Oikea käytöksen kultainen kukkanen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan vapaa kasvatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Tipi";23532847]No jos me ollaan kylässä ja on herkkuja pöydällä tarjolla niin silti minun lapset KYSYVÄT vielä minulta saavatko ottaa, vaikka olisi pöytään kutsuttu.

Mutta jos joku muksujen kavereista meillä pyytäisi mehua, niin toki sitä antaisin, ei minun maailma siihen kaadu. Tai sitten sanon kohteliaasti ettei mehu ole janojuoma, eikä sitä ole, mutta vettä toki löytyy. Jos ei kelpaa niin ei kelpaa. ihan samalla tavalla kuin omalle lapselle: jos ei kelpaa mitä tarjotaan, olkoot ilman.[/QUOTE]

Olet kyllä yhtä epäkohtelias kuin ap :( Miksi lapsi ei saa vaatia muuta juomaa, lapset on lapsia vain kerran, annetaan kaikkien kukkien kukkia

Miks lapsen pitäisi saada vaatia muuta juomaa? Kyllä se jano lähtee ihan hyvin vedellä tai mehullakin.

Ei aikuinenkaan voi missään normaalissa kyläpaikassa mennä kaapille ja tuosta vaan horia sieltä jotain vuosikertaviinejä janoonsa vaan siksi, että teki mieli just sitä eikä vettä tai mehua.

Miks lapsen pitäisi saada toteuttaa jokaikinen mielihalunsa?

[QUOTE="vieras";23532883]Miks lapsen pitäisi saada vaatia muuta juomaa? Kyllä se jano lähtee ihan hyvin vedellä tai mehullakin.

Ei aikuinenkaan voi missään normaalissa kyläpaikassa mennä kaapille ja tuosta vaan horia sieltä jotain vuosikertaviinejä janoonsa vaan siksi, että teki mieli just sitä eikä vettä tai mehua.

Miks lapsen pitäisi saada toteuttaa jokaikinen mielihalunsa?[/QUOTE]

Nyt ei ollut kyse aikuisesta vaan pienestä lapsesta jonka ei välttämättä niitä käyttäytymissääntöjä vielä tarvitse hallita. Ja jos aikuisen käytöksestä aletaan puhua, tuo ap:n käytös on sanoinkuvaamattoman epäkohteliasta.

Nyt ei ollut kyse aikuisesta vaan pienestä lapsesta jonka ei välttämättä niitä käyttäytymissääntöjä vielä tarvitse hallita. Ja jos aikuisen käytöksestä aletaan puhua, tuo ap:n käytös on sanoinkuvaamattoman epäkohteliasta.

Mitenniin? Kyllähän ap. tarjosi lapselle vettä ja kun se ei kelvannut, yritti tarjota vielä mehuakin.

Se on musta ihan normaalia käytöstä, että pyytää vierasta olemaan penkomatta kaappeja, oli tämä vieras ihan minkä ikäinen tahansa. Ja jos samasta asiasta on saanut vaikka anopille sanoa kymmenesti ilman että se on mennyt perille, ymmärrän kyllä, että se yhdestoista kerta ei tule ehkä sanottua enää niin nätisti.

Jos lapsi saa käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa ihan miten tykkää ja siitä vielä taputellaan päälle ja palkitaan kerjäävä mukula herkuilla, niin ei se mitään tapoja kyllä ikinä tule oppimaankaan.

[QUOTE="vieras";23532910]Mitenniin? Kyllähän ap. tarjosi lapselle vettä ja kun se ei kelvannut, yritti tarjota vielä mehuakin.

Se on musta ihan normaalia käytöstä, että pyytää vierasta olemaan penkomatta kaappeja, oli tämä vieras ihan minkä ikäinen tahansa. Ja jos samasta asiasta on saanut vaikka anopille sanoa kymmenesti ilman että se on mennyt perille, ymmärrän kyllä, että se yhdestoista kerta ei tule ehkä sanottua enää niin nätisti.

Jos lapsi saa käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa ihan miten tykkää ja siitä vielä taputellaan päälle ja palkitaan kerjäävä mukula herkuilla, niin ei se mitään tapoja kyllä ikinä tule oppimaankaan.[/QUOTE]

"olen jopa sanonu kunnolla suoraan-törkeästikin että mene kotiisi syömään "

Juu, tuo onkin tosi kohteliasta käytöstä. Jos vaikka ap opettelisi ensin itse ne käyttäytymissäännöt ennen kuin alkaisi niitä muiden lapsille opettaa? Sanoisi vaikka sitten lapsen vanhemmille jotka voisivat lapselle opettaa noita sääntöjä eikä alkaisi v**tuilemaan suoraan päin pienen lapsen naamaa.

Oma lapsi on vielä niin pieni vauva, ettei kavereita käy hänellä kylässä tmv, mutta kun meillä on ihmisiä (omat ystävät / sukulaiset) niin annan yleensä vapaat kädet itse ottaa kaapista mitä löytää - mottona kaikkee saa ottaa kunhan muillekin jättää! Saatan myös ihan itse laittaa pöytään jotain tarjottavaa / kahvia, mutta jos nälkä tulee niin leipää saa tehdä ja joskus teen ihan ruuankin heille. En näe siinä mitään ongelmaa, koska eivät kuitenkaan asu meillä vaan käyvät sillointällöin (n. 1krt/vk tmv) niin aika pieni sijoitus vaikka ei meidänkään taloudellinen tilanne ihanteellinen ole. Pyydän kaikkia aina olemaan kuin kotonaan! Sama homma kun me käydään niiden luona kylässä. Usein me myös tuodaan itse jotain tarjottavaa ja samoin meidän ystävät tuo tullessaan, mutta ei siis syödä pelkästään niitä vaan saa ottaa muutakin..

Voin kuvitella, ettei 7v ikäinen lapsi nyt teitä vararikkoon juo/syö.. eri asia jos haluaa herkkuja jos vaikka kotona namipäivä niin olisi hyvä näitä ehkä noudattaa. Erityisesti jos on sellainen aika, että olisi välipalan tmv paikka niin ei se leipä tai banaani ketään tapa? Toki ei tarvitse toisia omalle jääkaapille päästää jos se itseä häiritsee, silloin siitä kannattaa kyllä mainita kyseiselle lapselle kiltisti.. Nälkä ei kysele kellonaikaa tai paikkaa, se tulee kun on tullakseen..

En kyllä itse menisi sellaiseen paikkaan kylään missä tarjotaan pelkkää vettä.... Kyllä tykkään seurustelun lomassa vähän napostellakin.

Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23532963:
Oma lapsi on vielä niin pieni vauva, ettei kavereita käy hänellä kylässä tmv, mutta kun meillä on ihmisiä (omat ystävät / sukulaiset) niin annan yleensä vapaat kädet itse ottaa kaapista mitä löytää - mottona kaikkee saa ottaa kunhan muillekin jättää!

Mitä jos sulla on varattuna myöhempää ruokaa varten jotain sen teossa välttämätöntä ainetta jota on just se määräkin mitä tarvitaan, ja sit joku vieraista tahtoisikin välttämättä pistää poskeensa (vaikka kaapissa siis olisi vaikka mitä muutakin vastaavaa, mitä voisi ihan yhtä hyvin syödä) eikä aikomusta käydä enää kaupassa sitä ennen?

Siis kyllä mun luonakin saa MUN ystävät ja sukulaiset syödä mitä tahtovat, mutta en silti naapurin lapsia kaapille päästä tai anna niille ihan mitä sattuvat keksiä haluta. Kun usein tuo lasten haluaminenkin on ihan haluamista haluamisen riemusta, sit kun saa mitä haluaa, sitä puraistaan/hörpätään ehkä kerran ja jätetään johonkin pöydänkulmalle. Jos heillä on jano, annan vettä tai jos nälkä, niin annan jotain oikeaa ruokaa. Puhtaat mieliteot on asia erikseen.

Näin demarit isona:

Ajatusleikkinä kymmenen henkeä menee joka ilta ulos syömään illallista. Lasku kaikille yhteensä on 100€. Jos he jakaisivat laskun samassa suhteessa kun maksamme tuloveroa, jako menisi suunnilleen näin: Neljä ensimmäistä – köyhimmät – eivät maksaisi mitään, viides maksaisi 1€, kuudes maksaisi 3€, seitsemäs 7€, kahdeksas 12€, yhdeksäs 18€. Kymmenes – rikkain – maksaisi 59€.

He päättivät jakaa laskun niin. He söivät illallista joka päivä ja tunsivat itsensä suhteellisen tyytyväisiksi. Kunnes eränä päivänä ravintoloitsija päätti antaa heille alennusta. “Koska olette niin hyviä asiakkaita” hän sanoi “saatte 20€ alennusta”. Illallinen kymmenelle maksaisi vastedes vain 80€.

Mutta miten alennus jaettaisiin heidän kesken? 2€ per nuppi? Mutta neljä söi jo ilmaiseksi. Tasan kuuden maksajan kesken? 3,33€? Ravintoloitsija ehdotti että olisi oikein säilyttää suurin piirtein aikaisempi maksusuhde.

Tulos oli että viides sai syödä ilmaiseksi, kuudes maksoi 2€, seitsemäs 5€, kahdeksas 9€, yhdeksäs 12€ ja kymmenes 52€. Kaikki kuusi saivat alennusta ja neljä ensimmäistä söivät edelleen ilmaiseksi.

Mutta illallisen jälkeen ravintolan ulkopuolella synty kahakka. “Minä säästin vain 1€ kahdestakymmenestä” aloitti kuudes. “Mutta kymmenes tienasi 7€!”

“Aivan” jatkoi viides “Minäkin sain vain 1€. Se on epäoikeudenmukaista, rikas öykkäri sai seitsemän kertaa enemmän kuin minä!”.

“On se niin väärin” jatkoi seitsemäs.“ Miksi öykkäri saa 7€ kun minä sain vain 2€?”.

“Hetkinen” huusivat neljä ensimmäistä yhteen ääneen. “Me emme saaneet mitään!” “Köyhiä riistetään!” Kaikki yhdeksän vetivät yhdessä kymmenettä kunnolla turpiin.

Seuraavana iltana hän ei tullutkaan illalliselle, joten muut yhdeksän söivät ilman “öykkäriä”. Kun lasku tuli, heiltä puuttui 52€

Odotin kyllä otsikon perusteella jotain vähän muuta, ku että 7-vuotias ei tajunnut, ettei kyläpaikassa saisi edes pyytää mitään :D

Minä olen opettanut omaani siihen, että kaikkea saa kysyä ja kaikesta saa puhua kunhan on valmis hyväksymään vastapuolen vastauksen. Vanhemmalle lapselle sitten alan kertomaan näistä nyansseista ja kulttuurisidonnaisuuksista.

On se muuten mielenkiintoista, että aikuisille vieraille pitäisi aina olla tarjottavaa, kahvia ja ehkä jotain purtavaakin, mutta kun lapsella on kavereita käymässä on ehdoton vesilinja ja on suorastaan törkeää jos lapsi muuta kehtaa pyytää/odottaa. Minen ymmärrä tätä.

[QUOTE="vieras";23533011]Näin demarit isona:

Ajatusleikkinä kymmenen henkeä menee joka ilta ulos syömään illallista. Lasku kaikille yhteensä on 100€. Jos he jakaisivat laskun samassa suhteessa kun maksamme tuloveroa, jako menisi suunnilleen näin: Neljä ensimmäistä – köyhimmät – eivät maksaisi mitään, viides maksaisi 1€, kuudes maksaisi 3€, seitsemäs 7€, kahdeksas 12€, yhdeksäs 18€. Kymmenes – rikkain – maksaisi 59€.

He päättivät jakaa laskun niin. He söivät illallista joka päivä ja tunsivat itsensä suhteellisen tyytyväisiksi. Kunnes eränä päivänä ravintoloitsija päätti antaa heille alennusta. “Koska olette niin hyviä asiakkaita” hän sanoi “saatte 20€ alennusta”. Illallinen kymmenelle maksaisi vastedes vain 80€.

Mutta miten alennus jaettaisiin heidän kesken? 2€ per nuppi? Mutta neljä söi jo ilmaiseksi. Tasan kuuden maksajan kesken? 3,33€? Ravintoloitsija ehdotti että olisi oikein säilyttää suurin piirtein aikaisempi maksusuhde.

Tulos oli että viides sai syödä ilmaiseksi, kuudes maksoi 2€, seitsemäs 5€, kahdeksas 9€, yhdeksäs 12€ ja kymmenes 52€. Kaikki kuusi saivat alennusta ja neljä ensimmäistä söivät edelleen ilmaiseksi.

Mutta illallisen jälkeen ravintolan ulkopuolella synty kahakka. “Minä säästin vain 1€ kahdestakymmenestä” aloitti kuudes. “Mutta kymmenes tienasi 7€!”

“Aivan” jatkoi viides “Minäkin sain vain 1€. Se on epäoikeudenmukaista, rikas öykkäri sai seitsemän kertaa enemmän kuin minä!”.

“On se niin väärin” jatkoi seitsemäs.“ Miksi öykkäri saa 7€ kun minä sain vain 2€?”.

“Hetkinen” huusivat neljä ensimmäistä yhteen ääneen. “Me emme saaneet mitään!” “Köyhiä riistetään!” Kaikki yhdeksän vetivät yhdessä kymmenettä kunnolla turpiin.

Seuraavana iltana hän ei tullutkaan illalliselle, joten muut yhdeksän söivät ilman “öykkäriä”. Kun lasku tuli, heiltä puuttui 52€[/QUOTE]

Ei, vaan 10-1 on 9, eli 9 ruuan verran maksettavaa...
Eikä 10 verran, jos on vaan 9 syöjää.
Eli ei 52€. ;)

[QUOTE="vieras";23533021]sun lapses oli myös jääkaapilla?[/QUOTE]
Omalle lapselleni pidin jo saarnan ettei aukaise enään ikinä jääkaapin ovea jos hänellä on kavereita kylässä (luen kavereita jotka pyytää päästä jääkaapin tutkimaan jotta osaa valikoida oikeat herkut)
Mutta oikeasti kun olen jo vuoden verran jokapäivä tälle lapselle sanonut aina nätisti ja koittanut ohjata tätä lasta miten meillä on tapana käyttäytyä vaan aina saan hyvin kärkkään vastauksen että minä haluan ja miksi en saa jopa suuttui kun joskus en jotkain ole antanut kuten tänään ;)
Eli jos joku ei usko kauniisti sanottuna että meillä toimitaan näin ja näin eikä meillä ole tapana mennä toisten jääkaapeille tai kerjätä toista avata sen että saa valikoida mitä sieltä ottaa.
Eli mielestäni olen venynyt pinnani kanssa jo aika pitkälle ja nyt kun viimeaikoina olen alkanut sanomaan hyvin suoraan että mene kotiisi syömään niin mielestäni en ole yhtään kamala ihminen (kun ajattelee että lapsi asuu samassa taloyhtiössä )
Jatkossa kai täytyy alkaa komentamaan lapset ulos.

Missä on sun vieraanvaraisuus,teille en tulis kylään. Sais varmaan vettä ja korpun kannikan. Tai laimennettua vettä laihialaiseen tapaan.

tuli minulle myös mieleen, että ap:n perhe on joko äärimmäisen köyhä tai pihi. jos mehulasiin kaatuu siellä talous niin jo on.

jääkaapille ei mielestäni itse pidä mennä, mutta kyllä lapsi nyt mehulasillista saa pyytää, ja sääliksi käy enemmän sitä perhettä joka ei sitä lapselle suostu antamaan.

Mä käsitän kyllä, koska peilaan yhden lapsen kautta tätä juttua.

Kylässä AINA natisee, kun on ruoka-aikaan ja tarjotaan ruokaa, että ei kelpaa, eikö teillä ole juustonaksuja/sipsejä?

Mitä tahansa tarjotaan, ei sille kelpaa, ELLEI kyseessä ole just herkut.

Kouluunkin on äiti kirjoitanut lapun, että "meidän nicopetterillä on allergia, joten ei voi syödä vihanneksia ym, saa syödä pelkkää näkkileipää!!!"

Voi elämä.

juu katsos me suomalaiset ollaan niin juntteja. ja inhottavia ja pihejä, että ei pääsääntösesti tykätä ,että kuka tahansa kävijä menee kaapeille tonkimaan.

että ketä teillä sitten oikein käy kun ei jääkaapille sovi mennä?? Meillä käy kylässä lähinnä ystäviä, joko miehen,minun,lasten tai koko perheen tai sukulaisia.Kuka tahansa saa mennä koska tahansa kaapille ottamaan syötävää jos mieli tekee,harvoinpa vaan menevät. Jos olisin jostain tietystä jotain ruokaa suunnitellutkin ja juuri sen sattuu joku syömään niin suunnitelmia voi aina muuttaa. Jonkun sähkömiehen, mittarinlukijan tai tv-lupatarkastajan käyntiä en kyläilyksi kutsu joten jos sellainen kaapille menisi, voisin ihmetellä.

Lukematta koko ketjua niin kyllä niitä käytöstapoja vois opetella puolin ja toisin. En mäkään antais mehua jos sitä itse jääkaapista yrittäis ottaa, mutta jos sanois että on jano saanko mehua niin voisin antaa jos sitä sattuis olemaan. Meillä saakin mehua vaan silloin kun on vieraita ja joskus harvoin muulloin.

Tyttärellä on kaveri, 10-vuotias tyttö joka meillä ollessaan menee lukuisista kielloista huolimatta itse kaapeille ja jos ei löydä mieluisaa ruokaa, alkaa kiukuttelemaan, siis saattaa saada itkupotkuraivarit. Olen monesti sanonut että kaapeille ei mennä itse kaivelemaan vaan ruokaa saa kyllä kun kauniisti pyytää, ja on hyvä tapa syödä sitä mitä tarjotaan. Vaan ei, kaapille vaan ja jos kysyn että miksi menit vaikka on kielletty niin vastaa että missä keksit, etsin niitä, eikö teillä ole keksejä ja sit alkaa kauhee vänkääminen että kun hän haluaa keksejä. Asia on käyty monesti läpi, silti ei vaikutusta kun hän vaan menee kaapille kun huvittaa, vaikka tarjoan hänelle kyllä ruokaa.

Viimeksi meillä ollessaan kun ei mennyt asiat hänen mielensä mukaan, istui puoli tuntia mitään puhumatta lattialla ja hakkasi koiran lelulla lattiaa, vaikka olin sanonut että nyt on aika lähteä kotiin kun kiukuttelee vaan meillä ollessaan. Ei ole sillä tytöllä enää meille asiaa.

Tyttärellä on kaveri, 10-vuotias tyttö joka meillä ollessaan menee lukuisista kielloista huolimatta itse kaapeille ja jos ei löydä mieluisaa ruokaa, alkaa kiukuttelemaan, siis saattaa saada itkupotkuraivarit. Olen monesti sanonut että kaapeille ei mennä itse kaivelemaan vaan ruokaa saa kyllä kun kauniisti pyytää, ja on hyvä tapa syödä sitä mitä tarjotaan. Vaan ei, kaapille vaan ja jos kysyn että miksi menit vaikka on kielletty niin vastaa että missä keksit, etsin niitä, eikö teillä ole keksejä ja sit alkaa kauhee vänkääminen että kun hän haluaa keksejä. Asia on käyty monesti läpi, silti ei vaikutusta kun hän vaan menee kaapille kun huvittaa, vaikka tarjoan hänelle kyllä ruokaa.

Viimeksi meillä ollessaan kun ei mennyt asiat hänen mielensä mukaan, istui puoli tuntia mitään puhumatta lattialla ja hakkasi koiran lelulla lattiaa, vaikka olin sanonut että nyt on aika lähteä kotiin kun kiukuttelee vaan meillä ollessaan. Ei ole sillä tytöllä enää meille asiaa.

Tällaisessa tilanteessa minä olisin nostanut kaverin oven ulkopuolelle ja selittänyt, että sitten olet tervetullut meille, kun osaa käyttäytyä kunnolla.

On se muuten mielenkiintoista, että aikuisille vieraille pitäisi aina olla tarjottavaa, kahvia ja ehkä jotain purtavaakin, mutta kun lapsella on kavereita käymässä on ehdoton vesilinja ja on suorastaan törkeää jos lapsi muuta kehtaa pyytää/odottaa. Minen ymmärrä tätä.

mä mietin ihan samaa..mä pyrin aina tarjoamaan jotain myös lasten vieraille, edes sitä mehua tai maitoa, ja silloin kun noi isommat oli vielä pieniä, niin niiden kavereitten vanhempien kanssa oli yleensä sovittu kyllä et saa antaa ruokaa tms toki aina silloin tällöin tuli sellaisia kavereita joiden vanhempia en tuntenut, mut silti ainakin sitä juotavaa ja esim leipää on aina saanut.

Yhteistyössä