"En leiki sun kans enää koskaan, jos et tee niin kuin mä sanon"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
6-vuotiaalla tytölläni on vuotta vanhempi paras kaveri, joka on johtajatyyppi. Jos on isompikin porukka koolla, tämä kaveri on aina johtaja, ja jos joku ei tykkää hänen leikeistään, saa mennä leikkimään jotain muuta. Enimmäkseen hän on kuitenkin oman tyttöni kanssa kahdestaan. Nyt minua on alkanut ärsyttää, kun tämä johtajakaveri sanoo tytölleni esim. "En leiki sun kans enää koskaan, jos menet nyt kotiin", kun menen hakemaan tyttöäni vaikka syömään, tai vastaaavasti "Olet mun paras kaveri ikuisesti jos et nyt mene". En ole itse kuullut tätä, joten en voinut heti asiaan puuttua, vaan tyttäreni on kertonut, mutta luultavasti pitää paikkansa, koska olen omin silmin nähnyt, että hän komentaa kaikkia muitakin. Puuttuisitteko tilanteeseen, ja miten? Jos omani pompottaisi muita puuttuisin kyllä.

Mä olen omalleni selittänyt että kavereita ja kaveruudella ei voi kiristää. Ja jos joku sanoo että "jos et tee niinku mä sanon nii en enää koskaan oo sun kaveri" niin oon ohjeistanut että silloin voi sanoa että kaveruudella ei kiristetä ja sit sä et vissiin oo.

Kannattaa opettaa lapselle mitä tuollaiseen voi sanoa takaisin eli esim. "sä et nyt voi määrätä tätä asiaa tai mua" Meilllä on ainakin lapsi oppinut pitämään puoliaan pikkuhiljaa ja lopulta on käyny vähän niin, että tämä pomottaja on pudonnut leikeistä pois, koska ei osaa vieläkään neuvotella ja koittaa vaan pomottaa, vaikka muut kaverit ei sitä enää hyväksi ja pudottavat leikistä pois. Pomottaja on meillä muita lapsia vuotta tai kahta vanhempi.

• Tykkää
Reactions: Hertta Pesonen
esikoisten ominaisuus tuo pomottaminen? Meillä 9 v joka pomottaa kaikkia kulmakunnan lapsia; siis nimenomaan niitä pari vuotta nuorempia. Oman ikäiset eivät onneksi moiseen suostu ja nuo pienemmätkin jo pystyvät pitämään puoliaan.

Asiasta on puhuttu ja puhuttu ja puhuttu, mutta tiukassa tapa vain istuu.

Olen tälle pomattajalle sanonut, että jos lapseni ei lähde nyt kotiin, hän ei voi tulla huomenna ollenkaan kanssasi leikkimään, samoin jos lähtee ilman lupaa "reviirin" ulkopuolelle, mutta taitaa aina unohtua, tai ei välitä.

[QUOTE="a p";28956070]Olen tälle pomattajalle sanonut, että jos lapseni ei lähde nyt kotiin, hän ei voi tulla huomenna ollenkaan kanssasi leikkimään, samoin jos lähtee ilman lupaa "reviirin" ulkopuolelle, mutta taitaa aina unohtua, tai ei välitä.[/QUOTE]

Tiedän kaverukset, joista toinen on tällainen "jos et leiki tätä leikkiä mitä minä haluan niin minä lähden sitten kotiin" ja toinen juuri tuo sinun mainitsemasi "jos lähdet nyt kotiin niin en ole enää ikinä sun kaveri". Eli molemminpuolista on tuo "kiristäminen" näillä kaveruksilla. Kun noita tilanteita tulee niin olen mennyt siihen väliin sovittelijaksi ja toivottavasti pikkuhiljaa alkavat molemmat ymmärtää, ettei toista saa kiristää tuolla tavalla ja että asiassa voi toimia toisella, paremmalla tavalla, niin että kummallekaan ei tule paha mieli.

Yhteistyössä