Olen kateellinen "terveellisille" ihmisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terveellinen ruoka ja liikunta tekee onnelliseksi. Lihavat usein ovatkin kateellisia. Lihavat eivät edes osaa tehdä terveellisiä herkkuja, kun taas terveiden ihmisten mielestä joku munkkipossu ei ole mikään herkku.

Ei ole tottumiskysymys vaan hormonaalista. Kun hormonien toiminta muuttuu, muuttuvat myös nuo mieliteot, ihan hetkessä. Eikä tarvita mitään tottumisia, kun ei vaan kelpaa, vaikka kaksi viikkoa aiemmin olisi kelvannut hyvin. Ja niin kauan kuin hormonit toimivat tietyllä tavalla, ei vain edelleenkään kelpaa. Ihan itse olen tämän oman kroppani kanssa havainnut.

Ja kyllä sen näkee, että suurin osa lapsista himoaa karkkia, vaikkei sitä juuri missään olisikaan tottunut syömään. Jos tuo tottumisteoria olisi millään tavalla totta, ei kukaan söisi karkkia yhtään, koska pikkulapsille ei yleensä anneta karkkia ollenkaan. Kummasti karkki heille kuitenkin kelpaa, ilman minkäänlaista totuttelua.

Olkaa vain onnellisia, jos teillä hormonit estävät herkuttelun. Jotkut harvat pystyvät taistelemaan hormonejaan vastaan, mutta suurin osa elää itsepetoksessa kuvitellen herkuttelun vastustuskyvyn olevan millään tavalla oman päätösvallan alla.

Minun ei tee ikinä mieli alkoholia, tupakkaa tai huumeita, enkä tosiaankaan kuvittele, että syynä olisi jotenkin ylivertainen itsehillintä vaan se, että kroppani ei luonnostaan noita halua. Ja ihan selvästi on olemassa paljon ihmisiä, joilla mikään itsekuri ei riitä näiden vastustukseen, koska heidän kroppansa haluaa niitä.

Näin se menee, meillä kullakin on kroppa, joka toimii hieman eri tavalla kuin muilla. Yhtä himottaa ruoka, toista jokin muu, ja siinä on kropan omistajalla aika vähän päätösvaltaa.

Asia on aika paljon monimutkaisempi, mutta on tuossa puolensa.

Hormonit ovat vain hitaita viestinvälittäjiä. Ne aktivoivat esimerkiksi soluja tuottamaan tiettyjä proteiineja verenkiertoon tai negatiivisen feedbackin kautta estävät niiden tuottamista. Esimerkkinä verensokerin, eli glukoosin, homeostaasissa insuliinia tuotetaan haimassa vähentämään verensokeria ja glukakoneja lisäämään verensokeria (-> kummallakin oma tehtävänsä eri soluissa). Hormonia varten tarvitaan aina myös sitä lukeva reseptori ja reseptorin taustalla kaskadi, joka vie signaalia eteenpäin tavalla tai toisella (esim. https://en.wikipedia.org/wiki/Signal_transduction).

Addiktioon sen sijaan liittyy mielihyvähakuisuus ja toleranssin kasvaminen. Makea kelpaa kyllä lapselle heti, koska joka ikinen solu tarvitsee glukoosia ja siksi makea on ollut luonnossa turvallista syötävää (sopivissa määrin). Lapsihan irvistää, jos sille antaa kitkerää ruokaa, mutta oppii pitämään siitä kun tarpeeksi usein toistetaan. Rasvoja voi kokeilla lapselle siten, että voiveitsen lapset nuolee puhtaaksi mielellään (miksiköhän), mutta margariinille he nyrpistävät nenäänsä jne.

Nälän tunteen jne suhteen hormonien lisäksi toimii myös monia muita mekanismeja. Lihavuus on selkeästi leptiiniresistenssiä. Eli jos on rasvakudosta, aivojen pitäisi kertoa sinulla olevan tarpeeksi enerigaa ja et syö yli tarpeesi. Leptiinin toimimattomuus voi johtua mm. sairaudesta (Prader-Willi) tai siitä, että insuliini on koko ajan koholla jne.

Harva edelleenkään tajuaa, että insuliini muuttaa sokerin läskiksi (tiettyjen prosessien kautta).

Mikäli ihmisellä on koko ajan insuliinit tapissa (oli syy sitten vähentyneissä insuliinia lukevissa reseptoreissa, ruokavaliossa, jossa on paljon hiilihydaatteja tai muualla), hänen sisäänlaittamasta energiasta humahtaa läskiksi iso osa, jolloin kehon omaan käyttöön jää liian vähän energiaa käyttöön. Eli aivot tulkitsee tilan alienergiseksi, alkaa säästämään energian kulutusta (mm. kilpirauhanen osallistuu tähän) ja saa aikaan sen, että ihminen tuntee olonsa väsyneeksi ja hän ei jaksa liikkua.

Usein näiden entsymaattisten/hormonaalisten ongelmien keskipisteenä on haima. Haimassa on eniten mm. ribosomeja, jotka siis tuottavat DNA/mRNA-mukaisesti erilaisia proteiineja (kuten entsyymejä). Mikä sitten on saanut aikaan sen, että haima on joutunut näin koville onkin oma juttunsa....

Terve ihminen lähtee liikkeelle vähän kuin itsekseen silloin kun saa energiaa sisäänsä. Ilman pakkoa, ilman, että kummemmin sitä edes ajattelee. Sairaan on pakko tapella mielihalujansa vastaan ja tehdä asioita kaavamaisesti pysyäkseen keholtansa "terveenä", joka ei valitettavasti tarkoita sitä, että pysyisi myös mieleltään terveenä.

Mä haluaisin rakastaa liikuntaa, mutta vihaan sitä koko sydämestäni. Liikuntaa rakastavia ihmisiä kadehdin.

Ei välttämättä kannata kadehtia. Voi olla, että genetiikkasi on sellainen, että kovempi liikunta ei sinulle sovi. Tärkeää sen sijaan on se, että liikut edes sen verran, että hapenottokykysi pysyy hyvänä. Toisilla VO2MAX ei nouse millään liikunnalla, toisilla se taas nousee helposti. Tärkeintä on se, että nostaakseen VO2MAX:a pitää stressitasot sopivana (hetkittäin voi vedellä rajummin), ei liiallisena (stressi tuhoaa kroppaa enemmän kuin maailman kaikki läski).

Mä haluaisin rakastaa liikuntaa, mutta vihaan sitä koko sydämestäni. Liikuntaa rakastavia ihmisiä kadehdin.

Ei kai kukaan (?) rakasta raskasta liikuntaa vaan sitä millainen olo sen jälkeen tulee.

(poikkeuksen voi tietty tehdä vaikkapa jotain joukkuelajia harrastava tai esim. syöksylaskua harrastava jolle jo suoritus on adrenaliinia nostava ja siksi nautinnollinen)

Ei kai kukaan (?) rakasta raskasta liikuntaa vaan sitä millainen olo sen jälkeen tulee.

(poikkeuksen voi tietty tehdä vaikkapa jotain joukkuelajia harrastava tai esim. syöksylaskua harrastava jolle jo suoritus on adrenaliinia nostava ja siksi nautinnollinen)

Kyllä mä tunnen ihmisiä jotka eivät voi olla liikkumatta, rakastaa sitä rääkkiä.
Mulle ei liikunta anna yhtään hyvää oloa.

Kyllä on ihmisiä, jotka eivät voi elää ilman pakkomielteistä liikkumista. Eli vaikka olisi polvet paskana, on pakko juosta maratoni, vastoin ohjeistusta ... siksi kun "maratoni on pakko juosta". Sitä pitää kutsua jo "rakkaudeksi", koska rakkaushan on hulluutta.

Adrenaliiniryöppy tuntuu myös kivalta. Siihenkin voi jäädä koukkuun, mutta on erittäin tuhoisaa pitkässä juoksussa. Adrenaliinin evoluutio kertoo miksi.

Miksi muuten toiset pitävät extremelajeista ja toiset eivät pidä? Niinkin hullu juttu kuin toksoplasmoosi (voi) selittää asiaa: toksoplasma osaa ohjata ihmistä ja monet riskejä ottavat ihmiset omaavat tokson. Tämä on herättänyt epäilyjä siitä, että mitä muut patogeenit sitten osaavat ihmiselle tehdä, jos toksoplasma osaa muuttaa aivoja siten, että ihminen ottaa riskejä?

Mä liikun silleen, että se on joko mieluisaa kuten vaikka sienestys, ratsastus tai melonta. Tai niin että se hoituu jonkun muun "pakollisen" lisukkeena kuten silloin kun ulkoilutan velipojan hurtat. Tai ainakin pyrin tekemään jotain muuta siinä sivussa jotten tylsisty. Kuten katson "siskoni on noita"-sarjaa netflixixtä kuntofillaroidessani.

Ja mulle vasta liikunnan jälkeen tulee hyvä olo.

Liikunta itsessään kuulostaa kyllä ihan kamalalta!

Et ehkä ole kokeillut sopivassa porukassa---- ja musiikin kans hissukseen ensin?
Näilla on se ihmeellinen taito ----joko tunnet?
En vieläkään tajua, miten se liikkuminen tulee siinä sivussa ja melkein vahingossa eikä ikinä ole tylsää eikä edes liian raskasta.

Se, että pitää raahautua jonnekkin saa jo niskakarvat pystyyn...nou thanks. Kotona tanssiminen ja jumppaaminen, ei onnistu. Ei tykkää niin ei tykkää. Hyötyliikunta on ainut mitä jaksaa eli pitää mennä paikasta a paikkaan b ja sekin tosin vaatii tiettyä mielenlaatua ja hyvää säätä :D Olen toivoton tapaus.

Niin, kun on taustalla yli 10 vuoden kivulias sairastaminen, kädessä kaksi uutta kivuliasta diagnoosia ja sivutuotteina pitkään jatkunut/jatkuva työkyvyttömyys, monisyinen lapsettomuus sekä ikuisesti heikko rahatilanne, ei vaan voi istua jos pystyykin jonain päivänä kävelemään (= kipu on siedettävällä tasolla). Kivut vähentää ruokahalua.

Turha kadehtia nuorta normaalipainoista naista, kenen näkee liikkuvan.
Taustalla voi olla mitä vain.

Kannattaa liikkua, jos ei siihen terveydellisiä esteitä ole.

Mä en aiemmin tykännyt liikunnasta ja sitten oli viellä kipuja, mutta nykyisin tykkään käydä lenkillä kävelemässä/hölkkäämässä ja kahvakuulailla. Jos on pitempään liikkumatta, niin tulee sellainen olo että pitää päästä. Liikkumisesta voi oppia pitämään, samoin voi oppia pitämään terveellisemmästä ruuasta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: -tibis
Terveellinen ruoka ja liikunta tekee onnelliseksi. Lihavat usein ovatkin kateellisia. Lihavat eivät edes osaa tehdä terveellisiä herkkuja, kun taas terveiden ihmisten mielestä joku munkkipossu ei ole mikään herkku.

Eipä oo mikään suuri herkku, kerran vuodessa ehkä menettelee :D

Mä en aiemmin tykännyt liikunnasta ja sitten oli viellä kipuja, mutta nykyisin tykkään käydä lenkillä kävelemässä/hölkkäämässä ja kahvakuulailla. Jos on pitempään liikkumatta, niin tulee sellainen olo että pitää päästä. Liikkumisesta voi oppia pitämään, samoin voi oppia pitämään terveellisemmästä ruuasta.

Niin voi oppia, mutta ei kaikki opi.

Useimmat taitaa ajoittain himoita makeaa, mutta ei se ole mikään ihmisen luontainen tila, jos jatkuvasti makeaa ja etenkin teollista sellaista himoitsee.
Pahasti sokerikoukussa ihminen, jonka täytyy päivittäin saada karkkia, leivonnaisia tmv.
Ja sitä ylläpitää kaikenmaailman murojen, vanukkaiden/jogurttien ym. syöminen ja mehujen lipitys.

Mutta sokerihan onkin jopa addiktoivampi, kuin kovat huumeet.

Itse olen huomannut, että minusta tulee nykyään ärtyisämpi, jos en ole liikkunut tarpeeksi.

• Tykkää
Reactions: Kais

Aivopesuahan se tosiaan loppupeleissä on. Oletko muuten koskaan miettinyt miksi lihaville ei anneta psykoterapiaa (jos syy olisi tahdonalaisissa jutuissa), vaan heiltä leikataan pötsi pois?

Aivopesuahan se tosiaan loppupeleissä on. Oletko muuten koskaan miettinyt miksi lihaville ei anneta psykoterapiaa (jos syy olisi tahdonalaisissa jutuissa), vaan heiltä leikataan pötsi pois?

Okei, jos aivopesua on että liikunnasta tulee hyvä olo ja alkaa tykkäämään liikunnasta. :DPsykoterapiaa kyllä kannatatan, mutta joillekin voi olla leikkaus viimeinen keino. Mä oon itse tehty töitä sekä mielessä ja että fyysisesti, että laihdun.

Yhteistyössä