Olenko hoitanut tämän nyt ihan väärin..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teinin mude
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lasten on nähtävä tosielämää. Meillä katsotaan uutiset ihan koko porukan kesken. Lehtien lööpit ovat tosielämää liioiteltuna. Meillä katsotaan esim. Poliiseja koko perheen kesken ihan senkin takia että lapset oppivat mitä seuraa mistäkin asiasta (esim. mitä poliisit tekevät alaikäisille kännääjille). Salkkarit nyt ovat ihan täyttä höttöä, sitä ei meillä seurata.

Ja mun lalset ovat eskari-alalouluikäisiä.

Itse taas en todellakaan antaisi alle kouluikäisten katsoa poliiseja. Puheetkin on heillä joskus niin härskejä että. Kerrankin puhuivat suihinotosta keskenään poliisiautossa..

Plus että poliisien touhut niissä ohjelmissa on kaukanan normaalien ihmisten elämästä. Ainakin meidän piireissä. Ei lasten tarvitse sellaista nähdä.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
ihmettelen , että minkälaisessa koulussa lapsi on ollut, kun meillä on iät ja ajat lapsia koulunkin taholta kehotettu katsomaan uutisia noin niinkuin "kotiläksyinä", lukemaan lehdistä uutisia jne, ja sitten niistä on koulussakin keskustelleen, esim jokainen on tuonut yhden uutisen mukanaan ja sitten siitä on siellä puhuttu. Siinä oppivat sitä median käyttöä ja käsittelyä myös, onko mainokset huijausta, onko tosiaan Suomessa ihmisiä ilman koteja, miksi jossain tuhotaan luontoa, näitä. Myös tietokonetta käytettään jo eskarissa...

Mielestäni ihan normaaleilta nuo rajoitukset vaikuttavat. Kaikki murrosikäiset kapinoivat vanhempiensa arvomaailmaa vastaan jossain vaiheessa, se kuuluu normaaliin murrosikään.

Ok. Itse olen kyllä nähnyt niitä veripäisiä ihmisiä uutisissa. Olen itse kyllä lähinnä uutiset kuunnellut radiosta joten tarvettakaan niiden katseluun telkkarista ei ole ollut. Tilanteet on monesti menneet niin, että koska en ole ollut vieressä telkkaria katsomassa olen käynyt kääntämässä kanavaa jos olen kuullut uutisten alkavan.

Minulla on ollut lapsuudessani paljon kavereita joilla ei olut kotona telkkaria ollenkaan. Siitäkin on voi kummuta nämä ajatukseni. Ajattelen ettei telkkari ylipäätään ole mikään pakollinen juttu ja lapset voi sieltä katsoa vaan lasten juttuja ja muuten oikeastaan vaan leikkiä ja juosta pihalla. Kuulostaa naiivilta, mutta meillä toimi tytön lapsuudessa tosi hyvin. Touhusi ja juoksi pihalla, leikki barbeilla ja keppareillaan tyytyväisenä. En uskonut tekeväni mitään vahinkoa.

Tyttö on lukenut halutessaan paikallisjakelu lehtiä heti kun halusi. On ollut aina kova lukemaan kirjoja, mutta ei niinkään lehtiä. Hesaria meille ei ole tullut, köyhiä kun vähän ollaan.

Totta kai se toimii lapsuudessa, mutta pointti onkin se, että niistä lapsista kasvaa joskus myös aikuisia ja on vanhempien tehtävä valmistella lapsia tähän aikuisuuteen.

Ei telkkari tietystikään ole mitenkään pakollinen ja ei ole hyvä, jos telkkari on koko ajan päällä. Eikä uutisiakaan ole pakko katsoa telkkarista, voi niitä myös kuunnella radiosta tai lukea lehdistä. Sillä ei ole väliä mistä niitä uutisia kuulee, mutta sillä on väliä kuuleeko niitä uutisia ollenkaan.

Viimeeksi eilen katsoin uutiset ja ei siellä kyllä juossut yhtään ihmistä veressä. Siellä puhuttiin KEVAsta ja taloudesta ja Sini Saarelasta. Asioista, jotka ovat mielestäni täysin sopivia lasten silmille ja korville ja ihan hyväkin, että he tietävät noista asioista.

Toki, jos siellä uutisisissa näytetään jotain kamalaa niin vanhemmat voi silloin kääntää sitä kanavaa. Niin meilläkin tehtiin minun ollessa pieni, jos tuli se varoitus, että seuraava kuvamateriaali voi järkyttää katsojia. Muuten katsoin uutisia vanhempien kanssa ja ymmärsin jo pienenä paljon tästä maailmasta. Ei tullut ylä-asteella yllätyksenä minkälaisessa paikassa oikein elän.

Itse taas en todellakaan antaisi alle kouluikäisten katsoa poliiseja. Puheetkin on heillä joskus niin härskejä että. Kerrankin puhuivat suihinotosta keskenään poliisiautossa..

Plus että poliisien touhut niissä ohjelmissa on kaukanan normaalien ihmisten elämästä. Ainakin meidän piireissä. Ei lasten tarvitse sellaista nähdä.

Ei mitään sellaista mitä lapset eivät kuule esim. koulussa jo. Ja meidän lapset tietävät kyllä että vaikka kaikkea kuulee niin kaikkea ei silti toistella tai käytetä. Meillä toimii tämä, toisilla ehkä ei.

Ja juuri se on mielestäni se pointti että kun lapset eivät näe normaalissa elämässään mitään laitapuolen ilmiöitä niin jostain heidän on siitäkin opittava jotta sitten teininä ei tule järkytyksenä se mitä saattavat nähdä yksin kulkiessaan (ja osaavat toimia jos tulee sellainen tilanne).

[QUOTE="siis";29243263]Ristiriita tässä kaiken keskellä: lapsellesi selvisi vasta teini-iässä asioita SUOMESTA (ja hän kertoo ne sinulle 17-vuotiaana) , silti lapsesi on SINUSTA ollut aina FIKSU ja KYPSÄ. No eikä ole :) Usko nyt ettei tässä koiteta sun lasta mollata, mutta punainen ei ole keltainen jos on punainen![/QUOTE]

Voi kun ymmärtäisin mitä yrität sanoa..

Tyttö siis ollut tosi kypsä, esim.kielellisesti erittäin lahajakas jo pienenä. Osannut kypsästi sovitella kavereiden riitoja ja ymmärtänyt hienosti miksi joku kiukuttelee tai on pahalla mielellä jostain. Tämä siis ihmetyttänyt jopa tarhatätejä, opettajia ja muitakin aikuisia. Osaa keskustella tosi kypsästi ja selittää asioita ymmärrettävästi ja kronologisesti. Nyt minun on varmaan vaikea selittää ymmärrettävästi mitä tarkoitan tällä tytön "kypsyydellä".
En ole mielestäni pimitellyt asioita Suomesta tai muualtakaan, mutta en ole myöskään repinyt pihalta sisälle, istuttanut alas ja alkanut kertomaan siitä kuinka ihmisiä makaa tuolla katuojassa ja kaikilla ei ole ruokaa. Asiat ovat tulleet esille omalla painollaan ja sitten on juteltu. Mutta tyttö tosiaan mieluummin juoksennellut pihalla ja leikkinyt.. enkä ole osannut sitä pahana pitää..

Ja tyttö ei siis sanonut, että on nyt 17v järkyttynyt kun on tajunnut maailman menon. Kertoi nyt, että oli yläasteelle siirtyessä järkyttynyt eikä halua samaa kohtaloa pikkuveljelleen.
Yläasteelle vaihtoi kyllä koulua vähän levottomampaan..liityisköhän tämä "valaistuminen" siihen..

Mun mielestä ajatuksena jotenkin etova, että lapsi saa kaiken informaation maailmasta vanhempien kautta. Tulee mielleyhtymiä uskonnollisiin kultteihin ja lasten aivopesuun. Vanhemmilla on kuitenkin aina omat mielipiteensä ja näkemyksensä asioista, jotka varmasti välittyvät myös lapselle. Olisi ihan suotavaa, että lapsi saisi kuulla myös muiden ihmisten mielipiteitä ja näkemyksiä kyseisistä asioista. Vaikka sitä kuinka yrittäisi olla neutraali asioista kertoessaan, ei se koskaan onnistu täysin. En väitä, että uutisetkaan olisi neutraaleja, mutta parempi kuitenkin saada sitä tietoa useasta eri lähteestä.

Ei mitään sellaista mitä lapset eivät kuule esim. koulussa jo. Ja meidän lapset tietävät kyllä että vaikka kaikkea kuulee niin kaikkea ei silti toistella tai käytetä. Meillä toimii tämä, toisilla ehkä ei.

Ja juuri se on mielestäni se pointti että kun lapset eivät näe normaalissa elämässään mitään laitapuolen ilmiöitä niin jostain heidän on siitäkin opittava jotta sitten teininä ei tule järkytyksenä se mitä saattavat nähdä yksin kulkiessaan (ja osaavat toimia jos tulee sellainen tilanne).

Niin, siksi ne lapset kuulevat niitä suihinotto ja väkivaltajuttuja koulussa jo ala-asteella, kun juntit vanhemmat antavat lastensa katsoa tuollaisia ohjelmia.

Yläasteelle vaihtoi kyllä koulua vähän levottomampaan..liityisköhän tämä "valaistuminen" siihen..

Tai siihen, että sai alkaa katsomaan uutisia. Kyllähän se varmasti on ollut järkytys, jos levottomammassa koulussa on ollut lapsia syrjäytyneistä perheistä, lapsia joiden vanhemmat ovat alkoholisteja, lapsia, jotka käyttävät huumeita ja hän ei ole koskaan ennen ymmärtänyt, että Suomessa on tällaista elämää.

En jaksa uskoa, että kenekään elämä olisi voinut mennä pilalle siksi, että ei ole lapsena saanut katsoa pokemonia tai salkkareita tai että ei ole saanut yksin hillua kaupungilla. Uutisia nyt voisi vanhempien kanssa yhdessä atsoa, mutta kyllä niistä asioista paremmin oppii esim lehtiä lukemalla.

[QUOTE="...";29243346]Niin, siksi ne lapset kuulevat niitä suihinotto ja väkivaltajuttuja koulussa jo ala-asteella, kun juntit vanhemmat antavat lastensa katsoa tuollaisia ohjelmia.[/QUOTE]

Saattaa olla osittain totta. Omieni kasvatus ei tästä huolimatta näytä menneen pieleen joten voin hyvällä omalla tunnolla jatkaa valitsemallani linjalla.

Jo alakoululaiset saattavat törmätä itsensäpaljastajiin, autoihin houkutteleviin namusetiin, ojiin sammuineihin pultsareihin, mt-ongelmaisiin, huonosti käyttäytyviin teineihin yms.

Miten he osaavat toimia tilanteissa jos ei eivät tiedä että tuollaista voi olla tai heille ei ole kerrottu miten noissa tilanteissa toimitaan?

Olen siis todellakin yllättynyt kun tyttö aamulla sanoi ettei muka tiennyt ennen yläasteelle siirtymistä, että Suomessakin on asiat niin huonosti. Mielestäni en ole sitä asiaa pimitellyt. Oikeastaan en ihan pysty edes uskomaan tuohon tytön sanomaan.
Kuitenkin nyt tilanne on se tyttö kokee, että jotenkin järkyttyi yläasteella ja minä olen kasvattanut pumpulissa ja olen tosi hämmentynyt.

Tänne tulin kirjoittamaan koska minua kiinnostaa onko muut vanhemmat tosiaan jotenkin erityisesti kasvattaneet lapsiaan niin, että no niin, nyt istutaan alas ja puhutaan maailman hirveyksistä. Tai onko muut saaneet katsella itsekseen uutisia tms. Onko siis kasvatukseni ollut säkissä kasvattamista jne.

Olen siis todellakin yllättynyt kun tyttö aamulla sanoi ettei muka tiennyt ennen yläasteelle siirtymistä, että Suomessakin on asiat niin huonosti. Mielestäni en ole sitä asiaa pimitellyt. Oikeastaan en ihan pysty edes uskomaan tuohon tytön sanomaan.
Kuitenkin nyt tilanne on se tyttö kokee, että jotenkin järkyttyi yläasteella ja minä olen kasvattanut pumpulissa ja olen tosi hämmentynyt.

Tänne tulin kirjoittamaan koska minua kiinnostaa onko muut vanhemmat tosiaan jotenkin erityisesti kasvattaneet lapsiaan niin, että no niin, nyt istutaan alas ja puhutaan maailman hirveyksistä. Tai onko muut saaneet katsella itsekseen uutisia tms. Onko siis kasvatukseni ollut säkissä kasvattamista jne.

Minun mielestä kasvatuksesi on ollut säkissä kasvattamista. Enimmäkseen kuulostaa siltä, että olet kasvattanut lapsesi oikein hyvin, mutta olet mielestäni yrittänyt suojella heitä liikaa maailman pahuudelta. Tämä ei nyt kuitenkaan ole mikään kamalin moka, minkä kasvatuksessa voi tehdä ja lapsistasi kasvaa varmasti ihan normaaleja ihmisiä joka tapauksessa.

• Tykkää
Reactions: Nap
Jo alakoululaiset saattavat törmätä itsensäpaljastajiin, autoihin houkutteleviin namusetiin, ojiin sammuineihin pultsareihin, mt-ongelmaisiin, huonosti käyttäytyviin teineihin yms.

Miten he osaavat toimia tilanteissa jos ei eivät tiedä että tuollaista voi olla tai heille ei ole kerrottu miten noissa tilanteissa toimitaan?

Osaavat toimia, kodka vanhemmat ovat kertoneet ja opettaneet, miten tällaisissa tilanteissa toimitaan.
Ei lasten kasvatusvastuuta voi siirtää jollekin television draamasarjalle.

Asuttiin ja asutaan kyllä tosi rauhallisella alueella, mutta kyllä niitä juoppoja yms on tullut tietenkin vastaan. Itseasiassa ala-asteiässä puhuttiin näistä paljastelijoista ja namusedistä ihan vakavasti ja mietittiin mitä silloin pitää tehdä jos tämmönen hörhö vastaan tulee. Mielestäni näistä puhuminen kuuluu jokaisen vanhemman tehtäviin. Välillä pelkäsin, että puhunko näistä asioista jopa liikaakin (ettei lapsi ala ihan pelkäämään muita ihmisiä).

Mun mielestä ajatuksena jotenkin etova, että lapsi saa kaiken informaation maailmasta vanhempien kautta. Tulee mielleyhtymiä uskonnollisiin kultteihin ja lasten aivopesuun. Vanhemmilla on kuitenkin aina omat mielipiteensä ja näkemyksensä asioista, jotka varmasti välittyvät myös lapselle. Olisi ihan suotavaa, että lapsi saisi kuulla myös muiden ihmisten mielipiteitä ja näkemyksiä kyseisistä asioista. Vaikka sitä kuinka yrittäisi olla neutraali asioista kertoessaan, ei se koskaan onnistu täysin. En väitä, että uutisetkaan olisi neutraaleja, mutta parempi kuitenkin saada sitä tietoa useasta eri lähteestä.

Huhhuh. Älä pelkää. Ei se nyt todellakaan noin mennyt onneksi.
Kylä asioista puhuttiin ja uutisia esim.radiosta autossa kuunneltiin jne.. :)

Mielestäni ala-aste ikäisen lapsen ei tarvitsekaan kovin tarkasti olla selvillä kaikista maailman epäkohdista. Ei sen ikäisillä ole vielä valmiuksia käsitellä kovin rankkoja asioita, vaan ne alkavat helposti ahdistamaan lasta.
Tottakai on hyvä tietää, että löytyy myös niitä, joilla ei mene niin hyvin, mutta en näe järkeäväksi alkaa 10-vuotiaalle selvittämään kovin tarkasti kaikkia pahoja asioita. Kyllä niitä kerkeää vanhempana opettelemaan.

[QUOTE="...";29243383]Osaavat toimia, kodka vanhemmat ovat kertoneet ja opettaneet, miten tällaisissa tilanteissa toimitaan.
Ei lasten kasvatusvastuuta voi siirtää jollekin television draamasarjalle.[/QUOTE]

Olet oikeassa. Näinhän me emme olekaan tehneet. Keskustelu tulee siinä luontevasti ja jatkuu yleensä pitempäänkin ja siihen palataan myöhemminkin. Lapset eivät siis katso yksin vaan vanhempien kanssa, ja keskustellen. Lapsille jää näin mielestäni asiasta laajempi ja selkeämpi kuva (myös se että mitä poliisit tekevät "roistoille", pitääkö poliiseja pelätä, auttavatko he tavallisia ihmisiä yms.) asiasta kuin vain siten että istuttaisin alas ja sanoisin että "on olemassa namusetiä, varokaa niitä". Enkä haluaisi että jos mun lapseni joutuisi pulaan niin ei uskaltaisi mennä pyytämään apua poliisilta (koska nuoret eivät yleensä hirveän positiivisesti puhu poliisista keskenään) tms.

Saiko teillä lapset katsoa ajankohtaisohjelmia (A-studio, Silminnäkijä, 45 minuuttia) tai katsotaanko teillä sellaisia ollenkaan? Entä saiko lapset katsoa Avaraa luontoa?

Eihän tässä nyt siitä olekaan kysymys, että muut jättäisivät lapsen katsomaan uutisia yksin, tai ne olisi revitty ulkoa juoksentelemasta ja leikkimästä kuulemaan maailman pahuudesta jne. Nyt sinä kärjistät. Meillä on uutisia katsottu yhdessä ja keskusteltu mieltä askarruttavista asioista. Mielestäni uutiset eivät ole mitään hardcorea, jonka vuoksi pitäisi kanavaa kääntää.

Tyttäreni oppi lukemaan kun oli 5, sen jälkeen luki lööpit kaupassa jne, toki niistä on meilläkin juteltu ja kerrottu, että liioittelua tapahtuu.

Sinä koet tehneesi oikein, minun näkemykseni mukaan lapsi ei mene rikki tai perusturvallisuus ei järky jos yhdessä tutustutaan todelliseen maailmaan.

Yhteistyössä