Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Muuten näistä tulee väkisinkin mieleen että miksi silloin kun kuulee jonkun lapsen tulevan jossaon asiassa perässä täytyy sitä niin ihmetellä, pohtia onko normaalia ja mitähän vanhemmat ovat tehneet väärin kun meillä lapset oppivat tuon jutun jo noin ja noin paljon aiemmin. :/ En sano että kaikki suhtautuisivat näin mutta ikävän paljon tuotakin saa kuulla.
Miksen mielummin voi kääntää asian niin että osaisi vaan itse olla tyytyväinen kun oma lapsi oli kuiva 2-vuotiaana, käveli 1-vuotiaana, puhui kuin papupata alle 2v jne. Tuskin kukaan tahallaan lapsiltaan noita taitoja haluaa hidastaa ja jos lapsi jostain syystä kulkee joissain asioissa jäljessä niin eiköhän vanhempi tajua sen ilman muiden huomauttelemista tai seläntakana puhumistakin.
Mä en usko, että tahallaan, mutta voishan se olla niin, et kun johonkin tottuu niin se jää tavallaan päälle..etenkin jos lapsi ei itse osoita innostustaan vaikkapa nyt tässä potalle...ja sit siitä asiasta tulee tavallaan "normaali" asia just siinä perheessä..ei tule tavallaan aatelleksi että vois jo opettaa lapsi kuivaksikin. Näin "hupsusti" ei varmaankaan pääse käymään niissä perheissä joissa ollaan luettu varhaiskasvatusopuksia korvat sauhuten...
No tuo on juuri se asenne joka niiiin pistää vihaksi!!
Yritän parhaani mukaan ymmärtää että joillain ajattelukyky rajoittuu ainoastaan omiin lapsiin tai siihen ympärille. Meillä tehtiin näin ja lapset oppivat kaiken "oikeaan" aikaan, naapurin lapsilla kun on ongelmia vika lienee juuri siinä että vanhempansa ei tee asioita yhtä hyvin kuin minä. Muttta, jos ei pysty sen pidemmälle miettimään, kannattako niitä ajatuksia kovin pitkälle levittää? Antaisi vaan sitten toisten olla huonompia ja laiskempia.
Meidän lähipiiristä ihmiset ovat jollain lailla uskoneet sen että downin syndrooma hidastaa esikoisen kävelemään lähtemistä, eli siitä ei heti syytetty vanhempia. Mutta kun tuo ei vielä liki 3v iässä edes konttaa niin on jo tullut runsaasti ihmettelyä kun lähes kaikkien tuntemat down-lapset ovat kävelleet jo kahden vuoden tienoilla. Lisää vettä myllyyn kun tuo 1,5v kuopuskaan ei vielä kävele ja ottanee vielä ainakin muutaman kuukauden enen kuin lähtee. Kyllähän nyt pitää vanhemmissa jotain vikaa olla! Ollaan kannettu liikaa lapsia, ei olla annettu näiden liikkua itse, ei olla noudatettu fysioterapeutin ohjeita jne... Joka toinen ihminen keksii jotain mitä olisi tehnyt paremmin tilanteessamme.
Joku voi ymmärtää että tuo samainen vajaa 3v lapsi on yhä vaipoissaan, mutta auttakaas vaan jos nuoremmalta ei kohta ala pottailut sujua kunnolla. Kenessähän löytyy vika silloin?
On jollain lailla ymmärrettävää ettei esikoinen vieläkään puhu. Kuopuksen kohdalla taas alkaa jo yhtä ja toista ihmetyttää kun ei sanoja tule kuin muutama hassu. Varsinkin kun tuo liikkumispuoli tulee myöhässä niin sen mukaanhan tytön pitäisi puhua jo yhtä ja toista! Me ei varmaan olla juteltu lapsille tarpeeksi, luettu kirjoja jne. Ollaan vaan totuttu pitämään heitä ihan vauvoina.
Jep. Sitä sattuu ja tähän on totuttava, mutta silti joskus keittää yli.