Olen kuulemma "vitun idiootti" kun en myynyt koiraa lapsiperheeseen

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Hienoa, fiksusti tehty ap! Ikävä kyllä just tällaiset tapaukset, josta aloittaja kertoi, saavat varmasti haluamansa koiran (tavalla tai toisella) :(
Onneksi kuitenkin joillain kasvattajilla on järki päässä (eikä vain rahankiilto silmissä) ja uskaltavat sanoa ei epäilyttävälle/epäsopivalle pennunhankkijalle!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kylläpä vaan on tervepäinen koira kuin koira sopiva lapsiperheeseen ja oikeilla tavoilla helppo kouluttaa, pitää vaan muistaa se johdonmukaisuus, eikä mitään pieksämismetodeita!!
Kyllä minullakin on 3 lasta ja Rottweilereitä tällä hetkellä vaikka muille jakaa. Mutta kun en voi mennä takuuseen siitä että ihminen, jolla ei ole mitään kokemusta koirista, osaisi kouluttaa oikeilla tavoilla kouluttaa.
 
ap
Ja jos joku nyt luuleet, en sano kaikille lapsiperheille ei. Olen myynyt kyllä tässä 15 vuoden aikana monta lapsiperheeseen, mutta vanhemmilla on ollut paljon koirakokemusta tai ollut sitten aikaisemmin rotikka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja jos joku nyt luuleet, en sano kaikille lapsiperheille ei. Olen myynyt kyllä tässä 15 vuoden aikana monta lapsiperheeseen, mutta vanhemmilla on ollut paljon koirakokemusta tai ollut sitten aikaisemmin rotikka.
Riittääkö sulle sitten koirista kokemuksena joku sanotaan nyt vaikka kääpiövillakoira tai kääpiöpinseri :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tarjah:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja jos joku nyt luuleet, en sano kaikille lapsiperheille ei. Olen myynyt kyllä tässä 15 vuoden aikana monta lapsiperheeseen, mutta vanhemmilla on ollut paljon koirakokemusta tai ollut sitten aikaisemmin rotikka.
Riittääkö sulle sitten koirista kokemuksena joku sanotaan nyt vaikka kääpiövillakoira tai kääpiöpinseri :D
No periaatteessa kyllä, jos ymmärtää miten rotikka eroaa edellisestä rodusta. Ja tämän tenttaan tarkasti ;) Jos näyttää ettei tajua niin sitten en myy.
 
jaahas
Hih.
Onko oikeasti niin, että ihmisen lapsen osaavat kaikki kasvattaa ja saavat, mutta jonkun elukan, kuten koiran tai hevosen kasvattamiseen vaaditaan jotain salatiedettä?

enenn vanhaan kin vaan ihmiset ottivat elukan ja pitivät sen ruodussa ja sillä siisti. ei vaatinut kuin maalaisjärkesä. koira ei tarvinnut vaatteita tai herkkuja tai lepertelyä vaan kuria. hevonen taitoa käsitellä isoa eläintä. rauhallisuutta.

on se nyt kumma että kuka vaan osaa muka kasvattaa ihmsisen lapsen eikä siihen tarvita mitään mutta jos ottaa elukan niin pitäisi muka olla kokemusa? eikö maalaisjärki oikeasti riitä? kirjojen kanssa?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Hih.
Onko oikeasti niin, että ihmisen lapsen osaavat kaikki kasvattaa ja saavat, mutta jonkun elukan, kuten koiran tai hevosen kasvattamiseen vaaditaan jotain salatiedettä?

enenn vanhaan kin vaan ihmiset ottivat elukan ja pitivät sen ruodussa ja sillä siisti. ei vaatinut kuin maalaisjärkesä. koira ei tarvinnut vaatteita tai herkkuja tai lepertelyä vaan kuria. hevonen taitoa käsitellä isoa eläintä. rauhallisuutta.

on se nyt kumma että kuka vaan osaa muka kasvattaa ihmsisen lapsen eikä siihen tarvita mitään mutta jos ottaa elukan niin pitäisi muka olla kokemusa? eikö maalaisjärki oikeasti riitä? kirjojen kanssa?
No minä en nyt vain myy kokemattomille koiraa ja that's it. Mielummin näin päin kun että taas soitellaan vuoden päästä "tää koiran on iha kusipää, se näykkii, hyppii vasten, ei tottele mitään, karkaa kokoajan hihnastakin, murisee muille yms"
 
minmin
Jos sinä olet vitun idiootti niin olet sitten helvetin hieno vitun idiootti. ;D
Ja siis tuo oli positiivisessa mielessä, olisipa kaikki kasvattajat yhtä vastuuntuntoisia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tarjah:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja jos joku nyt luuleet, en sano kaikille lapsiperheille ei. Olen myynyt kyllä tässä 15 vuoden aikana monta lapsiperheeseen, mutta vanhemmilla on ollut paljon koirakokemusta tai ollut sitten aikaisemmin rotikka.
Riittääkö sulle sitten koirista kokemuksena joku sanotaan nyt vaikka kääpiövillakoira tai kääpiöpinseri :D
No periaatteessa kyllä, jos ymmärtää miten rotikka eroaa edellisestä rodusta. Ja tämän tenttaan tarkasti ;) Jos näyttää ettei tajua niin sitten en myy.
No mutta samalla periaatteellahan voi myydä sitten rotikan ensimmäiseksi koiraksi jollekkin. :) Kunhan tosiaan tenttaa. Ja on varma sitten siitä että ostaja tietää mitä on ostamassa ;)
 
jaahas
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Hih.
Onko oikeasti niin, että ihmisen lapsen osaavat kaikki kasvattaa ja saavat, mutta jonkun elukan, kuten koiran tai hevosen kasvattamiseen vaaditaan jotain salatiedettä?

enenn vanhaan kin vaan ihmiset ottivat elukan ja pitivät sen ruodussa ja sillä siisti. ei vaatinut kuin maalaisjärkesä. koira ei tarvinnut vaatteita tai herkkuja tai lepertelyä vaan kuria. hevonen taitoa käsitellä isoa eläintä. rauhallisuutta.

on se nyt kumma että kuka vaan osaa muka kasvattaa ihmsisen lapsen eikä siihen tarvita mitään mutta jos ottaa elukan niin pitäisi muka olla kokemusa? eikö maalaisjärki oikeasti riitä? kirjojen kanssa?
No minä en nyt vain myy kokemattomille koiraa ja that's it. Mielummin näin päin kun että taas soitellaan vuoden päästä "tää koiran on iha kusipää, se näykkii, hyppii vasten, ei tottele mitään, karkaa kokoajan hihnastakin, murisee muille yms"
juu, en sillä,varmaan teit viisaasti. itse en tuollaista helvetin tappajaa ottaisi vaikka maksettaisiin. mutta siis muut rodut ja muut eläimet.
 
Meillä oli perheessä palveluskoiria ja lapsena sain jo ohjaajan eli äitipuoleni ohjeilla laittaa koiraa ruotuun. Pienestä minusta se oli aika pelottavaa, mutta nyt ajatellen aika tarpeellista.

Oon miettiny kuin sos.tuilla elävät yms kehnossa rahatilanteessa olevien on mahd. ottaa kalliita paperikoiria, kun itse joudun säästämään piiiiiiiitkään saadakseni sen mitä haluan.
Ja kuinka kuolettavan vaikeaa on nykypäivänä löytää kasvattaja, joka jaksaa panostaa perheeseen johon pentu lähtee ja ylipäänsä löytää luotettva kasvattaja.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tarjah:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tarjah:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja jos joku nyt luuleet, en sano kaikille lapsiperheille ei. Olen myynyt kyllä tässä 15 vuoden aikana monta lapsiperheeseen, mutta vanhemmilla on ollut paljon koirakokemusta tai ollut sitten aikaisemmin rotikka.
Riittääkö sulle sitten koirista kokemuksena joku sanotaan nyt vaikka kääpiövillakoira tai kääpiöpinseri :D
No periaatteessa kyllä, jos ymmärtää miten rotikka eroaa edellisestä rodusta. Ja tämän tenttaan tarkasti ;) Jos näyttää ettei tajua niin sitten en myy.
No mutta samalla periaatteellahan voi myydä sitten rotikan ensimmäiseksi koiraksi jollekkin. :) Kunhan tosiaan tenttaa. Ja on varma sitten siitä että ostaja tietää mitä on ostamassa ;)
No mutta kun ei ole ennen ollut koiria, niin ei välttämättä ole _mitään_ tietoa koirien kouluttamisesta. Olen kyllä pyytänyt tännekin katsomaan ja olen samalla sitten tehnyt perus "haastattelun" jonka teen jokaiselle ostajalle, ja sillä perusteella ei ole ollut mitään tietoa. Ei se pelkkä istumaan opettaminen riitä. Saattaisin harkita pyytämistä tänne, jos puhelimessa vakuuttaisi minut. Mutta ei ole vielä tapahtunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Meinaan että ihanko totta olet sitä mieltä, että jos mä olen 25v ja haluan rotikan ja voin ottaa vain yhden koiran, niin mun pitää ensin ottaa joku sesse ja pitää sitä sen 15-18v kun se elää ja vasta sitten, päälle 40v iässä mä voin vasta ottaa rotikan?! :eek:
Itse asiassa ei kuulosta ollenkaan huonolta idealta...
Itse ainakin myönnän auliisti kämmänneeni ekan koiran kohdalla vaikka olin niin tietävinäni ja kirjanoppinut.
Ja älä huoli, kovin moni rotu ei elä 15-vuotiaaksi ja 18-vuotiaat koirat on varmaan yhden käden sormilla laskettavissa. Jos pitkä aika on suurin ongelmista, kannattanee harkita ekaksi koiraksi tanskandoggia, ne eivät elä kauaa. :LOL:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tarjah:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tarjah:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja jos joku nyt luuleet, en sano kaikille lapsiperheille ei. Olen myynyt kyllä tässä 15 vuoden aikana monta lapsiperheeseen, mutta vanhemmilla on ollut paljon koirakokemusta tai ollut sitten aikaisemmin rotikka.
Riittääkö sulle sitten koirista kokemuksena joku sanotaan nyt vaikka kääpiövillakoira tai kääpiöpinseri :D
No periaatteessa kyllä, jos ymmärtää miten rotikka eroaa edellisestä rodusta. Ja tämän tenttaan tarkasti ;) Jos näyttää ettei tajua niin sitten en myy.
No mutta samalla periaatteellahan voi myydä sitten rotikan ensimmäiseksi koiraksi jollekkin. :) Kunhan tosiaan tenttaa. Ja on varma sitten siitä että ostaja tietää mitä on ostamassa ;)
No mutta kun ei ole ennen ollut koiria, niin ei välttämättä ole _mitään_ tietoa koirien kouluttamisesta. Olen kyllä pyytänyt tännekin katsomaan ja olen samalla sitten tehnyt perus "haastattelun" jonka teen jokaiselle ostajalle, ja sillä perusteella ei ole ollut mitään tietoa. Ei se pelkkä istumaan opettaminen riitä. Saattaisin harkita pyytämistä tänne, jos puhelimessa vakuuttaisi minut. Mutta ei ole vielä tapahtunut.
Niin, jäi vielä, olen monta kertaa jättänyt myymättä sellaisillekin ihmisille joilla on ollut paljon koiria. Jos he eivät kuulosta minun korvaani sellaisilta, joille haluan myydä koirani, niin en myy. Minun koirat ja minä päätän kenelle myyn :)
 
ymmärrän ap:tä
Minulla on ollut oma koira nyt 2 ja puoli vuotta. Ensikosketukseni koiriin sain, kun asuin poikaystäväni poruikoilla 2 vuotta, juurikin rotikan kanssa. Rakastuin rotuun täysin, mutta ei sitä voi tajuta kuinka koiran kouluttaminen oikeesti vaatii hermoja, taitoa ja kärsivällisyyttä, ennen kuin oma on.
Minulla on ollut todella rankka työ saada toi koira kuosiin, koska oli minulle tullessaan aikuinen ongelmakoira, mutta helpompaa siitä syystä kun on saanut "syyttää" ongelmista edellistä kotia. Kun tuo tuosta kupsahtaa, ei meille uutta koiraa todellakaan heti tule.
Me ollaan miehen kanssa asuttu yhdessä nyt puoli vuotta, muutettiin siis juuri silloin yhteen kun olin saanut koiran koulutuksen siihen kuntoon, ettei ongelmia enää ollut. Nyt se sitten joka päivä vinkuu multa, että otettaisiin koiranpentu, eikä mikään muu rotu käy kuin rotikka. Minä en halua, koska tiedän minkälaisen koulutuksen koira vaatii ja tiedän, etä rotikka ei ole rotuna niitä helpoimpia. Mies ei ymmärrä koulutuksen vaativaisuutta ja vetoaa vain siihen, että hänellä on ollut aina koiria lapsuudenkodissaan, myös yksi rotikka. Mitä sitten, se rotikka oli valmiiksi koulutettu kun tuli heille..

Olen hiukan neuvoton ja kohta laitan miehen tutun kasvattajan puhutteluun, joka voisi vähän selventää, että jonkin toinen rotu olisi näin alkuun parempi. Ollaan kuitenkin nuoria ihmisiä ja ehditään monta koiraa ottaa..

Itse asiasta, hienoa ettei ap myynyt koiraa tuollaiselle ihmiselle!!
 
juupajoo
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Hih.
Onko oikeasti niin, että ihmisen lapsen osaavat kaikki kasvattaa ja saavat, mutta jonkun elukan, kuten koiran tai hevosen kasvattamiseen vaaditaan jotain salatiedettä?

enenn vanhaan kin vaan ihmiset ottivat elukan ja pitivät sen ruodussa ja sillä siisti. ei vaatinut kuin maalaisjärkesä. koira ei tarvinnut vaatteita tai herkkuja tai lepertelyä vaan kuria. hevonen taitoa käsitellä isoa eläintä. rauhallisuutta.

on se nyt kumma että kuka vaan osaa muka kasvattaa ihmsisen lapsen eikä siihen tarvita mitään mutta jos ottaa elukan niin pitäisi muka olla kokemusa? eikö maalaisjärki oikeasti riitä? kirjojen kanssa?

Ennen vanhaan oli paljon koiria, joita vieras ei voinut lähestyäkään ilman, että tulee hampaasta. Onneksi nykyään jopa suurin osa ihmisistä tajuaa, että koiran koulutus ei ole helppoa eikä sitä tehdä väkivalloin. jotta osaa koiran kasvattaa hyvin, pitää olla tietoa taitoa ja kokemusta.

Lapsia ei tosiaankaan osaa kasvattaa jokainen, kuten toivottavasti itsekin tiedät.

 
vieras
No meiltä halusi ostaa kerran eräs "mahdollisimman rauhallisen labradorinnoutajanpennun jolla mahdollisimman voimakas puolustusvietti."

Meni pieni hetki ennenkuin edes tajusin ettei tää ihminen vitsaillut.
 
eipä nuo koiria kummempia oo
"No kyllä raavas mies saa minkä tahansa elukan ruotuun. Ja omapahan on häpeäsi jos et myy, vitun idiootti."

Hyvä kun et myynyt tuolle, tuo "raavas mies saa minkä tahansa elukan ruotuun" -lause kuulostaa siltä että ongelmia tulee olemaan tiedossa. Mutta normaaliin lapsiperheeseen mielestäni rotikka käy yhtä lailla kuin muutkin koirat, kunhan omistaja kouluttaa sen asiallisesti.
 
vieras
mun mielestä myyjän pitäisi valita ostajansa muilla perustein kuin onko koiraa ja onko lapsia. Se että ihmisellä on aikaisemmin ollut koira = ei takaa mitään. Ja jos lapsia ei ole = niitä voi tulla tai niitä voi muuten pyöriä lähipiirissä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meiltä halusi ostaa kerran eräs "mahdollisimman rauhallisen labradorinnoutajanpennun jolla mahdollisimman voimakas puolustusvietti."

Meni pieni hetki ennenkuin edes tajusin ettei tää ihminen vitsaillut.
no täältä löytyy sellanen dogi!
 
muuta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun mielestä myyjän pitäisi valita ostajansa muilla perustein kuin onko koiraa ja onko lapsia. Se että ihmisellä on aikaisemmin ollut koira = ei takaa mitään. Ja jos lapsia ei ole = niitä voi tulla tai niitä voi muuten pyöriä lähipiirissä.
Mutta on vastuutonta myydä vaikka arka koira lapsiperheeseen tai nuorelleparille, jolle luultavasti on tulossa lapsia. Tai rotikka kokemattomaan lapsiperheeseen. Tai antaa aikuinen purijakoira lapsiperheeseen, oli perheellä kokemusta tai ei. Kuitenkin näillä valikoinnilla saadaan jonkin verran estettyä selviä riskejä.





 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja muuta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun mielestä myyjän pitäisi valita ostajansa muilla perustein kuin onko koiraa ja onko lapsia. Se että ihmisellä on aikaisemmin ollut koira = ei takaa mitään. Ja jos lapsia ei ole = niitä voi tulla tai niitä voi muuten pyöriä lähipiirissä.
Mutta on vastuutonta myydä vaikka arka koira lapsiperheeseen tai nuorelleparille, jolle luultavasti on tulossa lapsia. Tai rotikka kokemattomaan lapsiperheeseen. Tai antaa aikuinen purijakoira lapsiperheeseen, oli perheellä kokemusta tai ei. Kuitenkin näillä valikoinnilla saadaan jonkin verran estettyä selviä riskejä.

Ap ymmärtääkseni oli myymässä ihan terveitä koiranpentuja, ei valmiiksi ongelmakoiria joka on aivan eri asia. Rotikka kokemattomaan lapsiperheeseen... miksi ei jos perheen vanhemmilla selvästi on motivaatiota koiran ottamiseen ja sen kouluttamiseen. Ja sitä halua ottaa selvää asioista ja motivaatiota löytyy usein jopa enemmän niiltä jotka ottaa koiraa itselleen ensimmäistä kertaa, kuin niiltä joilla on ennenkin koiria ollut.
 

Yhteistyössä