Olenko hoitanut tämän nyt ihan väärin..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teinin mude
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis käsitinkö nyt väärin ettei tyttäresi ole saanut juoda teetä?

No niin, tämä on ehkä tätä minun terveysintoilu puolta. Mutta ihanhan thl:n suosituksetkin on että kofeiini (myös tee) on haitallista alle 16 vuotiaille pieninäkin määrinä.

Tyttö oli melkoinen elohiiri pienenä ja saikin adhd-diagnoosin. Tässä myös yksi syy miksei meillä katsottu paljoa tv:tä eikä varsinkaan esim.pokemoneja. Tyttö meni niistä ihan sekaisin. Alkoi kauhea riekkuminen ja riehuminen. Pikkusisaruksillaan esim. telkkari ei samanlaista vaikutusta saa aikaan.

Halusin silloin tytön lapsuudessa käyttää kaikki keinot paitsi lääkkeet avuksi jotta saadaan arjesta vähän rauhallisempaa ja tytölle enemmän hallintaa elämäänsä. Tarpeeksi touhua ja liikuntaa, terveellistä ruokaa jne. Kofeiini oli kiellettyjen listalla ja siksi ei myöskään teetä juonut ja kokistakin aika harvoin. Todettiin vaan tämän olevan toimiva juttu. Yläasteella on saanut halutessaan hörppiä teetä, mutta ei oikein ole halunnut. Toinen juttu on sitten nä energia juomat joita tietty kaveritkin litkii. Itse en henk.koht. ymmärrä miksi jotkut aikuisetkaan haluavat niitä myrkkyjä juoda, mutta olenkin vähän tämmönen..

[QUOTE="Hipsukka";29243431]Eihän tässä nyt siitä olekaan kysymys, että muut jättäisivät lapsen katsomaan uutisia yksin, tai ne olisi revitty ulkoa juoksentelemasta ja leikkimästä kuulemaan maailman pahuudesta jne. Nyt sinä kärjistät. Meillä on uutisia katsottu yhdessä ja keskusteltu mieltä askarruttavista asioista. Mielestäni uutiset eivät ole mitään hardcorea, jonka vuoksi pitäisi kanavaa kääntää.

Tyttäreni oppi lukemaan kun oli 5, sen jälkeen luki lööpit kaupassa jne, toki niistä on meilläkin juteltu ja kerrottu, että liioittelua tapahtuu.

Sinä koet tehneesi oikein, minun näkemykseni mukaan lapsi ei mene rikki tai perusturvallisuus ei järky jos yhdessä tutustutaan todelliseen maailmaan.[/QUOTE]

Näin, yhdessä aikuisen kanssa ja tosiaan muistakin näkökulmista kuin vanhemman sensuroimana (se saattaa välillä olla haitallista vaikka hyvää sillä tarkoitettaisiinkin). :)

[QUOTE="...";29243403]Mielestäni ala-aste ikäisen lapsen ei tarvitsekaan kovin tarkasti olla selvillä kaikista maailman epäkohdista. Ei sen ikäisillä ole vielä valmiuksia käsitellä kovin rankkoja asioita, vaan ne alkavat helposti ahdistamaan lasta.
Tottakai on hyvä tietää, että löytyy myös niitä, joilla ei mene niin hyvin, mutta en näe järkeäväksi alkaa 10-vuotiaalle selvittämään kovin tarkasti kaikkia pahoja asioita. Kyllä niitä kerkeää vanhempana opettelemaan.[/QUOTE]

Jesh. Puit juuri sanoiksi sen mitä minä olen ajatellut lasteni suhteen.

No niin, tämä on ehkä tätä minun terveysintoilu puolta. Mutta ihanhan thl:n suosituksetkin on että kofeiini (myös tee) on haitallista alle 16 vuotiaille pieninäkin määrinä.

Tyttö oli melkoinen elohiiri pienenä ja saikin adhd-diagnoosin. Tässä myös yksi syy miksei meillä katsottu paljoa tv:tä eikä varsinkaan esim.pokemoneja. Tyttö meni niistä ihan sekaisin. Alkoi kauhea riekkuminen ja riehuminen. Pikkusisaruksillaan esim. telkkari ei samanlaista vaikutusta saa aikaan.

Halusin silloin tytön lapsuudessa käyttää kaikki keinot paitsi lääkkeet avuksi jotta saadaan arjesta vähän rauhallisempaa ja tytölle enemmän hallintaa elämäänsä. Tarpeeksi touhua ja liikuntaa, terveellistä ruokaa jne. Kofeiini oli kiellettyjen listalla ja siksi ei myöskään teetä juonut ja kokistakin aika harvoin. Todettiin vaan tämän olevan toimiva juttu. Yläasteella on saanut halutessaan hörppiä teetä, mutta ei oikein ole halunnut. Toinen juttu on sitten nä energia juomat joita tietty kaveritkin litkii. Itse en henk.koht. ymmärrä miksi jotkut aikuisetkaan haluavat niitä myrkkyjä juoda, mutta olenkin vähän tämmönen..

Eihän kaikki tee ole kofeiinillista?

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Itse en ja kanssa ymmärrä, miksi näitä energiajuomia edes myydään alaikäisille. Ihan kun tuon ikäisillä ei olisi energiaa tarpeeksi.
Ai niin, ei olekkaan, kun on valvottu aamuyöhön, kun uni ei kofeiinin takia tule silmään.

• Tykkää
[QUOTE="Hipsukka";29243431]Eihän tässä nyt siitä olekaan kysymys, että muut jättäisivät lapsen katsomaan uutisia yksin, tai ne olisi revitty ulkoa juoksentelemasta ja leikkimästä kuulemaan maailman pahuudesta jne. Nyt sinä kärjistät. Meillä on uutisia katsottu yhdessä ja keskusteltu mieltä askarruttavista asioista. Mielestäni uutiset eivät ole mitään hardcorea, jonka vuoksi pitäisi kanavaa kääntää.

Tyttäreni oppi lukemaan kun oli 5, sen jälkeen luki lööpit kaupassa jne, toki niistä on meilläkin juteltu ja kerrottu, että liioittelua tapahtuu.

Sinä koet tehneesi oikein, minun näkemykseni mukaan lapsi ei mene rikki tai perusturvallisuus ei järky jos yhdessä tutustutaan todelliseen maailmaan.[/QUOTE]

Peesi. Tiedän itse lapsen, joka Irakin sodan alkaessa pelkäsi, että hänet lähetetään Ruotsiin kun mummikin lähetettiin sodan takia Ruotsiin. Mutta vanhemmat puhuivat asiasta lapsen kanssa ja selvittivät mistä on kyse ja asia ei ahdistanut lasta sen jälkeen. Tämäkään tapaus ei muuttanut mieltäni mitenkään, kyllä lasten tulee tietää mitä maailmassa tapahtuu. Ja parempi, jos se tieto tulee turvallisesti vanhempien seurassa ja asiasta keskustellaan yhdessä.

[QUOTE="veiras";29243165]Kakara huomasi heikon kohtasi ja tulittaa nyt täysillä sillä aseella. Älä huomioi, älä reagoi. Anna olla. Se loppuu se angsti iän myötä ja rauha palaa.

Olet tehnyt parhaasi ja sen pitää riittää.[/QUOTE]

no näin. siinä yläasteen kynnyksellähän se murrosikäkin useimmiten iskee ja silloin tosiaan usein aletaan pohtia maailman pahuuttakin. enpä tiä olisiko se sitten sen kivampi, jos kärsivät lapset ja raiskaukset olisi olleet osa elämää ihan varhaislapsuudesta asti :D

hyvä, että lapsi on saanut olla lapsi. hyvä, että teillä on puhuttu ja pidetty rajat. harmi, että nyt et osaa ehkä suhtautua tytön syytöksiin riittävällä aikuisuudella (=sinä aikuisena ja hyvänä vanhempana tiesit mitä teet. laps on vielä laps ja siinä ikävaiheessa, johon kuuluu kyseenalaistus ja vanhemmista irtaantuminen)

Ehtii ehtii, mutta sitten kun lapsesi oli "tarpeeksi vanha" niin jätitkö hänet yksin opettelemaan vai miksi hänelle tuli se tunne yhtäkkiä ettei hän tiedäkään mitään maailmasta? Et siis kuitenkaan vanhempanakaan kertonut?

Ehkä tässä juuri hämmennykseni ydin.
Tyttö siis HALUSI leikkiä mieluummin kuin katsoa telkkaria. Noista pokemoneista tuli kyllä vääntöä ja siinä kohti tein tiukan rajauksen. Niitä sai alkaa katsomaan n.7v.
Me vanhemmatkaan ei katsottu paljoa telkkaria ja jos katsottiin niin tyttö yleensä oli leikkimässä.
Kukaanhan teistä muista ei voi tietää kuinka paljon meillä loppujen lopuksi on puhuttu maailman menosta ja kuinka kaunistellen ja nyt itse yritän kuumeisesti miettiä olenko puhunut jotenkin liian vähän. Sitä on itse kuitenkin vaikea arvioida.

Yläasteellekin kun siirtyi niin puhui usein siitä kuinka hänellä oli aika hurjia kotioloja. Ja puhuimme tottakai niistä yhdessä. Ja kyllä tyttö oli siitä järkyttynyt, että suuri osa luokkakavereista pollti ja osa jo joi. Järkyttyi kun kaverin äiti oli humalassa kotona päivällä ja on kuulemma melkein aina. Tai kuinka koko koulu opettajia myöten pelkää tiettyjä oppilaita eikä niitä saa kuriin poliisikaan. Kuinka nämä "palkkaavat" oppilaita hakkaamaan koulun jälkeen sellaisen oppilaan joka heille jotain vastaan sanoo. Tyttöni ei voinut tätä hyväksyä ja sai heikompia puolustaessaan usein myös tuntea asian nahoissaan. Täytyy kyllä myöntää, että itsekkin olin monesta asiasta todella järkyttynyt kun tyttö aloitti yläasteen!

Olisiko minun pitänyt pystyä tähän jotenkin lastani valmistamaan? Sitä mietin juuri nyt. En voi uskoa, että hänelle tuli yllätyksenä, että jotkut käyttää huumeita tai että nuoret polttaa ja tupakoi, mutta ehkä ongelman mittasuhteet tuli kuitenkin yllätyksenä. En oikein tiedä..

En nyt jaksa lukea koko ketjua, eli ihan aloitukseen. Varmaan jotain ylilyöntejä on voinut tulla, mut nää on lähinnä vaan mielipide-eroja. Kaikki me ollaan erilaisia tapoinemme ja ominaisuuksimme. Olet toiminut niinkuin olet, koska olet uskonut sen olevan lapsellesi parasta, parhaasi olet yrittänyt. Suurin osa teineistä jossain vaiheessa kapinoi vanhempiaan vastaan oli ne kasvatettu sitten miten hyvänsä. Yritä ymmärtää myös tytärtäsi. Kyllä se joskus ymmärtää että hyvää tarkoitit, parhaasi teit ja tytär on sulle rakas ja haluat sille vain hyvää.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Saiko teillä lapset katsoa ajankohtaisohjelmia (A-studio, Silminnäkijä, 45 minuuttia) tai katsotaanko teillä sellaisia ollenkaan? Entä saiko lapset katsoa Avaraa luontoa?

Avaraluonto oli yksi tytön lemppareista. Itsekkin halusin monesti katsoa :)

En muista tuliko silloin jo 45minuuttia, mutta vastaavia katsottiin joskus vastaavia, toki aiheesta riippuen.
Mutta oikeasti, eihän se elohiiri sellaisiin jaksanut keskittyä ja kiinnostua. Ehkä viipaleen jostain ja sitten kyseli aiheesta ja jutelttiin jos asia jäi mietityttämään.

Ehkä tässä juuri hämmennykseni ydin.
Tyttö siis HALUSI leikkiä mieluummin kuin katsoa telkkaria. Noista pokemoneista tuli kyllä vääntöä ja siinä kohti tein tiukan rajauksen. Niitä sai alkaa katsomaan n.7v.
Me vanhemmatkaan ei katsottu paljoa telkkaria ja jos katsottiin niin tyttö yleensä oli leikkimässä.
Kukaanhan teistä muista ei voi tietää kuinka paljon meillä loppujen lopuksi on puhuttu maailman menosta ja kuinka kaunistellen ja nyt itse yritän kuumeisesti miettiä olenko puhunut jotenkin liian vähän. Sitä on itse kuitenkin vaikea arvioida.

Yläasteellekin kun siirtyi niin puhui usein siitä kuinka *hänellä oli aika hurjia kotioloja. Ja puhuimme tottakai niistä yhdessä. Ja kyllä tyttö oli siitä järkyttynyt, että suuri osa luokkakavereista pollti ja osa jo joi. Järkyttyi kun kaverin äiti oli humalassa kotona päivällä ja on kuulemma melkein aina. Tai kuinka koko koulu opettajia myöten pelkää tiettyjä oppilaita eikä niitä saa kuriin poliisikaan. Kuinka nämä "palkkaavat" oppilaita hakkaamaan koulun jälkeen sellaisen oppilaan joka heille jotain vastaan sanoo. Tyttöni ei voinut tätä hyväksyä ja sai heikompia puolustaessaan usein myös tuntea asian nahoissaan. Täytyy kyllä myöntää, että itsekkin olin monesta asiasta todella järkyttynyt kun tyttö aloitti yläasteen!

Olisiko minun pitänyt pystyä tähän jotenkin lastani valmistamaan? Sitä mietin juuri nyt. En voi uskoa, että hänelle tuli yllätyksenä, että jotkut käyttää huumeita tai että nuoret polttaa ja tupakoi, mutta ehkä ongelman mittasuhteet tuli kuitenkin yllätyksenä. En oikein tiedä..

Kuinka siis kavereilla oli hurjia kotioloja!

[QUOTE="...";29243459]Itse en ja kanssa ymmärrä, miksi näitä energiajuomia edes myydään alaikäisille. Ihan kun tuon ikäisillä ei olisi energiaa tarpeeksi.
Ai niin, ei olekkaan, kun on valvottu aamuyöhön, kun uni ei kofeiinin takia tule silmään.[/QUOTE]

Energiajuomat on saatanasta! :attn:

Olen siis todellakin yllättynyt kun tyttö aamulla sanoi ettei muka tiennyt ennen yläasteelle siirtymistä, että Suomessakin on asiat niin huonosti. Mielestäni en ole sitä asiaa pimitellyt. Oikeastaan en ihan pysty edes uskomaan tuohon tytön sanomaan.
Kuitenkin nyt tilanne on se tyttö kokee, että jotenkin järkyttyi yläasteella ja minä olen kasvattanut pumpulissa ja olen tosi hämmentynyt.

Tänne tulin kirjoittamaan koska minua kiinnostaa onko muut vanhemmat tosiaan jotenkin erityisesti kasvattaneet lapsiaan niin, että no niin, nyt istutaan alas ja puhutaan maailman hirveyksistä. Tai onko muut saaneet katsella itsekseen uutisia tms. Onko siis kasvatukseni ollut säkissä kasvattamista jne.

Minun mielestä tässä nyt ei ole kyse siitä miten muut ovat lapsiaan kasvattaneet, tai siitäkään miten teinin mude on lapsensa kasvattanut. Jokainenhan meistä itse päättää miten lapsensa kasvattaa ja mitä talin säännöt on.

Enempi tässä voisi miettiä miten mude sinö nyt koet tilanteen ja oletko sinä kypsä?
Tyttäresi, niin kin jokainen lapsi tekee, kertoo sinulle että parhaasta yrityksestäsi huolimatta (siitä johtuen) hän on kokenut jonkun asian huonoksi, ja kokee että sinun käytös on tämän aiheuttanut. Pystytkö vastaamaan lapselle? Perustelemaan kantasi, seisomaan käytöksesi takana, tai ehkä jopa sanomaan lapselle, että olet pahoillasi jos tämä kasvatus ei sinun kohdalla ollut se paras mahdollinen tapa toimia. Pumpulissa kasvanut ylikiltti lapsesi nyt ensimmäistä kertaa kyseenalaistaa SINUA. Ja koet tämän nyt kovin hankalana tilanteena, olet palstalla ehkä vain hakemassa helppoa vastausta, että kunpa joku muukin olisi näin kasvattanut ja kaikki olisi ok.
Oletko itse kokenut maailman liian julmaksi paikaksi nykyäänkin? Ja ehkä kuvitellut, että lapsen ei tarvitsisi mitään pahaa kokea jos olet suidattamassa hänelle kaiken. Miten itse osaat käsitellä negatiiviset asiat? Lapsesi on ollut "kypsä selvitellessään kavereiden välisiä riitoja, mutta nyt "riita" (kyseenalaistus, selityksen vaatiminen) on sinun kanssa, ja sinun vanhempana pitäisi nyt olla se kypsä joka pystyy tilanteen selvittämään. Oletko miseen tilanteeseen joutunut aikaisemmin?
Miten sinä kohtaat pahan maailman kun se nyt seisoo edessäsi vaatien tilintekoa ja selitystä. Kanavan vaihtaminen, tai ignooraaminen niin kuin jou tuossa ehdotti ei nyt enää taida olla fiksua.

Ehkä uutisten kieltäminen ja lööppien parhain päin selittely on liiallista pumpuliin käärimistä. Ei niillä huonoilla uutisilla tartte mässäillä, mutta kun ei lasta voi ikuisuuksiin suojella niin hyvä vaan totuttaa pienestä asti siihen ettei maailma ole hyvä paikka.

lastenohjelmien osalta tehköön jokainen itse omat ratkaisunsa mut todellisuutta ei kannata salailla

Tai kuinka koko koulu opettajia myöten pelkää tiettyjä oppilaita eikä niitä saa kuriin poliisikaan. Kuinka nämä "palkkaavat" oppilaita hakkaamaan koulun jälkeen sellaisen oppilaan joka heille jotain vastaan sanoo. Tyttöni ei voinut tätä hyväksyä ja sai heikompia puolustaessaan usein myös tuntea asian nahoissaan. Täytyy kyllä myöntää, että itsekkin olin monesta asiasta todella järkyttynyt kun tyttö aloitti yläasteen!

min en ymmärrä, että oletko tosissasi...
en oikein ymmärrä sitä ideaalitilannettasi.. eli tahtoisitko, että asiat olisi menneet niin, että tyttösi ei olisi ihmetellyt ollenkaan, jos kaverin äiti on kännissä pitkin päiviä ja yläkoululaisten taltuttamiseen tarvitaan jatkuvasti poliisia? olisitko siis toivonut, että tämä kaikki olisi ollut tytöstäsi ihan normaalia ja ymmärrettävä maailman tila?

kyllähän minuakin järkyttää ne kärsimykset ja kamaluudet joita kuulen maailmalla tapahtuvan. vielä enemmän ne järkyttävät jos tapahtuvat lähelläni. muttakun minusta sen kuuluu olla niin. kovin nuorelle tytölle tämä asia ei ehkä hahmotu näin, mutta ihmettelen, ettei sinullekaan.

Yhteistyössä