Oikea käytöksen kultainen kukkanen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan vapaa kasvatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi että voi olla aikuisen ihmisen elämä vaikeeta. Jos se mehukeitto on tarkoitettu muuhun,niin sit se sanotaan suoraan. Mikä siinä on niin vaikeeta sanoa asia kiertelemättä,että se on semmonen juttu että meillä ei nyt oo mitään tarjoilua täällä? Sä oisit ap voinu puuttua siihen tilanteeseen heti kun kuulit etkä antaa jatkaa jankkausta ja ripustella muka kuurona pyykkiä. No,onneks tää on sun elämäs luultavasti suurin ongelma :laugh: Mutku mutku...

Minä olen opettanut omaani siihen, että kaikkea saa kysyä ja kaikesta saa puhua kunhan on valmis hyväksymään vastapuolen vastauksen. Vanhemmalle lapselle sitten alan kertomaan näistä nyansseista ja kulttuurisidonnaisuuksista.

On se muuten mielenkiintoista, että aikuisille vieraille pitäisi aina olla tarjottavaa, kahvia ja ehkä jotain purtavaakin, mutta kun lapsella on kavereita käymässä on ehdoton vesilinja ja on suorastaan törkeää jos lapsi muuta kehtaa pyytää/odottaa. Minen ymmärrä tätä.

no eikös tässä ollut nyt kyseessä lapsi joka ei tajunnut ja hyväksynyt sitä, että nyt ei saanut just sitä mitä halusi.
tai ainakin niin minä käsitin.

minusta on turha tästä(kin) vääntää taas perusläpätystä siitä kuinka lapsia ei kohdella kuin aikuisia jne jne jne.
heti kun muksulla on oma koti jonka jääkaapin täyttää, saa sieltä tarjoille vierailleenkin ihan mitä haluaa ja mitä määriä vain.mutta siihen asti minä tai mies pidetään jokin roti asiassa. noin kärjistetysti ilmastuna.

no eikös tässä ollut nyt kyseessä lapsi joka ei tajunnut ja hyväksynyt sitä, että nyt ei saanut just sitä mitä halusi.
tai ainakin niin minä käsitin.

minusta on turha tästä(kin) vääntää taas perusläpätystä siitä kuinka lapsia ei kohdella kuin aikuisia jne jne jne.
heti kun muksulla on oma koti jonka jääkaapin täyttää, saa sieltä tarjoille vierailleenkin ihan mitä haluaa ja mitä määriä vain.mutta siihen asti minä tai mies pidetään jokin roti asiassa. noin kärjistetysti ilmastuna.

Ap:n ongelma on tässä se,että ei osaa pitää puoliaan asiallisesti eikä selittää lapselle asiaa niin että hän sen tajuaisi. Murmattaa selän takana kun on niin huonosti kasvatettu ja ei kyllä oma vilipetteri ainakaan ja plaaplaa. Jos ei kuulu perheen tapoihin napostella,niin sit se sanotaan. Jos ei jääkaapille mennä,niin sekin sanotaan. Ja varmistetaan että toinen ymmärtää sen. Kuitenkin..kyseessä on seitsemänvuotias. Oisin ehkä antanu lasin sitä mehukeittoa,tuskin se ois aiheuttanu mitään järkyttäviä laardikerrostumia tai vararikkoa meille. Pienestä ne ihmiset jaksaa. Kunnon viilamista.

[QUOTE="vieras";23533662]Ap:n ongelma on tässä se,että ei osaa pitää puoliaan asiallisesti eikä selittää lapselle asiaa niin että hän sen tajuaisi. Murmattaa selän takana kun on niin huonosti kasvatettu ja ei kyllä oma vilipetteri ainakaan ja plaaplaa. Jos ei kuulu perheen tapoihin napostella,niin sit se sanotaan. Jos ei jääkaapille mennä,niin sekin sanotaan. Ja varmistetaan että toinen ymmärtää sen. Kuitenkin..kyseessä on seitsemänvuotias. Oisin ehkä antanu lasin sitä mehukeittoa,tuskin se ois aiheuttanu mitään järkyttäviä laardikerrostumia tai vararikkoa meille. Pienestä ne ihmiset jaksaa. Kunnon viilamista.[/QUOTE]

voihan se niinkin olla.
minä vain kait peilaan tätä oman muksun kavereiden kautta, joista osa on todella Rasittavia jo 7-vuotiaana. röyhkeitä.vaikka ovat lapsia ja vaikka olisi sanottu niin usein kauniisti ja nätisti.

Hienoa huomata että huonokäytöksiset kaksplus teinivanhemmat on tulleet palstalle :D
Itse en missään nimessä ala kerjäämään juotavaa,
ainut mitä pidän soveliaana pyytää on saisinko lasin vettä ja sitten onkin eri asia jos isäntäväki sanoo että ottasitko mielummin sitä vaiko tätä..
Minä en myöskään mene kenekään jääkaapille tutkimaan mitä heillä on,
ja mehukeitto ei ole janojuoma,
silloin voin olettaa jos muu ei kelpaa kuin joku keitto että lapsella ei oikeasti ole jano.

Ja olisiko minun nyt pitänyt juottaa naapurin muksulle meidän mehukeittomme kun olin ajatellut että teen mannapuuroa ja mehukeittoa iltapalaksi mutta palstan mukaan sehän on vaan vieraanvaraista kun annan vieraan tutkia kaappini ja päättää mikä arvovieraalle sopii ja annan sen oman perheeni iltapalan ja ainahan palstan mukaan voin varmasti laittaa omat muksuni naapuriin jos vaikka heillä olisi iltapalaa,
pitääkin tehdä kierros kenellä on parasta laittaa pöytään :D
Turhaanhan tässä sitten teenkään vastaisuudessa omillenikaan ruokaa, laitetaan naapuriin säästyy omat rahat kun ei tarvi ostella ruokaa, ei tule tiskiä joten on tiskipöytökin aina siistinä :D

Ehei, ei meillä pellossa eletä. Teinikään en ole, yli 30v. Meillä ei vaan käy sellaisia vieraita jotka ei voisi olla meillä kuin kotonaan. Kaveripiiriini ei myöskään kuulu moukkia jotka tarjoaa vettä vieraille vaan kysyvät mitä haluat. Kas kun meidän jääkaapit ei tuppaa olemaan valtionsalaisuuksia eikä emännän pyhiä paikkoja. Ehkä mulla menee sun pointtis täysin ohi ton sun asiattoman kielenkäyttös ja haukkumisen takia. Kuulostat tosi ikävälle ihmiselle.

Monen muun tähän ketjuun kirjottaneiden pointit on varsin selkeitä, oikeasti huonokäytöksisiä lapsia kylässä jne.

Kuulostaa ehkä vain vähän haastavalta tapaukselta. Tuollaistahan voi keksiä kuka tahansa normi lapsi, ja sitten on vielä nämä Asperger lapset. Eivät vain ymmärrä jokaista kohteliaisuuden herkkää piirtoa kanssakäymisessä. Joidenkin mielestä on vain typerää olla sanomatta sitä mitä todella tahtoo tai on vailla, koska silloin sitä ei varmasti saa.

Asiasta toiseen:
Meillä kävi aikanaan pikkuveljen kaveri kylässä ja osasi hienosti jo saamaan haluamansa manipuloimalla/kiristämällä/syyllistämällä veljeäni. Heillä ilmeisesti kotielämä ainaista kaupankäyntiä vanhempien kesken. Kuinkas muuten lapsi oppisi kierot keinot?

aha,voi hirveää, sinä tässä tiukkapipo olet. aattele meille kun tulee lapsivieras niin hän saa tasan samat jutut kuin omat lapseni,jos hän on täällä ruoka-aikaan hän saa ruuan ja ruuan kanssa maitoa tai vettä oman valinnan mukaan.

mutta meillä onkin etukäteen sovittu kaverien vierailut(toisaalta sitten kun lapsi pyytää esim koulukaverinsa kylään, niin aion tarjota niillekkin vähintään juotavaa)

toki olen opettanut lapselleni että kylässä ei mennä kaapeille omin luvin vaan kysytään kohteliaastiettä saisinko, ja kaikissa paikoissa ei saa. mutta minusta kysymisessä ei ole mitään törkeää.

Kyllä meilläkin jos lapsen kaveri kylässä saa toki samat herku :)
Mutta käsitin aloittajan teksitistä että hänen lapsi meni tämän kaverinsa kehoituksesta aukaisemaan jääkaapin, siksi kun tälle vieraalle ei mikään muu juoma kelvannut. Joten kyllä, olisi meiltä saanut kyseinen lapsi lähdöt. Jos se ei kelpaa mitä tarjotaan ollaan ilman.
Pyytää saa mutta jos toisen kotona pyydetään avaamaan jääkaappi siksi että näkee mitä siellä on ja sieltä vaan valikoimaan niin ulos lentää :( On meilläkin monta kertaa varattuna jotain herkkuja lasketut määrät ja ei siitä mitään tule jos kaverit saa jääkaapille mennä ottaakseen mitä mieli tekee.
Itse käsitin siis ettei apeen lapsikaan ottanut kyseistä mehukeittoa ja minusta silloin perusteltua ettei sitä myös vieraallekaan enneta *janojuomaksi*

Oikein kuvaava otsikko, jos ap tarkoitti sillä itseään. Huonosti käyttäytyvä aikuinen opettaa vieraalle lapselle vieraanvaraisuutta. Surullisinta tässä on se, että aikuinen ei huomaa vikaa itsessään, pysyy kai kiinni omissa periaatteissaan, moittii pientä lasta huonosta käyttäytymisestä, käyttäytyen itse sitäkin huonommin, vaikka ei saisi, koska hänhän on se aikuinen, jonka kuuluu olla esimerkkinä lapsille. Kylmä aikuinen jäähdyttää lapsenkin sydämen. Lumikuningatar istuttamassa jääsirpaletta vieraan ja oman lapsen sydämen paikalle. Pieni lapsi vielä osaa ajatella sielullaan, hän ihmettelee ehkä liiankin suorasanaisesti ja kovaäänisesti aikuisen emännän käytöstä, joka ei tarjoa vieraalle juotavaa siitäkin huolimatta, kun hän sanoo olevansa janoinen, lapsi ei vielä osaa ajatella, että siitä ei puhuta, ei saa sanoa, että tahtoo ruokaa, juomaa, vessaan.. Lapsi vielä sanoo mitä tuntee, mutta sinunlaisesi ihmiset tekevät hänestä samanlaisen kuin niin monet aikuiset nykypäivänä, tympeän, kylmän, koteloituneen...

Onneksi on meitä muitakin, jotka yritämme opettaa lapsille rakkautta muita ihmisiä kohtaan, olivat he sitten lapsia tai aikuisia, omia tai vieraita. Tässä rinnakkaismaailmassa vieras ei pysy vieraana enää sen jälkeen, kun tulee lähelle, vaan siitä hetkestä lähtien hänestä tulee lähimmäinen - osa perhettä, osa just tämänhetkistä "me" - yksikköä. Se taas tarkoittaa, ettei hänen tarvitse janoisena tai nälkäisenä kärsiä luonani, eihän tarvitse omienkaan lasteni. Se taas puolestaan tarkoittaa, että jos hän tulisi meille ruoka-aikaan, hän pääsisi ruokapöytään, kahviaikaan kahvipöytään jne muun perheen kanssa. Jos lapseni pyytää juotavaa muulloin kuin ruoka-aikaan - hän saa sitä mitä tahtoo - saanhan ottaa minäkin juotavaa, jos mulla on jano, se on joka ihmisen oikeus, niin lapsenkin, "jopa" vieraan. No joo, mulle on pienenä opetettu eri tapoja, äitini keksi aina jotain tarjottavaa jopa yllätysvieraille, vaikka jääkaappi loisti useimmiten tyhjyyttään neuvostoliiton hajotessa - lettutaikinaankaan ei tarvita kuin kananmuna, vähän jauhoja ja maitoa, maitojauhekin käy yhtä hyvin, marjoja sai metsästä, joten hilloakin löytyi, muutama kerrostalokaksion kylpyhuoneessa asustellut kana piti huolen siitä, että tuoreita kananmuniakin oli saatavilla joka päivä ja teetä juotiin entistäkin enemmän, kun ruokaa ei juuri ollut.. Teekupin ääressä on mukavaa vaihtaa kuulumisia ja muutenkin niin lämmin ja kotoisa tunnelma, tulee hyvä ja lämmin olo ja kodin ulkopuoliset huoletkin hetkeksi unohtuu (jotka siihen aikaan venäjällä olivat paljon suuremmat kuin monikaan teistä osaa kuvitella - esim kun palkat maksettiin useamman vuoden ajan kattiloina tai lattiaharjoina tai mitä nyt sattuu sinun työpaikkanasi oleva tehdas tuottaa, ja omaksi huoleksesi jää, miten saat ne muutettua ruoaksi, kun kauppojen hyllytkin ovat tyhjillään ja jos jotain tuotetta pääseekin kauppaan asti, niin kilometrin jono kertoo kaikille ohikulkijoillekin, että kauppaan on tullut leipää tai kalasäilykettä tai mitä milloinkin - useimmiten jonotettiin sitä ainutta kauppaan tullutta tuotetta ja hetken päästä kauppa oli taas tyhjä...) - mutta silloinkin muistettiin vieraanvaraisuus, jos tuli kylään, niin ei tarvinnut nälkäisenä kotiin lähteä ja se loi turvallisuuden tunnetta silloin kun maailma näytti niin epävakaalta ja vaaralliselta, että ihmiset olivat vähällä seota. Idän vieraanvaraisuus tunnetaan maailmallakin ja olen iloinen ja ylpeä siitä, että saan opettaa omille ja vieraillekin lapsille sitä, miten olla Ihminen, vaikka susilaumankin ympäröimänä - niin että sudetkin saa oman osansa lämpöä ja rakkautta - niinhän petoeläimiäkin kesytettiin tuloksena rakastavat ja uskolliset lemmikkieläimet :).. Aikana ennen hotelleja ja ravintoloita Suomessakin hyviin tapoihin kuului tarjota leposijan ja ruoan väsyneelle ohikulkijallekin, jos hän oli sen tarpeessa, mutta eihän se enää aina toimi, kun suurin osa ihmisistä ei enää ymmärrä lähimmäisenrakkauden arvoa.

... niin, ja kokon tilannehan olisi ohi, jos emäntä olisi tarjonnut sitä mehua silloin kun lapsi ilmoitti olevansa janoinen, eikä vaan ripustelisi tympeänä pyykkejä siirtaen tilanteen selvittämisvastuuta omalle lapselle.. Niinhän siinä lopulta kävikin, että lapsi sai mehua - mutta jos olisi saanut sitä ilman kinuamista, kerjäämistä ja kärsimistä - olisi kaikkien kolmen hermot säästyneet ja koko ongelma kuihtuisi kasaan ehtimättä paisua norsunkokoiseksi..

[QUOTE="just";23623955]... niin, ja kokon tilannehan olisi ohi, jos emäntä olisi tarjonnut sitä mehua silloin kun lapsi ilmoitti olevansa janoinen, eikä vaan ripustelisi tympeänä pyykkejä siirtaen tilanteen selvittämisvastuuta omalle lapselle.. Niinhän siinä lopulta kävikin, että lapsi sai mehua - mutta jos olisi saanut sitä ilman kinuamista, kerjäämistä ja kärsimistä - olisi kaikkien kolmen hermot säästyneet ja koko ongelma kuihtuisi kasaan ehtimättä paisua norsunkokoiseksi..[/QUOTE]

Kysehän oli siitä että ap olisi tarjonnut mehua tai vettä janojuomaksi mutta kun ei kelvannut muu kuin mehukeitto ;) *janojuomaksi*

Lapsen kaveri oli meillä kylässä ja hän alkoi omalta muksulta pyytämään jääkaapista jotakin juotavaa.
-------------------------------------------------------
kysyin että miksi on jääkaapilla
jolloin vieras mukula sanookin että hänellä on jano ja alkoi valikoimaan jääkaapistamme juotavaa kuinka haluaa mehukeittoa.
Sanoin että voin antaa vettä tai mehua mutta jääkaappi pysyy kiinne ja sinne ei vierailla asiaa ole.
Kun muksu oli juonut mehun minkä tarjosin niin tämä valitti omalle muksulleni kuinka olen outo kun en antanut sitä mehukeittoa jota hän halusi ja ei edelleenkään tajunnut miksi on huonoa käytöstä kun pyytää kylässä mitä haluaa.

Sinulle, joka myönsit, ettet osaa lukea... Lapsi pyysi JOTAIN juotavaa.. Äiti siirsi tilanteenhoitovastyuun omalle lapselleen ja seurasi tympeäna sivusta, miten tilanne kehittyy. Vasta kun ap:n oma lapsi meni jääkaapille, emäntä päätti puuttua ja tarjosi lapselle mehua, minkä lapsi sitten myös joi. Jos mehua olisi tarjottu alusta asti eikä katseltu sivusta miten oma lapsi selviytyy tilanteesta ilman äitiä - ongelma ei olisi ehtinyt paisua noin isoksi. Jos kuulen, että joku kotini vieraista ilmoittaa olevansa janoinen - tarjoan empimättä juotavaa, joten ap:n käytös tuossa tilanteessa tuntuu minusta oudolta.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi aikuiset saa kohdella lapsia toisen luokankansalaisina. Kun aikuinen tulee aikuisen luo kylään, vaikka tulisi ihan ex tempore, niin hänelle tarjotaan kahvia tai teetä tai jotain muuta juotavaa ja kaivetaan kaapista jotain "herkkua" tai jos sitä ei ole, niin pahoitellaan ettei meillä nyt ole mitään. Jopa perheissä joissa ei itse juoda kahvia tai teetä ollenkaan, molempia yleensä löytyy kaapista. Kun lapsi tulee kylään lapsen luo, niin hänelle ei taatusti tarjota mitään ja jos lapsi nätisti pyytää juotavaa kun on jano, ainoa mitä tarjotaan on vesi ja jos lapsi erehtyy kysymään saisiko mieluummin jotain muuta (kuinka monella oikeasti on edes hyvää vesijohtovettä?), hän on epäkohtelias. Ap:n tapauksessa olisi ollut epäkohteliasta jos kyläilevä lapsi olisi mennyt itse jääkaapille hakemaan jotain, mutta hän kuitenkin pyysi ap:n lapselta, jolloin tilanne on minust aihan eri. ja jos hän nyt satui pyytämään jotain mitä ap ei halua antaa, niin olisihan siihen voinut sanoa ihan nätisti, että meillä on tarkoitus syödä sitä myöhemmin, eikä sitä riitä kaikille, joten ottaisitko mieluummin tätä toista.

Yhteistyössä