Onko normaalia että kolmivuotias vielä vaipoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omppuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Muuten näistä tulee väkisinkin mieleen että miksi silloin kun kuulee jonkun lapsen tulevan jossaon asiassa perässä täytyy sitä niin ihmetellä, pohtia onko normaalia ja mitähän vanhemmat ovat tehneet väärin kun meillä lapset oppivat tuon jutun jo noin ja noin paljon aiemmin. :/ En sano että kaikki suhtautuisivat näin mutta ikävän paljon tuotakin saa kuulla.

Miksen mielummin voi kääntää asian niin että osaisi vaan itse olla tyytyväinen kun oma lapsi oli kuiva 2-vuotiaana, käveli 1-vuotiaana, puhui kuin papupata alle 2v jne. Tuskin kukaan tahallaan lapsiltaan noita taitoja haluaa hidastaa ja jos lapsi jostain syystä kulkee joissain asioissa jäljessä niin eiköhän vanhempi tajua sen ilman muiden huomauttelemista tai seläntakana puhumistakin.

Mä en usko, että tahallaan, mutta voishan se olla niin, et kun johonkin tottuu niin se jää tavallaan päälle..etenkin jos lapsi ei itse osoita innostustaan vaikkapa nyt tässä potalle...ja sit siitä asiasta tulee tavallaan "normaali" asia just siinä perheessä..ei tule tavallaan aatelleksi että vois jo opettaa lapsi kuivaksikin.
Näin "hupsusti" ei varmaankaan pääse käymään niissä perheissä joissa ollaan luettu varhaiskasvatusopuksia korvat sauhuten... :D

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ehkä nykyään kun on noita kertisvaippoja se vaippaikä venyy joillakin pidemmälle..mut joo, toki se riippuu kypsyydestäkin, mut en mä tiä, jotenkin musta tuntuu vaan et esim. silloin kun itse olen ollut vaippaikänen olis ollut tavatonta jos 3vee olis käyttänyt vaippoja.
Mutta en siis kannata mitään väkisin potalle-systeemiäkään...

:

Tästä minulla on ihan omakohtaista kokemusta. Poika lähenteli jo kolmea ja ei mitään hajua ollu kuivaksi opettelulla. Kaikki tuli aina housuun. Vaihdettiin kerttikset kestoon.Niin viikko meni niin poika oli täysin kuiva.

Mun tyttö ei kans meinannut oppia potalle ja ei ainakaan harjoittelun puutteesta ollut kiinni. Alkoi jo tulla paniikki kun kolmevuotiaana oli aika lähteä hoitoon ja päätin muutama kuukausi ennen että enää en laita vaippoja ollenkaan vaikka kokoajan pitäis pestä housuja ja lattioita. Muutamalla vahingolla selvittiin ja yökuivaksi oppi myös samantien.
Kyllä se on ihan lapsen kehityksestä kiinni ja yks asia minkä olen huomannut että jos on isoja sisaruksia niin heidän mallista oppii paljon nopeammin kuin ainoana lapsena.

Olen laittanut molemmat lapset potalle jo alle vuoden ikäisenä ja esikoinen oppi kuivaksi alle 2-vuotiaana. Kuopus on nyt vähän yli vuoden ikäinen ja tietenkin vielä vaipoissa, mutta käy säännöllisesti potalla ja vaippoja kuluu päivän aikana melko vähän johtuen tästä pottailusta. Eihän tuo nuorempi vielä mitään opi, mutta hauskaa se hänen mielestään ainakin on. Hän tunnistaa jo pissahädän (sen huomaa käytöksestä vähän ennen), mutta pidättää ei tietenkään osaa. En näe mitään syytä miksi en laittaisi häntä säännöllisesti potalle. Moni ei näin pientä vielä laita ollenkaan. Ja sitten ihmetellään kun 3-vuotias ei suostu menemään. Hmm, mistähän johtuu.

Jotkut varmaan oppii hitaasti, mutta tunnen eräänkin äidin, joka ei pahemmin viitsinyt lastaan potalle opettaa ja lapsi oli vielä yli 3-vuotiaana täysin vaipoissa. Sitten meni hoitoon ja oppi siellä heti kuivaksi, kun alettiin säännöllisesti tarjota mahdollisuutta käydä potalla. Joidenkin kohdalla on kyse vanhempien aktiivisuudesta ja joillakin taas hitaasta kehityksestä.

Muuten näistä tulee väkisinkin mieleen että miksi silloin kun kuulee jonkun lapsen tulevan jossaon asiassa perässä täytyy sitä niin ihmetellä, pohtia onko normaalia ja mitähän vanhemmat ovat tehneet väärin kun meillä lapset oppivat tuon jutun jo noin ja noin paljon aiemmin. :/ En sano että kaikki suhtautuisivat näin mutta ikävän paljon tuotakin saa kuulla.

Miksen mielummin voi kääntää asian niin että osaisi vaan itse olla tyytyväinen kun oma lapsi oli kuiva 2-vuotiaana, käveli 1-vuotiaana, puhui kuin papupata alle 2v jne. Tuskin kukaan tahallaan lapsiltaan noita taitoja haluaa hidastaa ja jos lapsi jostain syystä kulkee joissain asioissa jäljessä niin eiköhän vanhempi tajua sen ilman muiden huomauttelemista tai seläntakana puhumistakin.

Mä en usko, että tahallaan, mutta voishan se olla niin, et kun johonkin tottuu niin se jää tavallaan päälle..etenkin jos lapsi ei itse osoita innostustaan vaikkapa nyt tässä potalle...ja sit siitä asiasta tulee tavallaan "normaali" asia just siinä perheessä..ei tule tavallaan aatelleksi että vois jo opettaa lapsi kuivaksikin. Näin "hupsusti" ei varmaankaan pääse käymään niissä perheissä joissa ollaan luettu varhaiskasvatusopuksia korvat sauhuten... :D

No tuo on juuri se asenne joka niiiin pistää vihaksi!! :whistle:

Yritän parhaani mukaan ymmärtää että joillain ajattelukyky rajoittuu ainoastaan omiin lapsiin tai siihen ympärille. Meillä tehtiin näin ja lapset oppivat kaiken "oikeaan" aikaan, naapurin lapsilla kun on ongelmia vika lienee juuri siinä että vanhempansa ei tee asioita yhtä hyvin kuin minä. Muttta, jos ei pysty sen pidemmälle miettimään, kannattako niitä ajatuksia kovin pitkälle levittää? Antaisi vaan sitten toisten olla huonompia ja laiskempia.

Meidän lähipiiristä ihmiset ovat jollain lailla uskoneet sen että downin syndrooma hidastaa esikoisen kävelemään lähtemistä, eli siitä ei heti syytetty vanhempia. Mutta kun tuo ei vielä liki 3v iässä edes konttaa niin on jo tullut runsaasti ihmettelyä kun lähes kaikkien tuntemat down-lapset ovat kävelleet jo kahden vuoden tienoilla. Lisää vettä myllyyn kun tuo 1,5v kuopuskaan ei vielä kävele ja ottanee vielä ainakin muutaman kuukauden enen kuin lähtee. Kyllähän nyt pitää vanhemmissa jotain vikaa olla! Ollaan kannettu liikaa lapsia, ei olla annettu näiden liikkua itse, ei olla noudatettu fysioterapeutin ohjeita jne... Joka toinen ihminen keksii jotain mitä olisi tehnyt paremmin tilanteessamme.

Joku voi ymmärtää että tuo samainen vajaa 3v lapsi on yhä vaipoissaan, mutta auttakaas vaan jos nuoremmalta ei kohta ala pottailut sujua kunnolla. Kenessähän löytyy vika silloin? :o

On jollain lailla ymmärrettävää ettei esikoinen vieläkään puhu. Kuopuksen kohdalla taas alkaa jo yhtä ja toista ihmetyttää kun ei sanoja tule kuin muutama hassu. Varsinkin kun tuo liikkumispuoli tulee myöhässä niin sen mukaanhan tytön pitäisi puhua jo yhtä ja toista! Me ei varmaan olla juteltu lapsille tarpeeksi, luettu kirjoja jne. Ollaan vaan totuttu pitämään heitä ihan vauvoina.

Jep. Sitä sattuu ja tähän on totuttava, mutta silti joskus keittää yli. :D

Tuohon nyt vielä pakko kommentoida että ei siinäkään mun mielestä ole mitään järkeä että vuoden ikäisten kanssa ravataan siellä potalla kun fyysisiä edellytyksiä ei vielä ole koko hommaan. Kai sitä joskus pottaankin osuu kun siellä kokoajan ramppaa mutta ei se sitä tarkoita että lapsi olisi oppinut potalle.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt jo kuiva:
Meillä kuivaksi opettelu alkoi toden teolla 3,5 vanhan kanssa ja kävikin sitten tosi helposti, oppi helposti myös yökuivaksi. Jostain luin jälkikäteen, et lapsi ihan oikeasti oppii säätelemään rakkonsa toimintaa 4 vuotiaana.

Aika soopaa olet lukenut, suoraan sanottuna. Toki lapset on yksilöllisiä, mutta miten on mahdollista, että ennenvanhaan lapset ovat pääsääntöisesti oppineet kuivaksi 2 vuoteen mennessä? Itse olen pissattanut/potattanut lastani 4 kk:n ikäisestä, ja pääsääntöisesti on kuiva ollut jo pitkään, nyt siis 1 v 3 kk. Pidättää pissaa kyllä yleensä potalle asti. Paljolti äidin aktiivisuudesta/laiskuudesta kiinni, vaikka en väitä, että kaikki lapset olisivat valmiita kuiviksi yhtä varhain kuin toiset. Suurin osa varmasti olisi, mutta länsimaalainen vaippakulttuuri on hyvin muokannut äitien ajattelua siihen, että pottailun opettelu aloitetaan myöhempään kuin ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja Noora:
Tuohon nyt vielä pakko kommentoida että ei siinäkään mun mielestä ole mitään järkeä että vuoden ikäisten kanssa ravataan siellä potalla kun fyysisiä edellytyksiä ei vielä ole koko hommaan. Kai sitä joskus pottaankin osuu kun siellä kokoajan ramppaa mutta ei se sitä tarkoita että lapsi olisi oppinut potalle.

Pakko jatkaa näitä asenteiden ja tietämättömyyden oikomista...Vastasyntyneelläkin on jo edellytyksiä tehdä pissansa muualle kuin vaippaan. Vuoden ikäisenä tyttöni tiesi jo vallan hyvin, että potta on pissaamista varten ja valtaosa pissoista tuli pottaan. Kannatti siis "ravata" potalla, pissat eivät todellakaan tulleet vuoden ikäisenä pottaan sattumalta, vaan tyttö yleensä teki pissit tai alkoi ährätä kakkaa potalle laitettaessa. Ei kannata kritisoida ennenkuin on itse kokeillut ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
nopeasti kehittyvää vai ei.
toinen kehittyy toisessa asiassa nopeasti ja toinen saa väännettyä köntsän pönttöön nopeasti.valitsisin tuon ensimmäisen =)

Minusta kuivaksi oppiminen on vähän eri juttu kuin vaikka kävelyn/puhumisen oppiminen...Ensimmäiseen voi vaikuttaa useimmissa tapauksissa vanhempi, jälkimmäinen on enemmän yksilöstä kiinni :-)

Potan olen hankkinut ajoissa, tytölle ostin jopa uuden vaaleanpunaisen.
Wc:hen tarjolle jätetty. Pari aktiivista viikkoa kokeiltu, ja asia jätetty silleen. Molemmat oppivat sitten reilusti alle kolmevuotiana, ihan ite kuivaksi. Ilman potatuksia ja vessatuksia. Kun olivat siihen valmiita.
Näin luonnollisella asialla ei kannata hermoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja laiska:
Potan olen hankkinut ajoissa, tytölle ostin jopa uuden vaaleanpunaisen.
Wc:hen tarjolle jätetty. Pari aktiivista viikkoa kokeiltu, ja asia jätetty silleen. Molemmat oppivat sitten reilusti alle kolmevuotiana, ihan ite kuivaksi. Ilman potatuksia ja vessatuksia. Kun olivat siihen valmiita.
Näin luonnollisella asialla ei kannata hermoilla.

:) :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja harmaja kirnupiimä:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
En vois kuvitella laittavani omilleni vaippoja 3-vuotiaana.
Mutta kai se on jokaisen oma asia.

Toisaalta taas, en myöskään haluaisi hoitoon kolmen vanhaa, jolle tarvitsisi vaippoja vaihtaa, eikä mun mielestä tarvitse huoliakaan.

Suoraankin voisin syyn sanoa, tyypistä riippuen. Mutta vaikeeta se on mennä ääneen jonkun muun tapoja arvostelemaan, jos ei halua sen loukkaantuvan.

Ymmärsinhän mä väärin? Siis sun mielestä ei tartte ottaa hoitoon 3v lasta jos hänellä on vaippa? :o Mä ottaisin ennemmin hoitoon 3vuotiaan jolla on vaippa kuin 3vuotiaan joka tekee kaiken housuun. :snotty: :ashamed:

samoin.kai nyt mieluummin vaippa kuin märät housut.

Kun tässä on niin monta tarinaa kerrottu niin kerron myös omani. Meillä on 3 poikaa kaikilla heistä on 2-2,5 vuotiaina ollu sellainen pottapelko, ettei millään ole halunneet potalle. Kaksi vanhempaa oppivat aika pian 2,5 vuotiaina potalle, heti kun se pelko meni ohi. Nuorin taas ei osoittanut edes mitään kiinnostusta päästä vaipoista pois. Poika täytti lokakuussa 3v ja loppukesästä otin vaipan kotona päivisin pois, vaikka poika kastelikin lähes kaikki housut. Ei hän potalla käynyt vieläkään, mutta pikkuhiljaa alkoi painella ulos pissille. Edelleen 3 vuotiaana sattui joitain vahinkoja ja yövaippa oli käytössä, mutta tällä tarinalla haluan kertoa sen, että kyllä sen ison lapsen voi opettaa kuivaksi pikkuhiljaa vaikka väkisin. Vaikkakaan pottakammoista ei voi väkisin potalle istuttaa.

Meillä ainakin poika oli hiukan reilu 3v, kun vaipat jäi pois. Olkoonkin normaalia tai ei, mä en vaan jaksanu sitä, kun pojalla ei ollut MITÄÄN mielenkiintoa pottua kohtaan, lorotteli housuunsa ja millon mihkäkin.
Ei, vaikka kuinka yritin, niin sain heilua rätin kans koko ajan, ja hermo rupes menemään. Joten oman jaksamiseni ja pojan takia käytin hänellä vaippoja. Ikää oli vissiin 3v 5kk, kun sitten yks kaks poika haki potun, asioi siihen ja siitä se lähti! Nopeesti ja helposti!

Tyttö taas oli reippaasti vajaa 2v kun vaipat jäi.

Lapset on yksilöllisiä, ja pojat monesti oppivat kuivaksi hitaammin. Jos vaipatta olemisen harjoittelu on tuskaa ja hampaiden kiristelyä, miksi sitä ei voi siirtää ja odottaa kunnes lapsi on siihen itse valmis!

Mä en usko, että tahallaan, mutta voishan se olla niin, et kun johonkin tottuu niin se jää tavallaan päälle..etenkin jos lapsi ei itse osoita innostustaan vaikkapa nyt tässä potalle...ja sit siitä asiasta tulee tavallaan "normaali" asia just siinä perheessä..ei tule tavallaan aatelleksi että vois jo opettaa lapsi kuivaksikin. Näin "hupsusti" ei varmaankaan pääse käymään niissä perheissä joissa ollaan luettu varhaiskasvatusopuksia korvat sauhuten... :D

No tuo on juuri se asenne joka niiiin pistää vihaksi!! :whistle:

Yritän parhaani mukaan ymmärtää että joillain ajattelukyky rajoittuu ainoastaan omiin lapsiin tai siihen ympärille. Meillä tehtiin näin ja lapset oppivat kaiken "oikeaan" aikaan, naapurin lapsilla kun on ongelmia vika lienee juuri siinä että vanhempansa ei tee asioita yhtä hyvin kuin minä. Muttta, jos ei pysty sen pidemmälle miettimään, kannattako niitä ajatuksia kovin pitkälle levittää? Antaisi vaan sitten toisten olla huonompia ja laiskempia.

Meidän lähipiiristä ihmiset ovat jollain lailla uskoneet sen että downin syndrooma hidastaa esikoisen kävelemään lähtemistä, eli siitä ei heti syytetty vanhempia. Mutta kun tuo ei vielä liki 3v iässä edes konttaa niin on jo tullut runsaasti ihmettelyä kun lähes kaikkien tuntemat down-lapset ovat kävelleet jo kahden vuoden tienoilla. Lisää vettä myllyyn kun tuo 1,5v kuopuskaan ei vielä kävele ja ottanee vielä ainakin muutaman kuukauden enen kuin lähtee. Kyllähän nyt pitää vanhemmissa jotain vikaa olla! Ollaan kannettu liikaa lapsia, ei olla annettu näiden liikkua itse, ei olla noudatettu fysioterapeutin ohjeita jne... Joka toinen ihminen keksii jotain mitä olisi tehnyt paremmin tilanteessamme.

Joku voi ymmärtää että tuo samainen vajaa 3v lapsi on yhä vaipoissaan, mutta auttakaas vaan jos nuoremmalta ei kohta ala pottailut sujua kunnolla. Kenessähän löytyy vika silloin? :o

On jollain lailla ymmärrettävää ettei esikoinen vieläkään puhu. Kuopuksen kohdalla taas alkaa jo yhtä ja toista ihmetyttää kun ei sanoja tule kuin muutama hassu. Varsinkin kun tuo liikkumispuoli tulee myöhässä niin sen mukaanhan tytön pitäisi puhua jo yhtä ja toista! Me ei varmaan olla juteltu lapsille tarpeeksi, luettu kirjoja jne. Ollaan vaan totuttu pitämään heitä ihan vauvoina.

Jep. Sitä sattuu ja tähän on totuttava, mutta silti joskus keittää yli. :D

Joo, jos tuo tummennettu on tarkoitettu suoraan mun kommenttiin, niin sen verran voin sanoa, etten esitellyt mitään absoluuttista totuutta vaan pelkkää spekulaatiota kera konditionaalin koskien vain ja ainoastaan sitä ns."normaalin kehityksen" mukaista kuivaksi oppimista/opettelua, johon ei siis sisältynyt ajatusta minkäänlaisista viivästymistä tms. Johonkin spekuloimani suuntaiseen olen kyllä törmännyt päiväkodissa työskennellessäni. Hoitoon on tullut jokunen n. 3-vuotias taapero, tutti suussa ja vaipat jalassa, eikä siinä lopulta ole mennyt kuin viikko, pari kun lapsi on ollut päiväkuiva, ihan vaan vaikkapa muiden esimerkin innoittamana potta on alkanut kiinnostaa. Mutta eihän siinä mitään sen kummempaa...

Mua ei itseäni haittaa/ihmetytä muiden perheiden asiat, ei edes kuivaksiopettelut tai tutin imemiset, kunhan pohdin. Mut jos asiaa aattelee ekologisuuden kannalta, niin kyllähän se vaippavuori kasvaa mitä pidempään niitä vaippoja pidetään ( jos ne siis on kertiksiä )...oli syy mikä tahansa. Ekologisuus on mulle sellanen asia mitä myös mietin...

Toinen juttu, mikä olis kiinnostava tietää olis se, et miten muissa kulttuureissa (kuin länsimaisessa) suhtaudutaan kuivaksiopetteluun? Ja kytätäänkö esim. Afrikassa muita perheitä ja heidän tapojaan samoin kuin täällä meillä?

:saint:

Meillä on lasten päiväkotiryhmässä kaksi kolme vuotta täyttänyttä lasta, joista toisella käytössä vielä unilla vaippa.
Oma esikoinen oppi päiväkuivaksi 2-vuotta täytettyään ja kahden viikon päästä jätettiin yövaippakin pois :)

Kyllä tuo meidän esikoinen on ihan normaali ja hyvin kehittynyt 5,5v vaikka oppi sekä päivä- että yökuivaksi yhtäaikaa vasta 2v9kk iässä.
Kuopus sen sijaan pissailee hyvinkin välillä pyttyyn, ikää 1v9kk.

Jokainen kehittyy omaa tahtiaan :)

Yhteistyössä