Olen ilmeisesti joutumassa työkokeiluun.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Sinä saat tehdä niitä paskaduuneja maailman tappiin, koska suhtautumisesi työhön on paskaa ja varmaan myöskin työn jälki.

Opiskeluaikana tein joskus ns. paskaduunia. 2 kk jälkeen esimies nosti työporukan vetotehtävään ja 3 kk jälkeen vaativampiin tehtäviin tuplapalkalla. Se asenne...
No, onnea vaan sinnepäin. Valitettavasti vaan kaikilla ei ole noin hyvää tuuria. (Enpä ihan usko, että niitä töitä ja työpaikoja paljoa ole, joissa parin kuukauden työkokemuksella pätevöityy johtotehtäviin ja saa tuplapalkan vaikka olisi kuinka loistava työntekijä tahansa)
 
  • Tykkää
Reactions: .....
No, onnea vaan sinnepäin. Valitettavasti vaan kaikilla ei ole noin hyvää tuuria. (Enpä ihan usko, että niitä töitä ja työpaikoja paljoa ole, joissa parin kuukauden työkokemuksella pätevöityy johtotehtäviin ja saa tuplapalkan vaikka olisi kuinka loistava työntekijä tahansa)
Kiitos onnitteluista. Onneksi se "onni" ei kadonnut, vaan tuon jälkeen en ole enää hakenut työtä, vaan minut on aina pyydetty/kutsuttu työtehtäviin. Olen yhden kerran kirjoittanut cv:n muodollisuutena ja se tuntui jotenkin koomiselta.

Hyvä tuuri syntyy asenteesta. Viidakkorumpu kuuluu kauas.
 
vierailija
Kiitos onnitteluista. Onneksi se "onni" ei kadonnut, vaan tuon jälkeen en ole enää hakenut työtä, vaan minut on aina pyydetty/kutsuttu työtehtäviin. Olen yhden kerran kirjoittanut cv:n muodollisuutena ja se tuntui jotenkin koomiselta.

Hyvä tuuri syntyy asenteesta. Viidakkorumpu kuuluu kauas.
Työntekijän pitää myös osata jotain erityistä, jotta hän muuttuu erityisen kiinnostavaksi työnantajalle. Ei työnantaja jaksa juosta sellaisen ihmisen perässä jolla on vaan tusinataidot tai tusinapaperit vaikka tällä olisi erinomainenkin asenne työntekoon.
 
ap.
Ap, oletko siis tosiaan sitä mieltä, että on parempi pysyä työttömänä kuin käydä pätkätöissä?
En tässä suoraan sanottuna edes tiedä enään. Jaksoin tässä uskoa vuosikausia siihen, että kyllä ne pätkätyöt vielä poikivat sen pysyvän työsuhteen, kunhan vaan teen työni kunnolla. Mutta eihän se työnantajille riitä, vaan mitä ilmeisimmin vakituisen työsuhteen saadakseen pitää olla vakituisessa työsuhteessa oikealla alalla. Kaikki muu (työttömyys, pätkätyöt, keikkatyöt, jne.) on epäilyttävää ja tekee hakijasta kelvottoman.
 
vierailija
On hyvä merkki, että kaikenlaisille foorumeille alkaa ilmaantua pikku hiljaa yhä enemmän näitä märisijöitä sitä mukaa kun yhteiskunnan raha-automaattia ollaan sulkemassa kotona lorvijoilta. Ja tämä on vasta alkua. Ns. "syrjäytyminen" katoaa käsitteenä siinä vaiheessa kun töitä on oikeasti pakko tehdä palkalla tai ilman jos meinaa elää. Oikea suunta!
 
Tässä ketjussa haukutaan nyt (ainakin osittain) väärää puuta. Joo, ihan hyvä, että työttömille järjestetään jotain velvoittavaa toimintaa, MUTTA toiminnan pitäisi olla joko jotain yleishyödyllistä tai sitten kunnan/valtion työtä.
Mielestäni on käsittämätöntä, että tällaista asetelmaa, jossa yksityisille työnantajille välitetään ilmaista työvoimaa, voidaan edes lain mukaan järjestää.

Miettikääpä nyt vaikka kilpailutilanteen kannalta. Samalla kadulla on kaksi ravintolaa, toinen palkkaa ihan oikeita työntekijöitä, toinen hyödyntää näitä työkokeiluja ja palkkatuettuja työttömiä. Ensimmäinen joutuu siirtämään henkilökunnan palkkaan menevät rahat ruuan hintaan, kun taas jälkimmäinen voi myydä ruokaa puolta halvemmalla, kun ei ole henkilökuntakustannuksia.
Aika epäreilua.
 
vierailija
Joko itse hyödyt tai sitten annat käyttää itseäsi hyödyksi. Valinta on kokonaan sinun. Itse halusin työkokeiluun ja valitsin alan joka kiinnostaa minua. Tällä kokeilulla sain pisteitä opintoihin ja opintojen aikana työllsityin kyseiselle alalle. Valmistuin etuajassa ja töitä on riittänyt enemmän kuin kykenee ottamaan vastaan.
Eli valinta on täysin sinun käsissäsi.
 
vierailija
Joko itse hyödyt tai sitten annat käyttää itseäsi hyödyksi. Valinta on kokonaan sinun. Itse halusin työkokeiluun ja valitsin alan joka kiinnostaa minua. Tällä kokeilulla sain pisteitä opintoihin ja opintojen aikana työllsityin kyseiselle alalle. Valmistuin etuajassa ja töitä on riittänyt enemmän kuin kykenee ottamaan vastaan.
Eli valinta on täysin sinun käsissäsi.
Valinta on olla kiinnostunut sellaisesta alasta missä on enemmän töitä kuin kerkeää ottamaan vastaan?

Sellaisia aloja ei muuten paljoa taida olla. Ja paljolti ne ovat sellaisia yliopistotutkintoja, joita on hyvin vaikea päästä opiskelemaan, opinnot ovat pitkät ja opiskelu haastavaa.
 
vierailija
Ihmetyttää vaan, että mitähän hyötyä tästäkin muka on. Tietääkseni ei tuollainen työkokeilu paranna työllistymismahdollisuuksia millään tavalla, ja lisäksi tympii joutua tekemään puoli-ilmaiseksi töitä, joista muille maksetaan täyttä palkkaa.

Sen nyt vielä jotenkin ymmärtäisi, että työkokeilu koskisi jotain valtion/kuntien omia työpaikkoja, mutta sitä en todellakaan, että verorahoilla kustannetaan työntekijä johonkin yksityiseen yritykseen, jonka pitäisi hoitaa omat työvoimakustannuksensa ihan omilla rahoillaan.
Ei se sossu rahakaan puussa kasva, kyllä sunkin pitää kortesi kekoon kantaa. Olisi varmaan aika kouluttautua sellaiselle alalle jossa on mahdollisuus työllistyä, ettei jouduttaisi turvautumaan ulkomaiseen työvoimaan.
 
Kiitos onnitteluista. Onneksi se "onni" ei kadonnut, vaan tuon jälkeen en ole enää hakenut työtä, vaan minut on aina pyydetty/kutsuttu työtehtäviin. Olen yhden kerran kirjoittanut cv:n muodollisuutena ja se tuntui jotenkin koomiselta.

Hyvä tuuri syntyy asenteesta. Viidakkorumpu kuuluu kauas.
Toi koskee niitä jotka ovat töissä. Työttömäksi jäätyäsi "markkinakelpoisuutesi" tippuu prosenttiyksikön päivässä.
Kolmen kuukauden jälkeen puhelimesi lakkaa soimasta, puskaradio ja viidakkorumpu toimimasta. Sit sinua kutsuu vain työkkäri. Pääset (lue: joudut) kurssille opettelemaan sitä ceeveen tekemistä. Jos olet oikein kiltti saatat päästä tekemään vanhaa työtäsi ilmaisena harjoittelijana.
 
On hyvä merkki, että kaikenlaisille foorumeille alkaa ilmaantua pikku hiljaa yhä enemmän näitä märisijöitä sitä mukaa kun yhteiskunnan raha-automaattia ollaan sulkemassa kotona lorvijoilta. Ja tämä on vasta alkua. Ns. "syrjäytyminen" katoaa käsitteenä siinä vaiheessa kun töitä on oikeasti pakko tehdä palkalla tai ilman jos meinaa elää. Oikea suunta!
Meinaat, että oma työsi maistuisi sinulle ilman liksaa?
 
vierailija
Valinta on olla kiinnostunut sellaisesta alasta missä on enemmän töitä kuin kerkeää ottamaan vastaan?

Sellaisia aloja ei muuten paljoa taida olla. Ja paljolti ne ovat sellaisia yliopistotutkintoja, joita on hyvin vaikea päästä opiskelemaan, opinnot ovat pitkät ja opiskelu haastavaa.
Itse asiassa on paljon aloja, joissa tarvitaan työntekijöitä. Kaikki ne on listattu esimerkiksi työkkärin sivulla. Itselläni on kolme työsopimusta ja töitä vaikka kuinka. Yhtä teen pääasiassa ja kahta kun aikaa jää. Ja tämä on ihan kenttätyötä, opiskelu on haastavaa mutta ei korkeakouluopintoa mutta näillä papereilla voi hyvin hakea korkeakouluopintoihin. Kyse on niin laaja-alaisesta työkentästä, että töitä voi tehdä missä tahansa ja miten tahansa. Useat on perustaneet eri alan yrityksiä tai heillä on monta työsopimusta eri aloille tai eri toimikentällä. Tällä voi tehdä lähes mitä tahansa ja missä tahansa.
 
vierailija
On hyvä merkki, että kaikenlaisille foorumeille alkaa ilmaantua pikku hiljaa yhä enemmän näitä märisijöitä sitä mukaa kun yhteiskunnan raha-automaattia ollaan sulkemassa kotona lorvijoilta. Ja tämä on vasta alkua. Ns. "syrjäytyminen" katoaa käsitteenä siinä vaiheessa kun töitä on oikeasti pakko tehdä palkalla tai ilman jos meinaa elää. Oikea suunta!
Suosittelen heti alkajaisiksi sinua jatkamaan työntekoasi 9 euron päiväpalkalla. Katsotaan se jälkeen, yhdytkö näiden märisijöiden kerhoon.
 
Toi koskee niitä jotka ovat töissä. Työttömäksi jäätyäsi "markkinakelpoisuutesi" tippuu prosenttiyksikön päivässä.
Kolmen kuukauden jälkeen puhelimesi lakkaa soimasta, puskaradio ja viidakkorumpu toimimasta. Sit sinua kutsuu vain työkkäri. Pääset (lue: joudut) kurssille opettelemaan sitä ceeveen tekemistä. Jos olet oikein kiltti saatat päästä tekemään vanhaa työtäsi ilmaisena harjoittelijana.
Täytyy myöntää, että olen tavallaan huono keskustelija tähän ketjuun. En ole koskaan ollut työttömänä, saanut työttömyys- tai toimeentulotukea. Työttömäksi jääminen on mahdollista vain teoriassa, toki joskus aikanaan siirryn eläkkeelle eli pois työelämästä.
Olen ollut työpaikassa, jossa on käyty yt-neuvotteluja, irtisanottu, osa-aikaistettu ja lomautettu työntekijöitä. Minua ei kuitenkaan oma kohtalo huolettanut, johto otti erikseen yhteyttä ja kertoi, että asemani muuttaminen vain lisäisi kustannuksia. Mutta toki muutaman työtoverin kohtalo suretti.
 
Vierailija111
Täytyy myöntää, että olen tavallaan huono keskustelija tähän ketjuun. En ole koskaan ollut työttömänä, saanut työttömyys- tai toimeentulotukea. Työttömäksi jääminen on mahdollista vain teoriassa, toki joskus aikanaan siirryn eläkkeelle eli pois työelämästä.
Olen ollut työpaikassa, jossa on käyty yt-neuvotteluja, irtisanottu, osa-aikaistettu ja lomautettu työntekijöitä. Minua ei kuitenkaan oma kohtalo huolettanut, johto otti erikseen yhteyttä ja kertoi, että asemani muuttaminen vain lisäisi kustannuksia. Mutta toki muutaman työtoverin kohtalo suretti.
Toivon mukaan saat vielä joku päivä nenillesi kun olet noin varma itsestäsi. Luulet selvästi liikoja itsestäsi ja tarvitsisit pienen palautuksen maan pinnalle.
 
vierailija
Ei se sossu rahakaan puussa kasva, kyllä sunkin pitää kortesi kekoon kantaa. Olisi varmaan aika kouluttautua sellaiselle alalle jossa on mahdollisuus työllistyä, ettei jouduttaisi turvautumaan ulkomaiseen työvoimaan.
Ap:lla taitaa olla asenteessa korjattavaa. Kyllä mahdollisuuksia on, kun vain on silmät auki ja katsoo ennakkoluulottomasti eteensä eikä liikoja nirsoile ja on valmis kouluttautumaan uudelle alalle. Suomen ylihyvä sosiaaliturva on tähän asti ohjannut lorvailemaan. Nyt kun on yritetty saada tilannetta korjattua, noustaan vastarintaan kun pitäisi rasittaa itseään leipänsä eteen.
 
ap.
Ap:lla taitaa olla asenteessa korjattavaa. Kyllä mahdollisuuksia on, kun vain on silmät auki ja katsoo ennakkoluulottomasti eteensä eikä liikoja nirsoile ja on valmis kouluttautumaan uudelle alalle. Suomen ylihyvä sosiaaliturva on tähän asti ohjannut lorvailemaan. Nyt kun on yritetty saada tilannetta korjattua, noustaan vastarintaan kun pitäisi rasittaa itseään leipänsä eteen.
Ja mikäpä olisi sitten sellainen ala, jossa on varmasti tarjolla vakituista kokopäivätyötä nyt ja tulevaisuudessa.
 
Täytyy myöntää, että olen tavallaan huono keskustelija tähän ketjuun. En ole koskaan ollut työttömänä, saanut työttömyys- tai toimeentulotukea. Työttömäksi jääminen on mahdollista vain teoriassa, toki joskus aikanaan siirryn eläkkeelle eli pois työelämästä.
Olen ollut työpaikassa, jossa on käyty yt-neuvotteluja, irtisanottu, osa-aikaistettu ja lomautettu työntekijöitä. Minua ei kuitenkaan oma kohtalo huolettanut, johto otti erikseen yhteyttä ja kertoi, että asemani muuttaminen vain lisäisi kustannuksia. Mutta toki muutaman työtoverin kohtalo suretti.
En tunne ketään joka olisi suoriutunut vesilasitestistä ja olisi siis korvaamaton.
 

Yhteistyössä