Olen alkanut antaa korviketta noin 2 x päivä sekä soseita 4,5 kk vauvalle -> kaveri haukkui lyttyyn :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nuuskis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nuuskis"

Vieras
Vauva ollut 4 kk ikäänasti täysin rintamaidolla ja aluksi paino nousi hyvin mutta 3 kk eteenpäin paino ei noussut kuin noin 20g /viikko. Päivät oli yhtä imetystä kun minulta ei vain tuntunut tulevan maitoa ja lapsi imikokoajan turhautui ja taas puolen tunnin kuluttua huusi nälkäänsä. Tätä jaksoin reilu kuukauden ja välillä annoin pakkasesta lypsämäänimaitoa ja lapsi oli tyytyväinen imetyksen välissä eli imetin annoin noin 150ml pullosta maitoa ja päälle imetin niin vauva oli näinä kertoina tyytyväinen imetyksen jälkeen ja seuraava imetysväli oli noin 2-3 tuntia. Koska en ole enää saanut lypsämällä maitoa irti loppui maito pakkasesta ja aloin antamaan korviketta samaantapaan. Nyt ilmeisesti maidontulo on taas lisääntynyt koska vauva on ollut useina päivinä ollut tyytyväinen pelkkään rintamaitoon mutta välillä jos on pitkästä imetyksestä huolimatta nälkäinen olen tarjonnut päälle noin 100 ml korviketta ja se on mennyt vauhdilla ja taas korvikkeen perään tarjonnut rintaa josta vauva jatkaa juomista. Noina päivinä kun korviketta olen antanut on sitä mennyt noin 100-250 ml/ vrk. Lisäksi soseiden maistelu aloitettiin 4 kk iässä.

Onko tämä minun ruokintatyylini nyt sitten täysin väärä? Sain kaverilta kamalat haukut ja saarnat kuinka minun pitäisi nähdä enemmän vaivaa imettämiseen ja ei missään tapauksessa nitään korvikkeita kun paino ei ole laskenut vaan noussut ainakin tuon 20g/ viikko. Itse kuitenkin koen, että jos minulla on tyytyväinen vauva kun hän saa korviketta imetyksen päälle sillointällöin niin se on parempi kuin puolenvuoden ikään täysimetetty mutta nälkäinen ja kärttyinen vauva. Toinen paha olivat nuo soseet mitä vauva maistelee. Tämän saarnan annoin mennä jo toisesta korvasta ulos mutta hänen mielestään ne ovat täyttä turhuutta ja vauvan kuuluu alkaa syödä soseita yms. Vasta sitten kun osaa niitä itse lusikalla syödä. Hänen lapsensa on nyt 1,5 vuotias ja syönyt ainoastaan sormiruokaa joka aloitettiin puolenvuoden iässä.

Jotenkin ensin loukkaannuin suunnattomasti tästä saarnasta mutta sitten aloin miettiä olenko nyt sitten kumminkin antanut liian helposti periksi tässä täysimetysasiassa. Tulin siihen tulokseen olisiko sekin vaikuttanut maidon määrään ja makuun kun kuukautiseni alkoivat vauvan ollessa 3kk ja aloitin minipillerit ja vuoto loppui vasta noin viikko sitten. Vuoto oli todella runsasta suurimmanosan aikaa. Joka tapauksessa kuukauden tein kaiken mahdollisen ja vain imetin ja imetin ja silti vauva oli nälkäinen.

Mitä mieltä olette? Pitäisikö kumminkin luopua tuosta korvikkeesta vai jatkaa samalla linjalla kuin tähänkin asti? Seuraava punnitus on vasta 2 viikon kuluttua eli vielä ei ole tietoa paljonko tämä korvike on vaikuttanut painoon mutta ainakin se on saanut vauvan tyytyväisemmäksi.

Mitä siitä korvikkeesta enää luopumaan, kun olet jo sitä antanut. Itse en olisi antanut lehmänmaitoa vaan soseita lisäruuaksi, jos lapsi olisi nälkäinen ollut.

En jaksanut lukea koko aloitusta, sen verran vain että hokasin että osaat hoitaa itse lapsesi. Sanoisin kaverille että hv ja jatkaisin elämääni. Jotkut nyt vaan on tommosia... noh. Idiootteja.

Kuulostaa siltä että kaverisi on hihhuli. Hoida vauvasi kuten parhaaksi näet, hyvältä tuo kuulostaa. Jätä kaverisi puheet omaan arvoonsa ja jos jatkaa tuota niin anna olla koko tyypin.

Ehkä se korvikkeen jatkaminen riippuu siitä, pysyykö vauva kylläisenä ilman sitä vai ei. Minusta toimintasi tähän asti kuulostaa varsin järkevältä - vauva on saanut korviketta pahimpaan nälkään, mutta olet kuitenkin hienosti jaksanut imettää ja antaa rintaa aina korvikkeen annon jälkeen, niin ettei maidontulo ole lakannut osittaisimetyksen takia ja vauvakin on varmaan tottunut assosioimaan kylläisyyden rintaan eikä pulloon. :) Hienoa, jos maidontulo on vielä lisääntynytkin korvikkeen annosta huolimatta. 3 kk iässä on toki usein tiheän imun kausi, jolla vauva tilaa lisää maitoa, mutta ei sen kyllä kuukautta pitäisi kestää...

Olisiko sulla mahdollisuutta päästä neuvolaan ylimääräiseen punnitukseen? Se voisi olla yksi ratkaisu, saisit tietää miten vauva kasvaa tällä hetkellä ja miettiä ehkä terkkarin kanssa yhdessä, kokeilisitteko palata pelkkään äidinmaitoon.

Soseiden maistelusta on taasen hieman ristiriitaisia mielipiteitä myös asiantuntijoiden parissa - siis siitä, onko ne parempi aloittaa 4 kk:n vai 6 kk:n iässä. Äidinmaito on vauvalle optimaalista ravintoa, mutta varhainen kiinteiden maistelu saattaa toisaalta ehkäistä allergioita, kun vauva altistuu aikaisemmin erilaisille ruoka-aineille. Ja kyllähän nykyisissä neuvolasuosituksissakin kiinteitä suositellaan aloitettavan yksilöllisten tarpeiden mukaan 4-6 kk:n iässä. Siitä ei mielestäni tarvitse potea mitään huonoa omaatuntoa, pääasia että vauva voi hyvin!

Soseiden maistelua tuossa iässä suositellaan jo ihan neuvolassa.

Itse olisin toiminut korvikkeen kanssa samalla lailla, en osaa paheksua. Imetys on tärkeää ja siihen tulee kannustaa, mutta kyllä tyytyväinen vauva menee kaiken edelle.

Itselle ei tulisi mielenkään arvostella kenenkään muun tapaa ruokkia vauva.

Kai ymmärrät itsekin, että kaverisi on ns. hihhuli näissä asioissa, jos tosiaan on ruokkinut lastaan vain sormiruoalla vauvaiässä (ja varmaan imettääkin ad 3v). Hänen mielipiteensä ovat siis valtavirrasta ja suosituksista poikkeavia eikä hänen mielipiteitään ei todellakaan kannata kuunnella.
Olen itse neuvolalääkäri ja kuullostaa siltä, että olet ruokkinut lastasi aivan oikein ja lapsen tilannetta ja nälkää kuunnellen. Jatka samaa rataa! :)

Yhteistyössä