Olen päikyntäti ja jos jonkun lapsen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näin meillä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="näin meillä";23588881]aina puutun kiusaamisiin[/QUOTE]

Se on hyvä. Sinun päiväkodissasi ei siis tuon toisen ketjun suuttujan olisi edes tarvinnut suuttua. Ihmetyttää siinä ketjussa, kun hoitajat ei oo välittäneet...

Alkuperäinen kirjoittaja leidi on tö haus;23588906:
Se on hyvä. Sinun päiväkodissasi ei siis tuon toisen ketjun suuttujan olisi edes tarvinnut suuttua. Ihmetyttää siinä ketjussa, kun hoitajat ei oo välittäneet...

hankala sanoa mutta uskoisin että asiaan on puututtu

Täytyy tunnustaa, että olen minäkin joutunut sanomaan muutamalle lapselle aika napakasti puistossa, että nyt loppuu toi yökkäily ja lällättely 1,5 pojalle. Kaikkea kun ei ne tarhan täditkään näe tai jaksa puuttua.

Kyllä mä ymmärrän, että äidillä palaa hihat ja sanoo jotain harkitsematonta. Miksei ne tarhan tädit puuttunu tilanteeseen kun oli kuitenkin paikalla. Hankalia asioita. Usein vaan se leijona emo herää äidissä, kun omaa lasta kiusataan.

Kerronpa tarinan joka tehosi aika hyvin. Lastani kiusattiin ryhmiksessä, tyttö 3v ja kiusaaja 4v poika. Sanoin siitä heti kun lapsi minulle siitä sanoi ja asiaan oli tartuttu jo heti, me emme ole hoidossa jokapäivä. Pojalle oli puhuttu asiasta ja hän oli asian ymmärtänyt ja ollut kilttiä ja katuvaa. No eipä se auttanut. Puhuin sitten tätien kanssa että tyttö pääsee syksyllä päiväkotiin, että sieltä on paikka auennut, että mieluummin pitäisin hänet kyllä tutussa paikassa... poika oli jälleen otettu puhutteluun, kokoukseen pöydän ääreen ja hänelle oli kerrottu niinkuin asia on, että Iisan vanhemmat miettivät hoitopaikan vaihtoa, koska sinä kiusaat Iisaa. Olisiko kivaa että Iisa sen sinun kiusaamisen takia vaihtaisi toiseen paikkaan. Se kolahti poikaan, nyt Iisa on sitä mieltä että Arttu on tosi kiva kaveri.

No niin pitääkin puuttua. Eihän vanhemmat voi käyttäytyä samoin kuin lapset. Rumia ei saa puhua, eikä uhkailla, ei lapset eikä varsinkaan aikuiset. Mutta kyllä minäkin olisin tiukasti sanonut tuossa tilanteessa lapselle. Siis sanonut siitä, että noin ei puhuta toiselle, eikä xxx saa kiusata. Ja vielä olisin lisäksi puhunut heti jollekin ohjaajalle.

No todellakin pitää asiaan puuttua ja napakasti, jos tuollainen tilanne eteen tulee. Mutta - toisaalta, jos tuollainen tilanne kävelee vastaan, niin...eikös se ole jo vakavamman puoleinen peiliin katsomisen paikka myös ihan ammatillisesti? Oletko silloin hoitanut ns. oman tonttisi kunnolla ja tehnyt kaikkesi asian eteen, mikäli tuollainen episodi tapahtuisi? Hmm...pistää miettimään...

Yhteistyössä