Olen ilmeisesti joutumassa työkokeiluun.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Toivon mukaan saat vielä joku päivä nenillesi kun olet noin varma itsestäsi. Luulet selvästi liikoja itsestäsi ja tarvitsisit pienen palautuksen maan pinnalle.
Miksi? Helpottaako se sinun elämääsi jotenkin?

Miksi on väärin ymmärtää ja todeta omat kykynsä, taitonsa tai erityisosaamisensa? Miksi se on väärin sanoa?
Ei se osaaminen ole ilmaiseksi tullut, joten mun mielestä siitä saa ja pitääkin olla ylpeä.
 
Eihän se tietenkään ole. Sitä vaan tahtoisi saada vihdoinkin elämäänsä sitä taloudellista ja työllistä vakautta ja varmuutta, minkä vain vakituinen työsuhde voi antaa.
Tein itse määräaikaisuuksia ensimmäiset 11 vuotta urallani. Sellaista se on tänäpäivänä. En kieltäytyisi töistä siksi, että ne ovat määräaikaisia. Ei tulisi mieleenkään. Niitä määräaikaisuuksia kannattaa tehdä, kunnes se vakipaikka osuu kohdalle.
 
Itse asiassa siitä 9€ päiväpalkasta tulee aika hyvä lisä päivärahan päälle ja se on vielä verotonta. Jos se ei riitä niin miksi tällainen ihminen menisi edes oikeisiin töihin?
On se melkein 200 euroa kuukaudessa. Ja peruspäiväraha on melkein 700 euroa kuukaudessa. Yhteensä nuo on 900 euroa kuukaudessa. Ei se nyt ihan ilmaiselta työnteolta kuulosta.
+ asumistuki
+ mahdollinen lapsilisä
 
vierailija
On se melkein 200 euroa kuukaudessa. Ja peruspäiväraha on melkein 700 euroa kuukaudessa. Yhteensä nuo on 900 euroa kuukaudessa. Ei se nyt ihan ilmaiselta työnteolta kuulosta.
+ asumistuki
+ mahdollinen lapsilisä
Niistä menee veroa. Asumistuki oo mitään saatavaa rahaa kun se menee kokonaan vuokraan. Mä saan vähän yli 500 kuussa työkkäriltä et on tosi kovat nää tulot.
 
vierailija
mnee ite tekemään 9 euroa päivä. Siitä tulee jotain 1 euor tunnista. Älä naurat vittu mitä paskaa oikeesti.
Olen ollut ja myös opiskellut työttömyyspäivärahalla ja ylläpitokorvauksella. Ja tuo 9€ päivä on verotonta. Ja kun olin tuossa työkokeilussa niin sain pisteitä opintoihin ja opintojen aikana myös työllsityin ja sain palkkaa, soviteltua päivärahaa sekä tuon 9€ verotonta ylläpitokorvausta. Niiden lisäksi vielä sain täyden vuokratuen. Eli kyllä vain sain hyvin rahaa näin :)
 
vierailija
Tein itse määräaikaisuuksia ensimmäiset 11 vuotta urallani. Sellaista se on tänäpäivänä. En kieltäytyisi töistä siksi, että ne ovat määräaikaisia. Ei tulisi mieleenkään. Niitä määräaikaisuuksia kannattaa tehdä, kunnes se vakipaikka osuu kohdalle.
Ja nykyään voi paikata puuttuvat tunnit sovitellulla päivärähalla. Näin voi useasti tienata enemmän kuin jos olisi vakituisessa työsuhteessa.
 
Onko työttömyyskorvaus vakuutus?
Maksaako työntekijä työssä ollessaan johonkin työttömyyskassaan?
Asumistuki ei ole vakuutus. ei myöskään päivärahan perusosa, tuskin tuo 500 euroa ansiosidonnaista on.

"Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan perusosan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät työttömyysvakuutusrahastoihin maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi 5,5 % ansiopäivärahoista."
 
vierailija
Asumistuki ei ole vakuutus. ei myöskään päivärahan perusosa, tuskin tuo 500 euroa ansiosidonnaista on.

"Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan perusosan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät työttömyysvakuutusrahastoihin maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi 5,5 % ansiopäivärahoista."
Jos työntekijä itse osallistuu maksuihin niin eihän se silloin ole ilmaista rahaa
Ja eihän työtön itse laadi niitä lakia, joiden mukaan avustukset maksetaan.
 
vierailija
Tein itse määräaikaisuuksia ensimmäiset 11 vuotta urallani. Sellaista se on tänäpäivänä. En kieltäytyisi töistä siksi, että ne ovat määräaikaisia. Ei tulisi mieleenkään. Niitä määräaikaisuuksia kannattaa tehdä, kunnes se vakipaikka osuu kohdalle.
Mikäs siinä, jos ne määräaikaisuudet ovat uran alussa ja niistä saa sellaista palkkaa, jolla pystyy elättämään itsensä.

Sen sijaan, kun on tehnyt töitä yli 20 vuotta, on alansa rautainen ammattilainen hyvällä koulutuksella ja joutuu irtisanotuksi tuotannollisista ja taloudellisista syistä, niin en näe järkeä siinä, että näitä ammattilaisia käytetään yrityksissä ilmaistyövoimana. Käytännössä tällaiset 'harjoittelijat' ovat monesti ammattitaitoisempia kuin firman vakituiset työntekijät, joten silloin olisi oikeus ja kohtuus maksaa ihan oikeaa palkkaakin tehdystä työstä.
 
vierailija
Olen ollut ja myös opiskellut työttömyyspäivärahalla ja ylläpitokorvauksella. Ja tuo 9€ päivä on verotonta. Ja kun olin tuossa työkokeilussa niin sain pisteitä opintoihin ja opintojen aikana myös työllsityin ja sain palkkaa, soviteltua päivärahaa sekä tuon 9€ verotonta ylläpitokorvausta. Niiden lisäksi vielä sain täyden vuokratuen. Eli kyllä vain sain hyvin rahaa näin :)
Jos olet ehtinyt elämässäsi jo hieman pidemmälle eli olet perheellinen ja hankkinut oman asunnot, jota maksat pankille, sinulla on puoliso ja olet tehnyt jo pitkän työuran, niin ei tuolla rahalla pitkälle pötkitä. Pienituloinen puoliso ei yksin kykene elättämään koko perhettä, eikä saa mitään asumistukeakaan.

Opiskelijoille ja uransa alkuvaiheessa oleville tuollainen vielä onnistuu, mutta asiansa kunnolla hoitaneille vanhemmille on katastrofi joutua orjatyövoimaksi 9 euron päiväkorvaukselle. Tuosta summasta minulla menisi suurin osa pelkästään työmatkaan. Sen lisäksi pitäisi vielä elättää perhettä ja maksaa kaikki muutkin pakolliset asumisen kulut, jotka täällä pääkaupunkiseudulla eivät ole ihan pienet.
 
vierailija
Jos olet ehtinyt elämässäsi jo hieman pidemmälle eli olet perheellinen ja hankkinut oman asunnot, jota maksat pankille, sinulla on puoliso ja olet tehnyt jo pitkän työuran, niin ei tuolla rahalla pitkälle pötkitä. Pienituloinen puoliso ei yksin kykene elättämään koko perhettä, eikä saa mitään asumistukeakaan.

Opiskelijoille ja uransa alkuvaiheessa oleville tuollainen vielä onnistuu, mutta asiansa kunnolla hoitaneille vanhemmille on katastrofi joutua orjatyövoimaksi 9 euron päiväkorvaukselle. Tuosta summasta minulla menisi suurin osa pelkästään työmatkaan. Sen lisäksi pitäisi vielä elättää perhettä ja maksaa kaikki muutkin pakolliset asumisen kulut, jotka täällä pääkaupunkiseudulla eivät ole ihan pienet.
Ei tuo ole yhtään sen kummoisempaa tai ainakaan enemmän katastrofi kuin muutenkaan työttömyystuella eläminen. Sekin hyvä puoli työkokeilussa on, että paikan voi etsiä jostain sen verran läheltä, ettei tule matkakuluja.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
vierailija
Niin, kukaan ei ole korvaamaton eikä kuolematon. Silti voimme olla työnantajan silmissä enemmän tai vähemmän haluttavia. Uuden tutkinnon hankkiminen vie usein vuosia, työkokemus karttuu pikku hiljaa, mutta asenteen voi halutessaan muuttaa heti.
Vaikka kuinka olisi intoa uuden tutkinnon suorittamiseen ja asenne kohdillaan, niin elämän (taloudelliset) realiteetit pudottavat maan pinnalle aika nopeasti.

Itseäni uhkasi työttömyys viime syksynä ja selvitit mahdollisuuksiani opiskeluun. Olisin nippanappa selviytynyt kahden vuoden perustutkinnon suorittamisesta taloudellisesti, mikäli olisin saanut tehdä sen ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella, mutta siinä vaiheessa TE-keskus alkoi laittamaan kapuloita rattaisiin. Ei ollut mitenkään selvää, että TE-keskus olisi hyväksynyt opiskeluani, vaan se oli jonkun lautakunnan mielivaltaisen päätöksen takana.

En voinut ottaa riskiä, että opiskelua ei hyväksytä työttömyysetuudella, vaan putoan olemattomalle opintotuelle tai pahimmassa tapauksessa opintolainalle. Lähentelen jo viittäkymppiä, mikä on työnantajapuolelle kauhistus, joten työllistymiseni ei enää viisikymppisenä ole mikään itsestäänselvyys edes uuden tutkinnon avulla. Minulla on perhe, jonka elättämiseen joudun osallistumaan ja mitään sosiaalitukia emme tule saamaan.

Kaiken huipuksi hallitus meni vuoden alusta huonontamaan työttömien opiskelumahdollisuuksia. Aivan käsittämätöntä on, että työssäolevien on huomattavasti helpompi opiskella vaikkapa uusi ammatti. Voi ottaa opintovapaata tai vuorotteluvapaata ja siitä saa kunnon korvauksen ja lisäksi on työpaikka odottamassa, jolla voi paikata opintojen aikana heikentynyttä taloustilannetta.

Sen sijaan työttömällä alkaa taloudellinen kamppailu. Kun töitä ei nykymaailmassa monellekaan löydy, niin olisi aikaa opiskella täysipainoisesti ja kokopäiväisesti tehokkaasti, mutta tämä torpataan, kun siihen ei ole taloudellisia resursseja.

Itse sain määräaikaisen työsuhteen, mutta sen jälkeen olen taas entistä huonommassa tilanteessa uuden alan opiskelua ajatellen. (hallitusten muutosten takia). Ihmetyttää, että ihmiset pakotetaan näin jäämään kotiin toimettomiksi tai sitten jonnekin ilmaistyövoimaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
kohtatyötönäiti46v
On se melkein 200 euroa kuukaudessa. Ja peruspäiväraha on melkein 700 euroa kuukaudessa. Yhteensä nuo on 900 euroa kuukaudessa. Ei se nyt ihan ilmaiselta työnteolta kuulosta.
+ asumistuki
+ mahdollinen lapsilisä
Asumistukea ei saa. Asumiskulut ovat minun osaltani n. 700 e/kk. Ollaan nelihenkinen perhe pääkaupunkiseudulla. Lapsilisää tulee kahdesta lapsesta, mutta parisataa euroa ei riitä lähellekään kahden lapsen ruoka, vaate ja harrastuskuluihin. Seutulippu tekee yli 100 e/kk. Siihen vielä päälle ruoat, vaatteet ja muut pakolliset laskut.

Peruspäivärahasta menee verot eli sitä tulee vain n. 500 e/kk. Tästä on helppo laskea, että miinukselle mennään pahasti.
 
vierailija
Asumistukea ei saa. Asumiskulut ovat minun osaltani n. 700 e/kk. Ollaan nelihenkinen perhe pääkaupunkiseudulla. Lapsilisää tulee kahdesta lapsesta, mutta parisataa euroa ei riitä lähellekään kahden lapsen ruoka, vaate ja harrastuskuluihin. Seutulippu tekee yli 100 e/kk. Siihen vielä päälle ruoat, vaatteet ja muut pakolliset laskut.

Peruspäivärahasta menee verot eli sitä tulee vain n. 500 e/kk. Tästä on helppo laskea, että miinukselle mennään pahasti.
Miksei saa asumistukea? Onko puoliso töissä vai miksi? Sinälläänhän käytännössä kaikki työttömät perheet tai yksinasuvat saavat Helsingin seudulla työttömyystuen päälle toimeentulotukea, mistä kustannetaan iso osa asumiskuluista.

Niin ja jos rahat eivät riitä niin sitten karsitaan kuluja. Kalliit harrastukset pois, seutulippu pois jne.
 
vierailija
Kai kaikkien niiden pääkaupunkiseutulaisten jotka epäilevät joutuvansa pitkäaikaistyöttömiksi kannattaisi harkita muuttoa halvemmalle paikkakunnalle. Se on iso juttu, jos esim. 1400 euron vuokra muuttuukin 500 euron vuokraksi kun muuttaa pois pääkaupunkiseudulta.
 
vierailija
Miksei saa asumistukea? Onko puoliso töissä vai miksi? Sinälläänhän käytännössä kaikki työttömät perheet tai yksinasuvat saavat Helsingin seudulla työttömyystuen päälle toimeentulotukea, mistä kustannetaan iso osa asumiskuluista.

Niin ja jos rahat eivät riitä niin sitten karsitaan kuluja. Kalliit harrastukset pois, seutulippu pois jne.
Mies on pienituloinen ja maksetaan omaa asuntoa, joka on edullisempaa kuin jos asuisi vuokralla.

Seutulippu tarvitaan, jos meinaa sinne työkokeilupaikalle päästä.

Koittakaa ymmärtää, ettei kaikki ole yksin lasten kanssa vuokralla asuvia, jolloin saa kaikki mahdolliset tuet. Moni pienituloinen perheellinen on todellisessa ahdingossa, kun jää työttömäksi.
 
vierailija
Kai kaikkien niiden pääkaupunkiseutulaisten jotka epäilevät joutuvansa pitkäaikaistyöttömiksi kannattaisi harkita muuttoa halvemmalle paikkakunnalle. Se on iso juttu, jos esim. 1400 euron vuokra muuttuukin 500 euron vuokraksi kun muuttaa pois pääkaupunkiseudulta.
Jätänkö siis työssä käyvän puolison ja lapset ja muutan itse muualle. Ei meillä ole varaa ylläpitää kahta asuntoa, eikä ole varmaa siihenkään, että molemmat jäävät työttömäksi.
 
vierailija
Mies on pienituloinen ja maksetaan omaa asuntoa, joka on edullisempaa kuin jos asuisi vuokralla.

Seutulippu tarvitaan, jos meinaa sinne työkokeilupaikalle päästä.

Koittakaa ymmärtää, ettei kaikki ole yksin lasten kanssa vuokralla asuvia, jolloin saa kaikki mahdolliset tuet. Moni pienituloinen perheellinen on todellisessa ahdingossa, kun jää työttömäksi.
Saa asumistukea omaan asuntoonkin.

Ja työkokeilupaikan valitset itse, eli voit halutessasi hakea paikkaa vain sellaiselta etäisyydeltä, mihin pääsee kohtuuajassa kävellen tai pyörällä.
 
vierailija
Jos olet ehtinyt elämässäsi jo hieman pidemmälle eli olet perheellinen ja hankkinut oman asunnot, jota maksat pankille, sinulla on puoliso ja olet tehnyt jo pitkän työuran, niin ei tuolla rahalla pitkälle pötkitä. Pienituloinen puoliso ei yksin kykene elättämään koko perhettä, eikä saa mitään asumistukeakaan.

Opiskelijoille ja uransa alkuvaiheessa oleville tuollainen vielä onnistuu, mutta asiansa kunnolla hoitaneille vanhemmille on katastrofi joutua orjatyövoimaksi 9 euron päiväkorvaukselle. Tuosta summasta minulla menisi suurin osa pelkästään työmatkaan. Sen lisäksi pitäisi vielä elättää perhettä ja maksaa kaikki muutkin pakolliset asumisen kulut, jotka täällä pääkaupunkiseudulla eivät ole ihan pienet.
Hyvin onnistuu ja matkusteltiin silloin ja matkustellaan edelleen ulkomaille kaksi kertaa vuodessa. Ja juu, ei ole velkaa.
 
vierailija
Ei tuo ole yhtään sen kummoisempaa tai ainakaan enemmän katastrofi kuin muutenkaan työttömyystuella eläminen. Sekin hyvä puoli työkokeilussa on, että paikan voi etsiä jostain sen verran läheltä, ettei tule matkakuluja.
Niin ja tuon 9€ saa tuon työttömyyspäivärahan päälle. Se on noin 200€ enemmän rahaa kuussa, mistä ei maksa veroa. Pitää olla aika pahasti asiat pielessä jos on sitä mieltä ettei tuolla rahalla pärjää tai siitä ei ole mitään hyötyä.
 

Yhteistyössä