Olen juntti, mutta en ymmärrä miksi te rahtaatte opettajille joululahjoja?

  • Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
Lunatic
Ystäväni, joka on pohjoisesta pieneltä paikkakunnalta manaa samaa juttua joka joulu. Siellä on pakko antaa lahjoja, koska opettaja on myös naapuri ja kaikenlainen sosiaalinen vehtaaminen on viety äärimmilleen. Joten kiittämisen kauneudesta huolimatta saattaisi joskus olla fiksua miettiä sitäkin, että palveleeko lahja tarkoitustaan vai voisiko porukalla päättää laittaa lahjarahat vaikkapa hyväntekeväisyyteen. Toki opettajakin voi asiaan vaikuttaa ja kieltää lahjat, kuten meidän kulmilla on tehty. Tässä on otettu huomioon vähävaraiset perheet, joille se femmankin maksava hyasintti voi olla tärkeä raha käyttää kotona lasten jouluun. Mielestäni kaunis asenne opelta ja ihmettelen eikö sama sanoma leviä muualle?
Koska minullakaan ei ole paljoakaan rahaa kiitän eri sanoin eri ihmisiä ja käyn erikseen tervehtimässä heitä. Olen huomannut, että sydämestä tulevat sanat liikuttavat ihmisiä kuin tökätä paketti kouraan. Ne kiitokset voi antaa jo reilusti ennen joulua, vuoden aikana ja pitää muutenkin huolta, ettei maristaisi joka jutusta turhan päiten. Kaikkea kun ei voi kuitta paketeilla.
Olis kyllä fiksua kaikilta opettajilta. Toivottavasti leviää joka puolelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
"vieras"
Entäs kaupankassat jotka ovat mahdollistaneet toiminnallaan vuoden ajan perheenne elintarvikkeista saavat hyödyt? Entäs kyseisten elintarvikkeiden kasvattajat ja valmistajat? Rekkakuskit? ....................

Kipikapi jouluostoksille ja osoitetietoja urkkimaan.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27735400]Vittu minä oo saanu kertaakaan.[/QUOTE]

Jaa. No en tiiä miks mun mies ainaa saa. Kai se on aina niin hyväntuulinen, vaikka joskus asiakkaat onkin ilkeitä.
 
"Vieras"
Hyacintti maksaa ainakin täällä päin noin 70 senttiä...

Useimmissa meidän paikoissa ollut keräys yhteislahjaan, summa ollut 3 euroa per perhe ja herkut kaikille ryhmän henkilökuntaan kuuluville.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27735431]Hyacintti maksaa ainakin täällä päin noin 70 senttiä...

Useimmissa meidän paikoissa ollut keräys yhteislahjaan, summa ollut 3 euroa per perhe ja herkut kaikille ryhmän henkilökuntaan kuuluville.[/QUOTE]

Hiace maksaa iästä ja kunnosta riippuen tonnista kymppitonneihin.
 
oma valinta
Mut tiettekö, talonmiehet/huoltomiehet saa joululahjaksi melkeen pelkkää viunaa. Ei olla kehattu sanoo, ettei me juopotella.:D
Samoin raksamiehet, tänä jouluna on tullut jo kolme pulloa punaviiniä, ja meillä ei kukaan tykkää viinistä.

Yhtään konjakkia ja kirkasta ei ole tänä jouluna nähty (vielä) niitäkin tulee yleensä muutama.

Asiakkaat nämäkin antaa, ja usein paljon muutakin. Täällä maalla vaan on tapana lahjo lähes kaikki kauppiaasta roskakuskiin.

Ai niin, mies raivoraitis absolutisti, joten pullot päätyvät hyvään kotiin, ei tarvi pelätä juoduksi tulemista ;)
 
pikkukoululaisten kohdalla minusta on tosiaan junttia jos tahtoo pitää kiinni siitä että ne on siellä vaan töissä ja rahasta sitä tekee (=lapselle sanotaan tai ainakin annetaan ymmärtää, että ei ne teistä tykkää, maksusta ne siellä teitä kattelee). Kun pienelle lapselle kuitenkin ne koulun aikuiset on (toivottavasti) hienoja, kivoja ja tärkeitä ja ylpeinä tuovat niitä itsetehtyjä kortteja ja koruja sekä ehkä sen kaupasta itse valitun posliinikissan.
 
  • Tykkää
Reactions: TULKINNANVARAINEN
Minun isäni on opettaja ja hän kyllä ilahtuu joulumuistamisista. Ei ne yleensä isoja ole, jotain "maailman paras ope"-mukeja, kukkia, suklaata tai kortteja. Minusta ihania ovat nimenomaan oppilaiden itse askartelemat kortit. Ja sellainen pieni enkeli, jossa lukee opettajalle tms. oli aivan ihana. Opettaja ei päivittäisessä työssään hirveästi kiitosta saa, niin onhan se varmasti mukavaa, että edes kerran vuodessa saa "positiivista palautetta". Me myös aina veimme siskoni kanssa ala-asteella opettajille lahjat, se jotenkin kuului asiaan, vaikken omasta opettajastani pitänytkään.
 
Minun isäni on opettaja ja hän kyllä ilahtuu joulumuistamisista. Ei ne yleensä isoja ole, jotain "maailman paras ope"-mukeja, kukkia, suklaata tai kortteja. Minusta ihania ovat nimenomaan oppilaiden itse askartelemat kortit. Ja sellainen pieni enkeli, jossa lukee opettajalle tms. oli aivan ihana. Opettaja ei päivittäisessä työssään hirveästi kiitosta saa, niin onhan se varmasti mukavaa, että edes kerran vuodessa saa "positiivista palautetta". Me myös aina veimme siskoni kanssa ala-asteella opettajille lahjat, se jotenkin kuului asiaan, vaikken omasta opettajastani pitänytkään.
mainitse joku työ jossa saa kiitosta
 
Lunatic
pikkukoululaisten kohdalla minusta on tosiaan junttia jos tahtoo pitää kiinni siitä että ne on siellä vaan töissä ja rahasta sitä tekee (=lapselle sanotaan tai ainakin annetaan ymmärtää, että ei ne teistä tykkää, maksusta ne siellä teitä kattelee). Kun pienelle lapselle kuitenkin ne koulun aikuiset on (toivottavasti) hienoja, kivoja ja tärkeitä ja ylpeinä tuovat niitä itsetehtyjä kortteja ja koruja sekä ehkä sen kaupasta itse valitun posliinikissan.
Enpä oikein jaksa uskoa että kukaan sanois noin lapsilleen. Tai edes ajattelis. Tuskin kukaan rahan takia alkaa pieniä koululaisia opettaa... tai siis tietenkin työtä tehdään palkan takia, mutta uskon että opettajat opettaa, koska ne haluaa olla opettajia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"no niin"
Ja sitten vielä saatte siitä stressiä ja kyselette täällä mitä ostaa semmoselle ja tämmöselle opelle, kun ei oo omia ideoita. Hohhoijakkaa.

Onko se jotain numeroiden kalastelua vai mitä?
Minä olen varmaan selittänyt asian jollekin aiemminkin.

Mutta asia on lyhyt joten toistan.

Olen lahjonut opettajia,( joista lapseni pitävät,) koska se on osoitus siitä, että arvostan ja olen kiitollinen siitä työstä, jota hän jaksaa tehdä. Mun lapset on mulle tärkeintä tässä maailmassa. Ihminen joka on heille tärkeä, on mullekin tärkeä ja rakas.

Mun ja miehen kaikki sukulaiset asuvat kaukana. En ole hyvä pitämän yhteyksiä, ei ole meidän kummankaan sukukaan. Kun muita välittäviä aikuisia on vähän, niin silloin haluaa muistaa niitä jotka on eniten tekemisissä meidän lasten kanssa, meidän vanhempien lisäksi.

Ja saako niillä parempia arvosanoja?

No mietitäänpä. Mun toinen lapsi ei viittaa tunnilla. Sillä on kaikki arvosanat huoonompia kuin koenumero. Ollut aina. Koskaan ei ole saanut stipendiä, vaikka on kuitenkin ihan hyvä oppilas (kokeista tulee kiitettävää).

Joten, en oleta että ne korottavat arvosanaa. En odota pienten muistamisten tuovan mulle yhtään mitään, tai mun lapselle. Ne ovat täysin pyyteettömiä kiitoksen osoituksia.

Muuta kysyttävää?
 
lisää
Niin ja en ole sillä tavalla narsistinen että kuvittelisin että mun lasten kanssa olemine on jolleki jo lahja sinänsä. Tajuan että mun lapsi on työtä opettajalle, ehkä kaikki eivät...
 

Yhteistyössä