Olen kateellinen lapsettomalle opiskelijakaverille:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huooh

Vieras
Minulla yksi lapsi ja mies, opinnot kesken. Raskastahan tämä on, nyt jälkeenpäin ajatellen olisin ehkä odotellut tämän lasten hankinnan kanssa, vaikka lastani yli kaiken rakastankin (kuulunee mainita). Yhteenmuuttokin olisi saanut ehkä odottaa, vaikka mulla ihana, huolehtiva, lempeä ja sitoutuva mies onkin.

Mut en voi sille mitään, että koen kateutta lapsettomia kohtaan. Eräskin ikäiseni (27v) opiskelijaystävä harrastaa, käy töissä ja opiskelee, nauttii elämästään. Ei rellestä ja ryyppää, tai harrasta yhdenillanjuttuja, enkä minäkään sitä kaipaa. Kaipaan sitä vapautta, joka hänellä on. Voi nukkua pitkään, lähteä viikonloppuaamuna aurikoisella kelillä luistelemaan, laittaa ruokaa rauhassa, käydä salilla, opiskella ihan rauhassa ja silloin kuin itselle sopii. Rahat voi käyttää itseensä ja vaikka matkusteluun.

Puhumattakaan siitä, että itse kun en lapsen takia voi aina luennoille ja kursseille osallistua fyysisesti olemalla paikalla, niin tietty siinä menee paljon ohi, vaikka periaatteessa kirjoista voi saman lukeakin. Tämä ystäväni saa hyviä arvosanoja, itsellä lapsen myötä arvosanat selvästi laskeneet. Ei vaan jaksa enää samalla tavalla, kun on lapsikin hoidettava ja levätäkin pitäisi välillä.

En todennäköisesti tule saamaan töitä niin hyvin kuin nämä lapsettomat, koska he saavat parhaat harjoittelupaikat ja sitä kautta duunit, kun voivat joustaa enemmän ja matkustaa. He ehtivät verkostoitua ja tuoda itseään esille enemmän.

Tällä alalla se on elintärkeää, paikoista on kilpailu ja sen saa aina joku, joka tuntee jonkun. He voivat tarjoutua tutkimusapulaisiksi opiskelujen oheen ja kerätä työkokemusta ja näyttöjä, mä en. Se, että mulla on jo lapsi ja lapsettomuus on kompastuskivi työnhaussa ja lapselliset ois etusijalla on kyllä meidän alalla ihan myytti. Samassa asemassa ollaan ja näytöt ratkaisee. Ja että lapsenhoito helpompaa opintojen ohella kuin työelämän ohella. Just. Äitiysrahakin on minimit kun ei ole ehtinyt tienata juuri mitään, kesätöitä hanttihommissa.

Mut tämä nyt vaan oli tällaista pohdintaa, välillä vaan harmittaa, kun on pitänyt kiirehtiä.

Heillä se sama rumba on sitten edessä, kun sun lapsi on jo kasvanut isommaksi ja sun vapaus koittaa.

Onhan se raskasta, jotenkin mä itse selvisin samanaikaisesta 3-vuorotyöstä, opiskelusta, raskaasta treenaamisesta, talon rakennuksesta ja lapsesta :D Mut nyt helpottaa, tää jää ainoaksi ja joka vuosi lapsi on isompi ja omatoimisempi. Mä voin ottaa rennosti sitten kun ne lapsettomat elää samoja aikoja ;)

Väärin on jos lapselliset on etusijalla ja pidetään huonompina kuin niitä joilla on lapsia. Esim. organisointikykyä oppii muutenkin kuin lapsia hoitamalla...
Itse olin viikonloput töissä enkä harrastamassa vaikka olin lapseton opiskelija...

Kyllähän tuo välillä käy kateeksi kun luokkakaverit ehtii tekemään vaikka mitä ja itsellä ei meinaa riittää aika edes koulutehtäviin, mutta sitä se on... Lapset onneksi kasvaa nopeasti ja kohta koittaa se uusi "vapaus" eikä sitten ainakaan ole yksin vuosien päästä. Siitä omasta yksinäisyydestä ja harrastuksista voi kyllä nauttia perheellisenäkin, ne pikkulapsivuodet vaan on mitä on.

Moni mun opiskelukavereista taas sanoo kadehtivansa mua kun mulla jo perhe. :D Ja mielestäni tein loistavan valinnan kun yhdistin opiskelun ja perhe-elämän. :)
Mä en kyllä kadehdi lainkaan lapsettomia ystäviäni. :O

Kyllä se on hyvin pitkälti oma asenne joka ratkaisee. Jos ajattelet noin pessimisesti, niin lopputuloskin todennäköisesti on odotustesi mukainen. Itse nautin opiskelusta aivan eri tavalla kuin ennen lapsen saamista. Gradu valmistuu tasaisen varmasti ja on niin ihana tulla kotiin lapsen luokse, kun päivän on seikkaillut mitä ihmeellisimmissä käsiteviidakoissa. Muiden kadehtiminen on turhaa ja kuluttavaa ja hyvin usein se perustuu vääriin olettamuksiin muiden elämästä. Älä näe opiskelua taisteluna paikasta auringossa ja usko omiin kykyihisi. Jos olet fiksu ja pätevä, se ratkaisee eikä se onko sinulla lapsi vai ei.

Miksi oletat että tämä elämästään selvästi nauttiva henkilö haluaisi asettaa itsensä samaan ikeeseen kuin lapsia hankkineet?

Pieno puhuu totta. Täällä toinen lapseton joka nauttii elämästään täysin siemauksin. Nukun viikonloppuisin pitkään, syön mitä huvittaa ja milloin huvittaa, ja tällä hetkellä suunnittelen reissua ulkomaille. Ah vapaus!! En suostu luopumaan tästä onnestani ihan tosta vaan.

Pieno puhuu totta. Täällä toinen lapseton joka nauttii elämästään täysin siemauksin. Nukun viikonloppuisin pitkään, syön mitä huvittaa ja milloin huvittaa, ja tällä hetkellä suunnittelen reissua ulkomaille. Ah vapaus!! En suostu luopumaan tästä onnestani ihan tosta vaan.

Jotenkin epäuskottavaa, kun keskustelut lapsiperhepalstalla...

älä huoli, kyllä sullakin varmaan josksu tärppää. ; )

Heillä se sama rumba on sitten edessä, kun sun lapsi on jo kasvanut isommaksi ja sun vapaus koittaa.

Onhan se raskasta, jotenkin mä itse selvisin samanaikaisesta 3-vuorotyöstä, opiskelusta, raskaasta treenaamisesta, talon rakennuksesta ja lapsesta :D Mut nyt helpottaa, tää jää ainoaksi ja joka vuosi lapsi on isompi ja omatoimisempi. Mä voin ottaa rennosti sitten kun ne lapsettomat elää samoja aikoja ;)

Niin joo, heillä se mahdollisesti on joksus edessä kun mulla jo iso lapsi, mut ei se kuitenkaan ole millään tavalla sama juttu olla itsekseen ja touhuta omia juttujaan näin nuorempana ja opiskeluaiaikana kuin sitten vanhempana, mahdollisesti jo työssäkäyvänä perheellisenä. Mua tuo ei vaan lohduta:D

Tuskinpa meillekään toista tulee, ei ollut suunnitelmissa alunperinkään ja päivä päivältä se tunne vahvistuu...

Enemmän tuo kuulostaa siltä että sinua harmittaa tietyt omat aikaisemmat valintasi. Kateus muita kohtaan ei niitä valintoja tee tekemättömäksi, mutta melkein yhtä turhaa on haikailla menneitä. Omat valintansa pitäisi tehdä niin että niiden kanssa on hyvä elää.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Aika paljon on asenteesta kiinni. Luulen, että vaikkei sinulla olisi lapsia, näkisit tilanteesi silti jollain tapaa huonona. Älä siis syytä lastasi.

Itse ole kahden lapsen äiti ja korkeakouluopinnot vielä kesken. En koe olevani mitenkään huonommassa asemassa opiskelutovereihini nähden ja menestyn opinnoissa erittäin hyvin. Koen olevani erittäin onnellinen, ainut on, että rahaa saisi toki olla enemmän. Mutta tämä pienituloisuuskin on vain väliaikaista, eikä raha muutoinkaan ole ykkösasia elämässäni.

[QUOTE="vieras";25461798]Sä olet aika inhottavan kuuloinen ihminen. =)

t. lapseton elämästään nauttiva opiskelija, joka juuri tuli etelänlomalta[/QUOTE]

Tunnetko useinkin tarvetta miellyttää tuntemattomia anonyymeja erinäisillä nettipalstoilla? Pitäisköhän tosta käydä juttelemassa jollekin?

Yhteistyössä