio tuolloin? Mitä jos lapset kasvavat vuosia tai pahimmillaan aikuisiksi asti eineksillä? Väitätkö, ettei sillä ole väliä?

neuvolalääkäri
Eikö tässä nyt kuitenkin puhuttu ap:stä ja ap:n lasten ruokavaliosta? Oliko ap:llä jotain masennustaustaa, vai miksi tämä kortti on nyt vedetty mukaan? Missä vaiheessa mielestäsi on sopivaa paneutua ruokavalion nyansseihin, jossei nyt, kun kaikki muu on ap:n sanoin mallillaan (vaikka olenkin tuosta eri mieltä, mutta näin hän itse asian näkee)...? Uskotko, että ap:n vuorovaikutus lapsiinsa kärsii, jos hän alkaa tarjota heille kunnollista ruokaa?
No voi hyvää päivää, lue koko ketju tai edes pari viestiä taaksepäin niin ymmärrät. Kommentti ei liittynyt mitenkään ap:n.

"Hömelö"
Ei kait ne terveelliset wokit kelpaa lapsille jos ne on tähän asti saanu syödä pizzaa ja nakkeja ranskanperunoilla!! Ruokavalion muutos vie aikaa. Sitäpaitsi valitettavasti se päiväkotien ja koulujen sapuska on nimeen omaan sitä eines-settiä, eli jos tarjoat samaa sarjaa vielä kotona, niin ei kauheen hyvillä eväillä mennä... Aika surullista jos koirat, työt ja oma salilla käynti menee lasten terveellisen ruoan edelle... Viikonloppuna voi käydä valmiiks kaupassa listan kanssa tekemässä isot ruokaostokset ja viikolla käydä sitte satunnaisesti hakemassa tuoretta leipää, maitoa tms. Edellisen illan valmistelut auttaa, samoin isompien ruokasatsien tekeminen kerralla. Vihannesosastoa lautaselle puolet ainakin sillon jos ruokana on niitä eineksiä. Harrastukset kannattais yrittää siirtää viikonlopuille jos ne arkena sotkee aikataulut. Samoin huushollin siivous. Jos te miehen kanssa molemmat tuutte vasta klo 18 kotiin, niin toinen lähtee koiran kans ulos ja toinen laittaa sen sapuskan. Ja jos te teette 8-tuntista työpäivää ja ootte kotona vasta tohon aikaan, niin aamulla työt ei sitte ala kauheen aikasin. Telkkari kiinni aikasemmin illalla, herätyskello soimaan aikasemmin ja koko homman pyöritys alotetaan aikasemmin jo ennen töihin lähtöö vaikka järjestelemällä paikkoja, kuorimalla potut tms. Tai vaihtoehtosesti niitä hommia tehdään vähän pidempään illalla. Vähän kyllä nyt on selittelyn makua. Jos terveellistä ruokaa ei ennätä tekemään pienille lapsille lasten jokapäiväisten harrastusten takia, niin kannattais minusta laittaa toiseen vaakakuppiin se harrastus ja toiseen ravitseva ruoka. En vähättele harrastusten hyötyjä (etenkin jos on kyse liikunnasta), mutta jos harrastuksen takia lapset elää nakeilla ja nugeteilla niin suosisin ilman muuta mieluummin perus kirkonrottaa tai hyppynarua kotipihalla kotiruoan jälkeen. Isommat lapset kait kulkee itsekin harrastuksiinsa ja teillä on sillävälin aikaa vaikka siihen siivoomiseen? Isommat lapset varmaan osaa tarvittaessa itse lämmittää valmiiksi kaappiin tehtyä ruokaa jos eivät ehdi jäädä odottamaan vanhempien kotiutumista, ja sitä ennen ulkoiluttavat koiran tai pesevät vessan tai jollain muulla tavalla auttavat.

Jos on ihan perus perhe missä on kaksi aikuista ja kaikki kutakuinkin terveitä ja toimintakykysiä niin ei tarvitse olla kotiäiti tai joku supermutsi että kykenee hoitamaan ne kotivelvollisuudet. Kyse on asioiden priorisoimisesta, suunnitelmallisuudesta ja tahdosta yrittää oikeesti. Jos vaan heittää hanskat tiskiin että ei mua se ruoanlaitto muutenkaan nappaa ja aikaakin on aika vähän, niin tottakai peruslaiska ihminen (mitä me kaikki minusta enemmän tai vähemmän ollaan) skippaa ruoanlaiton selittämällä asian itselleen, että näin se nyt vaan on, että vaikka mitä tekis, niin ei vaan onnistu.

Muuten kun joku mainosti niitä Uncle Ben's -kastikkeita, niin niissä on minun tietoni mukaan melkonen määrä lisäaineita ja sokereita. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni aika huttua on nekin purkit...

• Tykkää
Reactions: Owl
nyt loksahti leuka
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545719:
No voi hyvää päivää, lue koko ketju tai edes pari viestiä taaksepäin niin ymmärrät. Kommentti ei liittynyt mitenkään ap:n.
Ihan eka-sivulta asti olen tässä ollut mukana...

Kyllä olet ihan oikeassa, mutta joskus vanhemmat toipuminen tai muu hankala elämäntilanne voi vaatia sitä että perusarjessa voi tehdä jotain vähän helpommin, ainakin jonkin aikaa. Samoin ap:n tilanteesta olen sitä mieltä, että jos hän ei tällä hetkellä ehdi/jaksa tehdä lapsilleen parempaa ruokaa niin näin olkoon. Pääasia, että jaksaa olla hyvä äiti lapsilleen ja puuhata lasten kanssa kaikkea muuta. Voi olla, että ensi kesänä on tilanne toinen ja ruokavaliokin perheessä ihan erilainen. Mitään vahinkoa ei lapsille varmasti ole silloin tapahtunut.
Itse toivoisin että aapee antaisi mahdollisuuden ruoanlaitolle ja yrittäisi! Se voi olla hauska kokemus :) Mä en ennen myöskään jaksanut edes pilkkoa sipulia ja koin kokkauksen vaivalloiseksi, mutta nykyään kokeilen innoissani erilaisia helppoja reseptejä.. Ei sitä arjessa jaksa mitään monimutkaisia tehdä ja ymmärrän paremmin kuin hyvin, ettei varsinkaan lasten kanssa riitä edes aika alkaa näpertämään jotain susheja. Mutta yrittänyttä ei laiteta! Vanhemmille vanhemmuus on usein loistava motivaattori ja se saa venymään ja yrittämään.

neuvolalääkäri
Entä jos ei olekaan erilainen ruokavalio tuolloin? Mitä jos lapset kasvavat vuosia tai pahimmillaan aikuisiksi asti eineksillä? Väitätkö, ettei sillä ole väliä?
Varmasti on vaikutuksia jos elää VAIN eineksillä, mutta sitä eivät ap:n lapset edes tällä hetkellä tee. He saavat puuroa marjoilla aamupalalla, hedelmiä iltapalalla. Ajoittain äidin tekemää ruokaa ja koulussa/tarhassakin syövät mitä sitten syövätkään. Voisi sulla oikeasti loksahtaa leuka kun kuulisit mitä työssäni päivittäin kohtaan, siinä on einesruokien syöminen ongelmista oikeasti pienin.

nyt loksahti leuka
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545737:
Varmasti on vaikutuksia jos elää VAIN eineksillä, mutta sitä eivät ap:n lapset edes tällä hetkellä tee. He saavat puuroa marjoilla aamupalalla, hedelmiä iltapalalla. Ajoittain äidin tekemää ruokaa ja koulussa/tarhassakin syövät mitä sitten syövätkään. Voisi sulla oikeasti loksahtaa leuka kun kuulisit mitä työssäni päivittäin kohtaan, siinä on einesruokien syöminen ongelmista oikeasti pienin.
Koulu- ja tarharuoka tulee (lähes aina) laitoskeittiöstä. Tiedätkö, miten se ruoka valmistetaan? Nekin ON eineksiä, ne vain isketään kasaan ja lämmitetään. Olen ollut moisessa töissä, enkä kuuna päivänä itse sitä sontaa söisi, saati lapsilleni antaisi. Onneksi "meidän" koululla on vielä oma pikku keittiö, kyläkoulu kun on.

"Hömelö"
Voi olla että nyt en oo ymmärtäny asian ydintä ja puhun ihan läpiä päähäni, koska luin vain ekan sivun ja viimeseltä muutaman kirjotuksen, mutta ainakaan ihan alussa ei ap antanu ymmärtää, että perheessä olis jotain totaalista uupumusta, sairauksia tms., vaan että perus arki on koirineen, työpäivineen, kotitöineen ja todella paljon aikaa vievine harrastuksineen todella hektistä. Se, että perhe on valinnu mieluummin pitää lemmikit ja harrastukset terveellisen ruoan sijaan, ei kuulosta minusta järkevälle vastuullisen vanhemman valinnalle. Jos kyse on vaikka masennuksesta, ymmärrän paremmin sen, että perheessä syödään SIIHEN ASTI eineksiä että toinen vanhempi saadaan jaloilleen ja taas toimintakykyiseksi auttamaan arjen askareissa. Täysin toinen juttu on pitää paljon harrastuksia, minkä takia sitten ei ehdi ja jaksa laittaa sitä ruokaa. Jos niitä eineksiä ja muuta huttua syödään sillon tällön, tai tulee joku kausi pakottavasta syystä (kuten vaikka sairaus) jollonka niitä vedetään päivittäin, mitään vahinkoa tai ainakaan tahallista sellasta lapsille ei varmaankaan aiheudu. Mutta kyllä mua ainaki epäilyttää nää kaikenmaailman syövät, ylipaino-ongelmat, allergiat, astmat, diabetekset, sydän- ja verisuonitaudit sun muut lukuisat vaivat joita nykypäivän ihmisillä on ihan älyttömästi. Liekö kaikilla lisäaineilla sun muilla vaikutusta asiaan..? Toki ihmisten elinikä on pidentyny, mikä tuo mukanaan uusia sairauksia, ja samoin tulee uusia sairauksia tilalle sitä mukaa kun jostain päästään kehittyvien hoitomuotojen takia. Ja ymmärrän hyvin, että myös ilmansaasteet, muut kemikaalit, säteily yms. voi vaikuttaa ties kuin isolta osalta noihinkin sairauksiin. Mutta jos on ihan yleisessä tiedossa, että perus kotiruoka (kasviksilla ja vähällä suolalla ja rasvalla) on todella paljon terveellisempää kun ne nakit ja lihapiirakat, niin kyllä ainaki minua arveluttaa myös ne lisäaineiden mahdollisesti aiheuttavat haittavaikutukset mitkä huomataan vasta vuosien tai vuosikymmenten päästä.

"Hömelö"
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545737:
Koulussa ja päiväkodissa on sitä samaa einesmössöä, että ei se ainakaan tee ruoasta terveellisempää. Ja kyllä on monella tässä maailmassa huonomminkin asiat, toiset kuolee nälkään, mutta nyt puhuttiin ap:sta ja siitä, onko hänen lapsilleen tarjoamissa ruoissa jotain vikaa.

"..."
Mitäs helvettiä nää ihmisten kommentit on? Pinaattiletut ok, nakit ja muusi joskus. Mitä väliä? No joo jos nyt päivittäin on PELKKÄÄ tota niin joo, jokaisen oma asia. Järkytyin näistä näinkin raivokkaista kommenteista. Ja kuinka moni lapsi syö jotain wokkia? Meidän 2,5v ja 4v ei koskekkaan, vaikka on alotettu jo puolivuotiaana kasviksiin tutustuminen.......... Maailma nyt ei tohon todellakaan kaadu. Eriasia jos söis pelkkiä hamppareita eikä ees salaattia sais. Ihmiset rauhottukaa??

Xpss
No sä et kyllä ole ammattitaitoinen saatikka pätevä terveyden tai sosiaalihuollon ammattilainen jos vähät välität miten lapsen vanhemmat jaksavat laittaa ja tarjota normaalia ruokaa lapselleen. Jos ei jaksa muuta kun ostaa ja lämmittää eineshamppareita niin hakekoon apua. Lapsille pitää viitsiä ja osata laittaa perusterveellistä ruokaa. Voin kertoa lasun työntekijänä, että tuo todellakin on merkki elämänhallinnan ongelmista ja ehkä masennuksesta.

Kohtuus kaikessa, mutta älä nyt ihan oikeasti kehtaa puolustella aapeeta. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia ja ottaa itseä niskasta kiinni! Uskon, että ap ryhdistäytyy tsemppien jälkeen! Keittokirja käteen ja opettelemaan!=)
Koitahan happy taas olla niitä henkseleitä paukuttamatta tuolla työkokemuksella. Mitä enemmän tutustut lastensuojelun ihmeelliseen maailmaan, niin huomaat että rima laskee. Pääasia on, että lapsi saa ruokaa. Silloin kun perheessä on muita elämänhallintaan liittyviä ongelmia, niin ei siinä perhetyö kokkauskursseja pidä. Einekset on ihan fine. Jos vanhemmat muistaa ostaa niitä kaljan sijaan...

"Hömelö"
[QUOTE="...";29545782]Mitäs helvettiä nää ihmisten kommentit on? Pinaattiletut ok, nakit ja muusi joskus. Mitä väliä? No joo jos nyt päivittäin on PELKKÄÄ tota niin joo, jokaisen oma asia. Järkytyin näistä näinkin raivokkaista kommenteista. Ja kuinka moni lapsi syö jotain wokkia? Meidän 2,5v ja 4v ei koskekkaan, vaikka on alotettu jo puolivuotiaana kasviksiin tutustuminen.......... Maailma nyt ei tohon todellakaan kaadu. Eriasia jos söis pelkkiä hamppareita eikä ees salaattia sais. Ihmiset rauhottukaa??[/QUOTE]

Pinaattiletut sillon tällön onkin ok, mutta jos ne on siitä terveellisemmästä päästä ja seuraavana päivänä on TAAS nakkeja, seuraavana TAAS lihapiirakkaa, seuraavana TAAS nugetteja, niin tulee kyllä älytön määrä rasvaa, suolaa, lisäaineita eikä paljon mitään ravitsevaa. Niitä kasviksia, puuroa ja marjoja pitäis mättää melkonen määrä että kaiken tarvittavan sais niistä pidemmän päälle. Herättää vaan kysymyksen, että minkälainen ruoanlaittaja puolustelee jatkuvasti tarjottuja nakkeja ja kaupan lihapullia, kun kyse ei todellakaan ollu ap:n kohdalla satunnaisista aterioista...

"Hömelö"
Mä en kyllä ymmärrä, miten melkein joka keskustelussa päädytään tavalla tai toisella puhumaan lastensuojelusta. Ei ap minusta kuulosta ekan sivun perusteella ainakaan semmoselta, että sen perheen kuuluis olla lastensuojelun asiakkaana, jos lapsista muuten pidetään huolta ja jotain ruokaa tarjotaan. Minusta silti on lasten kannalta pidemmän päälle erittäin huono valinta laittaa harrastukset ja oma viitseliäisyyden puute ruoanlaiton edelle jos tuo ruokavalio on lapsille noinkin tavallista.

"Elämä on ihanaa"
Koitahan happy taas olla niitä henkseleitä paukuttamatta tuolla työkokemuksella. Mitä enemmän tutustut lastensuojelun ihmeelliseen maailmaan, niin huomaat että rima laskee. Pääasia on, että lapsi saa ruokaa. Silloin kun perheessä on muita elämänhallintaan liittyviä ongelmia, niin ei siinä perhetyö kokkauskursseja pidä. Einekset on ihan fine. Jos vanhemmat muistaa ostaa niitä kaljan sijaan...
Jep, alkaa pikkuhiljaa jo hävettämään tuon happygirlin puolesta kun on niin suuruinen kuva lastensuojelutyöstä, elämästä ja lapsista. Mutta eiköhän tuo työkokemuksen myötä ala tajuta realiteetteja ja sitten kun sen oman kakaransa vääntää putkauttaa maailmaan niin kuinka saatetaankin törmätä seinään siinävaiheessa kun onkin pakko jokupäivä antaa sille rakkauden helmelle kultimurulle kaupan valmisruokaa. Siinävaiheessa tulee varmaan sellanen maailmanloppu ja paikkakunnan pappi saa rippikoppiin uuden syntisen ripittäytymään vakavista rikkeistään... Aamen.

"Elämä on ihanaa"
[QUOTE="Elämä on ihanaa";29545810]Jep, alkaa pikkuhiljaa jo hävettämään tuon happygirlin puolesta kun on niin suuruinen kuva lastensuojelutyöstä, elämästä ja lapsista. Mutta eiköhän tuo työkokemuksen myötä ala tajuta realiteetteja ja sitten kun sen oman kakaransa vääntää putkauttaa maailmaan niin kuinka saatetaankin törmätä seinään siinävaiheessa kun onkin pakko jokupäivä antaa sille rakkauden helmelle kultimurulle kaupan valmisruokaa. Siinävaiheessa tulee varmaan sellanen maailmanloppu ja paikkakunnan pappi saa rippikoppiin uuden syntisen ripittäytymään vakavista rikkeistään... Aamen.[/QUOTE]

*ruusuinen suuruinen :D

"..."
[QUOTE="Hömelö";29545794]Pinaattiletut sillon tällön onkin ok, mutta jos ne on siitä terveellisemmästä päästä ja seuraavana päivänä on TAAS nakkeja, seuraavana TAAS lihapiirakkaa, seuraavana TAAS nugetteja, niin tulee kyllä älytön määrä rasvaa, suolaa, lisäaineita eikä paljon mitään ravitsevaa. Niitä kasviksia, puuroa ja marjoja pitäis mättää melkonen määrä että kaiken tarvittavan sais niistä pidemmän päälle. Herättää vaan kysymyksen, että minkälainen ruoanlaittaja puolustelee jatkuvasti tarjottuja nakkeja ja kaupan lihapullia, kun kyse ei todellakaan ollu ap:n kohdalla satunnaisista aterioista...[/QUOTE]

Vain elämää, ei sen enempää, on kaikki tää...koita ymmärtää. Mee vaikka hetkeks jenkkeihin aupairiks johonkin perheeseen ni sä rukoilet et siellä syötäs ees yks mansikka viikossa noiden hampurilaisten lisäks.
Se että on aamu ja iltapuurot hedelmineen ja tehdään kuitenkin kotiruokaakin välillä niin ei tee maailmanloppua jos sitten syyään nugetteja ja nakkeja viikolla. .

Miiiii
"Hyvän ruoan olisit tehnyt jo sillä ajalla, mitä olet viettänyt tällä palstalla."

NIIIII IN..... -,-
Kupluamaan kupluamaan! Turjaan tosiaan noin huonolla safkalla salilla käyt, säästyy sulta sekin aika.
:(

"asdf"
Mä tunnen paljon tuollaisia Happyyn ikäisiä ja kaltaisia idealisteja. Kokemuksen karttuessa realismi tulee kuvioihin.
Höpönlöpön, iän myötä pitäis jokaiselle tulla vielä selkeämmin se ajatus, että syödään ja tarjotaan lapsille terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Minä olen 36-vuotias kahden pienen lapsen työssäkäyvä äiti. Myös mieheni käy töissä, mutta silti me onnistumme tekemään lapsille ruoan itse. Jos jotain eineksiä syödään, niin nakit/makkara ehkä kerran kahteen-kolmeen viikkoon, muuten pitäydytään liha-kala-kana -linjalla ja siihen sitten joku lisäke ja salaatti. Laatikkoruokia tehdään viikonloppuisin ja niistä saa myös pakasteeseen annokset sitten kiirettä varten.

Ennakointi ei paljoa vaadi, vähän viitseliäisyyttä. Ai niin ja sitä, että ne lapset haluaa pysyvän terveenä myös aikuisiällä, eikä ohjaa heitä väärille teille ruoan suhteen.

Musta on kummallista jos kahden aikuisen taloudessa ei ehditä tekemään ruokaa... Mä olen yh, käyn töissä ja aamuvuoroviikoilla ehdin hyvin tekemään ruokaa ja käymään kaupassa ja siivota ja pestä pyykkiä. Harrastukset oon suosiolla jättänyt itseltä ja lapsilta tulevaisuuteen, mutta lapset ulkoilee kyllä päivittäin. Iltavuoroviikoilla lapset käy mun äidin luona syömässä, joskus tosin oon tehny ruokaa kotiinkin valmiiksi.
Kyllä meillä syödään eineksiäkin, välillä. Useimmiten ei. Saalaatin virkaa toimittaa usein kirsikkatomaatit ja kurkunpätkä, tai ihan vaan kokonainen porkkana.

Mutta se mitä jäin ihmettelemään.... Miksei makaronilaatikko ole kunnon ruokaa? :eek:

Yhteistyössä