Olen kuulemma "vitun idiootti" kun en myynyt koiraa lapsiperheeseen

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
voi joo
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen ennenkin joutunut sanomaan etten voi myydä, koska ostajalla ei ole tarpeeksi kokemusta.
Tää kiinnostaa. Jos tuo kokemus rotikoista on se ratkaiseva tekijä, niin miten kukaan sitä kokemusta sitten voisi saada, jos kukaan ei ns. ensikertalaiselle sitä koiraa ei myisi? Vai tarkoitatko sitä, että ylipäätään kokemusta koirista? Eli alkuun pitäisi ottaa joku "korvikerotu", jotta lopulta sitten saisi sen rodun, minkä todella haluaisi?

Ja siis, tämä ei todellakaan ole kritisointia siitä, ettet pentua kyseiselle henkilölle myynyt, vaan tämä on tällaista yleisen tason pohdiskelua.
On se pikkaisen eri asia epäonnistua cockerin kasvatuksessa kuin rotikan. Seuraukset on aivan eri luokkaa yleensä. Joten näin se vain on, että ei voi aloittaa siitä vaativammasta rodusta vaan pitää aloittaa vähemmän vaativasta. Ja jos koira on korvike vain sen takia ettei ole juuri tiettyä rotua niin vika on ihmisen pään sisällä eikä silloin kannata koiraa ottaakaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aluksi oli kuitenkin niin ystävällistä että. Jännä kun käytöstavat unohtuvat kun ei myydäkkään pentua :)
Joillakin ohut pintasilaus karisee yllättävänkin herkästi. Joko se on vain niin löyhää ja ohutta, tai sitten pelkästään päälle liimattua. Hassua se ei minusta kuitenkaan ole.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen ennenkin joutunut sanomaan etten voi myydä, koska ostajalla ei ole tarpeeksi kokemusta.
Tää kiinnostaa. Jos tuo kokemus rotikoista on se ratkaiseva tekijä, niin miten kukaan sitä kokemusta sitten voisi saada, jos kukaan ei ns. ensikertalaiselle sitä koiraa ei myisi? Vai tarkoitatko sitä, että ylipäätään kokemusta koirista? Eli alkuun pitäisi ottaa joku "korvikerotu", jotta lopulta sitten saisi sen rodun, minkä todella haluaisi?

Ja siis, tämä ei todellakaan ole kritisointia siitä, ettet pentua kyseiselle henkilölle myynyt, vaan tämä on tällaista yleisen tason pohdiskelua.
Olen myynyt koiriani sellaisillekin ihmiselle joilla ei ole ollut aikaisemmin rotikkaa, vaan joku muu rotu. Mutta niille jotka ottavat ihan ensimmäiseksi koiraksi rotikan, en myy. Olen kerran tehnyt sen virheen ja sitten soitettiin vuoden päästä että onko mahdollisuutta palauttaa. Otin sitten takaisin, ja ihan kamalahan se koko koira oli. Ja 15 vuoden kokemuksella on oppinut ikään kuin näkemään ihmisestä kannattaako myydä vai ei. Tietenkin virhemyyntejä sattuu minullekin, mutta juuri sillä yritän välttää etten myy kokemattomille. Ja minulle voi aina soittaa jos tulee jotakin ongelmia koiran kanssa.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja voi joo:
Ja jos koira on korvike vain sen takia ettei ole juuri tiettyä rotua niin vika on ihmisen pään sisällä eikä silloin kannata koiraa ottaakaan.
Siis jos ei tykkää kaikista koiraroduista ja ole valmis ottamaan mitä tahansa puudelia kokemusta saadakseen, niin sitten ei sovi ollenkaan koiranomistajaksi? Okei.
 
2010
Kyllä se v-tun idiootti paljasti ittensä siellä langan toisessa päässä =DDD! Hyvä, että on vastuullisia kasvattajia !!!
Itse ostin pennun (pikkuvikaisen) mutta pikku vika ja ne pikkuvian muut kylkiäiset johtivatkin pennun lopetukseen 8kk:n ikäisinä =( ja kasvattajalla oli sanottavanaan suurinpiirtein vain "en voi luvata, että ne elävät ikuisesti" ...ärh =x. Onneksi nykyisen koirani kasvattaja on todella "ammattitaitoinen" ja luotettava, ja koira on juuri sitä mitä luvattiinkin =)! Kantapään kautta opin minäkin ...hyvä kasvattaja on kullan arvoinen !
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen myynyt koiriani sellaisillekin ihmiselle joilla ei ole ollut aikaisemmin rotikkaa, vaan joku muu rotu. Mutta niille jotka ottavat ihan ensimmäiseksi koiraksi rotikan, en myy. Olen kerran tehnyt sen virheen ja sitten soitettiin vuoden päästä että onko mahdollisuutta palauttaa. Otin sitten takaisin, ja ihan kamalahan se koko koira oli. Ja 15 vuoden kokemuksella on oppinut ikään kuin näkemään ihmisestä kannattaako myydä vai ei. Tietenkin virhemyyntejä sattuu minullekin, mutta juuri sillä yritän välttää etten myy kokemattomille. Ja minulle voi aina soittaa jos tulee jotakin ongelmia koiran kanssa.
Ok, kiitos asiallisesta vastauksesta!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Muuten ihan ok, siis ostajahan oli ihan idiootti...mutta mun mielestä tuo ettei rotkula sovi ekaksi koiraksi on kyllä ihan puppua. Mä en näkis että on olemassa MITÄÄN rotua joka ei sovi ekaksi koiraksi, jos vaan omiistajan motivaatio, tietotaito ja ymmärrys on kohdillaan.

Meinaan että ihanko totta olet sitä mieltä, että jos mä olen 25v ja haluan rotikan ja voin ottaa vain yhden koiran, niin mun pitää ensin ottaa joku sesse ja pitää sitä sen 15-18v kun se elää ja vasta sitten, päälle 40v iässä mä voin vasta ottaa rotikan?! :eek:
No, minä olen nähnyt tuttavapiirissäkin kun ovat myyneet rotikan aloittelijalle ja eihän siitä ole tullut mitään. Mutta kyllä ymmärrän että voi olla ihminen joka ymmärtää koulutuksen päälle vaikkei koiraa olisikaan ollut, mutta en ota sitä riskiä että kaikki menee päin hevonpeetä. Ja siitä kokemuksesta on rotikan kanssa oikeasti hyötyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja voi joo:
Ja jos koira on korvike vain sen takia ettei ole juuri tiettyä rotua niin vika on ihmisen pään sisällä eikä silloin kannata koiraa ottaakaan.
Siis jos ei tykkää kaikista koiraroduista ja ole valmis ottamaan mitä tahansa puudelia kokemusta saadakseen, niin sitten ei sovi ollenkaan koiranomistajaksi? Okei.
Niinpä. Mulla ainakin harrastus määrittelee ne rodut joita voin ottaa. Tai toki voin harrastaa mitä tahansa millä tahansa, mutta en näkis järkeväksi ottaa corgia agilityyn, tai tanskandoggia sujeluun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Muuten ihan ok, siis ostajahan oli ihan idiootti...mutta mun mielestä tuo ettei rotkula sovi ekaksi koiraksi on kyllä ihan puppua. Mä en näkis että on olemassa MITÄÄN rotua joka ei sovi ekaksi koiraksi, jos vaan omiistajan motivaatio, tietotaito ja ymmärrys on kohdillaan.

Meinaan että ihanko totta olet sitä mieltä, että jos mä olen 25v ja haluan rotikan ja voin ottaa vain yhden koiran, niin mun pitää ensin ottaa joku sesse ja pitää sitä sen 15-18v kun se elää ja vasta sitten, päälle 40v iässä mä voin vasta ottaa rotikan?! :eek:
No, minä olen nähnyt tuttavapiirissäkin kun ovat myyneet rotikan aloittelijalle ja eihän siitä ole tullut mitään. Mutta kyllä ymmärrän että voi olla ihminen joka ymmärtää koulutuksen päälle vaikkei koiraa olisikaan ollut, mutta en ota sitä riskiä että kaikki menee päin hevonpeetä. Ja siitä kokemuksesta on rotikan kanssa oikeasti hyötyä.
Mä olen nähnyt kun kokeneelle koiraihmiselle myytiin cocceri ja hän luopui koirasta 5kk iässä pitovaikeuksien vuoksi. Oli viemässä koiraa piikille, koska koiran kanssa ei pärjää.

Mä edelleen näkisin että riskit ei ole rotikan kohdalla sen suuremmat kuin muunkaan rodun kohdalla. Tai toki löytyy helpompiakin sessejä, mutta ei se rotkula nyt NIIN erikoinen ole :) Eikä edes ne kultsut ole enää niin lapasia kuin oli joskus muinoin.

Hienoa tosiaan että olet vastuuntuntoinen ja tarkka siitä kelle myyt...vähän vaan tuo yleistämispuoli pistää ajoittain mietityttämään. tuota kun kuulee niin paljon.

Ja kyllä mua vituttais, jos haluaisin rotikan jonka kanssa paiskia töitä, kouluttaa ja kisata, eikä kukaan mulle moista möis siitä syystä ettei mulla ois aiempaa koirakokemusta. Onneksi kokemusta on ja jopa siitä rotikasta, jotta eiköhän mulle joku moisen myy sitten kun on taas sen aika :)
 
voi joo
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja voi joo:
Ja jos koira on korvike vain sen takia ettei ole juuri tiettyä rotua niin vika on ihmisen pään sisällä eikä silloin kannata koiraa ottaakaan.
Siis jos ei tykkää kaikista koiraroduista ja ole valmis ottamaan mitä tahansa puudelia kokemusta saadakseen, niin sitten ei sovi ollenkaan koiranomistajaksi? Okei.
Niinpä. Mulla ainakin harrastus määrittelee ne rodut joita voin ottaa. Tai toki voin harrastaa mitä tahansa millä tahansa, mutta en näkis järkeväksi ottaa corgia agilityyn, tai tanskandoggia sujeluun.
Aivan, mutta sullakin varmaan on enemmän kuin yksi tai kaksi rotua joiden kanssa voi harrastaa. Eli voi silti aloittaa sillä helpommalla rodulla eikä heti ottaa selliaista, joka vaatii erittäin tiukan ja määrätietoisen koulutuksen. Kun aina se koira jonka ottaa ei edes ole rotunsa helpoin edustaja vaan voi olla sieltä toisesta ääripäästä. Ihan on koiran ottajankin parhaaksi, ettei kokemattomalle anneta mitä vain rotua.

 
Olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että soittajan asenne oli hanurista, ja oli hyvä, että koiraa ei hän saanut. Siitä, että tiettyä rotua ei missään nimessa voi antaa jonkun ensimmäiseksi koiraksi, olen kuitenkin eri mieltä, varsinkaan kun kyse on rotikasta. Rotikka ei mielestäni kuitenkaan ole mitenkään mahdoton koulutettava, vaan motivoitunut ja oppimaan valmis ihminen selviää siitä kyllä. Viisas kasvattaja ottaa aikaa tutustuakseen ostajaehdokkaaseen ja selvittää heidän todelliset tarpeet, kyvyt ja motiivit.
 
miten rotikasta saa kokemusta jos ei kukaan myy pe
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja w:
Molon jatkeeksi varmaan oli hakusessa. Ikävä kyllä olen TÄYSIN varma, että joku hänelle sen rotikan pennun vielä myy.
Kyllähän joku molopää varmasti myy. Mutta minä en myy kokemattomille.
Kaikki me lähdetään joskus siitä ensimmäisestä koirasta.
 
mie
Mun eka koira oli rotikka, ja se oli kyllä niin hienoluonteinen ja viisas eläin, ettei toista tulekkaan. Valitettavasti se eli vain 8 vuotiaaksi, ja lopetettiin agressiivisen syöpäkasvaimen takia. ...nyt mennään muilla roduilla lasten takia =).
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi joo:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja voi joo:
Ja jos koira on korvike vain sen takia ettei ole juuri tiettyä rotua niin vika on ihmisen pään sisällä eikä silloin kannata koiraa ottaakaan.
Siis jos ei tykkää kaikista koiraroduista ja ole valmis ottamaan mitä tahansa puudelia kokemusta saadakseen, niin sitten ei sovi ollenkaan koiranomistajaksi? Okei.
Niinpä. Mulla ainakin harrastus määrittelee ne rodut joita voin ottaa. Tai toki voin harrastaa mitä tahansa millä tahansa, mutta en näkis järkeväksi ottaa corgia agilityyn, tai tanskandoggia sujeluun.
Aivan, mutta sullakin varmaan on enemmän kuin yksi tai kaksi rotua joiden kanssa voi harrastaa. Eli voi silti aloittaa sillä helpommalla rodulla eikä heti ottaa selliaista, joka vaatii erittäin tiukan ja määrätietoisen koulutuksen. Kun aina se koira jonka ottaa ei edes ole rotunsa helpoin edustaja vaan voi olla sieltä toisesta ääripäästä. Ihan on koiran ottajankin parhaaksi, ettei kokemattomalle anneta mitä vain rotua.
Jos huipulle haluaa niin rotuja on tasan 3. Oikeasti on vain 1 jolla on muita paremmat mahkut, mutta pienellä onnella myös 2 muuta rotua ovat vahvoilla.

Toki mä voin harrastaa vaikka mäyräkoiran kanssa, mutta ei mulle riitä se että voin vain harrastaa. Mä haluan koiran jonka kapasiteetti on riittävä huipulle. Aina kaikkea voi toki sattua ja tapahtua mutta mä haluan koiran jolla on kaikki edellytykset (eli se rotu ja takana hyvä suku terveyden ja pään kannalta) huipulle.
 
Vieras
Kylläpä vaan on tervepäinen koira kuin koira sopiva lapsiperheeseen ja oikeilla tavoilla helppo kouluttaa, pitää vaan muistaa se johdonmukaisuus, eikä mitään pieksämismetodeita!!
 
voi joo
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että soittajan asenne oli hanurista, ja oli hyvä, että koiraa ei hän saanut. Siitä, että tiettyä rotua ei missään nimessa voi antaa jonkun ensimmäiseksi koiraksi, olen kuitenkin eri mieltä, varsinkaan kun kyse on rotikasta. Rotikka ei mielestäni kuitenkaan ole mitenkään mahdoton koulutettava, vaan motivoitunut ja oppimaan valmis ihminen selviää siitä kyllä. Viisas kasvattaja ottaa aikaa tutustuakseen ostajaehdokkaaseen ja selvittää heidän todelliset tarpeet, kyvyt ja motiivit.
Mutta entäs jos kokematon ihminen onnistuukin saamaan rotikan, joka on itsepäisyyden perikuva, omaa valtavan vahtimisvietin, yrittää pomottaa ja kaikkea muuta hankalaa joka välissä. Väitän, että aika harva kokematon koiranomistaja selviäisi tuollaisen rotikan kanssa, joka vaatii kokeneeltakin aika paljon taitoja. Mutta jos rotikan tilalle vaihtaisi vaikka sen cockerin niin koiran kanssa voisi jo selvitä monikin.

 

Yhteistyössä