Onko normaalia että kolmivuotias vielä vaipoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omppuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En nyt sanoisi mikä on normaalia ja mikä ei koska jokainen kehittyy omaa tahtiaan.
joskus on kyse vanhemman laiskuudesta mutta yleensä siitä että lapsi ei ole valmis kuivaksi.
meidän poika oppi kuivaksi 4-vuotiaana.
Eikä se vaippojen vaihtaminen toisen lapselle ole sen kummempaa kun siihen vain asennoituu.
kai se on samaa ainetta mitä sieltä vaipasta löytyy olitpa vauva tai vähän isompi.

Kuten joku mainitsikin lapsi oppii n.4v säätelemään rakkoaan.Minusta tuossa ei ole mitään outoa jos käyttää vaippaa..jokainen kehittyy omaan tahtiinsa.Ja By the way hyvin pitkälti lähtee siitä kuinka vanhemmat viitsivät kannustaa/opettaa kuivaksi.Mutta EI TÄLLÄSESTÄ ASIASTA PITÄIS TEHDÄ SUURTA NUMEROO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kaikki 3- vuotiaat eivät todellakaan ole vielä valmiita vaipattomuuteen, kuten monio muukin on tässä aikaisemmin jo sanonut. Sitä kyllä en ymmärrä, miksi 3- vuotiaalle ei voisi vaippaa vaihtaa, kyllä niitä jotkut vaihtavat ihan aikuisillekkin. :whistle:

mulla kuopus täytti 3v viikko sitten. Päivä kuiva on ollut nyt n. puolisen vuotta (jos vaan itse haluaa!!) mutta yökuivaksi opettlu ei nyt suju ihan niinkuin pitäisi. Kastelee sänkynsä jatkuvasti, joskus jopa vaipoista huolimatta :o

esikoinen oli yökuivakin jo 2 vuotiaana. Pakko on ollut huomata että totisesti lapset kehittyvät eri tahtia, luonne ja temperamentti vaikuttavat selkeästi tuohon.
3-vuotiaalla on jo tuo uhma, "minä itse" kausi ja meillä ainakin on niin selkeästi havaittavissa että jos herra tahtoo tehdä jotain typerää, kiellettyä/ei toivottua, hänhän tekee sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Kaikki 3- vuotiaat eivät todellakaan ole vielä valmiita vaipattomuuteen, kuten monio muukin on tässä aikaisemmin jo sanonut. Sitä kyllä en ymmärrä, miksi 3- vuotiaalle ei voisi vaippaa vaihtaa, kyllä niitä jotkut vaihtavat ihan aikuisillekkin. :whistle:

vaikka muutoin olenkin liki samaa mieltä kanssasi, ei aikuisten vaippojen jkäyttöä voi verrata mitenkään lapsen vaippojen käyttöön... :|

Oma 2vee 4kk poikani on edelleen vaipoissa, nyt opetellaan pikkuhiljaa pöntölle/potalle. En näe minäkään asiassa mitään outoa, sen verran eritahtiin tosiaan kehittyvät lapsoset.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaja kirnupiimä:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
En vois kuvitella laittavani omilleni vaippoja 3-vuotiaana.
Mutta kai se on jokaisen oma asia.

Toisaalta taas, en myöskään haluaisi hoitoon kolmen vanhaa, jolle tarvitsisi vaippoja vaihtaa, eikä mun mielestä tarvitse huoliakaan.

Suoraankin voisin syyn sanoa, tyypistä riippuen. Mutta vaikeeta se on mennä ääneen jonkun muun tapoja arvostelemaan, jos ei halua sen loukkaantuvan.

Ymmärsinhän mä väärin? Siis sun mielestä ei tartte ottaa hoitoon 3v lasta jos hänellä on vaippa? :o Mä ottaisin ennemmin hoitoon 3vuotiaan jolla on vaippa kuin 3vuotiaan joka tekee kaiken housuun. :snotty: :ashamed:

Ei, et ymmärtänyt väärin.
Kas kun mä sain ainakin kuvan, että kyse on ap:n kaverin lapsesta, eikä mistään pph-työstä tms.

Ja mun mielestä kenenkään ei ole pakko kavereidensa lapsia hoitaa, vaikkei olisi mitään varsinaista syytäkään.
Saati sitten, jos siihen on joku syy. Esimerkiksi se, että omat lapset on oppineet vaipattomiksi jo aikaisin, ja inhottaa ajatus vaihtaa vaippoja kolmen vanhalle.

Vaikka se sitten kyseisen lapsen kohdalla olisikin kehityksensä takia vielä normaalia käyttää vaippaa.

No multakin löytyy 2v9kk ikänen tyttö joka on vielä vaipoissa. Potalla käydään kyllä mutta tuotosta ei vaan synny! Tänäänkin yövaippa oli aamusti kuiva mutta pottaan vaan ei osaa pissata/kakata!!! Sanokaas te viisaat että miten mä sit saan sen sinne pissaamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

vaikka muutoin olenkin liki samaa mieltä kanssasi, ei aikuisten vaippojen jkäyttöä voi verrata mitenkään lapsen vaippojen käyttöön... :|

Voihan. Juurihan vertasin. :whistle: Ei vaines... En edes verrannut...Tarkoitin vaan, että voiko vaipan vaihtaminen olla lapselle NIIN vastenmielistä todellakin? Jos vaihtaisi joskus vaipan aikuiselle niin 3- vuotiaalle se olisi sen jälkeen helppo nakki.

Lapset kehittyy niin eri tahtiin tässäkin asiassa. Joillakin lapsilla sairaus vaikuttaa rakon hallintaan. Mitä sitä kiertelemään sano ystävällesi suoraan miksi et ole halukas. Kyllä ystävyys tälläisen pitäisi kestää. En ymmärrä tälläistä selän takana puuhaamista "ystävien" kesken.

Meidän esikoinen ei hallinnut pöntöllä/potalla käymistä vielä kuin vasta joskus 3,5-vuotiaana. Yritys oli kova, siis meillä vanhemmilla saada sitä oppimaan ja haluamaan pöntölle ja potalle. Tarramenetelmät sun muut... Mutta kun ei, niin ei. Nyt poika on 4v 3kk ja pari kuukautta ollut yövaipat pois. Ja vieläkin saattaa vahinkoja tulla. Onneksi ei housuihin kakkaa, mutta jos ei muistuttele, saattaa tulla pissat alkkareihin. Kyllä se kieltämättä aika omituista oli ison pojan pyllyä putsata kakasta, etenkin kun oli pienempi pikkusisko, jonka kakkavaippoja oli luonteva vaihtaa. Ja olikohan vauvatkin vielä ehtiny syntyä, muistelisin että olis ollu 4 vaipoissa samaan aikaan kyllä...

No, enpä tiedä mikä ois auttanu, poika ei vain oikeasti tainnu olla valmis vielä silloin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
No multakin löytyy 2v9kk ikänen tyttö joka on vielä vaipoissa. Potalla käydään kyllä mutta tuotosta ei vaan synny! Tänäänkin yövaippa oli aamusti kuiva mutta pottaan vaan ei osaa pissata/kakata!!! Sanokaas te viisaat että miten mä sit saan sen sinne pissaamaan!

Käykää yhdessä vessassa. Kokeile wc musaa niin ei äänet häiritse. Osta lahjonta tarroja joita saa kun pissi on laulanut pottaan... Kekseliäisyyttä ja lempeätä ohjaamista :)

minä ostin supistajan ja poika haluaa käydä isolla pöntöllä missä aikuisetkin.Potasta ei kiinnostunut mutta kun pääsi isojen pöntölle alkoi tulosta syntymään ja oppi nopeasti vaipoista pois ikää nyt 2,3v

Lapsissa on eroa. Lähituttavan kolmesta pojasta vanhin oppi kuivaksi jo 1,5-vuotiaana. Keksimmäinen oli 2,5-vuotias. Nuorimmalla oppiminen meni noin 4-vuoteen saakka. Hoidosssa eikä muussakaan ei äidin mukaan ollut eroa. Nuorimmalla oli kylläkin normaalia hitaampi kielellinen kehitys. Hitaampaa wc-oppimiseen oli siis varmaankiin jonkinlaiset sisäiset syyt, vaikka niitä ei päällepäin näekään.

Omista lapsistani nuorin pääsi eroon päivävaipoista vasta vajaa 5-vuotiaana, mutta hänellä onkin erityisemmät ongelmat.

epänormaalia tai ei mutta tiedän montakin 3v. jotka käyttää vaippaa. Poika oli 3v. kun luopu vaipoista ja musta tuntuu että tytölläkin menee tonne 3v. asti. =)
Omasta mielestä siinä nyt ei ole mitään epänormaalia.

Kuivaksioppimiset on kyllä hauskoja. Ei siihen tietenkään ole mitään yleispätevää aikataulua, jota kaikki lapset noudattaa.

Tapansa kullakin, mut mä en koe sitä omituiseks tai epämiellyttäväks vaihtaa kolmen vanhalta vaippaa. Jotenki otan sen niin (ihan muittenki lasten kohalla ko vaan omien), et kyllä se vaipparalli joskus loppuu kun lapsi ite siihen on valmis. Tuskin kovin moni sinne kouluun menee pampersit housuissa..

Ja mun mielestä ap voi ihan hyvin sanoa kaverilleen vaikka jotenki hienovaraisesti, että vähän vieroksuu sitä vaipanvaihtoa.

Tuossa sitten taas yksi syy listaan miksi meidän lapsukaisille on vaikea löytää hoitopaikkaa. :whistle:

Maaliskuussa 3v täyttävä esikoinen on vielä ihan vaipoissaan, pottailu ei meinaa ottaa onnistuakseen lainkaan. :/ Lapsen huomioon ottaen tietää jo etukäteen että tuossa menee kauemmin mitä "normaalisti", eli en ole vielä tuosta jaksanut niin stressata, kunhan jossain vaiheessa saisi tämän nuoremman pois vaipoista. ;)

Onneksi meidän tuttavapiirissäkin moni vaihtaa noita vaippoja myös 80-vuotiaille, eli ehkä tee niin pahaa tuollaisen isomman lapsen kakat mitä keskiverto-tallaajalle. Mutta juu, kai se on pikkuhiljaa alettava ymmärtää että tuokin asia voi olla jollekin niin iso ongelma.

No siis sinä voit sanoa äidille, että otat lapsen sitten hoitoon, kun ei tarvitse enää vaippoja vaihtaa. Sanot vaikka "harjoitelkaa ensin vessassä käynnit niin sit mieluusti otan poikaasi hoitoon".

Mut tuohon vaippa-asiaan muuten, kaikki kehtittyy juu omaan tahtiin, mut joskus se on myös aikuisten viitsiliäisyydestäkin kiinni.
Meillä pojalla melkein 5v. on yövaippa; nukkuu niin sikeästi ettei herää vaikka olis kusessä päästä varpaisiin. Mut päiväkuiva ollut 2v. alkaen.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
ei musta ainakaan outoa :whistle:

Meillä Sälli oppi 2v2kk täysin kuivaksi (ei edes yövaippaa, eikä vahinkoja sen jälkeen) Likka oppi 3v ja nyt Neiti 2v 10kk on vielä vaipoissa.

Varmasti oppis, jos huudattaisin sitä päivittäin kymmeniä kertoja potalla, (kiljuu kuin syötävä kun pistetään potalle) mut en näe siinä mitään järkeä,kyllä se siitä oppii kun on siihen valmis, jos jonkun mielestä se on outoa niin voi voi :D

Meidän 2v6kk tytöllä on vielä vaipat...ollaan oltu ilman lyhyitä aikoja kotona ja hoidossa.Sattuu vaan olemaan niin menevä tapaus,ettei muista sanoa ENNEN kuin pissahätä on...nyt opettelussa on tullut takapakkia usean viikon lievän ripulin takia, josta syystä on pidetty koko ajan vaippaa.Kakattu on muutaman kerran pottaan, mutta se tuntuu olevan vaikeampaa kuin pissiminen..usen huutaa kuin syötävä,joten ollaan jätetty se sitten..kaikki ajallaan!

No varmaan se vaipoissa oleminen on normaalia kysessä olevalle lapselle..ehkä hänellä on suurempi kynnys innostua pottatouhuista?
Ehkä nykyään kun on noita kertisvaippoja se vaippaikä venyy joillakin pidemmälle..mut joo, toki se riippuu kypsyydestäkin, mut en mä tiä, jotenkin musta tuntuu vaan et esim. silloin kun itse olen ollut vaippaikänen olis ollut tavatonta jos 3vee olis käyttänyt vaippoja.
Mutta en siis kannata mitään väkisin potalle-systeemiäkään...

En sitten tiedä miten ap saisi "vaippa-kammoaan" vähennettyä? :whistle:

Aika harvinaista se kai on, että 3 v on vielä täysin vaipoissa.
Mun tuntemista lapsista 99% on oppinut OIKEASTI kuivaksi (ei siis "kuivaksi" eli ollaan ilman vaippaa ja pissataan housuun koko ajan) alle 3 v iässä, osa jo kaksivuotiaina, ja suurin osa siinä 2½v tienoilla.

Muuten näistä tulee väkisinkin mieleen että miksi silloin kun kuulee jonkun lapsen tulevan jossaon asiassa perässä täytyy sitä niin ihmetellä, pohtia onko normaalia ja mitähän vanhemmat ovat tehneet väärin kun meillä lapset oppivat tuon jutun jo noin ja noin paljon aiemmin. :/ En sano että kaikki suhtautuisivat näin mutta ikävän paljon tuotakin saa kuulla.

Miksen mielummin voi kääntää asian niin että osaisi vaan itse olla tyytyväinen kun oma lapsi oli kuiva 2-vuotiaana, käveli 1-vuotiaana, puhui kuin papupata alle 2v jne. Tuskin kukaan tahallaan lapsiltaan noita taitoja haluaa hidastaa ja jos lapsi jostain syystä kulkee joissain asioissa jäljessä niin eiköhän vanhempi tajua sen ilman muiden huomauttelemista tai seläntakana puhumistakin.

Yhteistyössä