Oikea käytöksen kultainen kukkanen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan vapaa kasvatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsella ikää 7v ja tätä kasvatusta ole koittanut jo vuoden verran tehdä että meillä-kylässä ei kerjätä ja otetaan sitä mitä tarjoillaan.
Olen joskus tarjoillut tälle huvikseni juotavaa ja piparia-keksiä ym niin seuraavan kerran olikin kysynyt että saanko teillä tänäänkin herkkuja jos tulen kylään?
Minä en lahjo lapselleni kavereita jos seura ei muuten kelpaa kuin äidin tarjoamilla pikku herkuilla niin sitten vaihtukoot kaveri.

No etkö sä vois sitten esittää tätä asiaa suoraan ja ystävällisesti tälle lapselle? Että on tervetullout leikkimään,mutta teillä ei oo tapana herkutella? Ja että vettä saa jos janottaa.

Tiedän että heillä on kaikki kunnossa eli ei ole sitä pelkoa, lapsi ruokitaan säännölliseen aikaan kuin myös nukkumaankin menee samoin on aina puhtoiset ehjät vaatteet joten ei ole mikään resupetteri. Kyllä minä nälkäisen lapsen tunnistan mutta tämä on vain tuota herkkujen perään kerjäämistä ja hyvi hyvin suoraan :(
Sen tiedän että he kuuluvat eräisiin "seuroihin" joten kai heillä sitten on kasvatus tuota että suoraan vain ilmoitetaan mitä he nyt haluaa :O

[QUOTE="vieras";23532093]No etkö sä vois sitten esittää tätä asiaa suoraan ja ystävällisesti tälle lapselle? Että on tervetullout leikkimään,mutta teillä ei oo tapana herkutella? Ja että vettä saa jos janottaa.[/QUOTE]

Ja arvaa monta kertaa olen tuonkin sanonut, nyt ensimmäistä kertaa oma muksuni alkoi asiasta sanomaan kun olen niin kyllästynyt. Harmi :( muuten niin mukava lapsi mutta ei tajua sanaa ei jos en herkkuja anna

Tiedän että heillä on kaikki kunnossa eli ei ole sitä pelkoa, lapsi ruokitaan säännölliseen aikaan kuin myös nukkumaankin menee samoin on aina puhtoiset ehjät vaatteet joten ei ole mikään resupetteri. Kyllä minä nälkäisen lapsen tunnistan mutta tämä on vain tuota herkkujen perään kerjäämistä ja hyvi hyvin suoraan :(
Sen tiedän että he kuuluvat eräisiin "seuroihin" joten kai heillä sitten on kasvatus tuota että suoraan vain ilmoitetaan mitä he nyt haluaa :O

Joo no provohan tää sit olikin. Sano että ootte niin köyhiä ettei teillä naapurin kakaroita ruokita? Tai voisko tää "seura" vähän avustaa niin saisitte tekin joskus herkkuja ilman sitä ketjua jääkaapin ovessa?

Niin ja aiheeseen: Ennemmin opettaisin omalle lapselleni, miten käyttäydytään niiden kanssa, jotka ovat vieraana. Minun mielestäni ei ole hyvää käytöstä ojentaa vierasta mehun pyytämisestä.

Minusta on jos vieras vaatii omaani aukomaan jääkaapin ovea jotta hän pääsee valikoimaan mitä haluaa ottaa juotavaksi,
edelleen eri asia jos tuo kyseinen mehukeitto olisi ollut meillä pöydällä ja hän sitten olisi sitä pyytänyt sen takia.

[QUOTE="vieras";23532107]Joo no provohan tää sit olikin. Sano että ootte niin köyhiä ettei teillä naapurin kakaroita ruokita? Tai voisko tää "seura" vähän avustaa niin saisitte tekin joskus herkkuja ilman sitä ketjua jääkaapin ovessa?[/QUOTE]

Kyse ei ole ollut varallisuudesta? vai väitinkö toisin??
Kyse on siitä että minusta ei ole soveliasta vaatia pääsyä jääkaapille ja alkaa sieltä valikoimaan mitä haluaa.
Ja tottahan tuossa varallisuudessa sinänsä jos koko naapurusto kaikki yli 20 tenavaa meillä asuisi päivät pitkät niin varmasti se alkaa tuntumaan jokaisen kukkarossa vaikka vaan mehua antaisin jokaiselle ja vähän leipää ja vähän keksiä ja vähän sitä ja tätä.

Minusta on jos vieras vaatii omaani aukomaan jääkaapin ovea jotta hän pääsee valikoimaan mitä haluaa ottaa juotavaksi,
edelleen eri asia jos tuo kyseinen mehukeitto olisi ollut meillä pöydällä ja hän sitten olisi sitä pyytänyt sen takia.

Nää on niin näitä. Itse ainakin usein jos meillä lapsivieraita tai omanikin saattaa kyllä ihan kysäistä, että mitä haluat juoda ja avata jääkaapin niin, että saa itse valita. Mun mielestä kyse on vierasvaraisuudesta.

No ensinnäkään en tajua, miten tiukkaa pitää olla, että jaksaa jotain hemmetin mehukeittoja käydä lasten suusta pihistelemään.

Mielestäni on vielä kohteliaisuusrajojen sisällä, jos ystävällisesti kysyy, että olisiko teillä mehua. Ei se mitään kerjäämistä ole. Se on eri asia, jos ei osaa kohteliaasti pyytää, mutta ei se ole lapsesi tehtävä jotain naapurin nulikkaa alkaa tuollaisissa asioissa kasvattamaan.

Kyse ei ole ollut varallisuudesta? vai väitinkö toisin??
Kyse on siitä että minusta ei ole soveliasta vaatia pääsyä jääkaapille ja alkaa sieltä valikoimaan mitä haluaa.
Ja tottahan tuossa varallisuudessa sinänsä jos koko naapurusto kaikki yli 20 tenavaa meillä asuisi päivät pitkät niin varmasti se alkaa tuntumaan jokaisen kukkarossa vaikka vaan mehua antaisin jokaiselle ja vähän leipää ja vähän keksiä ja vähän sitä ja tätä.
No siis kaikkein kohteliaintahan se olisi itse tarjota sitä mehua vieraalle. Opetat näköjään lapsesi samanlaiseksi pihistelijäksi kuin itsekin olet, niin että vieraille ei osata tarjota yhtään mitään.

Mä en kyllä alkuunkaan ymmärtänyt ap:n ongelmaa. Meillä saa aikuistenkin kaverit mennä ja tulla vapaasti, ottavat kahvikupin kaapista jne, meillä saa olla "kuin kotonaan". Miksei siis myös lasten kaverit. Lapsihan kysyi saako ottaa, joten en ymmärrä ongelmaa. Tuon ikäinen on vielä niin pieni ettei varmasti ymmärtänyt miksi ei saa ottaa. Eikä janon ilmaiseminen ole mitään kerjäämistä, hyvänen aika :o

Mites ap jos olet itse kaverillasi kylässä ja sulle tulee jano? Onko juotavan pyytäminen kerjäämistä?

[QUOTE="xXx";23532639]Mä en kyllä alkuunkaan ymmärtänyt ap:n ongelmaa. Meillä saa aikuistenkin kaverit mennä ja tulla vapaasti, ottavat kahvikupin kaapista jne, meillä saa olla "kuin kotonaan". Miksei siis myös lasten kaverit. Lapsihan kysyi saako ottaa, joten en ymmärrä ongelmaa. Tuon ikäinen on vielä niin pieni ettei varmasti ymmärtänyt miksi ei saa ottaa. Eikä janon ilmaiseminen ole mitään kerjäämistä, hyvänen aika :o

Mites ap jos olet itse kaverillasi kylässä ja sulle tulee jano? Onko juotavan pyytäminen kerjäämistä?[/QUOTE]

tässä se ero varmaan onkin, kun meillä saa samoin kuin teillä oikeastaan kuka vaan mennä jääkaapille ja ottaa sieltä oikeastaan mitä vaan, mut toisissa perheissä lapset ei saa itse mennä hakemaan mitään..
eli ei välttämättä ole kyse siitä et lasta ei ole kasvatettu, vaan siitä et lasta on kasvatettu erilailla=)

[QUOTE="xXx";23532639]Mä en kyllä alkuunkaan ymmärtänyt ap:n ongelmaa. Meillä saa aikuistenkin kaverit mennä ja tulla vapaasti, ottavat kahvikupin kaapista jne, meillä saa olla "kuin kotonaan". Miksei siis myös lasten kaverit. Lapsihan kysyi saako ottaa, joten en ymmärrä ongelmaa. Tuon ikäinen on vielä niin pieni ettei varmasti ymmärtänyt miksi ei saa ottaa. Eikä janon ilmaiseminen ole mitään kerjäämistä, hyvänen aika :o

Mites ap jos olet itse kaverillasi kylässä ja sulle tulee jano? Onko juotavan pyytäminen kerjäämistä?[/QUOTE]

mä kyllä ymmärrän ap:n "ongelman". munkin -samanikäisellä pojalla - on pari kaveria, jotka ovat aika röyhkeitä suorastaan, jos jotakin haluavat tai ovat vailla. enkä mä kyllä koe, että olen paha ja inhottava ihminen, jos en anna just sitä mitä he sattuvat haluamaan vaan tarjoan jotain muuta. esim että en anna sitä mehua vaan tarjoan vettä.
ei meillä muutenkaan vieraat päätä mitä haluavat nyt saada, tai no joo, päättävät siinä mielessä, että he saavat valita niistä mitä minä olen päättänyt tarjota.jos ei kelpaa, sitten ei kelpaa.

Hienoa huomata että huonokäytöksiset kaksplus teinivanhemmat on tulleet palstalle :D
Itse en missään nimessä ala kerjäämään juotavaa,
ainut mitä pidän soveliaana pyytää on saisinko lasin vettä ja sitten onkin eri asia jos isäntäväki sanoo että ottasitko mielummin sitä vaiko tätä..
Minä en myöskään mene kenekään jääkaapille tutkimaan mitä heillä on,
ja mehukeitto ei ole janojuoma,
silloin voin olettaa jos muu ei kelpaa kuin joku keitto että lapsella ei oikeasti ole jano.

Ja olisiko minun nyt pitänyt juottaa naapurin muksulle meidän mehukeittomme kun olin ajatellut että teen mannapuuroa ja mehukeittoa iltapalaksi mutta palstan mukaan sehän on vaan vieraanvaraista kun annan vieraan tutkia kaappini ja päättää mikä arvovieraalle sopii ja annan sen oman perheeni iltapalan ja ainahan palstan mukaan voin varmasti laittaa omat muksuni naapuriin jos vaikka heillä olisi iltapalaa,
pitääkin tehdä kierros kenellä on parasta laittaa pöytään :D
Turhaanhan tässä sitten teenkään vastaisuudessa omillenikaan ruokaa, laitetaan naapuriin säästyy omat rahat kun ei tarvi ostella ruokaa, ei tule tiskiä joten on tiskipöytökin aina siistinä :D

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23531997:
Lapsella on siis nälkä. Käytöstapoja tai ei, niin minä ruokkisin nälkäisen lapsen, ellen olisi ihan vararikossa.

Jos on nälkä, niin sit mennään kotiin syömään. En itse ainakaan tykkäisi, jos oma lapsi söisi eka kylässä jotain herkkuja ja sitten jättäisi kotona syömättä ruoan, jota olen häntä varten laittanut.

Koska herkkujahan ne nälkäänsä kylässä rinkuvat 99% tapauksissa halua, jos antaakin kivan välipalan sijaan vaikka lautasellisen pelkkää hernesoppaa tai puuroa, niin kummasti ei olekaan enää nälkä vaikka luulis oikean ruoan nälässä maistuvan paremmin kuin minkään voileivän, hedelmän tai jogurtin. Tää on kyllä nähty monesti.

Eipä ihme, että kaksplusmammojen pennut on yhtä paksuja kuin he itse, kun heillä on normaalia, että janojuomana on mehu ja annetaan nupuille nyt vielä palan painikkeeksi jotain syötävääkin, koska nälkähän se varmaan kuitenkin on. Meillä on janojuomana vesi niin omilla kuin vierailla eikä välipalan ja ruoan välissä napostella mitään. Pysyy sekä hampaat että paino kunnossa.

no ei mun mielestä ole 7vuotiaalta epäkohteliasta, jos pyytää juomista tai jotain pientä, jos nälkä tulee. Minä ainaki antaisin jos lapsi haluisi, jos siis on janoinen nälkäinen, ei mun talous siihen kaadu, ja jos mehukeittoa lasin antaa, niin hyvin se mannapuuroon illalla riittäis. Meillä saa olla kuin kotonaan, ihan aikuiset, ei meillä hienostella tarvi. Tuli jo jotenki sääli lasta, ku ei se vielä varmaan ymmärrä, että kaverin äitillä on pipo tiukassa tälläsissä asioissa. no kukin tyylillään.

[QUOTE="xXx";23532639]

Mehukeittoa janojuomaksi ei ihme jos lapset laitetaan laihikselle ennen kouluikää :O

[QUOTE="juu";23532755]no ei mun mielestä ole 7vuotiaalta epäkohteliasta, jos pyytää juomista tai jotain pientä, jos nälkä tulee. Minä ainaki antaisin jos lapsi haluisi, jos siis on janoinen nälkäinen, ei mun talous siihen kaadu, ja jos mehukeittoa lasin antaa, niin hyvin se mannapuuroon illalla riittäis. Meillä saa olla kuin kotonaan, ihan aikuiset, ei meillä hienostella tarvi. Tuli jo jotenki sääli lasta, ku ei se vielä varmaan ymmärrä, että kaverin äitillä on pipo tiukassa tälläsissä asioissa. no kukin tyylillään.[/QUOTE]

Toiset ei elä kuin "mustalaiset pellossa" Ja kerroinko jossakin oman perhekokoni,
että miten voit tietää sen yhden litran mehukeiton varmasti riittävän vaikka juottaisin sen jollekin "janoon".
Jano jos on saa mehua tai mieluiten vettä mutta jos janoon aletaan vaatimalla vaatia jotain erikoisempaa niin silloin ei kyllä tasan ole jano ;)
Meillä nyt vaanon omillekin lapsille opetettu edes alkeellisimmat käytöstavat ettei kylässä aleta kaapeille menemään ja oteta mitä nyt mieli tekee.
Edelleen sanon jos meillä sanoo että on jano ja jos minä itse tarjoan jotain muuta mitä on jääkaapissa "piilossa" niin silloin on eri asia mutta minulla nyt ei ole ollut tapanani varata jääkaappiin 5 litraa ylimääräistä esim nyt tätä mehukeittoa jos nyt naapuruston muksu/t sattuu tulemaan kylään ja haluaa sen juoda.
Meillä on joppa tapana etti kovin mielellään oteta vieraita ruoka aikaan kylään koska usein syödään laadukkaampaa kalliimpaa ruokaa ja varaankohan sitäkin sitten aina 15 ylimääräistä annosta jos nyt joku tulee kylään niin en kehtaa olla tajoamatta vai teenkö jokapäivä jotain kaalikeittoa jonka saa vettä ja kaalia lisäämällä riittämään ties kuinka suurelle joukolle

oudointa tässä on mun mielestä ap:n vetämät pultit. Jos ei halua tarjota muuta kuin vettä niin eikö sitä voisi edes esittää kohteliaasti? Vaikka sanomalla että aamulla ja iltapalan kanssa saa mehua mutta niiden välissä juodaan vettä ja että se koskee myös vieraita? Ja jos pieni lapsi multa kysyy mehua niin en mä sitä ala sen enempää miettimään vaan annan sen mehun. Varsinkin jos muutkin saavat.
Niinpä. Harvinaisen v-mäiseltä ap kuulostaa kun alkaa pientä lasta tuolla tavalla kiusaamaan. On se kumma, että 7-vuotiaankin pitäisi nykyään osata käyttäytymissäännöt täydellisesti.

hyi mikä kakara,olisit antanut vaan vettä tuommoiselle öykkärille. kumma kun ei nykyajan äpäriä opeteta :(

Nykyajan äpärät vaatii mehukeittoa, ja nykyajan kuspää äidit haukkuu lapsia äpäröiksi ja happamana tuhisevat että syökööt kakarat kotonaan.

Niin puuttuu käytöstavat lapsilta kun aikuisilta.

Inhottavia itsekeskeisiä ihmisiä puolin ja toisin

No jos me ollaan kylässä ja on herkkuja pöydällä tarjolla niin silti minun lapset KYSYVÄT vielä minulta saavatko ottaa, vaikka olisi pöytään kutsuttu.

Mutta jos joku muksujen kavereista meillä pyytäisi mehua, niin toki sitä antaisin, ei minun maailma siihen kaadu. Tai sitten sanon kohteliaasti ettei mehu ole janojuoma, eikä sitä ole, mutta vettä toki löytyy. Jos ei kelpaa niin ei kelpaa. ihan samalla tavalla kuin omalle lapselle: jos ei kelpaa mitä tarjotaan, olkoot ilman.

Yhteistyössä